5135
Sök

smällar när man svänger hårt; Golf III Variant -98

16 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Hej!

Min Golf III -98 fick stå stilla ute några veckor över jul, och det var visst inte så bra. Bromsarna hade rostat fast, men lossade hyffsat lätt. Och när jag gör ett stort utslag med ratten smäller det till i nära höger hjul, som om en fjäder spänns för att sedan hoppa till rätt läge. Efter en eller högst två smällar händer inget mer förrän jag rattar tillbaka åt andra hållet. Då smäller det till igen på samma sätt.

Det måste till ganska stora rattutslag för att detta skall hända, tex om jag kör tvärt i en rondell. Det kan också ske när jag står i stort sett stilla men bara vrider hjulen, vid parkering tex.

Jag har ingen aning om vad det kan vara, mer än att ljudet påminner om en fjäder tongue . Några smarta idéer? Kan det vara någon plåtbit eller liknande som fastnat i fjädern? Skulle det hjälpa med lite smörj typ 5-56? Något som måste bytas? Snälla, kom med tips!!!

Skulle det fungerar att fixa själv? Jag skall besiktiga bilen på onsdag, tror ni det är något besiktningen anmärker på?

/Vildmärren

290 Inlägg
31 januari 2009
det är fjäderbenslagringen som går trögt, fömodligen har lagret rostat ihop.

16 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Aha, det var en nyhet för mig, bilar är en ny värld skulle man kunna säga wink
Ok, fjäderbenslagring som rostat- fixar man det med smörjfett eller måste någon del bytas ut?

Och var hittar jag fjäderbenslagringen (ja, en totalt newbie jag vet...) Hur ser den ut??

/Vildmärren
ps. Tack för det snabba svaret!!! big_smile

3 235 Inlägg
31 januari 2009
Hade liknande symptom på min Golf III, då var det den nedersta spindelleden som var kass. Man märkte hur det slog vid kraftiga rattutslag och när man svängde...

290 Inlägg
31 januari 2009
du får plocka ner fjäder benet, spänna ihop fjädern och lossa lagret (lagringen)
inget att rekomendera om du e nybörjare, det är lite halvfarligt att skruva med fjädrar om man
inte kan. lagring finns på typ meka, mekonomen osv kostar 3-400kr

16 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Hade liknande symptom på min Golf III, då var det den nedersta spindelleden som var kass. Man märkte hur det slog vid kraftiga rattutslag och när man svängde...

Slog det även om bilen var stillastående?

Hur kontrollerar jag om det är spindelleden? Eller kanske jag ska börja med att fråga hur den ser ut... (får nog försvara mig lite här: jag har inte tummen mitt i handen men har aldrig sysslat med bilar förut.)

/Vildmärren

16 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
dr-aero skrev:
du får plocka ner fjäder benet, spänna ihop fjädern och lossa lagret (lagringen)
inget att rekomendera om du e nybörjare, det är lite halvfarligt att skruva med fjädrar om man
inte kan. lagring finns på typ meka, mekonomen osv kostar 3-400kr

Aha, räcker inte med lite allmänt "underhåll" alltså? Den måste bytas? Hur avgör jag om det är fjäderbenslagringen och inte något annat?

290 Inlägg
31 januari 2009
ok.fjäderbenet är lätt att plocka ner, hissa upp hö framhjul (ta bort hjulet) ovanför bromsskivan sitter
2 st bultar i sidled som håller fjäderbenet lossa dom. öppna huven och ta bort muttern som håller stötdämparen. = fjäderben loss. snurra sedan på övre delen på fjäderbenet så känner eller hör du om det
är dåligt. hantera fjäder med respekt. skruva alldrig isär benet utan att låsa fjädern med rätt verktyg.

3 235 Inlägg
1 februari 2009
Jag kände glappet när jag vred på ratten, även stillastående. Du kan lägga handen på ena framhjulet och be någon vrida ratten fram och tillbaka. Är det glapp kommer du att känna det med en gång.

Beklagar, det var för styrled...

För nedre spindelled ska du hissa upp bilen och ta tag i hjulet uppe och nere samtidigt som du gungar hjulet fram och tillbaka. Det ska inte vara nåt glapp.
Senast redigerat av engolf (1 februari 2009)

290 Inlägg
1 februari 2009
det är inte spindelleden om det smäller i fjädern.

3 235 Inlägg
1 februari 2009
jag trro han menade att han kände ett slag i svängar, det kan också bero på dåliga spindelleder.
fast kan också vara som du säger: fjäderbenslager

5 089 Inlägg
1 februari 2009
fjäderbenslagringen skulle jag tro... lyft upp bilen fram och sväng på ratten. och be en kolla ifall fjädern föjer med när man svänger. eller om den är fast och "vrider" sig med när man svänger, fjädern skall snurra med litegranna i överkant. (inte bra på att förklara).

\Lindgren

290 Inlägg
1 februari 2009
kan va svårt att kolla på det sättet på golfen efter som lagringen bara vilar mot tornet
ok när man hissar upp så åker lagringen med ner en bit ok blir (hängande lös) ok följer då med fjäderbenet  om man vrider.

16 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Min anledning till att tro att det är en fjäder som låter är för att ljudet "ekar" lite efter själva smällen, så som det gör när en fjäder "gungar" till. Om jag skulle gissa låter det inte så i en styrled eller spindelled, är det korrekt???

Jag kör in på en gör-det-själv-hall imorgon och kollar läget.

Om det fungerar med FLindgrens sätt (alltså att någon svänger på ratten och man kollar om fjädern följer med), är det då bra eller dåligt om fjädern följer med?!? Jag fattar det som om lagret upptill skall snurra när man vrider ratten -rätt uppfattat? Så att inte själva fjädern vrids ihop.

Om FLindgrenmetoden inte fungerar så är det alltså bort med hjul, fjäderbensskruvar, stötdämparskruv och sedan rotera på lagret. Det bör snurra utan friktion, knarr o andra missljud antar jag? Om det låter, skall jag kolla om det hjälper med smörjfett först eller är det utom allt tvivel att lagret måste bytas isf?

Nu när jag tänker på saken räcker det kanske med garagedomkraften för att hissa upp bilen, jag behöver kanske inte åka till gds-hallen?? Det är klart, man ser ju bättre inunder om man hissar upp hela bilen, men om jag ändå ser det jag behöver när hjulet är bortmonterat så är det ju onödiga pengar.

290 Inlägg
1 februari 2009
FLindgrens sätt funkar ej på golf 2-3 som jag skrev. det räcker så klart med garagedomkraften,
gör-det-själv-hall onödigt. lagringen skall stå sill medan lagret i lagringen och fjädern snurrar med. lite svårt att förklara när du inte vet hur det ser ut. men det brukar inte ens vara några kulor kvar i lagret.

16 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Nu har jag varit ute och kollat på bilen. Tack så mycket för hjälpen, för nu visste jag ungefär var jag skulle leta!!

Det var fjäderbenet, ja. Inte bara hade lagret kärvat fast, lagringen hade lossat helt och hållet och fjädern var "lös" upptill. Kan ju säga att inget smörjfett i världen hade hjälpt där big_smile

Gissar att smällarna jag hörde kom när fjädern hoppade ett hack över "skålen" med lagringen. En plåtbit som satt i vägen för fjädern - var det inte det jag sa i första inlägget wink Man ska nog bli bilmekare i nästa liv...

Jag avbokar besiktningen på onsdag, får fixa till det här först. Fast jag lämnar nog in bilen på verkstad, känner mig lite för osäker för att göra det själv.

TACK allihop för hjälpen! Fantastiskt forum det här!

/Vildmärren

290 Inlägg
1 februari 2009
götmos:)

Sök