1 februari 2009
Trådstartare
Min anledning till att tro att det är en fjäder som låter är för att ljudet "ekar" lite efter själva smällen, så som det gör när en fjäder "gungar" till. Om jag skulle gissa låter det inte så i en styrled eller spindelled, är det korrekt???
Jag kör in på en gör-det-själv-hall imorgon och kollar läget.
Om det fungerar med FLindgrens sätt (alltså att någon svänger på ratten och man kollar om fjädern följer med), är det då bra eller dåligt om fjädern följer med?!? Jag fattar det som om lagret upptill skall snurra när man vrider ratten -rätt uppfattat? Så att inte själva fjädern vrids ihop.
Om FLindgrenmetoden inte fungerar så är det alltså bort med hjul, fjäderbensskruvar, stötdämparskruv och sedan rotera på lagret. Det bör snurra utan friktion, knarr o andra missljud antar jag? Om det låter, skall jag kolla om det hjälper med smörjfett först eller är det utom allt tvivel att lagret måste bytas isf?
Nu när jag tänker på saken räcker det kanske med garagedomkraften för att hissa upp bilen, jag behöver kanske inte åka till gds-hallen?? Det är klart, man ser ju bättre inunder om man hissar upp hela bilen, men om jag ändå ser det jag behöver när hjulet är bortmonterat så är det ju onödiga pengar.