Angående: Fototävling

leksak Kanon..
16 februari 2009 · 1 473 Inlägg

"Bil i rörelse från vägkant"
"Detaljbild på bil"
osv big_smile

Nån bild ska man väl få till som man kan va me o tävla lite me...

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
16 februari 2009 · 4 418 Inlägg

Norde skrev:
Det jag har funderingar över och som jag behöver fler åsikter/synpunkter på:

- Teman
Utställning utomhus, Utställning inomhus, fartbild, lack, detalj, fälgar, inredning, fartbild, action... lite tips...

- Poängsättning
Top tre tycker jag kan få poäng.
Typ
1: 3p
2: 2p
3: 1p

- Omröstning
Max en vecka. Kanske torsdag -söndag


Bild på bil, hoj, skoter, traktor whatever kanske även båt tycker jag ska räknas. Allt med motor? smile

Senast redigerat av Jill (16 februari 2009)

Boostrider Försöker iaf
16 februari 2009 · 1 998 Inlägg

Jill skrev:

Norde skrev:
Det jag har funderingar över och som jag behöver fler åsikter/synpunkter på:

- Teman
Utställning utomhus, Utställning inomhus, fartbild, lack, detalj, fälgar, inredning, fartbild, action... lite tips...

- Poängsättning
Top tre tycker jag kan få poäng.
Typ
1: 3p
2: 2p
3: 1p

- Omröstning
Max en vecka. Kanske torsdag -söndag


Bild på bil, hoj, skoter, traktor whatever kanske även båt tycker jag ska räknas. Allt med motor? smile

Detta tycker ja låter bra.
Å varannan månad har tema.

Nu till den svåra frågan. Ska ja köpa en bil eller ska ja köpa en systemkamera hmm

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Norde fotointresserad
16 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Miklen skrev:
Kan man inte köra månadsvis med uppläggning av bilderna till den typ 24 i varje månad.. mer än 6 dar tar ju inte en omröstning men sätter ändå "lite" press på fotograferna.. Å sen Tema varannan månad å varannan månad något annat. Sen angående va folk har tillgång till.. sakerna som ska tematiseras får ju inte finnas på inhängnade eller på annat sätt stängda områden d ska ju inte va nån survivor tävling smile

Elakt t.ex att be oss ta actionbilder på en snöskoter för dom som bor i typ malmö tongue Visst å ta ett tema som bil i rörelse.. då kommer ju riggfantasterna ta hem det utan vidare.. men att ta en bild på en bil som kör ut gp eller annan morgontidning i action det kräver att man är uppe på natten å fotar.. typ lite såna roliga grejer..

Varannan månad tycker jag också låter som en vettig uppdelning. Och när det gäller röstningen så max sex dagar tycker jag, om inte mindre.. Tycker det känns bättre med 4 eller fem dagar så att det inte tar så lång tid med röstningen..? Nä, gäller ju att man på något sätt sätter teman som går att uppfylla för alla.

När det gäller rörelsebilder är kanske chansen stor att det blir ett gäng riggbilder men det är ju också ett sätt att fota på nu för tiden så och det börjar ju bli vanligt. SÅ kanske därför väljer man att fota eller rösta för något nytänkande som inte är rigg om man inte gillar det.

Den formen av temaförslag har jag fatiskt inte tänkt på alls, men det skulle ju kunna vara ett roligt tema på något vänster.. hmm tongue Blir lite speciellt på så vis också, kanske kan vara något?

Jill skrev:
- Teman
Utställning utomhus, Utställning inomhus, fartbild, lack, detalj, fälgar, inredning, fartbild, action... lite tips...

- Poängsättning
Top tre tycker jag kan få poäng.
Typ
1: 3p
2: 2p
3: 1p

- Omröstning
Max en vecka. Kanske torsdag -söndag


Bild på bil, hoj, skoter, traktor whatever kanske även båt tycker jag ska räknas. Allt med motor? smile

Låter vettigt! Hade fundering på utställning som tema först jag också men frågan är hur många som har närhet och tillgång till det? Tycker ni andra att det är något att satsa på så skulle det väl vara lämpligast att klämma in i April då det väl är då som de flesta utställningar är?


1000D skrev:
Låter bra!

Kan vi inte ha på första sidan en lista med alla deltagare typ:
1. ABC 8p
2. DEF 5p
3. GHI 4p
osv.

jag tycker att man borde få poäng till och med 5e plats (1p)    (1a plats 5p)

MVH smile

Bra förslag, tycker också poängställningen borde vara med på första sidan så det fixar vi

Miklen
16 februari 2009 ·

Fast ja tycker ändå vi ska hålla oss till dom fordon som "bor" på garaget.. typ INTE traktorer,skotrar osvosv.. ej heller kickbikes me nos system wink

Syyhn Calibra Is The Shit!
17 februari 2009 · 662 Inlägg

Röstningssystemet 1p-5p låter bra tycker jag. Likaså dom teman som togs upp. O angående vad som fotas så tycker jag som Miklen att vi borde hålla oss till fordon som finns på gorg. En fråga till. Är photoshop tillåtet? Brukar bli ett gnällande om de annars. Jag tycker de ska vara okej pga att nästan alla mina bilder går ett varv genom de. Och jag vet att jag inte är ensam om de. Eller vad säger ni?

/// SyyHn
leksak Kanon..
17 februari 2009 · 1 473 Inlägg

Syyhn skrev:
Röstningssystemet 1p-5p låter bra tycker jag. Likaså dom teman som togs upp. O angående vad som fotas så tycker jag som Miklen att vi borde hålla oss till fordon som finns på gorg. En fråga till. Är photoshop tillåtet? Brukar bli ett gnällande om de annars. Jag tycker de ska vara okej pga att nästan alla mina bilder går ett varv genom de. Och jag vet att jag inte är ensam om de. Eller vad säger ni?

Jag tänkte föreslå ett tema där bilderna är just direkt ur kameran.
Så att psa bilderna borde la va tillåtet annars då det väl anses att det mer eller mindre är ett måste?

Miklen
17 februari 2009 ·

Svårt det där me redigering..för min del så är ju retuschering en del av bilder idag samtidigt som ja tycker det hade varit roligare med endast redigerade (färg,skärpa osv) spontana bilder.. Annars kan man ju rita till vad som helst å då är vi osökt inne på det där med förutsättningar igen...som egentligen tävlingen handlar om visserligen men .. som sagt..det är svårt..

Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
17 februari 2009 · 781 Inlägg

Hur som helst vill jag vara med och plåta!!

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
17 februari 2009 · 4 418 Inlägg

URC skrev:
Redigera är ju ett måste för oss som skjuter i råformat.
Och sedan är det är ju skillnad på att redigera å photoshopa en bild.

Tycker att tävligen borde hålla sig till enbart bilar,
då det inte blir lätt att fota tex en snöskoter här nere i småland. wink

Håller med. Den naturliga redigeringen måste få ske. Personligen tycker jag att man skall sätta gränsen vidd klippa & klistra samt HDR.

Jag tänkte mer på att dom i norr kanske har lättare att fota en skoter och vi i söder har lättare att fota en bil.
Så är temat typ "action" så kan det vara på antingen en bil eller en skoter smile

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
17 februari 2009 · 1 781 Inlägg

Jag är Lätt på!smile

Team Insane Racing
oxigen-graphics Fotograf
17 februari 2009 · 418 Inlägg

Tycker att det skall vara ”bilar” på bilderna och inget annat. Sedan skall det inte vara några krångliga regler som folk inte fattar. Raka puckar. 1,2,3 och kanske tröstpris till 4:an.
Den naturliga redigeringen måste få ske, som Jill säger. Han eller hon som är fotograf veteran vet att 80% av den slutliga bilden görs i fotolabbet. Lika så är det med det digitala fotolabbet. Där skall man kunna också kunna mixtra utan man skall får underkända bilder. Att klona bort en fimp på marken eller fågelskit på motorhuven skall väl vara tillåta. Att klippa ut hela bilen och lägga i annan miljö är kanske väl att ta i. Det blir svårt att fata beslut vad som är tillåtet.
Idag ser man i stort sätt inte om en bild är manipulerad. Har sätt många duktiga photoshop-artister som kan skapa konst med sitt kunnande och verktyg. Så vist är det svårt att döma vad som är rätt eller fel i en bild.
Nja… inte lätt det här.

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
bollen1986
17 februari 2009 · 3 714 Inlägg

ang retuschering så tycker jag inte klistra o klippa inte ska vara godkänt men ändring av kontrast samt färg kan vara det

Dom som fotar RAW-format måste ju kunna redigera bilderna så dem ser bra ut

Och teman kan ju vara svårt att komma på då alla inte har möjlighet att fota allt tyvärr...

Annars är jag på och fotar smile

Senast redigerat av bollen1986 (17 februari 2009)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Norde fotointresserad
17 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Sitter och filar lite på det här med reglerförslag i ett dokument nu, har kommit en bit iaf.

Vad gäller redigering tycker jag absolut att det ska vara godkänt, är det någon som inte redigerar sina bilder idag? Vart gränsen för det går är dock svårare att dra. Det jag tycker ej räknas som godkänt är om bilden bearbetas på så sätt att någonting läggs till eller tas bort.

Sen har vi då HDR som ju har blivit en modefluga på senaste tiden. Personligen tycker jag att vi utesluter dessa bilder, hur känner ni andra?

När det gäller vad som ska avses att fotas verkar det som att de flesta anser att vi begränsar oss till endast bilar som jag förstått?

Tänkte lägga upp en liten rad med alla de förslag om teman som kommit in så kan vi ha en omröstning om dessa snart också..

Senast redigerat av Norde (17 februari 2009)

2002tii KOMETFOTO
17 februari 2009 · 2 247 Inlägg

Det här ska bli kul smile
Tycker att det ska vara fritt med redigering och hdr då gränsen kommer att bli för svår att dra.
Det ska bara vara motiv som har anknytning till bilar annars så blir det för spretigt.
Teman finns det ju massor av tex dom fyra årstiderna,Intriör,fartbild/Action,Macro/Detalj,Nattfoto,Stadsmiljö,Motorrum tex.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
bollen1986
17 februari 2009 · 3 714 Inlägg

ja tycker också att HDR ska uteslutas men annars verkar det ju bra

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
2002tii KOMETFOTO
17 februari 2009 · 2 247 Inlägg

Det kan ju vara väldigt svårt att definera vad en hdr bild är.Om jag kör bara en exponering i raw så kan jag ju få ut ganska stort dynamisktomfång i den bilden ska då det inte vara tillåtet?

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Gralq
17 februari 2009 · 34 Inlägg

Fotosidan har en ganska hård hållning till vad som är en redigerad bild eller inte så den kanske inte passar rakt av. Men den kanske kan ge lite idéer?

http://www.fotosidan.se/cldoc/info-unma … style=help

Miklen
17 februari 2009 ·

HDR tonemapping kan ju helt enkelt bli ett godtyckligt tema kanske..

Norde fotointresserad
17 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Miklen skrev:
HDR tonemapping kan ju helt enkelt bli ett godtyckligt tema kanske..

Det kanske skulle kunna vara lösningen med det hela, att vi har en temaomgång för just HDR?

Om man utgår från att all form av manipulering där något tas bort eller läggs till i bilden är förbjuden, hur blir det då för riggfantasterna? Innebär detta att man skär av möjligheten för riggbilder?


I övrigt börjar det ju ramla in en massa olika förslag på teman nu så egentligen skulle vi kunna köra fler temaomgångar än bara hälften, vad säger ni om det?

Kom med fler förslag

Senast redigerat av Norde (17 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang