2027
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
11 februari 2009
TurbOla skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Krink skrev:
Själv kör man iallfall svenskt smile Det är ju dom nya volvos som blir kina för mig iallfall ..

Sen när blev en 850 svensk? kolla på plåtarna var den är byggd.. wink

Till en början tillverkades Volvo 850 enbart i Belgien.
Alla T-gul är t.ex. från Belgien. wink
Men när efterfrågan steg, så fick man lägga en hel del produktion till Torslanda också, så det finns en del svenskt ihopsatta 850s där ute med. tongue

Jo visserligen, men hur många delar är gjorda i sverige? wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

huh?
10 427 Inlägg
11 februari 2009
Irmscher Vectra skrev:
Jo visserligen, men hur många delar är gjorda i sverige? wink

Mycket tyskt antagligen, som på de äldre Volvosarna.
Tysk elektronik, amerikansk plast & svensk plåt. tongue

635 Inlägg
11 februari 2009
FYeah skrev:
mmm synd med för det ryker så jävla mycke jobb:( men men får väl se vad som händer helt enkelt

Det kommer att bli fler jobb på bilsidan som ryker i sverige, typ Bilfirmor, bilverkstäder och reserdelsfirmor som kommer att få slå igen av andra orsaker !!

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
den stora frågan är varför det går dåligt för volvo ? varför måste folk sluta där ? varför säljer dom inte bilar ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Avstängd
103 Inlägg
11 februari 2009
För att dom är alldeles för jävla dyra inte många som vill lägga så mycke pengar på en helt vanlig bil:) de va bättre förr men nu är det fan nästan överskattat så dom får skylla sig själva

Fritidsforskare
344 Inlägg
11 februari 2009
Jag(18år inget jobb) tycker ändå inte att det är så jävligt farliga priser, det är ju en HELT NY BIL, ingen har åkt i den förut. Men sen så tycker jag också, det är en alldeles för vanlig bil, Kanske kan XC60 bli något. Finns ju dyrare märken, nämner inga märken men folk vet nog vad jag snackar om.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (11 februari 2009)

Dom kallar mig Danino

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
FYeah skrev:
För att dom är alldeles för jävla dyra inte många som vill lägga så mycke pengar på en helt vanlig bil:) de va bättre förr men nu är det fan nästan överskattat så dom får skylla sig själva

priserna är det nog inget större fel på.

dom ligger ju i samma pris som alla andra likvärdiga bilar.

Avstängd
914 Inlägg
11 februari 2009
Lika bra att skiten blir kinesiskt.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Avstängd
914 Inlägg
11 februari 2009
r-ted skrev:
den stora frågan är varför det går dåligt för volvo ? varför måste folk sluta där ? varför säljer dom inte bilar ?

För att det är lågkonjuktur. Folk blir av med jobben och har inte råd att köpa en spritt ny volvo, därför tjänar volvo inte lika bra som innan, så man måste dra ner på personalen. så enkelt är det! tongue

Avstängd
103 Inlägg
11 februari 2009
Saab900Racing skrev:
r-ted skrev:

För att det är lågkonjuktur. Folk blir av med jobben och har inte råd att köpa en spritt ny volvo, därför tjänar volvo inte lika bra som innan, så man måste dra ner på personalen. så enkelt är det! tongue

Så sant så haha:D

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
Saab900Racing skrev:
r-ted skrev:

Men lilla du , va du är duktig.

Hur kommer det sig att många andra bilmrken lyckas sälja då ?
Vad har skapat lågkonjekturen ? 
för inte var det så att folk slutade handla och sedan kom lågkonjekturen ?

Det var ju så att massa folk blev arbetslösa och sedan slutar dom att handla , eller hur ?

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
Saab900Racing skrev:

ja det kanske det är , men hur går det för saab ?? finns ju ingen som vill köpa den skiten.
det är ju ännu värre

V10
11 februari 2009
Hade Volvo varit ett starkt märke så hade detta inte hänt dom. Som en gubbe jag pratade med på jobbet när lågkonjukturen var på väg: "nej men alla bilmärken har det såhär"

Ehh, nej gubbe lilla, alla har det inte så!

Say what? Alla? Ja kanske Volvo och Saab men det går faktiskt inte dåligt för alla. Dom stora tyskarna säljer och säljer och säljer, trots svåra tider. GM är också ett skitföretag som pumpar ut pengar i massor men till vad? Dom gör bara törstigare och törstigare bilar till ingen nytta, enbart för att bensinen är så billig i USA. Nu kom denna smäll och dom är i kris, och samtidigt drog dom ner Saab i skiten!

