5777
Sök

Lossa Turbo på B230FT, lite problem, lite hjälp/tips?:)

906 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Tjena tjena,skulle uppskatta lite hjälp:). Tog stop för mig i garaget idag, har lossar de flesta ledningar som går via turbon, och allt annat, som ic, tryckrör osv, men så lossa jag grenröret, tänkte smarta jag att jag säkerligen skulle kunna få av de från toppen utan att plocka bort turbon men det verkar ej gå, går rubba grenröret 2-3 mm men inte mer.

Hur ser de ut under turbon? Har inget ljus under bilen just nu men kände att där satt vissa ledningar, samt sprintar eller dylikt. Behöver jag dela på själva turbo delen? aggregat osv? Vet ej exakt vad alla delar där heter men jag ser jag kan dela den, är detta nödvändigt?

Vet ej om ni förstår men ska försöka förklara utförligare annars, tacksam för svar:)

=)

593 Inlägg
22 januari 2009
du gör bara merjobb och bekymmer för dei om du försker få bort grenröret me turbo på= omöjligt me tanken på att oljeledningen til turbon går mellan turbo/grenrör plus att de finns inte utrymmet att få bort allting i ett stycke..., tro mig, bytte turbo på min varannan helg innan ja fick min att gå bra så=)

men men, du ska absolut inte dela turbon, bara krångel och det är lätt att de kommer in smuts.
Nog om det, släpp det fyra skuvarna på grenröret som håller fast turbon, skruva
sedan bort wastegateklockan och ta bort oljereturröret (går under turbon och ner i blocket), sedan bort me dp..  För de andra grejerna har du demonterat va? tryckrör/vattenrör/oljerör osv?
Samt MUUTERN som håller fast grenröret i underkant är viktigt, (många brukar missa den)
Är det ngt du undrar bara fråga..

lycka till nu=)

906 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
epapower skrev:
du gör bara merjobb och bekymmer för dei om du försker få bort grenröret me turbo på= omöjligt me tanken på att oljeledningen til turbon går mellan turbo/grenrör plus att de finns inte utrymmet att få bort allting i ett stycke..., tro mig, bytte turbo på min varannan helg innan ja fick min att gå bra så=)

men men, du ska absolut inte dela turbon, bara krångel och det är lätt att de kommer in smuts.
Nog om det, släpp det fyra skuvarna på grenröret som håller fast turbon, skruva
sedan bort wastegateklockan och ta bort oljereturröret (går under turbon och ner i blocket), sedan bort me dp..  För de andra grejerna har du demonterat va? tryckrör/vattenrör/oljerör osv?
Samt MUUTERN som håller fast grenröret i underkant är viktigt, (många brukar missa den)
Är det ngt du undrar bara fråga..

lycka till nu=)

Mycket tacksam för svar, får se till att lossa turbon först då. Grejen är, de här 4 skruvarna gick jag med och fundera på men ser inte en enda, är de väl synliga? Eller sitter de under på något sätt? Oljereturröret tror jag att jag såg, men de lossar man från turbon va? Verkade ej gå lossa från blocket, dock var de mörkt så kan ha missat med. Ja den muttern hade jag ingen aning om ska kolla på de.

Hjälper de någonting om jag plockar bort downpipe osv helt? Nu är bara flänsen borta samt plåten är nedtryckt.

Tack för du tog dig tid att svara:)

=)

Sök