Inom Lahegaprodukterna använder jag dessa i följande steg:
Tvätt:
* Lahegas kall-avfettningsmedel
* Wheelcleaner Nr.46 Effektiv fälgrengöringsmedel, som du kan spä ut och även lägga över bilen om det tex är skit som sitter hårt, eller mossa på bilen etc. Men det får inte ligga på längre än 2-5min. Helst 20sek på lackerade plastytor.
* Lahegas waxschampo
Därefter kör jag in bilen och använder en särskild "lera" över hela bilen.
* AWC Clay Magic Fine Blå, som är Lackrengöringslerkloss. Fin slipeffekt.
Man gnuggar bort skit som fortfarande ej släppt.
* Avtorkning sker med sämskin.
Rekprodukter utv.:
* Powercut Nr.11 (Grov-rubbing)
* Finecut Nr.17 (Lättrubbing)
* Waxpolish Nr.23 (Vax)
Om lackförsegling sker så använder jag tex Brightguard 37A & 37B
Plast och gummiytor:
* Seritex Nr.64 Tunnflytande glansmedel för vinyl, däck etc. Används mest till lister & även gummi/plastdetaljer i motorrum. Du kan även ha detta på bilmattorna.
* Blue Magic Nr.65 Vinyl och gummiglansmedel.
Mycket hållbart resultat.Används främst till däck & hjulhus.
Rekprodukter inv.:
Till rutorna finns det olika sorters glasrengöring. Bara att köpa vilken som helst som privatperson.
* Interior Nr.40 Tvätt av mattor, klädsel och övriga textildetaljer. Du kan även använda detta som rengörningsmedel på plast och gummiytor i bilen. Tex mittenkonsollen, trösklarna, dörrsidorna mm.
* Finish Nr.63 Vattenbaserad vinylglansmedel. Spädbar upp till 1:2. Används mest till inv. plast o dylikt.
Jag använder mig av oscillerande maskiner.
En flexmaskin/Festo (Maskin med ett huvud)
Du har även Cyclomaskinen (Maskin med 2 huvuden), som du kan använda flitigt om du vill.
Jag brukar för det mesta köra samma medel 2ggr när jag grovrubbar & kör över med lättrubbingen. Jag börjar med Flexen/Feston och går ner på djuper & avslutar sedan med cyclon, för att minska chansen till att få polerrosor. Sedan när vaxet (Nr.23) ska på så kör jag endast med cyclon.
Hoppas det var till någon hjälp med en del av dessa produkterna jag har lagt upp. Är bara några av dem, men dessa rekomenderar jag utan att behöva tveka! Sedan så jobbar inte alla på samma sätt när det gäller rekond. Det varierar kraftigt. Enligt mig så är det strunt samma, så länge slutresultatet blir till det bästa.

Mvh
Stefan