5936
Sök

skruva upp laddtrycket på volvo 850 T5R /T5

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
3 februari 2009
Som Christian S säger, ladda inte mera än 1,2!
förresten var inne å kikade på bilen, e nog ingen t5-R fel stolar kan man se på kortet!
bara en hint;)

MVH/ Jerker

7 283 Inlägg
3 februari 2009
Alltså ska inte datorboxen styra allt själv?
Dvs man ställer in grundtrycket rätt sen reglerar magnetventilen upp trycket själv till det som den är anpassad för.

Tycker att det låter väldigt konstigt att man ska behöva ställa laddet själv med stången eller pysventil på en bil med magnetventil...

4 586 Inlägg
3 februari 2009
ifall det sitter en r motor så är det större spjällhus än på en t5a

741 Inlägg
3 februari 2009
Brains skrev:
Alltså ska inte datorboxen styra allt själv?
Dvs man ställer in grundtrycket rätt sen reglerar magnetventilen upp trycket själv till det som den är anpassad för.

Tycker att det låter väldigt konstigt att man ska behöva ställa laddet själv med stången eller pysventil på en bil med magnetventil...

Håller med Brain! skulle man ställa ned laddtrycket manuellt så skulle väl bilen gå ganska dåligt vid fullgas? med tanke på all mjukvarans inställda värden som inte stämmer överens med effekten som mjukvaran är programmerad efter hmm den borde väl få för mycket bensin om laddet är nedställt och mjukvaran trimmad?

Det kan inte va så att han bara monterat en pysventil och skitit i och optimera mjukvaran? men kjolpaketet och lacken ser ju seriös ut så man tycker ju inte det borde va så..

Är inte så haj på detta men man kan ju alltid spekulera.
Senast redigerat av Joo (3 februari 2009)

8 297 Inlägg
3 februari 2009
Joo skrev:
skulle man ställa ned laddtrycket manuellt så skulle väl bilen gå ganska dåligt vid fullgas? med tanke på all mjukvarans inställda värden som inte stämmer överens med effekten som mjukvaran är programmerad efter hmm den borde väl få för mycket bensin om laddet är nedställt och mjukvaran trimmad?

Nja, eftersom den mäter hur mycket luft som går in och beräknar bränslemängden efter det så kan inte det ske, förutom korta stunder innan den korrigerar logaritmen, läser i en annan mapp eller går över till lambdastyrning (lh-läge).

7 283 Inlägg
3 februari 2009
Marlboroman skrev:
Joo skrev:
skulle man ställa ned laddtrycket manuellt så skulle väl bilen gå ganska dåligt vid fullgas? med tanke på all mjukvarans inställda värden som inte stämmer överens med effekten som mjukvaran är programmerad efter hmm den borde väl få för mycket bensin om laddet är nedställt och mjukvaran trimmad?

Nja, eftersom den mäter hur mycket luft som går in och beräknar bränslemängden efter det så kan inte det ske, förutom korta stunder innan den korrigerar logaritmen, läser i en annan mapp eller går över till lambdastyrning (lh-läge).

Givetvis om den har en mapp som gäller för dom nuvarande förhållanden.
Sen kanske det kommer en solig sommardag då insugstempen drar iväg i samband med det kanske lite dåliga tändstift.
Oj då! Spikningar, säger datorn och tänker dra ner laddtrycket med magnetventilen.
Nu går inte detta eftersom pga stångvridandet eller pysventilen så kanske man har ett grundladdtryck på 1 bar istället.
Då blir motorn trött och dör antagligen, sen har man en eller flera mindre fina kolvar.

Nej, ska man hålla på med pysventiler och skit då ska man veta vad man gör!

8 297 Inlägg
3 februari 2009
Brains skrev:
Marlboroman skrev:
Joo skrev:

Givetvis om den har en mapp som gäller för dom nuvarande förhållanden.
Sen kanske det kommer en solig sommardag då insugstempen drar iväg i samband med det kanske lite dåliga tändstift.
Oj då! Spikningar, säger datorn och tänker dra ner laddtrycket med magnetventilen.
Nu går inte detta eftersom pga stångvridandet eller pysventilen så kanske man har ett grundladdtryck på 1 bar istället.
Då blir motorn trött och dör antagligen, sen har man en eller flera mindre fina kolvar.

När boxen känner av spiktedenser så ställs tändningen ner och så fetar den på blandningen för att sänka trycket vilket kommer jobba emot ev konsturktioner för att hålla laddtrycket uppe. Det kan naturligtvis inte rädda alla situationer, men mycket. I originalsystemet så finns en hel del funktuioner för att rädda motorn ifall wastegateslangen skulle gå av eller nåt i den stilen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 februari 2009
Hahaha, kul läsning detta, vilda spekulationer, många gissningar. tongue

Kolla upp om bilen är chippad.
Öppna styrboxen, den sitter i plastlådan till vänster om motorn när du står framför motorhuven.
Det sitter ett rektangulärt chip i ena kortsidan, kolla vad det står på det, eller ta en bild.

Oavsett om bilen är chippad, eller inte, så ska man inte pystrimma en 850, då laddtrycket och bränslet styrs elektroniskt.
Det lär sluta med att förbränningstemperaturen stiger okontrollerat tills kolvarna smälter...
Torpis har bild på en kille som lyckades med det på en S40, skaffade en T4 turbo till sin 2,0T, och pyste laddtrycket.

Min bil har regnr WYU043, tysk-import, 166kw, men det står ändå 855 T-5R i papperet.
Det står även T-5R i motorblocket, som motorkod.

Mellan T-5R och T5 skiljer inte så värst mycket: sänkt 35mm runtom, andra fälgar, annan inredning (alcantra/skinn) träinlägg i instrumentbrädan, styrbox, maximal utrustning, frontspoiler och oftast färg.

T-5R fanns i gult, grönt, svart, och i vissa fall ljusblå eller pärlemorsvit (förproduktionsmodeller).
T-5R har samma spridare som T5, oranga.

R däremot skiljer mer.

Annan växellåda, större turbo, styrbox, diffbroms, större intercooler, spridare och lite sånt...

Zulu/NordicR skrev:
Den manuella har motorn
B5234t4, vilket är bla följande.

turbo 16t (istället för 15g).
Större intercooler
Vita spridare
Optimerad strybox
Nytt (bättre? ) grenrör till turbon.
Bättre/mera exakt givare för bränsletrycket.
Ingen overboost.
Laddtrycket orginal 0,86-0,9Bar

Detta ger effekt på 250hk/350nm, topphastigheten är numera begränsad till 250km/h. (angiven toppfart på en t-5r 240 km/h)

Inredning (gäller även automat 850R).
Stolarna är mera "skålade".
Alcantara klädseln sitter i mitten och inte på sidorna.

Manuella växellådan är s M59,
Till skilnnad från M56 har den en viscodiff

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
3 februari 2009
va jag har kommit fram t än är att jag har r spridare haha big_smile men man tackar för all hjälp tongue

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
måste ta upp en sak till ang bilen
har man kört lungt på 1an några meter sen kopplar och står still å sen gasar till då är bilen seg som fan att varva ner stannar en stund på de varvet man gasar upp till innan den sjunker sakta sakta ner till 800 igen likadant när man kör och ska växla

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
har man kört lungt på 1an några meter sen kopplar och står still å sen gasar till då är bilen seg som fan att varva ner stannar en stund på de varvet man gasar upp till innan den sjunker sakta sakta ner till 800 igen likadant när man kör och ska växla

Så är det på alla 850s. wink
Varvet hänger kvar ett par sekunder efter man kopplar eller släpper gasen, det ska vara för att spara katalysator/motor/koppling eller whatever...

Jag är inte säker på anledningen till det, vet bara att det ska vara så. tongue

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Varvet hänger kvar ett par sekunder efter man kopplar eller släpper gasen, det ska vara för att spara katalysator/motor/koppling eller whatever...

jo men detta är extremt mycket och jävligt jobbigt ^^
jag har kört fler 850isar och ingen av dom har varit som denna inte legat så länge på samma varv tills den släpper av men men det funkar ju iallafall ^^

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
TurbOla skrev:
Team-Adolfsson skrev:

jag har kört fler 850isar och ingen av dom har varit som denna inte legat så länge på samma varv tills den släpper av men men det funkar ju iallafall ^^

Jag vet inte vad det är som styr det, om det är tomgångsmotorn?
Då kanske den behövs smörjas upp?
Sitter under gasspjällskåpan, en rund metallcylinder med en elkontakt på.

Avstängd
232 Inlägg
3 februari 2009
ursäktar att jag frågar, vad är skillnaden mellan 850R och en 850 T5R

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 februari 2009
rawbin skrev:
ursäktar att jag frågar, vad är skillnaden mellan 850R och en 850 T5R

Det står längre upp på denna sidan om du hade orkat läsa. wink

741 Inlägg
3 februari 2009
TurbOla skrev:

Då hade min klasskompis en väldigt konstig 850, en 20V där hängde då inget varv kvar yikes

4 824 Inlägg
3 februari 2009
Joo skrev:
TurbOla skrev:

Då hade min klasskompis en väldigt konstig 850, en 20V där hängde då inget varv kvar yikes

Det gör alla 850/X70 mer eller mindre men det är framför allt turbo varianterna som gör det, min 850 GLT gör inte heller det förutom på 1:an när man kör iväg när den är kall då hänger den kvar lite.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Team-Adolfsson skrev:
TurbOla skrev:

Jag vet inte vad det är som styr det, om det är tomgångsmotorn?
Då kanske den behövs smörjas upp?
Sitter under gasspjällskåpan, en rund metallcylinder med en elkontakt på.

ok ok får kolla på det smile ska till han på freda så man får väl kolla lite påt ^^

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
3 februari 2009
om ni har mer tips och saker så skriv gärna big_smile

Sök