5937
Sök

skruva upp laddtrycket på volvo 850 T5R /T5

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
3 februari 2009
mickius skrev:
ralle_boyen skrev:
mickius skrev:

Alltså ja tror inte eran är en äkta T5R? det står att ni har
Tekniska data
Motornummer: 
Motoreffekt, kw: 166,0

Samma som jag hade i min 855 T5

Borde väl vara mer med tanke på att R har 250 hk

Nej det är inte skillnad på stakarna vad jag vet!

ok för de första måste jag tacka alla som vill hjälpa till ! det upskattas smile men tror ni att den kan va ombygt till en r ? för vi körde mot en t5 igår och han hängde itne på för femöre smile ingen anning faktist är ny inom volvo smile mvh ralle

Det beror väl helt på vad han har gjort/ vad ni har gjort. m.m mycket saker som spelar in!

Alltså det är samma motor i t5 som i t5r det som skiljer är styrbok o nått mer?

Rätta mig om jag har fel!

Och en t5 kan aldrig bli en T5R endast en replica

sen ere ju r spridare på den smile don't ask me : P är ej volvo kunning:P

509 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
mickius skrev:
Team-Adolfsson skrev:

men det måste väl ändå vara skillnad på T5R stakar och vanliga T5 ?

Alltså ja tror inte eran är en äkta T5R? det står att ni har
Tekniska data
Motornummer: 
Motoreffekt, kw: 166,0

Samma som jag hade i min 855 T5

Borde väl vara mer med tanke på att R har 250 hk

Nej det är inte skillnad på stakarna vad jag vet!

kanske stämmer har misstänkt att det inte är en R

Kolla upp regnumret på vägverket.se. Är de en t5 är de 225hk. Är de en R så är de 250hk.

4 670 Inlägg
3 februari 2009
talibangran skrev:
bänka vet ja så har ni papper på effekten ! smile

Undra om dom vill göra de tror dom blir besvikna då tyvärr!

Allt för vanligt att folk säljer bilar med bamsehästar o sen ser någon detta o tror på fullaste allvar att de finsn en sådan effekt.

Många här på gorg som gör samma sak o har glädjehästar.

846 Inlägg
3 februari 2009
mickius skrev:
talibangran skrev:

Allt för vanligt att folk säljer bilar med bamsehästar o sen ser någon detta o tror på fullaste allvar att de finsn en sådan effekt.

sant sant hmm men men får kolla upp de ähr mer smile mvh ralle nattie time skola imon sov sött alla tongue och tack igen

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
mickius skrev:
talibangran skrev:

de är ju inget att bli besviken över bara bra att få de klart att det inte är en R utan
en vanlig T5 å är de inte ordentligt me pollar under huven går det alltid trimma mer  wink
nån som vet vart man kan bänka lite billigt i närheten av jkpg ?

4 670 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
mickius skrev:
talibangran skrev:

de är ju inget att bli besviken över bara bra att få de klart att det inte är en R utan
en vanlig T5 å är de inte ordentligt me pollar under huven går det alltid trimma mer  wink

vet ingen som bänkar men va försiktiga med o ösa på ladd! läs lite om 850 t5 stakar innan ni börjar med de wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
mickius skrev:
Team-Adolfsson skrev:
mickius skrev:

vet ingen som bänkar men va försiktiga med o ösa på ladd! läs lite om 850 t5 stakar innan ni börjar med de wink

men vad är ungefär vad man vågar köra på ? 1 bar ?
måste ju ha lite att komma med under huven när nån vill gasa wink
ska kolla lupp lite om T5orna då jag tänkt skaffa en egen

4 670 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
mickius skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Ja vet inte men runt 1,1-1,2 över de vet i fan om ja skulle gå med orginalstakar hört om folk som krökt dom rumt 320hk en del kan köra med 340-350 men inget o chansa på. blir inte mycke kvar om de går åt skogen!

Men Sök o läs lite o skaffa er en uppfattning allt handlar ju om pengar. vill man ladda så kostar det där efter med!

961 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
mickius skrev:
Team-Adolfsson skrev:

en kompis körde med ca 1,3 i ladd , vred han upp lite till spikade den ..

Pure DieselPower

4 670 Inlägg
3 februari 2009
talibangran skrev:
Team-Adolfsson skrev:
mickius skrev:

Precis. sen beror de på hur motorn är körd innan! hur den har skötts osv osv mycke som spelar in. den kan spika vid lägre o vid högre!

Men ja skulle inte chansa!
Senast redigerat av mickius (3 februari 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
mickius skrev:
talibangran skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Precis. sen beror de på hur motorn är körd innan! hur den har skötts osv osv mycke som spelar in. den kan spika vid lägre o vid högre!

ok men vi har kört rätt hårt med den både i söndas kväll i drygt 4-5 tim mest lek
likadant idag mest lek och hård körning
finns inga tecken på spickningar just nu iallafall
och motorn går jämt och fint dock misständer den lite vid motorbromsning så man vet ju aldrig
får väl köra på 0.9-1.0 bar för att vara på den säkra sidan smile

846 Inlägg
3 februari 2009
juste glömde säga att den har bara gått 17 tusen mil och att den mest har körts på kärra av dom flesta förra ägarna sa den förra ägaren:) mvh natiie:P

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
ralle_boyen skrev:
juste glömde säga att den har bara gått 17 tusen mil och att den mest har körts på kärra av dom flesta förra ägarna sa den förra ägaren:) mvh natiie:P

om mätaren inte är bytt ja som jag tror den är wink

4 824 Inlägg
3 februari 2009
Här va det många vilda spekulationer.

En orginal turbo/T5, T5R, R laddar ca 0,65 orginal.
Motorerna i turbo/T5 och T5R är exakt likadana fast med den skillnade att T5R har en overboost funktion så den lämnar 240Hk under en begränsad tid och det är "grund effekten" på 226Hk som står i regbeviset.
Det sitter lika klena stakar i alla och dom brukar ge sig vid 1,2 men det finns dom som har krökt dom med lägre ladd men det finns även dom som har fått det till att hålla ett tag med högre också.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 353 Inlägg
3 februari 2009
och för att återgå till TS fråga så gällde de hur man skruvar upp laddet..
för de första så beror de helt på HUR han har ställt ner laddet.
kan ha bytt till org programvara, kan ha skruvat UT wg- armen så långt att den nästan alltid står öppen, kan även ha dragit loss kontakten till magnetventilen så den åker på grunladd. o beroende på hur då armen är skruvad me så kan de va olika laddtryck.
normalt ska en vanlig 850 turbo ha grunladd på 0,35-0,4bar och standard laddtryck på 0,6-0,65. en vanligt chippad 850 laddar oftast 1,2( med eventuella högre peakar o även lägre pga bla värme, org downpipe, sleten wg-klocka osv osv).
så som sagt ingen här på forumet kan veta hur den gamla ägaren skruvat ner laddet utan de får man kolla me den personen.
lika lite som att nån härinne kan svara på hur den gamle ägaren/arna har kantstött mina fälgar..

4 670 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
mickius skrev:
talibangran skrev:

ok men vi har kört rätt hårt med den både i söndas kväll i drygt 4-5 tim mest lek
likadant idag mest lek och hård körning
finns inga tecken på spickningar just nu iallafall
och motorn går jämt och fint dock misständer den lite vid motorbromsning så man vet ju aldrig
får väl köra på 0.9-1.0 bar för att vara på den säkra sidan smile

Måste bara få säga en sak här!

Det är dom faliga spikningarna man inte märker av/hör!
bara så ni har de i bakhuvudet!

1 353 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
motorn går jämt och fint dock misständer den lite vid motorbromsning så man vet ju aldrig

eh okej va har motorbromsningen o göra med vilket laddtryck som e skadligt för motorn turbon laddar inte då..
o dom misständningarna du syftar på lär juh vara att du menar att de smäller lite i avgasröret som de gör när man kör me 3" på bilen o de blir varmt.

1 002 Inlägg
3 februari 2009
Kunde ju kanske varit en bra idé att kolla upp vad det är för bil man köper innan man gör de..
Kunde ju även kanske varit bra och ställa säljaren några frågor om bilen i fråga..

Men de kanske bara e jag som gör sånt när jag köper bil..?

Sorry för OT..

...

741 Inlägg
3 februari 2009
Roland frågade du inte något om det när du tittade på bilen? smile

Men jag hade nästan tyckt det hade varit något lurt med att han ställt ned laddet så pass bara för att det är vinter, det är väl bara till att inte ge plattan i botten för att allt ladd inte ska komma? yikes Men det behöver ju inte vara något för det men slå han en pling och fråga hur man gör?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Joo skrev:
Roland frågade du inte något om det när du tittade på bilen? smile

Men jag hade nästan tyckt det hade varit något lurt med att han ställt ned laddet så pass bara för att det är vinter, det är väl bara till att inte ge plattan i botten för att allt ladd inte ska komma? yikes Men det behöver ju inte vara något för det men slå han en pling och fråga hur man gör?

killen sa att det va en t5R
och enligt honom var det inte han själv som ställt ner laddet utan någon han kände eller nåt sånt där mumlade han om
borde ju finnas nån kotte i vetlanda som kan de där om T5orna ^^

Sök