Steifans gamle Volvo 740 GLT 16V '88, Bilstein B8 2018

Bevara den gamle Volvon så att den blir en trevlig veteranbil i framtiden :)
  • 103 Följare
  • 309 867 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 september 2020
-Akerfeldt-
5 augusti 2009 · 2 638 Inlägg

Riktigt fin bild, häftigt taget smile Bilen ser riktigt välvårdad och fräsh ut, bervara den väl.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Tack & bock!

**
Intresseklubben antecknar:

..idag fick jag fylla på 2dl olja pga oljeförbrukningen.
2dl på 900 mil är ju inte så dåligt, knappt att man behöver fylla
på annars. Iofs rätt så hårt körda mil just nu, 600 mil senaste
två månaderna i relativt höga hastigheter 100km/h+.

Fått lite småhaveri på vänstra spolarmunstycket för vindrutan.
Väldigt skumt, sprutar i ena kanalen men ej i den andra. Bara
ibland. Tror det är en backventil som spökar.


**

Har sen en tid haft ett otrevligt skrammel/rassel från avgassystemet, har trott att
det har varit katalysatorn men den har inte svikit mig kom jag fram till för
ett tag sen efter demontering.

Idag ledsnade jag ur ordentligt på skramlet, bland det värsta jag hört i skrammelväg.
Hörs som bäst vid start på morgonen, RASSELLRASSEEELLL på tomgången.
Åkte in på OKQ8 GDS och plockade ner hela halvsatsen, märkte att det var lite glapp
i främre ljuddämparen.. kluckade lite, men inte extremt (svårt att härma vibrationerna på
avgassystemet med armarna). Så då var felet hittat, glapp i främre ljuddämparen.
Det roliga med detta är först och främst att systemet är av fabrikatet Ferrita och
det har bara suttit i snart två år.
Hur som helst så har ju Ferrita väldigt trevlig garanti..

Ferrita skrev:
Ferrita lämnar livstidsgaranti på varje system, den gäller så länge köparen äger produkten/ bilen. Garantin innefattar ej, flexibla-, upphängnings- och monteringsdetaljer.
Skriftlig garanti medföljer varje system, den är personlig och kan ej överlåtas.

..får se hur detta löses. Ska ringa till Ferrita imorrn, hoppas att dom kan skicka en ny del
så jag kan byta själv eller liknande. Eller så blir jag hänvisad till Autoexperten där jag köpte
grejerna.. den som lever får se. cool

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
15 augusti 2009 · 1 659 Inlägg

Var det ägaren innan som var på Ferrita alltså? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Robban_89 skrev:
Var det ägaren innan som var på Ferrita alltså? smile

Nej, jag köpte systemet mars 2008.


**

Ringde igår och en ny ljuddämpare skickas på måndag till Autoexperten i Falun.
Sen monterar jag den och lämnar in den gamla till Autoexperten som senare skickar
tillbaka den till Ferrita för kontroll/skrotning/vaddomnugör.

Enda jag behövde göra var att uppge numret på den personliga garantisedeln,

Enkelt smile Kunde fått ljuddämparen skickad direkt med med en retursedel för den gamla,
men var enklare för Ferrita att ta det via Autoexperten.

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Har hämtat ljuddämparen och har monterat den för någon dag sen.
Var en trevlig uppgradering, inget mera %%&"#¤%& skrammel!

Liten lapp:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/743905_v2wk2y.jpg

Gammal vs ny:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/743906_zl7vg7.jpg
Var lite olika skillnader i vinklar på rördelarna, varför vet jag inte. Passar
då lika bra som förut wink Men man börjar ju fundera på hur bra passformen är
egentligen om man har så höga toleranser på vinklarna. Inte så noga med Volvo-produkterna kanske wink

Den här vadmannuskakalladet var ju även lite intressant på röret som går in mot första ljuddämparen.:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/743908_pdm05o.jpg
..men är väl bara att se glad ut och montera.. [WTF!?]

Edit:

Jo ska ju tilläggas att Ferrita inte hade märkt ljuddämparen med något när dom skickade
den till Autoexperten i Falun, så var lite tur att jag ringde i onsdags annars hade dom skickat
tillbaks den till Ferrita. lol Man kan även tillägga att Ferrita skickade ett Saab 9-5 Aero sportsystem
till mig via Autoexperten när jag beställde systemet förra året. Bara positiva erfarenheter. roll

Senast redigerat av steifan (21 augusti 2009)

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
22 augusti 2009 · 1 659 Inlägg

Haha va kul smile
Hoppas det blir bättre nu då!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Rquired Allmänt envis
22 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

steifan skrev:
Igår upptäckte jag att vänster dimljusglas var spräckt, IGEN! Bytte det förra våren eller nåt sånt.
Trist med stenskott, tror det blir byte av frontspoiler och ta bort dimljusen helt. Perfekt läge att
lackera en annan frontspoiler utan hål och kanske limma ihop med addonläppar.. men det får
hända längre fram i tiden. Men känns ju motiverat just nu iallafall.

Nja utan dimljus blir det ju inte lika snyggt wink

Behåll dumljusen, ser mycket snyggare ut så. Sedan kan man köra i kombination med positionsljus också, ser snyggt ut tycker jag men innebär kanske att man stämplas som Volvoraggare. Din bil så det är du som tar risken wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
22 augusti 2009 · 1 659 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo_Mannen skrev:

steifan skrev:
Igår upptäckte jag att vänster dimljusglas var spräckt, IGEN! Bytte det förra våren eller nåt sånt.
Trist med stenskott, tror det blir byte av frontspoiler och ta bort dimljusen helt. Perfekt läge att
lackera en annan frontspoiler utan hål och kanske limma ihop med addonläppar.. men det får
hända längre fram i tiden. Men känns ju motiverat just nu iallafall.

Nja utan dimljus blir det ju inte lika snyggt wink

Behåll dumljusen, ser mycket snyggare ut så. Sedan kan man köra i kombination med positionsljus också, ser snyggt ut tycker jag men innebär kanske att man stämplas som Volvoraggare. Din bil så det är du som tar risken wink

Böter på att köra med dimljus och varselljus tongue
Men jag håller med om att det är bra mycket snyggare med dimljus på bilen smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Rquired Allmänt envis
22 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Robban_89 skrev:

Rquired skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Nja utan dimljus blir det ju inte lika snyggt wink

Behåll dumljusen, ser mycket snyggare ut så. Sedan kan man köra i kombination med positionsljus också, ser snyggt ut tycker jag men innebär kanske att man stämplas som Volvoraggare. Din bil så det är du som tar risken wink

Böter på att köra med dimljus och varselljus tongue
Men jag håller med om att det är bra mycket snyggare med dimljus på bilen smile

Du får väl köra med dimljus och positionsljus enligt lagen? Så länge det är ljust ute bara? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tom Darth Vader
23 augusti 2009 · 1 644 Inlägg

Önskar att fler la ner så mycket gediget arbete på att få sina Volvos originalfina, blir ju skitbra!

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Tack & bock smile


Men är fortfarande inne på icke-dimljuslinjen. Används ju knappt heller.
Får se vad som händer och fötter smile Tror inte fronten mår dåligt av bättre
aerodynamik heller. tongue


**

Nu har jag hittat ett till projekt. Att växellådskudden har varit lite ledsen har
jag noterat förut men nu börjar det bli lite glapp i kardanaxeln också.
Kan trycka den ett par centimeter upp och ned på mitten, så nånting där
lär ju vara slut.
Grejerna är ju inte speciellt dyra, mer än hardyskivan som går på en 800kr eller så.
Svårt att veta vad som är dåligt, får kika lite närmare på det där.

Får skylla mig själv att grejerna slits pga körstilen, blivit en del hårda accelerationer
och snabba nedväxlingar senaste 500milen/2 månaderna cool

DRRE
23 augusti 2009 · 44 Inlägg

jag tycker absoulut att du ska behålla dimljusen men de är ju bara min åsikt tongue

färs
Grundstrom Nismo
23 augusti 2009 · 758 Inlägg

Fin bil, har själv en 16v -89! Bra grejer wink. Kanske är stödlagret som börjar sjunga på sista versen?

Munkis
23 augusti 2009 · 1 635 Inlägg

Riktigt fin bil Steifan! Har läst igenom hela tråden nu smile Dock så har man ju sett den på 7/900 Klubben ett tag men ändå tongue.

Man blir allt lite sugen på att gå ut å putsa på 965an :p

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
30 augusti 2009 · 1 659 Inlägg

Rquired skrev:

Robban_89 skrev:

Rquired skrev:

Behåll dumljusen, ser mycket snyggare ut så. Sedan kan man köra i kombination med positionsljus också, ser snyggt ut tycker jag men innebär kanske att man stämplas som Volvoraggare. Din bil så det är du som tar risken wink

Böter på att köra med dimljus och varselljus tongue
Men jag håller med om att det är bra mycket snyggare med dimljus på bilen smile

Du får väl köra med dimljus och positionsljus enligt lagen? Så länge det är ljust ute bara? smile

Det är parkeringsljus och dimljus du får köra med smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
steifan DR!FTT3KN!K3R
30 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Tack & bock!

**

Angående dimljusfrågan så var det en som sålde en sprojlans frontspoiler på Tradera
med utropspriset 300kr, nackdelen var att jag glömde bort auktionen den dagen den
avslutades. sad
http://www.tradera.com/-NY-Frontspoiler … n_96974980
Hade vart fint att få den där lackad annars, får väl försöka hitta en fin på någon skrot
eller liknande. Att köpa en ny går väl på en bit över tusenlappen annars. roll

**

Genomförde femte oljebytet i min ägo igår, testar Biltemas helsyntetiska 5W-50 med
bra klassning. Kanske skulle gått på en 0W-30 nu mot vintersäsongen.. blir nog bra ändå. cool
Kan för övrigt vara 15:e oljebytet totalt också, då bilen servades på verkstad fram till 9000 mil
i Ånge, sen ett oljebyte av föregående ägare + mina fem byten. Mycket spännande.

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
30 augusti 2009 · 240 Inlägg

hamnade bakom dig idag i grycksbo.. så nu såg man den irl, mkt fint skick(Y)

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

hedberg_racing, det var som fasen. Bilen brukar vara en del i Grycksbo då frugan jobbar där (jag agerar privatchaufför då och då.). Tack & bock! smile

azXig, jo jag tycker ju det. Frontspoilern lär ändå lackas om nångång så kan ju lika gärna
hitta en annan fin utan hål att använda till det sen. Dimljusen är det ju bara att plocka av och lägga
i en lådda (som jag gjort med andra originalmonterade grejer).
Riktigt kasst gjort just hålen runt dimljusen i frontspoilern också, ser inte proffsigt ut alls roll
Bytte väl den lille läppen efter krocken skulle jag tro. Sticksåg (tongue) och plast med resultat av ungefär 1cm
glipa runt dimljusglasen (o-aerodynamiskt).

**

Var inne på Rolf Ericsson Bil i Falun idag och frågade om stödlagerbyte, skulle gå på runt en 2000kr.
Blev tom hänvisad till "straffverkstaden" 5-direkt, dom ville inte riktigt göra det, men kunde komma
förbi imorgon ändå.
Borde ju bli glada när man kommer med en riktig Volvo som behöver lite vård. lol

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
31 augusti 2009 · 1 659 Inlägg

steifan skrev:
**

Var inne på Rolf Ericsson Bil i Falun idag och frågade om stödlagerbyte, skulle gå på runt en 2000kr.
Blev tom hänvisad till "straffverkstaden" 5-direkt, dom ville inte riktigt göra det, men kunde komma
förbi imorgon ändå.
Borde ju bli glada när man kommer med en riktig Volvo som behöver lite vård. lol

Tycker dom ska känna sig hedrade winkroll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang