Vibrerande tomgång Rover 216 si 1998! pls help

Demha-Jap
11 februari 2009 · 52 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag nämligen köpt en skapligt svårtstartad rover 216 si. Bilen har ju knappt rullat 9700 mil så den är i fint skick och startmotorn är nämligen bytt. smile

Problemet är då att bilen chokar ihjäl sig när jag vrider nyckeln för att den ska starta, ofta krävs det extra grundgas samtidigt som jag vrider nyckeln. neutral

Bilen kräver samtidigt minst 2000 varv när jag kör från stoppljus annars så blir det motorstopp på vägen. hmm

Gaspedalen är otroligt hård och tar inte förräns man har tryckt ner den lite grann, därefter så efter-varvar bilen.  sad

Jag köpte bilen med papper på bytta komponenter.
# kamrem
# startmotor
# tändstift
# olja & filter
# fördelar"topp/låda/lock"

Vad är lösningen till detta fenomen? pls heeelp big_smile

Senast redigerat av Demha-Jap (12 februari 2009)

Pellefax
11 februari 2009 · 644 Inlägg

Har du kollat kompressionen?

Demha-Jap
11 februari 2009 · 52 Inlägg

Pellefax skrev:
Har du kollat kompressionen?

Det har jag inte hunnit utföra. Köpte bilen ganska nyligen..
Vad leder dig till den slutsatsen att det kan vara komprissionen? big_smile

caromania Forummoderator
11 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Är bilen ordentligt servad med luftfilter och stift?

Trög gas: Spjällhuset på den där brukar krångla och fastna. Smartast är då att sätta på ett spjällhus i metall. Det kan du hitta i England ganska billigt på ebay eller Roversidornas annonsforum.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Demha-Jap
11 februari 2009 · 52 Inlägg

caromania skrev:
Är bilen ordentligt servad med luftfilter och stift?

Trög gas: Spjällhuset på den där brukar krångla och fastna. Smartast är då att sätta på ett spjällhus i metall. Det kan du hitta i England ganska billigt på ebay eller Roversidornas annonsforum.

Bilen är väldigt pendant skött faktiskt när jag tog en närmare titt. Ordentligt servad med filter, olja, nya stift, kamrem, fördelarkåpa, tändkablar, startmotor. Dessa är knappt 1 månad gamla.

Tack för tipset angående spjällhuset. Jag skall försöka söka efter ett! Fler tips vart jag kan hitta ett vore grymt.

Men hur motverkar jag mitt egentliga problem med att bilen är svårstartad och kräver t.o.m lite grundgas när man vrider nyckeln?? hmm

caromania Forummoderator
11 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Här har du ialla fall ett spjällhus. Jag tror inte du hittar ett billigare, men leta.

http://cgi.ebay.co.uk/Rover-25-45-Alloy … 240%3A1318

Eventuellt kan ditt andra problem härledas till spjällhuset för plastspjällhusen är kända för att krångla.

Senast redigerat av caromania (11 februari 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Demha-Jap
11 februari 2009 · 52 Inlägg

caromania skrev:
Här har du ialla fall ett spjällhus. Jag tror inte du hittar ett billigare, men leta.

http://cgi.ebay.co.uk/Rover-25-45-Alloy … 240%3A1318

Eventuellt kan ditt andra problem härledas till spjällhuset för plastspjällhusen är kända för att krångla.

Tack! cool Ska höra med killen hur han kan skicka ner den hit till malmö big_smile

Pellefax
11 februari 2009 · 644 Inlägg

Demha-Jap skrev:

Pellefax skrev:
Har du kollat kompressionen?

Det har jag inte hunnit utföra. Köpte bilen ganska nyligen..
Vad leder dig till den slutsatsen att det kan vara komprissionen? big_smile

Din beskrivning av problemet naturligtvis..  Typiska symptom på slut motor eller nån krokig ventil p.g.a kamremshaveri t.ex.

Demha-Jap
12 februari 2009 · 52 Inlägg

Pellefax skrev:

Demha-Jap skrev:

Pellefax skrev:
Har du kollat kompressionen?

Det har jag inte hunnit utföra. Köpte bilen ganska nyligen..
Vad leder dig till den slutsatsen att det kan vara komprissionen? big_smile

Din beskrivning av problemet naturligtvis..  Typiska symptom på slut motor eller nån krokig ventil p.g.a kamremshaveri t.ex.

Det där var ju då en extrem slutsats. Hela bilen fungerar ju kalasbra.
Men jag förstår din slutsats med tanke på att bilens tomgång är lite skakig, knappt att man märker det. Men bilen vibrerar lite smått.

Vad kan man göra för att avhjälpa detta? angående komprissionen?





Jag köpte bilen med papper på bytta komponenter.
# kamrem
# startmotor
# tändstift
# olja & filter
# fördelar"topp/låda/lock"

Senast redigerat av Demha-Jap (12 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang