Volvo kan bli Kinesiskt

C70
8 februari 2009 · 424 Inlägg

Volvo är inte nära konkurs eller nedläggning osv osv....

Volvo har gått med vinst jättemånga år! Det är bara 2008 som har visat minus. Skulle ett minusår göra att ett företag går i kk? Saab har visat kraftigt minusresultat sen 1992.

TRYIT Teddan
8 februari 2009 · 2 495 Inlägg

kan inte alla volvo älskare knalla in på volvo och köpa sig en ny bil då ?
det är inte så svårt som det låter.

Det kanske hjälper lite iaf, dock är ju sverige en liten del av marknaden.

Precis som C70 säger så kursar inte ett företag i den storleken för att sista kvartalet 2008 gick skit.
Men ford däremot har ju större problem.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Stellan_Clausen
8 februari 2009 · 635 Inlägg

r-ted skrev:
kan inte alla volvo älskare knalla in på volvo och köpa sig en ny bil då ?
det är inte så svårt som det låter.

Det kanske hjälper lite iaf, dock är ju sverige en liten del av marknaden.

Precis som C70 säger så kursar inte ett företag i den storleken för att sista kvartalet 2008 gick skit.
Men ford däremot har ju större problem.

Om man ska knalla in o köpa en ny bil, då måste man ha dom pengarna för att kunna köpa en ny bil oxå, så det är lite svårare än vad du tror... även om jag skulle ha dom pengarna så skulle jag alldrig köpa en ny volvo, eller nått annat bilmärke, kommer alldrig att sälja min härliga volvo 244:a, jag stortrivs i min bil, har provat massor av bilmärken, även nya volvo, men jag sitter inget bra i andra bilar.. jag kommer att vara en volvo 244-ägare den tid jag har kvar att leva !!! neutral

henkebenke
8 februari 2009 · 1 703 Inlägg

Zaipher skrev:

henkebenke skrev:
Ja, vad synd det vore om Volvo slapp konkurs, och tusentals arbetstillfällen inte gick förlorade.

De som spyr galla över ett ev. ägarbyte, ni kommer ju ändå aldrig ha råd med en ny volvo, utan kommer att köra 240, 740 och 850.

Och vad är det som säger att det är något fel på de bilarna? nästan de bästa volvo gjort enligt mig själv!

Det måhända... för 25 år sedan.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
TRYIT Teddan
8 februari 2009 · 2 495 Inlägg

VOLVO 240KUNGEN skrev:

r-ted skrev:
kan inte alla volvo älskare knalla in på volvo och köpa sig en ny bil då ?
det är inte så svårt som det låter.

Det kanske hjälper lite iaf, dock är ju sverige en liten del av marknaden.

Precis som C70 säger så kursar inte ett företag i den storleken för att sista kvartalet 2008 gick skit.
Men ford däremot har ju större problem.

Om man ska knalla in o köpa en ny bil, då måste man ha dom pengarna för att kunna köpa en ny bil oxå, så det är lite svårare än vad du tror... även om jag skulle ha dom pengarna så skulle jag alldrig köpa en ny volvo, eller nått annat bilmärke, kommer alldrig att sälja min härliga volvo 244:a, jag stortrivs i min bil, har provat massor av bilmärken, även nya volvo, men jag sitter inget bra i andra bilar.. jag kommer att vara en volvo 244-ägare den tid jag har kvar att leva !!! neutral

jag köper flera nya bilar varje år, då borde en vanlig svensson kunna köpa en vart annat år iaf.

jag förstår inte hur du kan tycka att man sitter bra i en 240? men det är ju upp till dig.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Navkapsel
8 februari 2009 · 4 637 Inlägg

VOLVO 240KUNGEN skrev:

r-ted skrev:
kan inte alla volvo älskare knalla in på volvo och köpa sig en ny bil då ?
det är inte så svårt som det låter.

Det kanske hjälper lite iaf, dock är ju sverige en liten del av marknaden.

Precis som C70 säger så kursar inte ett företag i den storleken för att sista kvartalet 2008 gick skit.
Men ford däremot har ju större problem.

Om man ska knalla in o köpa en ny bil, då måste man ha dom pengarna för att kunna köpa en ny bil oxå, så det är lite svårare än vad du tror... även om jag skulle ha dom pengarna så skulle jag alldrig köpa en ny volvo, eller nått annat bilmärke, kommer alldrig att sälja min härliga volvo 244:a, jag stortrivs i min bil, har provat massor av bilmärken, även nya volvo, men jag sitter inget bra i andra bilar.. jag kommer att vara en volvo 244-ägare den tid jag har kvar att leva !!! neutral

Jag förstår hur du menar. Jag kan aldrig tänka mig något annat än 240 och det beror inte på ekonomin, skulle kunnat köpt en begagnad S70 eller S80 eller något annat, dessutom kontant...
Som bruksbil kan det dock bli något annat.

Senast redigerat av EmilHammarlund (8 februari 2009)

Miklen
8 februari 2009 ·

Man kan nog skita i om volvo försvinner från volvo om man sitter å tittar i sin lilla tunnel..Men det påverkar ju halva sveriges industrier oxå hur många är det inte som påverkas indirekt.. underleverantörer,återförsäljare för å inte tala om lastbilsåkerier som får problem. Detta är nog alldeles för stort för den svenska arbetsmarknaden..

Senast redigerat av Miklen (8 februari 2009)

C70
8 februari 2009 · 424 Inlägg

r-ted skrev:
kan inte alla volvo älskare knalla in på volvo och köpa sig en ny bil då ?
det är inte så svårt som det låter.

Det kanske hjälper lite iaf, dock är ju sverige en liten del av marknaden.

Man gör så gott man kan! wink Många nya bilar blir det! tongue


Det man kan tänka på är att försäljningen har ökat jättemycket på vissa marknader. Så Volvo satsar extra mycket i dessa länder.

Sen OM ett företag i Kina skulle köpa Volvo så blir det inte tal om att utveckling och tillverkling skulle flytta till Kina. Volvo sätter redan ihop bilar i Kina för övrigt, bara för den kinesiska marknaden. Om man ska vara helt ärlig så är en kinesisk ägare inte en dålig grej. För att det finns ENORMT mycket pengar för dom att spendera.

Så vad tycker folk är bäst för Volvo. En ägare (Ford) som går skit och knappt har ett öre att investera med. Eller ett företag i Kina som har i princip obegränsat med pengar att lägga ner i Volvo? Ett Indiskt företag äger Jaguar och Land Rover. Har det blivit bilar som limmas ihop för det? Nej....absolut inte.

Senast redigerat av C70 (8 februari 2009)

bmx
8 februari 2009 · 7 100 Inlägg

fan va bra!då blire lite kvalitet i bilarna ochså tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
8 februari 2009 · 2 258 Inlägg

bmx skrev:
fan va bra!då blire lite kvalitet i bilarna ochså tongue

då vet du inte mycke om de företaget som funderar på o köpa volvo...

Sump Runk Rätt O Slätt!
H3dlund Med lem
8 februari 2009 · 1 127 Inlägg

Hade ju varit skillnad om det varit ett japanskt företag som var intresserade, men nu är det KINESISKT. Nämn något bra från kina? Japanska bilar håller grymt hög kvalité, man kan väl inte direkt säga detsamma om en kinesisk bilar eller dylikt.

Får väl se vad som händer..

Muttley
8 februari 2009 ·

H3dlund skrev:
Hade ju varit skillnad om det varit ett japanskt företag som var intresserade, men nu är det KINESISKT. Nämn något bra från kina? Japanska bilar håller grymt hög kvalité, man kan väl inte direkt säga detsamma om en kinesisk bilar eller dylikt.

Får väl se vad som händer..

Tillverkades inte volvo i kina med? tyckte jag läste de nånstans. Tror inte de kommer bli sämre bilar. De finns fortfarande krav på bilarna för att de ska säljas. Och blir de mycket sämre kvalité på bilarna så förlorar de ju bara själva på det. För om de börjar strula och ryktet sprider sig så dör nog företaget ut rätt snabbt.

Så tror inte de blir någon försämring. Bättre med någon ägare än ingen alls.

H3dlund Med lem
8 februari 2009 · 1 127 Inlägg

tkd_rille skrev:

H3dlund skrev:
Hade ju varit skillnad om det varit ett japanskt företag som var intresserade, men nu är det KINESISKT. Nämn något bra från kina? Japanska bilar håller grymt hög kvalité, man kan väl inte direkt säga detsamma om en kinesisk bilar eller dylikt.

Får väl se vad som händer..

Tillverkades inte volvo i kina med? tyckte jag läste de nånstans. Tror inte de kommer bli sämre bilar. De finns fortfarande krav på bilarna för att de ska säljas. Och blir de mycket sämre kvalité på bilarna så förlorar de ju bara själva på det. För om de börjar strula och ryktet sprider sig så dör nog företaget ut rätt snabbt.

Så tror inte de blir någon försämring. Bättre med någon ägare än ingen alls.

Tillverkningen av Volvos grejer är spritt över hela världen, bilarna monteras väl bara i sverige, om dem ens gör det förresten.

Men förflyttas ALL tillverkning till kina lär det ju gå som det går. Allt ska byggas så billigt som möjligt.