Ska Volvo eller Saab räddas så ska inte amerikanerna äga dom, ELLER så får amerikanerna komma på ett sätt att rädda sin bilindustri.

DFFL
9 020 Inlägg
11 februari 2009
r-ted skrev:
Saab900Racing skrev:
r-ted skrev:

Det var ju så att massa folk blev arbetslösa och sedan slutar dom att handla , eller hur ?

Därför att t.ex. banker lånade pengar av andra banker, sen kunde de inte betala lånen och gick i konkurs.
*host*Lehman Brothers*host*

Råoljan som t.ex. handlas på råvarumarknaden för "normala" priser av storbanker (De som överlevt...) och säljs till bensinbolagen för mer än det dubbla.
(De tre första kvartalen förra året så såldes oljan för tre gånger så mycket som det köptes för av.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
FireTraXX skrev:
r-ted skrev:
Saab900Racing skrev:

Därför att t.ex. banker lånade pengar av andra banker, sen kunde de inte betala lånen och gick i konkurs.
*host*Lehman Brothers*host*

Råoljan som t.ex. handlas på råvarumarknaden för "normala" priser av storbanker (De som överlevt...) och säljs till bensinbolagen för mer än det dubbla.
(De tre första kvartalen förra året så såldes oljan för tre gånger så mycket som det köptes för av.)

Äntligen , en som kan svara vettigt.
Men nu sabbade du ju allt , jag ville ju att saabkillen skulle svara.

Gm och ford är ju stora luftslott som har mer lån än tillgångar , detta gör ju att dom drabbas när banker börjar kursa.
Sen spär ju alla på finanskrisen genom att sluta handla.
Det är ju nu man skall handla , man lånar för run 3% ränta och livet leker big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2009
Skitsamma vem som äger varesig volvo eller saab, sålänge jobben får stanna i sverige. Tror inte kineserna skulle sänka Volvo. Kunskapen finns ju fortfaronde och följer med vid köpet. Volvo är ju bland de ledande i världen i säkerhet. Tror inte kineserna vågar riskera den positionen. Om dom bara vill investera så kanske Volvo kan komma ista igen.

Varför dom inte säljer nu?
Jag kan inget om sånt här, men jag TROR att det till viss del kan bero på att bilarna helt enkelt är tråkiga...

Om man jämför designen på t.ex Saab 9-3, Volvo S40, BMW 3-serie och Audi A4 så ser ju helt klart BMW och Audi modernast ut, exklusivare.

Saab och Volvo är ju riktigt bra bilar, det kan ingen säga nått om... Men hur sexigt är det med säkerhet egentligen? Sen finns ju inga riktiga värstingar...
Jag menar..

Saab 9-3 Aero XWD... Fyrhjulsdrift och 280 hästar. Visst, kanske bland saabs vassaste, Men BMW har M3 med V8, och audi har sin S4...

Volvo s40/v50 T5... 260 häst eller nått? Kom igen...

Jag tror att Aero XWD kanske hade kunnat rädda saab... OM DEN HADE KOMMIT 5-10 ÅR TIDIGARE...

Varför släppte dom inte AeroX-bilen när conceptet fick sån respons?

Varför släppte inte volvo någon av sina tuffa concept?

Har inte så bra koll på vad volvo hade för fränt på G när dom köptes, men saab hade ju sin SVC-motor med variabel komp... Varför fick inte den fädigställas? 1,6 liter och 250 häst...

Nä, vad dom behöver är någon med framtidstro som våga investera och låta DOM SOM KAN göra bilar göra dom, och inte ekonomer...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

V10
11 februari 2009
twin_cam skrev:
Skitsamma vem som äger varesig volvo eller saab, sålänge jobben får stanna i sverige. Tror inte kineserna skulle sänka Volvo. Kunskapen finns ju fortfaronde och följer med vid köpet. Volvo är ju bland de ledande i världen i säkerhet. Tror inte kineserna vågar riskera den positionen. Om dom bara vill investera så kanske Volvo kan komma ista igen.

Jag kan inget om sånt här, men jag TROR att det till viss del kan bero på att bilarna helt enkelt är tråkiga...

Om man jämför designen på t.ex Saab 9-3, Volvo S40, BMW 3-serie och Audi A4 så ser ju helt klart BMW och Audi modernast ut, exklusivare.

Saab och Volvo är ju riktigt bra bilar, det kan ingen säga nått om... Men hur sexigt är det med säkerhet egentligen? Sen finns ju inga riktiga värstingar...
Jag menar..

Saab 9-3 Aero XWD... Fyrhjulsdrift och 280 hästar. Visst, kanske bland saabs vassaste, Men BMW har M3 med V8, och audi har sin S4...

Jag tror att Aero XWD kanske hade kunnat rädda saab... OM DEN HADE KOMMIT 5-10 ÅR TIDIGARE...

Har inte så bra koll på vad volvo hade för fränt på G när dom köptes, men saab hade ju sin SVC-motor med variabel komp... Varför fick inte den fädigställas? 1,6 liter och 250 häst...

Nä, vad dom behöver är någon med framtidstro som våga investera och låta DOM SOM KAN göra bilar göra dom, och inte ekonomer...

Jag vågar nog påstå att Volvo och Saab aldrig kommer komma i närheten av varken BMW, Audi eller Mercedes. Som Audis VD sa: "Volvo är ingen premiumbil, Volvo har så långt dit att dom aldrig kommer kunna nå klass med varken oss eller våra andra tyska konkurrenter"...och han har rätt.

blacken
11 februari 2009
V10 skrev:
twin_cam skrev:

Jag menar..

Jag vågar nog påstå att Volvo och Saab aldrig kommer komma i närheten av varken BMW, Audi eller Mercedes. Som Audis VD sa: "Volvo är ingen premiumbil, Volvo har så långt dit att dom aldrig kommer kunna nå klass med varken oss eller våra andra tyska konkurrenter"...och han har rätt.

Det dära begreppet "premiumbil" och "klass" får man nog ta med en stor nypa salt. Visserligen så kan det vara ballt med lite "klass" men vad är "klass" i bilvärlden igentligen, annat än ett begrepp om att man har gott om stålar vilket inte är liktydigt med "genuin kvalitet", dvs ett pålitligt och praktiskt sunt fordon.

Väger man in sådant som bruksbarhet, livslängd, slitstyrka,meckbarhet, ekonomi,reservdelskostnader, "praktiskhet",så är en 240/740/940 att föredra fram för en BMW
eller mercedes oavsett år och modell, just för att dom är totalekonomiskt sett överlägsna Merca och BMW.
Sedan så kan man alltid gnyla och gnöla över slitna begrepp som "klass" "premium" bil osv,osv och tycka si och så, men som fordon sett så är Volvo icke att ses som sämre eller mindre bra än just Merca och BMW bara för att dom inte är försedda med den senaste helautomatiska förhudspoleraren eller"hetaste" elektronik megaprutt tjofräsmojicken som inte har någon större viktigare funktion för vare sig föraren eller fordonets framförande..
Senast redigerat av blacken (11 februari 2009)

Avstängd
914 Inlägg
11 februari 2009
r-ted skrev:
Saab900Racing skrev:

ja det kanske det är , men hur går det för saab ?? finns ju ingen som vill köpa den skiten.
det är ju ännu värre

Nu hadlade det här om volvo och inte saab? Eller har jag missupfattat rubriken? smile

V10
11 februari 2009
blacken skrev:
V10 skrev:
twin_cam skrev:

Jag menar..

Det dära begreppet "premiumbil" och "klass" får man nog ta med en stor nypa salt. Visserligen så kan det vara ballt med lite "klass" men vad är "klass" i bilvärlden igentligen, annat än ett begrepp om att man har gott om stålar vilket inte är liktydigt med "genuin kvalitet", dvs ett pålitligt och praktiskt sunt fordon.

Väger man in sådant som bruksbarhet, livslängd, slitstyrka,meckbarhet, ekonomi,reservdelskostnader, "praktiskhet",så är en 240/740/940 att föredra fram för en BMW
eller mercedes oavsett år och modell, just för att dom är totalekonomiskt sett överlägsna Merca och BMW.
Sedan så kan man alltid gnyla och gnöla över slitna begrepp som "klass" "premium" bil osv,osv och tycka si och så, men som fordon sett så är Volvo icke att ses som sämre eller mindre bra än just Merca och BMW bara för att dom inte är försedda med den senaste helautomatiska förhudspoleraren eller"hetaste" elektronik megaprutt tjofräsmojicken som inte har någon större viktigare funktion för vare sig föraren eller fordonets framförande..

Ja alla har olika krav här i livet. Att du ens ifrågasätter kvalitén på tyskarna säger ju en del.

Sök