Motorstopp när tanken inte är full:S

skrotbil
6 februari 2009 · 6 Inlägg

Tjenare har en gammal röten ford sierra från 84 eller nått:) det är så att jag får motorstopp när jag inte har fulltank.. min granne hade en precis likadan bil och samma konstiga fel:S vad kan detta va för fel? om du vet, förklara gärna på något lätt sätt då.. är inte så kunnig med bilar=) tack så jätte mycket!

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
6 februari 2009 · 547 Inlägg

klart du kan få motorstopp när tanken inte e full lol då e den väll tom då??

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Jolle87
6 februari 2009 · 1 585 Inlägg

måste du ha full tank för att bilen ska starta menar du? Låter väldigt konstigt:P

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 februari 2009 · 5 650 Inlägg

låter som nån av soppa pumparna inte är med i matchen längre så att de de går lättare när mängden soppa är mer förmodligen äre så enkelt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jimmy_N Makaronborrare
6 februari 2009 · 993 Inlägg

Hade det problemet på min gamla 540 när förpumpen i tanken var kass så dog den när det understeg 13liter i tanken

rickylicious Webbutvecklare
6 februari 2009 · 2 369 Inlägg

På min fars Saab 9000 så fick han bensinstopp när han hade 20-30 liter "kvar". Det visade sig att bensintanken av plast (typ) hade "sugit ihop sig" så att det gick i mindre bränsle. Han fick dra ut tanken igen bara.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
skrotbil
6 februari 2009 · 6 Inlägg

glömde säga att bilen kan dö när som helst på landsväg, motorväg, tättrafikerat men den startar alltid.
Förresten är det svårt att byta soppa pump? är det dyrt?
calibra vad är förpumpen? är det samma sak som soppa pumpen? haha:P

Senast redigerat av skrotbil (6 februari 2009)

machin_truc_bidule Railroad Tycoon
6 februari 2009 · 20 Inlägg

Förpumpen är den du använder för att pumpa upp snoppan innan ejektorpumpningen tar vid.
Lossa alla fästen runt tanken bara och lyft av bilen så kommer du åt pumpen, enkelt.

Barne Drifter
6 februari 2009 · 283 Inlägg

På min calibra va det samma problem men det va en oring som hade gått sönder i tankamaturen!! kostade 2kr och lite arbetstid!!

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=
Nissan 200sx "Nissan 570sx" (1992)
JLind
8 februari 2009 · 49 Inlägg

skrotbil skrev:
glömde säga att bilen kan dö när som helst på landsväg, motorväg, tättrafikerat men den startar alltid.
Förresten är det svårt att byta soppa pump? är det dyrt?
calibra vad är förpumpen? är det samma sak som soppa pumpen? haha:P

Jag har ungefär samma fel som dig på min Volvo V40.
Nu vet jag ju inte om det är så på alla bilar, men det tipset jag fick för att kolla om det var bensinpumpen var att lyssna efter ett vinande ljud.

Så mao (rätta mig gärna om jag har fel). Hör du något vinande ljud
från tanken, eller där soppapumpen är placerad?

Min V40 fungerar jättebra tills det blir lite soppa i tanken då tappar den all kraft och dör, dock kan jag starta den igen efteråt, när den har lugnat ner sig lite, min pump viner högljutt. Och den dör oftare på långkörningar än när man bara kör korta sträckor.

Jimm
8 februari 2009 · 1 661 Inlägg

Okaj, kan inte så mkt om Ford men alla verkar vara inställda på att den är insprutad? Är den det? Annars kan soppa pumpen vara direktdriven och sitta i motorutrymmet lika gärna.
I vilket fall så kan man lossa en bränsle slang och se så att det kommer sås. Se till att ha papper eller en flaska nära till hands bara.

kimpan1
8 februari 2009 · 6 Inlägg

rost i tanken!!!  tänk efter om felet uppkommer vid stötig körning ex. kurvtagning. då suger pumpen upp rosten när bilen sen stannar slutar vakumet o rostflagorna ramlar ner igen och bilen startar som inget hade hänt. vanligt fel på bla. Ford , opel eller vw.

Jimm
8 februari 2009 · 1 661 Inlägg

kimpan1 skrev:
rost i tanken!!!  tänk efter om felet uppkommer vid stötig körning ex. kurvtagning. då suger pumpen upp rosten när bilen sen stannar slutar vakumet o rostflagorna ramlar ner igen och bilen startar som inget hade hänt. vanligt fel på bla. Ford , opel eller vw.

Om det är vakuum du menar så lär han inte uppnå det i vilket fall men ett undertryck iallfall.
För övrigt var det ett bra tips, lite som att det är dags att byta bränslefilter. Fast det ska ju inte han någon betydelse ifall han har full tank eller inte.

TS: Är du helt säker på att bilen inte funkar alls med bara lite soppa i tanken?

probe95
9 februari 2009 · 9 Inlägg

lånar tråden lite om det är ok?  har en ford probe 2.5 liters v6a den går jätte fint men kan bara dö närsom men går o starta direkt igen, någon som har en aning ? sad precis nu när man ska får sitt körkort me sad

probe95
9 februari 2009 · 9 Inlägg

lånar tråden lite om det är ok?  har en ford probe 2.5 liters v6a den går jätte fint men kan bara dö närsom men går o starta direkt igen, någon som har en aning ? sad precis nu när man ska får sitt körkort me sad

turboforssen Telge Drifting Team
9 februari 2009 · 5 398 Inlägg

igensatt avluftning till tanken:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Niotusen
9 februari 2009 · 272 Inlägg

Under reservhjulet på ford sierra finns en liten knapp som trycks ut om du kör över en fartbula eller liknande lite snabbt, (denna är gjort för att kapa soppasystemet vid krock elr volter osv.
Jag hade ett glapp i den här knappen som gjorde att den slog på lite då och då, satt länge och undrade vad fan det var och fick tillochmed bogsera ett par gånger, men oftast hjälpte en redig spark på aset.

Så ta dig en titt på det systemet och testa att tejpa ned knappen i botten och se om problemet kvarstår, börja dock med att trycka upp den och se om du kan köra ändå, för isåfall kan mekanismen lossat från knappen och då hjälper ju inte den så mkt.

observera att jag har inte en aning om denna fanns på tidiga sierror, hade en 92a nämligen, knappen kan vara röd eller vit.

Om det inte är den så är det nog bara att se över soppa systemet i övrigt.

Lycka till!

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Låter precis som när man glömt öppna luftnippeln på en trycktank tongue Kolla avluftning och rengör tanken för säkerhets skull

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
skrotbil
27 februari 2009 · 6 Inlägg

Felet på min bil är Precis som Jlinds.. hur fixade du det jlind?? bytte du soppapumpen bara?
tack så jättemycket för alla svar folks=)

Senast redigerat av skrotbil (27 februari 2009)

Jimm
28 februari 2009 · 1 661 Inlägg

Prova att köra utan tanklock

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang