7410
Sök

Webasto renault master

2 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
hejsan jag har inhandlat en renault master 2,8dti en 01a och det är så att dieselvärmaren går jämt när bilen är igång. kan de finnas någon tempgivare som är slut eller ska den gå för jämnan? känns ju inte så vidare ekonomiskt att den går jämt? mvh johan

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
14 februari 2009
Om du inte har en klocka i bilen till värmaren så sitter det en tempgivare i fram eller vid värmaren som gör att värmaren startar när du startar bilen om det är under en viss temperatur. Har för mig att den startar vid +5 och lägre temperaturer. Så är det under det så är det normalt.

Vad menar du med att det inte är ekonomiskt? Värmaren drar så pass lite så att det knappt märks och den gör ju att du får upp tempen på motorn snabbare och på så vis får ner förbrukningen på den.

2 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
ja jag har tidur. jo det är ju väldigt bra att den hjälper motorn upp i temperatur men den stänger aldrig av har ja åkt 10 mil så går den fortfarande kanske är nå fel på termostaten att  motorn inte kommer upp tillräckligt högt så den kan slå av då? mvh

Fri fart för ett fritt folk!
15 164 Inlägg
14 februari 2009
var glad att den är på en modern diesel är verkligen ingen bra värmekälla
är rätt säker att den ska gå istort sätt hela tiden

igår när det var 15minus tror jag inte min webasto stängdes av något igår när jag körde med min iveco buss
kolla när det blir lite varmare ute om den är på då oxå

Kör fort så hinner inget hända...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 februari 2009
Du kan få lite information gällande den ekonomiska biten.
En vanlig 4-5kw värmare drar ca 0.5liter i timmen.
När den kommit upp i temperatur sänker den effekten och går på kanske, säg 20% av sin kapacitet.
Om du har en snittfart på 70kmh och en förbrukning på 0.8 så blir förbrukningen hela 0.814 istället.

Så nej, det är inte speciellt oekonomiskt att åka så. Dessutom gör man miljön en tjänst.

Sök