hjälp mig med min volvo!! svårstartad? tempgivaren?

Lindqvist_
27 januari 2009 · 92 Inlägg

Har en volvo 740 gl 88 med B230F motorn. Startar ofta lätt när den stått ett dygn typ även när den bara stått nån minut men när den stått nån timme lr några så är den väldigt svårstartad och man få köra på startmotorn ett bra tag och ha full gas för den ska hoppa igång!!! de känns som den få för mkt bensin när man kör för de kommer små avgasmällar ibland när man kör så puffra de till?! går annars hyffsat bra men som sagt när man tex motorbromsar lr gasar på lite extra puffra de till i avgasystemet och stiften är ganska svarta och det tyder ju på att den få för mkt men ja få inte ihop det eftersom man måste hålla fullgas ibland annars går den inte igång?  har även kollat fördelalock och rotor å slipat till de för de fanns lite belägg och så men de hjälpte inte ett skit? finns nog nån som kan hjälpa mig på vägen?

tack på förhand!smile

Senast redigerat av Lindqvist_ (28 januari 2009)

karlsson_1984
27 januari 2009 · 671 Inlägg

min sambo hade en 89a och den var kolen i generatorn slut  för den blev segare och segare att starta  mot slutet så det kan ju vara värt att kolla

blacken
27 januari 2009 ·

Det kan vara dags att byta soppapumpen..

FLindgren
27 januari 2009 · 5 089 Inlägg

skaffa en bättre rubrik så kanske folk tittar.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Hasselstrom
27 januari 2009 · 796 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
min sambo hade en 89a och den var kolen i generatorn slut  för den blev segare och segare att starta  mot slutet så det kan ju vara värt att kolla

Är det kolen i generatorn som är taskiga så laddar den inte batteriet som den skall. I sin tur blir startmotorn "segare" och orkar till slut inte ens dra runt motorn.

Skulle tippa på att trådskaparen syftar på att startmotorn är pigg, men att bilen inte går igång för det.

Ett tips är att byta stift, rotor och fördelarlock, då dom som sitter i "ser" bra ut men i själva verket kan vara helt slut. Kostar inte många kronor på biltema och det är ändå slitagedelar.

Är det förgasare på bilen? Är inte insatt på volvo-betäckningar, med det låter som att bränsle/luftmängden inte står riktigt rätt..

mvh// hasselstrom

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Lindqvist_
27 januari 2009 · 92 Inlägg

okej så även om fördelalocket och rotorn inte se så sliten ut så kan detta bero på på dessa saker alltså? kan ju faktiskt vara att den inte tänder riktigt genom detta!?

Pierre-na
27 januari 2009 · 398 Inlägg

Hasselstrom skrev:

karlsson_1984 skrev:
min sambo hade en 89a och den var kolen i generatorn slut  för den blev segare och segare att starta  mot slutet så det kan ju vara värt att kolla

Är det kolen i generatorn som är taskiga så laddar den inte batteriet som den skall. I sin tur blir startmotorn "segare" och orkar till slut inte ens dra runt motorn.

Skulle tippa på att trådskaparen syftar på att startmotorn är pigg, men att bilen inte går igång för det.

Ett tips är att byta stift, rotor och fördelarlock, då dom som sitter i "ser" bra ut men i själva verket kan vara helt slut. Kostar inte många kronor på biltema och det är ändå slitagedelar.

Är det förgasare på bilen? Är inte insatt på volvo-betäckningar, med det låter som att bränsle/luftmängden inte står riktigt rätt..

mvh// hasselstrom

Nej ,det är en insprutare tongue

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
loop
27 januari 2009 · 297 Inlägg

Det är inte så att tempgivaren är paj, så den tror att den är kall och pyttsar på för mycket soppa hela tiden?

Om de får för mycket soppa så behöver den ju mer luft, så det vara därför du behäöver hålla full gas.
Men jag skulle kolla efter vacuumläckage också. Generator fel tror jag inte på, uppenbarligen så kan du ju ligga och gnida ett bra tag på startmotorn.


Och varför är det alltid nån som föreslår soppapumpen på detta forum? Hur många gånger har ni varit med om fel på dessa? Jag har på 20 år varit med om 2-3 gånger då soppapumpen varit problemet och då har de bilarna överhuvudtaget inte startat.

snoddas
27 januari 2009 · 1 142 Inlägg

har samma fel på min bil... har för mig att de ska finnas som en backventil som gör att bensinen inte rinner tillbaka i tanken och den kan tydligen pajja och då måste den ju pumpa fram bensin från tanken till motorn och då får man nöta ett tag...men de där med avgassmällar kan man ju nästan få på alla bilar...

Lindqvist_
27 januari 2009 · 92 Inlägg

jo de kan hända att det är tempgivaren för den är lustig! den går upp till arbetstemperatur men precis när den kommit upp i det så går den ner till botten igen å rör sig inte förrän man starta bilen nästa gång den är kall?

Hasselstrom
28 januari 2009 · 796 Inlägg

Lindqvist_ skrev:
jo de kan hända att det är tempgivaren för den är lustig! den går upp till arbetstemperatur men precis när den kommit upp i det så går den ner till botten igen å rör sig inte förrän man starta bilen nästa gång den är kall?

skulle tippa på att du har problemet där!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Lurken_85
28 januari 2009 · 832 Inlägg

Hasselstrom skrev:

Lindqvist_ skrev:
jo de kan hända att det är tempgivaren för den är lustig! den går upp till arbetstemperatur men precis när den kommit upp i det så går den ner till botten igen å rör sig inte förrän man starta bilen nästa gång den är kall?

skulle tippa på att du har problemet där!

Men tempmätaren har väll ingenting med motorn å göra på så vis. Är det inte en egen givare för sprutet? Sen har du ju instrumenteringen på 740 som ofta krånglar det kan ju vara din mätare som är trasig oxå. Men blev bilen knepig samtidigt som mätaren började bete sej knepigt kanske det är värt att kolla om det är givaren ändå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Lindqvist_
28 januari 2009 · 92 Inlägg

jag vet faktiskt inte om det sitter en egen givare till sprutet?

loop
28 januari 2009 · 297 Inlägg

snoddas skrev:
har samma fel på min bil... har för mig att de ska finnas som en backventil som gör att bensinen inte rinner tillbaka i tanken och den kan tydligen pajja och då måste den ju pumpa fram bensin från tanken till motorn och då får man nöta ett tag...men de där med avgassmällar kan man ju nästan få på alla bilar...

Du har inte en 740 med två pumpar och den ena är dålig?

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
28 januari 2009 · 272 Inlägg

loop skrev:

snoddas skrev:
har samma fel på min bil... har för mig att de ska finnas som en backventil som gör att bensinen inte rinner tillbaka i tanken och den kan tydligen pajja och då måste den ju pumpa fram bensin från tanken till motorn och då får man nöta ett tag...men de där med avgassmällar kan man ju nästan få på alla bilar...

Du har inte en 740 med två pumpar och den ena är dålig?

Är väl en förpump i tanken och en tryckpump utanför ?

Schipperke rules !
loop
29 januari 2009 · 297 Inlägg

Schipperke-owner skrev:

loop skrev:

snoddas skrev:
har samma fel på min bil... har för mig att de ska finnas som en backventil som gör att bensinen inte rinner tillbaka i tanken och den kan tydligen pajja och då måste den ju pumpa fram bensin från tanken till motorn och då får man nöta ett tag...men de där med avgassmällar kan man ju nästan få på alla bilar...

Du har inte en 740 med två pumpar och den ena är dålig?

Är väl en förpump i tanken och en tryckpump utanför ?

Ingen aning. Jag brukar aldrig misstänka bränslepumpar, men jag har fått reda på att just 740 med två pumpas kan gå konstigt om en av dem pajar(vilket tydligen inte är helt ovanligt, tur man föraktar Volvo:)), men jag har ingen som helst aning och jag skulle nog giossa på nåt annat än en bränslepump, då den verkar få för mycket soppa snarare

snoddas
29 januari 2009 · 1 142 Inlägg

ne ja "fixa" min hehehe slår man bara på tändningen och låter pumparna jobba lite så hinner den få fram soppan innan man försöker starta den...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang