6826
Sök

Inställning ventiler volvo 740 gl 1988

252 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Tjena!

Till helgen är det tänkt att jag ska ställa in ventilerna på min 740. Jag har aldrig gjort det tidigare och vet inte riktigt var man ska göra för att "ställa in dom" Var någonstans mäter jag spelet mellan ventilerna och kamaxeln?

Lite bilder och en bra förklaring hade verkligen uppskattats. Jag tänkte även passa på att byta packningen. Är det något ställe där man ska lägga på packningslim? Tänkte på min probe jag hade så fanns det två platser man var tvungen att lägga på packninglim.

Mvh

196 Inlägg
5 februari 2009
Ställa ventilerna på dom topparna så behöver du chims mellan ventil - tryckare , har du inga så blir det problem.
Yes mellan tryckaren & kam som det mäts på , stod o höll på med de för några år sen , tog en stund innan allt blev rätt , men då hade jag en låda med uppmärkta chims (jobbade på motorrenoverings firma)

Angående packningen , så är det toppackningen så se till att ytorna är väl rengjorda på topp o block bara..

252 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Tysken|GBG skrev:
Ställa ventilerna på dom topparna så behöver du chims mellan ventil - tryckare , har du inga så blir det problem.
Yes mellan tryckaren & kam som det mäts på , stod o höll på med de för några år sen , tog en stund innan allt blev rätt , men då hade jag en låda med uppmärkta chims (jobbade på motorrenoverings firma)

Angående packningen , så är det toppackningen så se till att ytorna är väl rengjorda på topp o block bara..

Ok! Jag tänkte inte på toppackningen utan på ventilkåpspackningen. Var får man tag på dessa "chims" eller ventilbrickor? Har mekonomen, meka, autoexperten dessa?

196 Inlägg
6 februari 2009
Se till att alla ytor är rena bara , sen får du se om det behövs limm. Ingen som helst aning !

252 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Ok! Någon annan som vet var man får tag på dessa chims/ventilbrickor?

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2009
Kickboxer skrev:
Ok! Någon annan som vet var man får tag på dessa chims/ventilbrickor?

Volvo, MECA, mekonomen, autoexperten, AD-center bl.a... Biltema kanske också har?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

261 Inlägg
6 februari 2009
www.kgtrimning.com har ventilbrickor....  vet inte om dom har det på hemsidan förvisso!

Sök