5807
Sök

Tomgångstrubbel - Volvo b230a

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Hej där.

Jag har på senare tid stött på lite problem med min gamla volvohäck som agerar vinterbil.

Beskrivnig av prob:
Jag startar bilen och allt är frid och fröjd, tomgången ligger runt 900 varv. Jag ger mig iväg och bränner lite, i ett par minuter, lägger några ställ och brölar runt i snön.

DÅ helt plötsligt så ställer sig varvet på 2000-2500 jag kan fortfarande varva upp till stoppet men bilen "Självdriver" dvs att jag kan cruisa runt utan att gasa, har kollat lite och konstaterat att det inte har med luftvägarna att göra, och det borde rimligtvis inte heller ha med bränsletillförsel att göra om nu inte flottören eller ngt hänger sig efter ett par minuter i tjänst.

Vad tror ni, kan det vara kamrem?

Oljan är fin som fasen och den visar inga som helst tendenser för att topplockspackningen rykt.
Det borde inte heller vara gasviren som sätter sig, för problemet har iallafall ännu inte inträffat av ett par gaspådrag utan kommer först efter 5-10 minuter av normalt körande.

Behöver lite nya teorier på det här då det börjar bli lite grinigt att köra runt såhär, och felsöka också för den delen.

Tack på förhand!

VH
Niotusen

Sierra-döbel

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 januari 2009
Niotusen skrev:
Hej där.

Jag har på senare tid stött på lite problem med min gamla volvohäck som agerar vinterbil.

Beskrivnig av prob:
Jag startar bilen och allt är frid och fröjd, tomgången ligger runt 900 varv. Jag ger mig iväg och bränner lite, i ett par minuter, lägger några ställ och brölar runt i snön.

DÅ helt plötsligt så ställer sig varvet på 2000-2500 jag kan fortfarande varva upp till stoppet men bilen "Självdriver" dvs att jag kan cruisa runt utan att gasa, har kollat lite och konstaterat att det inte har med luftvägarna att göra, och det borde rimligtvis inte heller ha med bränsletillförsel att göra om nu inte flottören eller ngt hänger sig efter ett par minuter i tjänst.

Vad tror ni, kan det vara kamrem?

Oljan är fin som fasen och den visar inga som helst tendenser för att topplockspackningen rykt.
Det borde inte heller vara gasviren som sätter sig, för problemet har iallafall ännu inte inträffat av ett par gaspådrag utan kommer först efter 5-10 minuter av normalt körande.

Behöver lite nya teorier på det här då det börjar bli lite grinigt att köra runt såhär, och felsöka också för den delen.

Tack på förhand!

VH
Niotusen

Kollat membran och olja i förgasaren....?

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Glömde nämna att förgasaren renoverades för drygt ett halvår sedan in i minsta detalj, ska kolla oljan senare, men membranet är det inte iallafall, dett har jag redan dragit sönder en gång och då betedde det sig inte såhär, då kom den aldrig över 2500 varv, nu är det precis tvärt om, den kommer inte under! sad

Så varje gång jag stänger av skiten så glödtänder den ett tag, är ju itne så nyttigt.

Sierra-döbel

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 januari 2009
Niotusen skrev:
Glömde nämna att förgasaren renoverades för drygt ett halvår sedan in i minsta detalj, ska kolla oljan senare, men membranet är det inte iallafall, dett har jag redan dragit sönder en gång och då betedde det sig inte såhär, då kom den aldrig över 2500 varv, nu är det precis tvärt om, den kommer inte under! sad

Så varje gång jag stänger av skiten så glödtänder den ett tag, är ju itne så nyttigt.

Blev nålen bytt också då..?

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Nålen var det enda som inte byttes, fick aldrig tag på någon nål, vart lite stressad med bes och grejer där så hann inte leta upp någon, då får man kolla på det också.

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
31 januari 2009
Har du kollat så att inte dämpkolven, som nålen sitter i, hänger sig?

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du kollat så att inte dämpkolven, som nålen sitter i, hänger sig?

Drar in förgasaren imorgon och går igenom hela fan en gång till, förjävligt, men det får man väl leva med.

tack för hjälpen grabbar. och om någon kommer på några andra eventuella fel, så tveka inte en sekund på att slänga ut dem här.
Senast redigerat av Niotusen (31 januari 2009)

Sierra-döbel

blacken
31 januari 2009
Har du kollat tomgångsskruven så att den inte är för "aktiverad" eller tomgångs kammen på chokemekaniken. Det låter som den får för mycket soppa/luft. Har den inte bränsleavstängnings munstycke?

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
det skulle förvåna mig om det är tomgångsskruven eftersom varvet är normalt vid uppstart, och håller sig så ända tills man gasar på, och såvitt jag vet gjorde ju volvo aldrig några progressiva.

Antar att du kan ha en poäng med att problemet är choke-relaterat, blir till att se över det också, vart nån och tryckt dit en ny chokewire utan min uppsyn för ett par veckor sedan så att problemet ligger där kan vara trogligt, antar att jag startar fanskapet och får upp den i temp sedan kopplar ur hela chokemekaniken och ser om problemet kvarstår.

Bra med lite nya tankar kring problemet, det uppskattas!

VH
Niotusne

Sierra-döbel

Sök