3382
Sök

Kylningsfråga

129 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Hämtade igår ut min A-Ford ifrån verkstaden. Hon har bland annat fått nya spindelleder, hjullager samt kylaren renoverad. Fick även en termostat monterad.

Hur som helst så var det -2 grader ute. Tog kanske 20-25 minuter till mitt garage. Väl där kände jag på kylaren. Övre delen av kylaren ska ju vara het och undre delen svalare. Men jag tyckte ej att någon del var speciellt varm. Förvisso varade ju inte körningen så länge, men termostaten bör väl skynda på processen. Eller?

Bör den inte bli varmare än så under denna tid?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 februari 2009
Kul med en gammal bil till!
Rent principiellt är det ju så att termostaten håller vattnet kvar i motorn längre. Sedan när motorn behöver kylas så släpper den in vatten allteftersom.
Men du har vattenpump på den? Min saknar pump och termostat och det hela bygger på sifon-effekten att varmt vatten stiger. Min kylare är snarare överdimensionerad så bilen har svårt att komma upp i ordentlig vattentemp när man kör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

129 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Ok det låter vettigt förstås.

Jo vattenpump satt original på A-Forden. Men den har ju ändå en slags sifonkylning. T-Forden saknar dock vattenpump. Fast det finns ju eftermarknadspumpar att köpa. Men det ska inte behövas.

Hade mycket stora kylningsproblem förut. Men jag lämnade in kylaren för omcellning. Så nu ska det väl fungera.
Senast redigerat av Patarei (16 februari 2009)

Sök