Bygga lmm?

940turboplus Rapidoz
5 februari 2009 · 688 Inlägg

Blev helt plötsligt nyfiken på om man kan bygga en egen fungerande 3"lmm?
och isf hur gör man det big_smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
falloutboy
5 februari 2009 · 1 723 Inlägg

blir nog billigare och bättre att köpa en. Men du får gärna prova och lägga upp projektet smile

Andreas 940 -utan 940
5 februari 2009 · 1 728 Inlägg

Kart du kan bygga en egen, bara att slakta en original och limma fast själva mätdelen på ett rör av valfri storlek.

Sharky
5 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Flytta över elektroniken till ett 3" rör.

/Göran


940turboplus skrev:
Blev helt plötsligt nyfiken på om man kan bygga en egen fungerande 3"lmm?
och isf hur gör man det big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940turboplus Rapidoz
5 februari 2009 · 688 Inlägg

okej det kan inte bli att den mäter fel då eller?
jag tänkte på om den är typ som "inställd" på att röret ska vara mindre och helt enkelt "missat" att mäta upp eller lägger sig i felsäkert läge när den får ett annorlunda luftflöde?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Andreas 940 -utan 940
5 februari 2009 · 1 728 Inlägg

940turboplus skrev:
okej det kan inte bli att den mäter fel då eller?
jag tänkte på om den är typ som "inställd" på att röret ska vara mindre och helt enkelt "missat" att mäta upp eller lägger sig i felsäkert läge när den får ett annorlunda luftflöde?

LMM:en vet inte hur stor den själv är, man lurar ju styrboxen genom att öka LMM:ens storlek med lika många procent som spridarnas flöde.

schnauz
5 februari 2009 · 1 758 Inlägg

Andreas 940 skrev:
LMM:en vet inte hur stor den själv är, man lurar ju styrboxen genom att öka LMM:ens storlek med lika många procent som spridarnas flöde.

Precis... Öka spridarflödet lika mycket (procentuellt) som arean på LMM så tror sprutet att allt är som vanligt.
Bonntrimmarvariant istället för att mappa.

koka
5 februari 2009 · 629 Inlägg

Jag har annars 2st 3" LMM eller ja dom är större tongue 86mm!
1 beg och 1 ny!

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
940turboplus Rapidoz
6 februari 2009 · 688 Inlägg

Andreas 940 skrev:

940turboplus skrev:
okej det kan inte bli att den mäter fel då eller?
jag tänkte på om den är typ som "inställd" på att röret ska vara mindre och helt enkelt "missat" att mäta upp eller lägger sig i felsäkert läge när den får ett annorlunda luftflöde?

LMM:en vet inte hur stor den själv är, man lurar ju styrboxen genom att öka LMM:ens storlek med lika många procent som spridarnas flöde.

Hur är uträkningen som man ska gå efter då?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Andreas 940 -utan 940
6 februari 2009 · 1 728 Inlägg

940turboplus skrev:
Hur är uträkningen som man ska gå efter då?

http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=215739

Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.

30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter

940turboplus Rapidoz
6 februari 2009 · 688 Inlägg

Andreas 940 skrev:
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=40&t=215739

Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.

30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter

Okej tack,
Men vad gör spridarna i uträkningen?
Blir alltid spridarna den dubbla storleken när man förstorar LMM:en (i detta fall) med 25mm?

För jag har för mig att mina org spridare hade 337cc om jag inte är hel ute och cyklar.
Men öven vid en förstoring ifrån 61mm till 86,mm så ska jag bara gå efter 100% förstoring på spridarna?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
schnauz
6 februari 2009 · 1 758 Inlägg

Nej, spridarflödet måste vara lika mycket större (procentuellt) som ökningen i area på LMM, annars blir blandningen fel.
Grejen är att man lurar sprutet att allt är som vanligt.

Säg att du har spridare som flödar 250 cc/min och har tänkt trimma så du behöver spridare som flödar 500 cc/min. Då har du dubblat spridarflödet och måste dubbla arean på LMM.
Dubblar du arean på LMM utan att byta spridare kommer motorn blanda dubbelt så mycket luft med samma mängd bränsle som innan, vilket ger en alldeles för mager blandning (dubbelt så mycket luft som original, men lika mycket bränsle). Dubblar du istället spridarflödet utan att byta LMM kommer sprutet blanda samma mängd luft som innan med dubbelt så mycket bränsle. Så genom att öka spridarflöde och LMM-area lika mycket kommer motorn tro att allt är precis som vanligt, fast den trycker in mer luft och mer bränsle.