Muttley
8 februari 2009 ·

H3dlund skrev:

tkd_rille skrev:

H3dlund skrev:
Hade ju varit skillnad om det varit ett japanskt företag som var intresserade, men nu är det KINESISKT. Nämn något bra från kina? Japanska bilar håller grymt hög kvalité, man kan väl inte direkt säga detsamma om en kinesisk bilar eller dylikt.

Får väl se vad som händer..

Tillverkades inte volvo i kina med? tyckte jag läste de nånstans. Tror inte de kommer bli sämre bilar. De finns fortfarande krav på bilarna för att de ska säljas. Och blir de mycket sämre kvalité på bilarna så förlorar de ju bara själva på det. För om de börjar strula och ryktet sprider sig så dör nog företaget ut rätt snabbt.

Så tror inte de blir någon försämring. Bättre med någon ägare än ingen alls.

Tillverkningen av Volvos grejer är spritt över hela världen, bilarna monteras väl bara i sverige, om dem ens gör det förresten.

Men förflyttas ALL tillverkning till kina lär det ju gå som det går. Allt ska byggas så billigt som möjligt.

Men för den asiatiska marknaden har de väl en fabrik? Som de bygger ihop bilarna helt.

Vi får se hur de blir med dem bilarna. jag tror iallafall inte de kommer bli sämre standard än vad de är idag.

Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Pikey skrev:

alain skrev:
Var är Volvo på väg?
Ska man snart köpa en volvo med made in China? det är sjuk!
Vad blir det med volvo och nordisk kvalitet?
Kommer volvo att sälja lika många bilar i europa?
Ni som älskar volvo tycker ni inte att volvo ska komma tillbaka i Sverige som Svensk företag? 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=474708

Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

+1
Men nu är det väl så att svenskarna gillar sina tegelstenar, var det någon som sa avskalad skandinavisk design? roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
C70
8 februari 2009 · 424 Inlägg

Rquired skrev:

Pikey skrev:

alain skrev:
Var är Volvo på väg?
Ska man snart köpa en volvo med made in China? det är sjuk!
Vad blir det med volvo och nordisk kvalitet?
Kommer volvo att sälja lika många bilar i europa?
Ni som älskar volvo tycker ni inte att volvo ska komma tillbaka i Sverige som Svensk företag? 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=474708

Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

+1
Men nu är det väl så att svenskarna gillar sina tegelstenar, var det någon som sa avskalad skandinavisk design? roll

Då har ni inte provat många Volvo. Eller möjligtvis bara bonntrimmade 740 med kapade fjädrar. Kanske en 940 också?

Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

C70 skrev:

Rquired skrev:

Pikey skrev:

Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

+1
Men nu är det väl så att svenskarna gillar sina tegelstenar, var det någon som sa avskalad skandinavisk design? roll

Då har ni inte provat många Volvo. Eller möjligtvis bara bonntrimmade 740 med kapade fjädrar. Kanske en 940 också?

V70, alla tre generationerna. Dessutom hade vi en V70N hemma...
850, vi hade en 855 glt när jag var liten...
S80, enbart gamla
S60
x40
240
740
XC70
XC90

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
8 februari 2009 · 2 258 Inlägg

Rquired skrev:

C70 skrev:

Rquired skrev:

+1
Men nu är det väl så att svenskarna gillar sina tegelstenar, var det någon som sa avskalad skandinavisk design? roll

Då har ni inte provat många Volvo. Eller möjligtvis bara bonntrimmade 740 med kapade fjädrar. Kanske en 940 också?

V70, alla tre generationerna. Dessutom hade vi en V70N hemma...
850, vi hade en 855 glt när jag var liten...
S80, enbart gamla
S60
x40
240
740
XC70
XC90

oj va tuffigt

Sump Runk Rätt O Slätt!
azXig Finlirare
8 februari 2009 · 478 Inlägg

Skiter hur det går med Volvo nuförtiden!

Deras glansdagar kommer aldrig igen ändå  (dvs 1984-1998) big_smile

C70
8 februari 2009 · 424 Inlägg

Rquired skrev:
V70, alla tre generationerna. Dessutom hade vi en V70N hemma...
850, vi hade en 855 glt när jag var liten...
S80, enbart gamla
S60
x40
XC70
XC90

Vad pratar vi för motorer? Ingen av modellerna ovan är gjorda för att "busköra" med.


Har kört alla Volvos modeller i alla motorutföranden. Jag kan säga att ingen är tråkig att köra. Men t.ex en 'vanlig' V70, XC70 och XC90 är gjorda för komfort/säkerhet/flexibilitet. Plockar du däremot ut t.ex en XC90 V8 R-design så är det helt annat. Riktigt kul att köra på bana!

Att säga att Volvo bara är sega bensinslukande tegelstenar och att "tyskarna" är mycket bättre bilar tyder bara på okunnighet.....

Senast redigerat av C70 (8 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang