6014
Sök

Orginal VS. Flytande packning..

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Hejsan,

är det någon som provat sån slikon packning till insug, dvs. mellan topp och insug?!
Tänkte använda det till mitt insug, dock ej mellan insug och topp. Mitt insug är 2 delat så tänkte använda det där imellan.

Köpte en tub blå klet på micro: http://www.micro.se/tillbehor/vatskor/l … _perm-4305

Tror ni det håller tätt..

//Carfreak

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Hejsan,

är det någon som provat sån slikon packning till insug, dvs. mellan topp och insug?!
Tänkte använda det till mitt insug, dock ej mellan insug och topp. Mitt insug är 2 delat så tänkte använda det där imellan.

Köpte en tub blå klet på micro: http://www.micro.se/tillbehor/vatskor/l … _perm-4305

Tror ni det håller tätt..

Först skriver du  Mellan topp och insug.....sen Dock ej emellan insug och topp...Förklara....!
Senast redigerat av mrbuggy (29 januari 2009)

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Jadu, för att de flesta inte har delat insug!
Så kanske någon som provat mellan topp och insug och vet om det fungerar och håller tätt, då kan jag smeta på imellan mina 2 delar av insuget..

Förstår du nu?!

//Carfreak

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Jadu, för att de flesta inte har delat insug!
Så kanske någon som provat mellan topp och insug och vet om det fungerar och håller tätt, då kan jag smeta på imellan mina 2 delar av insuget..

Förstår du nu?!

OK....Kan bara säga som så då...Jag har provat både här och där med sån smörja..både blå och orange å så...Visst de håller ett tag men enligt min erfarenhet så går de inte att lita på...även om det är värmebeständigt...tål bensin mm.mm. så har de löst upp sig så småningom. detta var mina åsikter då. finns säkert fler..!  Är väl samma som med båtmotorer kanske...Mercuryn e väldigt bra så länge man inte har den i vattnet...  ;-)
Senast redigerat av mrbuggy (29 januari 2009)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 januari 2009
varför duger inte en orginalpackning?

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Okok, anledningen till detta är att en sådan packning måste beställas i USA vilket tar från 14 dagar upp till flera månader!

//Carfreak

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Okok, anledningen till detta är att en sådan packning måste beställas i USA vilket tar från 14 dagar upp till flera månader!

Som sagt...ett tag håller de...kanske längre med lite tur... !

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
okej, får se när jag startar upp bilen igen! smile
Ev. kan jag göra en egen packning också.
Bästa hade vart om man kunde göra en packning i gummi eller liknande material.

//Carfreak

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 januari 2009
Jag skulle nog vilja tillägga att kvaliteten på flytande packning är väldigt olika. Om du köper en flaska Loctite av rätt sort så kommer det hålla jättebra i många år, nån billig klägg på Biltema el likn, vem vet?

Men vad du ska göra är att köpa ett ark papperspackning och sedan skära ut en egen packning. Lättast blir det såklart om du kan få loss originalpackningen att skära efter.

Problemet du kan stöta på är om det är gummiringar inblandade i originalpackningen. Det kan det nämligen vara på vissa modeller.

Är det till Proben?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 januari 2009
MrCarfreak skrev:
okej, får se när jag startar upp bilen igen! smile
Ev. kan jag göra en egen packning också.
Bästa hade vart om man kunde göra en packning i gummi eller liknande material.

Känner igen de där...jag gör ofta mina packningar själv...men blir de tal om lite tjockare såna så blir de problem..eftersom vanligt gummi inte gillar bensin och olja...å värme också för den delen...!

273 Inlägg
29 januari 2009
om du ska kladda med packningssilikon kan jag vart rekommendera Berners svarta packnings silikon ! oerhört bra fästförmåga och löses adlrig upp!

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Ajjemen, det är till proben jag behöver en ny packning.

Hmm, båda delarna är renslipade så är nästan inga ojämnheter.
Det blåa kletet använde jag till min ventilkåpa och det höll tätt, dock är det ju inget tryck där som det är vid insuget.

//Carfreak

273 Inlägg
29 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Ajjemen, det är till proben jag behöver en ny packning.

Hmm, båda delarna är renslipade så är nästan inga ojämnheter.
Det blåa kletet använde jag till min ventilkåpa och det höll tätt, dock är det ju inget tryck där som det är vid insuget.

som sagt berners svarta packningsilikon funkar som en bra packning. har testat det som insugspackning , grenrörspackning , lagat en silikonslang till tryckrör, M.M och det har inte börjat läka osv från det. smile

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Okej, får ev. testa det om det inte blir tätt :p

//Carfreak

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
29 januari 2009
Jag kan rekommendera att göra en egen packning, använd sjökortspapper eller mjölk-kartong. Lägg papperet på packningsytan och knacka lite fint med en kulhammare runtom så har du snart fixat din egen packning.

EDIT: Komplettera denna hemsmidda packning med flytande packning på vart sida om, så kan jag nästan lova att det blir perfekt!
Senast redigerat av turbotompa (29 januari 2009)

273 Inlägg
29 januari 2009
okej , du låter väl det ligga och "härda " en stund innan du klämmer dit insuget eller vad det är mot andra ytan,  samt inte våld dra ihop det direkt. gör du inte så pressar du ju bara ut silikonet  på sidorna tongue ..

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Stog på förpackningen att man inte skulle vänta med att montera :s

Drog enligt tillverkarens nm.

//Carfreak

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 januari 2009
AudiTQ-90 skrev:
okej , du låter väl det ligga och "härda " en stund innan du klämmer dit insuget eller vad det är mot andra ytan,  samt inte våld dra ihop det direkt. gör du inte så pressar du ju bara ut silikonet  på sidorna tongue ..

Det spelar ingen roll om "silikonet" trycks ut, det ska bara fylla de eventuella ojämnheter som finns mellan ytorna. Måste man lägga så tjockt så behövs en papperspackning, eller en planing av ytorna. Lägg på ett tunt lager så slipper du riskera att det kommer in skit i motorn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
29 januari 2009
AudiTQ-90 skrev:

Man ska dra ihop det på direkten för att få packningsfilmen att flyta ut ordentligt på alla tätningsytor, kryper det ut massvis av silikon-korvar överallt så har man smetat på för mycket.

Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
turbotompa skrev:
Jag kan rekommendera att göra en egen packning, använd sjökortspapper eller mjölk-kartong. Lägg papperet på packningsytan och knacka lite fint med en kulhammare runtom så har du snart fixat din egen packning.

EDIT: Komplettera denna hemsmidda packning med flytande packning på vart sida om, så kan jag nästan lova att det blir perfekt!

Det var smart! Så får det bli smile

//Carfreak

Sök