Angående: Fototävling

Miklen
18 februari 2009 ·

E väl helt enkelt så att sitter man inne me att retuschera bort reflektioner av sig själv eller kamerautrustning från exempelvis lacken eller rutor så kan ja tycka att det är okej då inga av dom elementen hör till den tänkta bilden..

Då kommer ju nästa problem.. vart drar man gränsen.. Blir ju lätt "men han gjorde ju så då får ju jag göra såhär" sandlådekrigsmodellen.

Ja tycker som sagt att det är okej att retuschera bort sig själv,fotoutrustning (ex. stativ,rigg) men inte okej att sudda bort gatskyltar, fula träd, fula andra övriga objekt.. sånt som råkar "stå ivägen"..

Senast redigerat av Miklen (18 februari 2009)

Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Fast får man med sig själv i speglingar tycker jag nästan att man får skylla sig själv wink

Så här ser de reglerna jag har sammanställt ut nu iaf, är det något ni inte tycker funkar eller som borde ändras eller kanske något som behöver läggas till så hojta!

Regler:
- Flest poäng efter tio omgångar tar hem titeln ”Årets fotograf på Garaget.org”.
- Max ett bidrag per person och omgång.
- Bilden ska vara tagen under 2009.
- Redigering i photoshop är tillåten, dock ej manipulering. Med manipulering avses bearbetning av bilden på så sätt att något läggs till eller tas bort i bilden. (Gäller dock ej kamerautrustning)
- Ingen ram eller signatur får finnas till bilden då den ska vara så anonym som möjligt vid omröstningen.
- Bidraget skickas till mig (Norde) i ett PM. Skriv i ämnesraden vilken etapp det gäller.
- I slutet av månaden, vid deadline, lägger jag upp alla de bidrag som kommit in.
- När bidragen är upplagda sker omröstning under ett par dagar och därefter koras en månadsvinnare, en två och en trea i omgången.
- Första plats ger 3 poäng, andra plats 2 poäng och tredje plats 1 poäng per omgång.
- Om flera deltagare hamnar på samma poäng vid tävlingens slut vinner den som har flest högsta placeringar.
- Pris: Äran och titeln Årets Gorg-fotograf


Röstning:
- Vid röstning nominerar du som röstar tre stycken bidrag, 1:a, 2:a och 3:a. Alltså EJ endast en bild!
- För att röstningen ska räknas krävs det alltså att du som röstar har lämnat tre röster och inte bara en.
- Kompisröstning är ej tillåten. Meningen är att vi ska utse de snyggaste bilderna och inte de vars fotograf har flest vänner.

Senast redigerat av Norde (18 februari 2009)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
18 februari 2009 · 4 418 Inlägg

Skita bra!

Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Jill skrev:
Skita bra!

Rätt stolt själv faktiskt wink

Mirano
18 februari 2009 · 263 Inlägg

Låter kanon! Ska bli spännande detta smile

bollen1986
18 februari 2009 · 3 714 Inlägg

Reglerna ser kanonbra ut!
När börjar tävlingen?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

bollen1986 skrev:
Reglerna ser kanonbra ut!
När börjar tävlingen?

1 mars är det tänkt. Det som återstår är bara att fastställa de olika teman som finns som förslag.
Lägger upp en lista på dessa senare ikväll så får vi rösta igenom vilka teman som vi ska ta med. Så finns fortfarande en chans att fylla på med fler förslag..

Boostrider Försöker iaf
18 februari 2009 · 1 998 Inlägg

Ser riktigt bra ut

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
18 februari 2009 · 560 Inlägg

Riktigt bra regler, fast jag tycker inte det är riktigt rättvist att om 2 bidrag får lika mycket röster så vinner den som har flest placeringar innan. Går inte det att göra på nått annat sätt? Bara för att den personen har fått allas röster tidigare så får den "gå före"? Bättre då om de faktiskt kommer på samma plats = )

Even fools they say, can find a way out of the dark.
Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Reeplayed skrev:
Riktigt bra regler, fast jag tycker inte det är riktigt rättvist att om 2 bidrag får lika mycket röster så vinner den som har flest placeringar innan. Går inte det att göra på nått annat sätt? Bara för att den personen har fått allas röster tidigare så får den "gå före"? Bättre då om de faktiskt kommer på samma plats = )

Det jag menade där var vid hela tävlingens slut, alltså inte i delomgångarna.

Hur man ska göra om två bilder får lika mkt poäng i en delomgång däremot har jag faktiskt inte ens tänkt på, bra att du nämnde det.. hmm..?

andreasivarsson
18 februari 2009 · 98 Inlägg

Norde skrev:

Reeplayed skrev:
Riktigt bra regler, fast jag tycker inte det är riktigt rättvist att om 2 bidrag får lika mycket röster så vinner den som har flest placeringar innan. Går inte det att göra på nått annat sätt? Bara för att den personen har fått allas röster tidigare så får den "gå före"? Bättre då om de faktiskt kommer på samma plats = )

Det jag menade där var vid hela tävlingens slut, alltså inte i delomgångarna.

Hur man ska göra om två bilder får lika mkt poäng i en delomgång däremot har jag faktiskt inte ens tänkt på, bra att du nämnde det.. hmm..?

Som man brukar göra i sport och sådant kanske att om två får mest så får de tre poäng var men ingen får två poäng. Om någon förstår vad jag menar. Detta ska bli kul att vara med i.

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
Miklen
18 februari 2009 ·

Bara en liten grej.. Vart lägger vi bilderna så att man inte kan ladda upp å skriva över bilden 20ggr.. kan va bra me en enkeltriktad ftp förslagsvis.. Annars kan ju folk smygredigera bilderna efter att dom e upplagda kan ja tro.. eller syns det här på garaget om en bild skrivs över å ersätts me en annan.

Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Miklen skrev:
Bara en liten grej.. Vart lägger vi bilderna så att man inte kan ladda upp å skriva över bilden 20ggr.. kan va bra me en enkeltriktad ftp förslagsvis.. Annars kan ju folk smygredigera bilderna efter att dom e upplagda kan ja tro.. eller syns det här på garaget om en bild skrivs över å ersätts me en annan.

Där kom det en till punkt jag inte hade tänkt på.. Hur menar du med smygredigera efter det att de är upplagda? Typ om någon skickar in sin länk mitt i veckan och sen i slutet av veckan ändrar på bilden?

Är det innan deadline tycker jag att det är lugnt att göra så då man har just fram till deadline på sig att skicka in, sen får man väl avgöra själva när man skickar in. Men meningen är ju inte att man skickar in ett första utkast av en bild för att sen redigera om den och skicka en ny länk så. Det borde nog alla förstå tror jag.

Edit:
Eller menar du så att de redigerar om bilden efter det att tävlingsbidragen har blivit upplagda för bedömning? Då måste de få samma länk som bilden har innan men det är ju iofs inte svårt om man sitter på en egen hemsida. borde man spara ner alla bidragen och ladda upp på ett annat ställe för att sen lägga upp alla bidrag?

Senast redigerat av Norde (18 februari 2009)

Mirano
18 februari 2009 · 263 Inlägg

De kan man ju isåfall lösa med t.ex att alla laddar upp sin bild på garaget sen skickar man länken till Norde som lägger ut alla bidrag i forumet. Då kan man ju inte själv ändra på bilden. Eller att egna ftper inte är tillåtna, finns ju många sidor att lägga upp bilder på.

Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Mirano skrev:
De kan man ju isåfall lösa med t.ex att alla laddar upp sin bild på garaget sen skickar man länken till Norde som lägger ut alla bidrag i forumet. Då kan man ju inte själv ändra på bilden. Eller att egna ftper inte är tillåtna, finns ju många sidor att lägga upp bilder på.

Fast lägger man upp de på sin sida på garaget försvinner poängen med att det ska vara anonymt. Då är det ju bara att gå in på var och ens sida och se vad de laddade upp sist typ.. Antingen så ska jag då spara ner alla bilder och ladda upp på ett annat ställe när det är dags, vad vet jag..

Mirano
18 februari 2009 · 263 Inlägg

Norde skrev:

Mirano skrev:
De kan man ju isåfall lösa med t.ex att alla laddar upp sin bild på garaget sen skickar man länken till Norde som lägger ut alla bidrag i forumet. Då kan man ju inte själv ändra på bilden. Eller att egna ftper inte är tillåtna, finns ju många sidor att lägga upp bilder på.

Fast lägger man upp de på sin sida på garaget försvinner poängen med att det ska vara anonymt. Då är det ju bara att gå in på var och ens sida och se vad de laddade upp sist typ.. Antingen så ska jag då spara ner alla bilder och ladda upp på ett annat ställe när det är dags, vad vet jag..

Sant, men man kan bestämma sig för en sida som alla laddar upp på t.ex imagehack så är de fortfarande anonymt. Kan ju bli många bidrag kanske så då är det kanske lite jobbigt för dig att sitta och ladda upp alla tongue

Senast redigerat av Mirano (18 februari 2009)

Miklen
18 februari 2009 ·

Jo menar att man kan ändra på bilden allt eftersom.. är det ett gäng bidrag så märker man ju inte sånt.. Men att ha en "moderator" av tävlingen som tar hand om uppladdningen tycker jag är okej.

Däremot så tycker ja inte det är okej att man får ändra fram till deadline.. Då kommer ju bara frågan vad är ett bidrag.. Om man lägger upp 1 bidrag..sen redigerar man det ordentligt å lägger upp.. det kan iaf jag anse som 2 bidrag..

En bild som man lägger upp är en bild man är nöjd och färdig med. Man har ju till deadline på sig hur länge man väntar är ju bara upp till sig själv. Det är va ja tycker iaf.

Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Miklen skrev:
Jo menar att man kan ändra på bilden allt eftersom.. är det ett gäng bidrag så märker man ju inte sånt.. Men att ha en "moderator" av tävlingen som tar hand om uppladdningen tycker jag är okej.

Däremot så tycker ja inte det är okej att man får ändra fram till deadline.. Då kommer ju bara frågan vad är ett bidrag.. Om man lägger upp 1 bidrag..sen redigerar man det ordentligt å lägger upp.. det kan iaf jag anse som 2 bidrag..

En bild som man lägger upp är en bild man är nöjd och färdig med. Man har ju till deadline på sig hur länge man väntar är ju bara upp till sig själv. Det är va ja tycker iaf.

Nä precis, man kan ju bara skicka in ett bidrag.. (Annars lär jag ju få en massa bildrag tongue)  Vet inte riktigt vad jag hade i baktanke när jag skrev det.. Kanske att om de laddar upp sitt bidrag någonstand men ej skickar in så kan det har de möjligthet att pilla med det, men skickar man in tidigt och sen vill redigera om så får man helt enkelt skylla sig själv att man skickade in det för tidigt för sig själv eller hur man ska säga.

Men kanske skapar ett konto på ex.vis photobucket eller pici då där jag laddar upp bilderna så fort de kommer in så har man de liggande tills deadlinen går ut

Mirano skrev:
Sant, men man kan bestämma sig för en sida som alla laddar upp på t.ex imagehack så är de fortfarande anonymt. Kan ju bli många bidrag kanske så då är det kanske lite jobbigt för dig att sitta och ladda upp alla tongue

Visserligen är det där ju bättre om alla lägger upp på någon av de nu tre nämnda ställena och bara skickar en länk till mig istället

Senast redigerat av Norde (18 februari 2009)

Norde fotointresserad
18 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Men om vi säger så här då... Alla laddar upp den bild de vill ha på någon uppladdningssida och skickar bildlänken till mig när de är nöjd med bilden.

Sidor ni kan ladda upp på exempelvis:
http://photobucket.com/
http://www.imageshack.us/
http://bayimg.com/
www.pici.se

Senast redigerat av Norde (18 februari 2009)

bollen1986
18 februari 2009 · 3 714 Inlägg

Norde skrev:

bollen1986 skrev:
Reglerna ser kanonbra ut!
När börjar tävlingen?

1 mars är det tänkt. Det som återstår är bara att fastställa de olika teman som finns som förslag.
Lägger upp en lista på dessa senare ikväll så får vi rösta igenom vilka teman som vi ska ta med. Så finns fortfarande en chans att fylla på med fler förslag..

Hur går det med temalistan?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang