2199
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2010
Gamlingen: Är det inte skillnad på LADDSPÄNNINGEN som ges från generatorn o den spänning man mäter över polerna? Laddspänningen brukar vara högre, men man bör nog inte ha mycket över 14V batterispänning för annars kan komponenter ta skada.

Finne-83: Om du pratar om batterispänningen så håller jag med, över 14V är nog inte allt för bra, laddspänningen är mig veterligen högre, med andra ord om generatorn lämnar 13.8V laddspänning så är det för lite.
Senast redigerat av dawwe (3 december 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 198 Inlägg
3 december 2010
klart batterispänningen ligger bättre på 13,8 än över 14v, men ladd ska ju ligga över 14,, annat har jag inte påvisat.. det går bra att mäta laddet på batteri kontakterna, det är inget jag själv hittat på.. men helst ska ju det mätas från generator, men det är inte alla gånger generatorn sitter så pass tillgänglig. jag har själv jämfört med att mäta på båda sätt och fått fram exakt samma värden. men att skriva att elektroniken pajar om bilen ladda över 14v,,, klart om batteri spänningen ligger på 14,8 eller nåt.. är ju inte alls bra..
Senast redigerat av gamlingen (3 december 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2010
Gamlingen: Jag håller med dig!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

24 Inlägg
3 december 2010
Köp INTE glykol på biltema, vad ni än gör. Har blandat hälften vatten-glykol, så det ska tåla sisådär 37 minus. Men när det var ca 10 minus var det bara is i hela systemet.. Super!

Sen köpte jag även en vattenpump, väldigt billigt dock, men passar inte riktigt som det ska. Man får mer eller mindre tvinga dit den. Och kolla för guds skull att packningen passar innan ni far hem, jag fick fel..

Men sen finns det ju mycket bra på biltema också smile

Camilla andersson ! ;)

2 624 Inlägg
3 december 2010
mmiliss skrev:
Köp INTE glykol på biltema, vad ni än gör. Har blandat hälften vatten-glykol, så det ska tåla sisådär 37 minus. Men när det var ca 10 minus var det bara is i hela systemet.. Super!

Jag kör biltemas glykol i min bil och har gjort det i förra bilen också!!

Finns ju en longlife och en vanlig har jag för mig? den vanliga kör jag iaf smile

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolar … ol/Glykol/ denna kör jag!

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
3 december 2010
köpte för ett tag sen hjullager på biltema ... fick ett gammalt lager

åkte tillbaka och fick ett nytt 50 mil senare låter det lika illa igen

visst man får nytt på garantin men vem vill stå och byta lager hela dagarna ?

24 Inlägg
3 december 2010
martinn skrev:
mmiliss skrev:

Finns ju en longlife och en vanlig har jag för mig? den vanliga kör jag iaf smile

Det är den ja också körde på.. Konstigt! De kanske var ett sortiment det blev väldigt fel på eller något sånt. Bra var den inte iaf! Jag blandade ju heller inte för mycket glykol, för det kan ju ha motsatt effekt har jag hört.

Camilla andersson ! ;)

5 198 Inlägg
3 december 2010
mmiliss skrev:
martinn skrev:
mmiliss skrev:

Det är den ja också körde på.. Konstigt! De kanske var ett sortiment det blev väldigt fel på eller något sånt. Bra var den inte iaf! Jag blandade ju heller inte för mycket glykol, för det kan ju ha motsatt effekt har jag hört.

Spädde du enl flaskan ?

2 624 Inlägg
3 december 2010
mmiliss skrev:
martinn skrev:
mmiliss skrev:

wierd.. ja man har hört mycket och biltema så det är väll inte omöjligt att dom har feltryckt flaskorna och hällt i fel i fel flaska tongue

För mina bilar har stått ute i -30 och under det och det va inte en tendens till att frysa smile

aja det är väll kanske lite skillnad på då och nu? vad vet jag.. jag blandade också 50/50..

huh?
10 427 Inlägg
3 december 2010
mmiliss skrev:

Gött, i mitt kylsystem är det 50% Biltema glykol och 50% kranvatten och det verkar stå emot
kyla ganska bra. wink

24 Inlägg
3 december 2010
Men va konstigt! Inte bara jag som har detta prob. En kompis sköt två kylarslangar igår morgon pga. is i systeme - biltemas glykol..
Slurigt :s

Camilla andersson ! ;)

24 Inlägg
3 december 2010
Vi bägge två har köpt det i karlstad, det kanske bara är här vi har detta problem.. tongue

Camilla andersson ! ;)

24 Inlägg
3 december 2010
gamlingen skrev:
mmiliss skrev:
martinn skrev:

Spädde du enl flaskan ?

Ja det gjorde jag.

Camilla andersson ! ;)

4 571 Inlägg
3 december 2010
mmiliss skrev:
gamlingen skrev:
mmiliss skrev:

Spädde du enl flaskan ?

Ja det gjorde jag.

Låter ju som det var luft i systemet eller att det inte var ordentligt blandat?
Luftade ni efter vattenbytet?

24 Inlägg
3 december 2010
Ja blandade i flaskor innan jag hällde i det, så blandat var de iallafall när jag hällde i de.. Nej luftade gjorde jag inte.. Men alla slangar var borta vid vattenpumps bytet. Så mycke vatten kan det inte ha varit i efter de..

Camilla andersson ! ;)

1 679 Inlägg
3 december 2010
hur är stötdämparna bak till 740 på biltema eller ska man köpa dom från mekonomen istället eller nåt? smile

911 Inlägg
3 december 2010
dawwe skrev:
zortep: Håller med delvis, den första lambdan ja köpte från BT (2007) var "död" vid leverans, fick givetvis pengarna i retur. Lambda nr 2 köptes 2009 o den funkade klockrent, det var helt klart en annan tillverkare än 2007. Vem som tillverkar deras sonder idag vet jag ej, men är det modellen men många runda hål på känselkroppen så är den högst troligt bra! Är det däremot en model med 4 långa "springor" så¨skulle jag stå över...

Nej, Den var helt omsluten runt sidaorna , och på undersidan fanns det runt 5 st små hål !!!!

när jag skulle lämna in den igår försökte dom dumförklara mig.... Det är tydligen aldrig något fel på deras lambdasonder...   Jag menar , jag har ju besiktinings papper med dåliga avgasvärden pga utav deras jävla sond... "funkade första 2-3 dagarna  "   är dessutom mekaniker och har gjort avgastester på jobbet "   och sen undrar dom om jag mätt upp signalen ,  jag skiter i signalen och hela dig , den fungerar inte som den ska!

inte bra bemötande, han fick mig att bli uppkäftig när han motsatte mig hela tiden.....
Senast redigerat av zortep (4 december 2010)

pic up the phone, wazzzaaa

lastbils chaufför
240 Inlägg
4 december 2010
JimmyAndersson skrev:
hur är stötdämparna bak till 740 på biltema eller ska man köpa dom från mekonomen istället eller nåt? smile

dom är skapliga men jag kommer inte att köpa stötdämpare där en gång till

jag byte bak på min 740 och jag tycker i dagens läge att dom är slut, byte dom i mitten på sommaren i år

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

1 679 Inlägg
4 december 2010
mustang1966 skrev:
JimmyAndersson skrev:

jag byte bak på min 740 och jag tycker i dagens läge att dom är slut, byte dom i mitten på sommaren i år

blir kanske dom från mekonomen eller nåt då, tror dom hade monroe dämpare, är inte det orginal?

huh?
10 427 Inlägg
4 december 2010
JimmyAndersson skrev:
mustang1966 skrev:
JimmyAndersson skrev:

blir kanske dom från mekonomen eller nåt då, tror dom hade monroe dämpare, är inte det orginal?

Icke.

Bör bara Sachs som gör originaldämparna. Men lär väl funka lika bra med KYB eller Monroe.

Sök