940turboplus Rapidoz
6 februari 2009 · 688 Inlägg

schnauz skrev:
Nej, spridarflödet måste vara lika mycket större (procentuellt) som ökningen i area på LMM, annars blir blandningen fel.
Grejen är att man lurar sprutet att allt är som vanligt.

Säg att du har spridare som flödar 250 cc/min och har tänkt trimma så du behöver spridare som flödar 500 cc/min. Då har du dubblat spridarflödet och måste dubbla arean på LMM.
Dubblar du arean på LMM utan att byta spridare kommer motorn blanda dubbelt så mycket luft med samma mängd bränsle som innan, vilket ger en alldeles för mager blandning (dubbelt så mycket luft som original, men lika mycket bränsle). Dubblar du istället spridarflödet utan att byta LMM kommer sprutet blanda samma mängd luft som innan med dubbelt så mycket bränsle. Så genom att öka spridarflöde och LMM-area lika mycket kommer motorn tro att allt är precis som vanligt, fast den trycker in mer luft och mer bränsle.

hmm... okej blir lite förvirrad nu faktiskt =/

för i detta exempel.
Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.

30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter

så har han ju nu ökat spridarna med det dubbla:
men bara ökat LMM:en med grova 25%.

Borde jag inte isf ha ökat spridarna till 25% = 393cc?
om jag nu ska öka procenten den samma som LMM ökningen sker i ?

(rätta gärna med uträkning om jag är helt fel ute..)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
_VeNoM_ Giftig
6 februari 2009 · 419 Inlägg

940turboplus skrev:

schnauz skrev:
Nej, spridarflödet måste vara lika mycket större (procentuellt) som ökningen i area på LMM, annars blir blandningen fel.
Grejen är att man lurar sprutet att allt är som vanligt.

Säg att du har spridare som flödar 250 cc/min och har tänkt trimma så du behöver spridare som flödar 500 cc/min. Då har du dubblat spridarflödet och måste dubbla arean på LMM.
Dubblar du arean på LMM utan att byta spridare kommer motorn blanda dubbelt så mycket luft med samma mängd bränsle som innan, vilket ger en alldeles för mager blandning (dubbelt så mycket luft som original, men lika mycket bränsle). Dubblar du istället spridarflödet utan att byta LMM kommer sprutet blanda samma mängd luft som innan med dubbelt så mycket bränsle. Så genom att öka spridarflöde och LMM-area lika mycket kommer motorn tro att allt är precis som vanligt, fast den trycker in mer luft och mer bränsle.

hmm... okej blir lite förvirrad nu faktiskt =/

för i detta exempel.
Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.

30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter

så har han ju nu ökat spridarna med det dubbla:
men bara ökat LMM:en med grova 25%.

Borde jag inte isf ha ökat spridarna till 25% = 393cc?
om jag nu ska öka procenten den samma som LMM ökningen sker i ?

(rätta gärna med uträkning om jag är helt fel ute..)

Han har i sitt exempel ökat arean på lmm med 100% och när man ökar arean på en cirkel så blir inte
diametern dubblad utan ca. 25% större precis som du tänkte. Men eftersom det är arean vi är ute efter så är hans exempel helt rätt.

Senast redigerat av _VeNoM_ (6 februari 2009)

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
940turboplus Rapidoz
6 februari 2009 · 688 Inlägg

_VeNoM_ skrev:

940turboplus skrev:

schnauz skrev:
Nej, spridarflödet måste vara lika mycket större (procentuellt) som ökningen i area på LMM, annars blir blandningen fel.
Grejen är att man lurar sprutet att allt är som vanligt.

Säg att du har spridare som flödar 250 cc/min och har tänkt trimma så du behöver spridare som flödar 500 cc/min. Då har du dubblat spridarflödet och måste dubbla arean på LMM.
Dubblar du arean på LMM utan att byta spridare kommer motorn blanda dubbelt så mycket luft med samma mängd bränsle som innan, vilket ger en alldeles för mager blandning (dubbelt så mycket luft som original, men lika mycket bränsle). Dubblar du istället spridarflödet utan att byta LMM kommer sprutet blanda samma mängd luft som innan med dubbelt så mycket bränsle. Så genom att öka spridarflöde och LMM-area lika mycket kommer motorn tro att allt är precis som vanligt, fast den trycker in mer luft och mer bränsle.

hmm... okej blir lite förvirrad nu faktiskt =/

för i detta exempel.
Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.

30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter

så har han ju nu ökat spridarna med det dubbla:
men bara ökat LMM:en med grova 25%.

Borde jag inte isf ha ökat spridarna till 25% = 393cc?
om jag nu ska öka procenten den samma som LMM ökningen sker i ?

(rätta gärna med uträkning om jag är helt fel ute..)

Han har i sitt exempel ökat arean på lmm med 100% och när man ökar arean på en cirkel så blir inte
diametern dubblad utan ca. 25% större precis som du tänkte. Men eftersom det är arean vi är ute efter så är hans exempel helt rätt.

aha men då kan jag alltså bara ta det *4?
så Org.61mm
nya 86mm
25% *4=100%?
då får jag alltså vilken % jag skall öka spridarna med.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
dbjanoz
6 februari 2009 · 1 785 Inlägg

_VeNoM_ skrev:

940turboplus skrev:

schnauz skrev:
Nej, spridarflödet måste vara lika mycket större (procentuellt) som ökningen i area på LMM, annars blir blandningen fel.
Grejen är att man lurar sprutet att allt är som vanligt.

Säg att du har spridare som flödar 250 cc/min och har tänkt trimma så du behöver spridare som flödar 500 cc/min. Då har du dubblat spridarflödet och måste dubbla arean på LMM.
Dubblar du arean på LMM utan att byta spridare kommer motorn blanda dubbelt så mycket luft med samma mängd bränsle som innan, vilket ger en alldeles för mager blandning (dubbelt så mycket luft som original, men lika mycket bränsle). Dubblar du istället spridarflödet utan att byta LMM kommer sprutet blanda samma mängd luft som innan med dubbelt så mycket bränsle. Så genom att öka spridarflöde och LMM-area lika mycket kommer motorn tro att allt är precis som vanligt, fast den trycker in mer luft och mer bränsle.

hmm... okej blir lite förvirrad nu faktiskt =/

för i detta exempel.
Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.

30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter

så har han ju nu ökat spridarna med det dubbla:
men bara ökat LMM:en med grova 25%.

Borde jag inte isf ha ökat spridarna till 25% = 393cc?
om jag nu ska öka procenten den samma som LMM ökningen sker i ?

(rätta gärna med uträkning om jag är helt fel ute..)

Han har i sitt exempel ökat arean på lmm med 100% och när man ökar arean på en cirkel så blir inte
diametern dubblad utan ca. 25% större precis som du tänkte. Men eftersom det är arean vi är ute efter så är hans exempel helt rätt.

Om arean ökar med 100% hur blir det då med mängden luft? När man har större area i ett rör så sjunker luft hastigheten. Så om man flyttar elektroniken från en mätare till ett rör som är 100% större i area så får man samma mängd luft men en lägre hastighet på luften genom mätaren. Alltså registreras en för låg luft mängd i mätaren. LMM baserar sina mätvärde på lufthasigheten och temperaturen.

http://www.youtube.com/watch?v=BgEaanHCJVM

http://www.youtube.com/watch?v=sSuL58YE … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=UjwBiPm2W5Q

Senast redigerat av dbjanoz (6 februari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sharky
6 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Trassla inte till det för OP......

Ökar man ytan på sin LMM med 50% så skall spridarkapaciteten ökas med 50%. Etc.

Gäller givetvis vid oförändrad programvara i sprutet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_Bmw_Power_ Bmw Entusiast
7 februari 2009 · 110 Inlägg

Läste lite vad ni skrivit o nu är det så att jag då har en lmm med klaff i som sitter på en bmw 325 e30 o har turbo jag suger ur lmm men min turbo har 4'' in i turbon o då funderade jag om man kan bygga en egen med klaff i men hur gör jag då ?

Volvo Amazon Custom "B20 powered by Weber" (1965)
BMW E30 328i "M52B28" (1985)
BMW E30 328 Touring "M52B28 Turbo" (1990)
Volvo_GL
7 februari 2009 · 223 Inlägg

Jag tog isär en för att göra en 3tum man måste löda om vissa saker för att få lös kretskortet och själva de som mäter luften. Men de va inga problem om man var noga me lödningen.. Glöm inte skaffa störra spjäll annars blire lite av en flaskhals..   Lycka till:)

summitracing.com
Sharky
7 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Avser du  luftmängdsmätare ? Tråden handlar om luftmassemätare.

/Göran

Volvo_GL skrev:
Jag tog isär en för att göra en 3tum man måste löda om vissa saker för att få lös kretskortet och själva de som mäter luften. Men de va inga problem om man var noga me lödningen.. Glöm inte skaffa störra spjäll annars blire lite av en flaskhals..   Lycka till:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang