Angående: Fototävling

Norde fotointresserad
14 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Satt och funderade på om det inte skulle vara kul med en liten tävling för alla fotograferna som hänger här på gorg och utse "årets gorg-fotograf"?

Var en tanke som slog mig nu ikväll så har inte funderat igenom upplägget av den så pass mycket men hade tänkt mig nåt så här:

Första tanken som slog mig var att man skulle köra på olika teman men den förkastade jag efter ett tag då jag tror att den kan bli lite svår vilket innebär mindre bidrag.

Andra tanken jag fick var enklare:
Alla som vill vara med får skicka in EN bild varje månad och i slutet av månaden läggs alla bilderna upp och en röstning sker (liknande som de har i photoshop-tråden).(Om man inte kan lyckas få någon riktig fotograf att ager jury då) Sen fortsätter det så varje månad året igenom och den som har samlat flest poäng när året är slut tar hem titeln.

En tävling brukar ofta få personer att vilja prestera bättre och lägga ner mer tid för att få "den perfekta bilden" och på så vis kunna ha en större chans satt vinna, och det kan det ju vara utvecklande för oss alla med.

Går säkert att spinna vidare lite när det gäller regler och så men som ett första utkast.. så vad tycker ni om idén? Bra eller anus?

Senast redigerat av Norde (1 mars 2009)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
14 februari 2009 · 4 418 Inlägg

Skit skoj!!! Bra initiativ! Ja är på big_smile

Laxxen Fotograf
14 februari 2009 · 253 Inlägg

Laxxen är på!

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum
bollen1986
14 februari 2009 · 3 714 Inlägg

jag är på iaf !

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Miklen
14 februari 2009 ·

Teman är skoj. Kan ju oxå innebära mer "kvalitet istället för kvantitet"  Man kan ju ha 1 tema per månad vilket ger oss ungefär 12 teman om ja inte missförstått kalendern..nu bör vi ju isåfall vara inne på tema 2 men får väl knö in januari oxå wink

nightstalker Fotograf
14 februari 2009 · 440 Inlägg

Jag e  på om jag vinner wink

Vill ni har er bil fotad så skicka ett PM. Fotar i Borås/GBG/Varberg trakten. Kolla gärna in min hemsida NicklasFoto.se !!
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
14 februari 2009 · 4 418 Inlägg

Norde for President!

Kicka igång tävlingen nu!! tongue

Miklen
14 februari 2009 ·

Vore väl mest lämpligt då det är det denna sidan inriktar sig på frågan är hur man skulle plocka teman då..det får ju vara lite olika svårhetsgrad å så.

Norde fotointresserad
14 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Kul att det finns intresse!


Håller med Miklen om det där med tema tror jag, kan kanske bli bättre kvalitet på så vis.
Tror faktiskt också att det skulle vara kul med tema, frågan är bara hur alla ni andra ställer sig till det?
Ska man ha tema ibland, och ibland låta det vara fritt?

Helt klart tycker jag iaf att det ska vara inriktat på motorbilder! Men vart drar man gränsen för vad som är motorbilder? Ska det bara vara bilbilder eller ska man låta det vara allt från, cross och fyrhjulingar till lastbilar t ex?

Finns lite att fundera över och styra upp innan man kan köra igång iaf så fram med fler av era synpunkter och åsikter!

Föreslår att vi börjar tävlingen den första mars? Isf har vi tio månaders fotning framför oss innan vinnaren är korad tongue

Kan man kalla tävlingen för årets gorg-fotograf tro förresten? Tänkte så att det inte blir nåt strul så med tanke på att Oxigen-Graphics faktiskt är Garaget´s fotograf så inte han lr Chrizz tar illa vid för namnvalet..

Senast redigerat av Norde (14 februari 2009)

oxigen-graphics Fotograf
14 februari 2009 · 418 Inlägg

För mig är det lungt.. kör hårt! cool
Jag är med smile

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
14 februari 2009 · 560 Inlägg

Vinnarbilderna kan ju samlas och bilda en g.org-kalender för 2010 som sedan kan säljas till medlemmarna = ) Fast det blir ju krångel med de 3 sista månaderna. Går säkert att lösa, om någon är intresserad av nått sånt. Jag skulle lätt köpa en sån kalender!

OnT: GRYMT bra idé Norde! = )

Senast redigerat av Reeplayed (14 februari 2009)

Even fools they say, can find a way out of the dark.
chrizz Administratör
14 februari 2009 · 11 783 Inlägg

Jag är på. Fotar inte så ofta längre, men det vore skoj och komma igång lite igen smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Syyhn Calibra Is The Shit!
15 februari 2009 · 662 Inlägg

Låter skoj big_smile Jag är på. Skulle vara kul o komma igång med fotandet igen som chrizz säger smile

/// SyyHn
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
15 februari 2009 · 2 362 Inlägg

Jag är på!!!  big_smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
NKM-Rani Fotograf
15 februari 2009 · 1 000 Inlägg

låter fint! jag är på

mvh
rani

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr
bmx
15 februari 2009 · 7 100 Inlägg

nu är ja ingen mästerfotograf,men ja är ochså på smile

men ang motorbilder,går de bra med bmx bilder? smile
de är ju ett fordon iaf tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Miklen
15 februari 2009 ·

Vi får ju kanske iaf försöka ha teman som alla kan ställa upp på å bmx bilder är inte alltid lätta att hitta beroende på vart man bor å sen tycker inte ja d har nåt me motor att göra.. Bättre isåfall teman runt motorfordonen som representeras på garaget..typ bilar wink

Syyhn Calibra Is The Shit!
15 februari 2009 · 662 Inlägg

Jag håller med Miklen. Men de kanske är svårt att komma på teman som alla har en lika stor chans att kuna fota.

/// SyyHn
Norde fotointresserad
15 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Miklen skrev:
Vi får ju kanske iaf försöka ha teman som alla kan ställa upp på

Precis, måste ha något som gör att antal bidrag inte begränsas på något sätt utan att det isf är teman som alla har chans på att kunna klara av. Roligare med fler bidrag än få anser jag.

Det jag har funderingar över och som jag behöver fler åsikter/synpunkter på:

- Teman
Antal temaomgångar och vilka teman ska det isf vara?
Jag har ett förslag om att man kanske delar upp antalet omgångar i specifika teman och fria omgångar. Men vad ska vi då ha för teman? Förslag? Får ju gäena vara något lite extra kreativt tongue Sånt är jag inte så bra på att komma på, det enda jag kan komma på är t. ex detalj och rörelse. Brainstorma lite nu!

- Poängsättning
Vilka ska få poäng per omgång? 1-3 tycker jag men vad säger ni? Och hur mycket poäng ska det delas ut per omgång?

- Omröstning
Efter det att omgångens bilder lagts upp påbörjas omröstningen, men hur länge ska omröstningen vara öppen?

Hjälp mig att komma på lite nu tongue

Senast redigerat av Norde (15 februari 2009)

Miklen
16 februari 2009 ·

Kan man inte köra månadsvis med uppläggning av bilderna till den typ 24 i varje månad.. mer än 6 dar tar ju inte en omröstning men sätter ändå "lite" press på fotograferna.. Å sen Tema varannan månad å varannan månad något annat. Sen angående va folk har tillgång till.. sakerna som ska tematiseras får ju inte finnas på inhängnade eller på annat sätt stängda områden d ska ju inte va nån survivor tävling smile

Elakt t.ex att be oss ta actionbilder på en snöskoter för dom som bor i typ malmö tongue Visst å ta ett tema som bil i rörelse.. då kommer ju riggfantasterna ta hem det utan vidare.. men att ta en bild på en bil som kör ut gp eller annan morgontidning i action det kräver att man är uppe på natten å fotar.. typ lite såna roliga grejer..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang