5621
Sök

S40N T5 steg 4 Multifuel Bränsleförbrukning

PKW
115 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Hejsan pratade med en som sa att hans S40N T5 (-05) Med steg 4 multifuel från ATM drog 0,5 L/mil på bensin / etanol blandning, och 0,8 på bara bensin. Kan en bil på ca 290 hästar dra så lite? Om vi säger att man kör lagligt och någorlunda bensinsnålt.

Mvh Miztr

1 581 Inlägg
17 februari 2009
0,8 L/mil i 90 km/h då och 0,5 i 50 km/h. Teoretiskt o såvitt jag vet praktiskt så ska en bil med etanolblandning dra mer än med endast bensin. Min s40N T5 orginal drar ca 0.7 i 80-90 km/h landsväg.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 februari 2009
Kan stämma

Audis in Scandinavia Crew

528 Inlägg
17 februari 2009
Påståendet: "Bilen drar 0.5 på bensin" är ofullständigt och rent nonsens.  Bränsleförbrukningen är ju bara intressant om den mäts under en viss körcykel och tid.  Jag har ägt en steg3 e85 trimmad S40 T5 awd som gick på runt litern blandad körning på e85, men då är det finkörning och rätt lite gasande.  Är man gasglad med en S40 T5 som är trimmad och kör på e85 så tömmer du tanken riktigt fort men då man oftast inte kör fullgas hela tiden är det svårt att ange hur mycket den drar om man är gasglad, för det beror ju på så mycket.  Fullgas en längre sträcka och förbrukningen i färddatorn ligger runt 5-9 liter per mil konstant om du kör e85-trimmad steg3 som jag gjorde.

Att säga att en bil drar en viss mängd bränsle på landsväg när du finkör är i mitt tycke riktigt ointressant för såvida du just inte ska långpendla i låg hastighet så kommer du aldrig ligga i det spannet ändå.  Så be honom om en ärlig siffra för en normal gasglad månad med blandad körning - för det är i det spannat du kommer ligga.  Exempelvis har jag ägt en Volvo 940 med B230 några månader och den går att hålla på runt litern blandad körning mellan tankningarna - mycket mindre går inte.  Trots det så är det säkert minst lika "sant" att påstå att den drar runt 0.7-0.8; för det går nog köra så snålt om man kör lugnt på fin landsväg och är försiktigt med högerfoten,  men under en normal månads körcykel är det rätt lite tid min bil befinner sig där så det påståendet  att bilen drar 0.8 är om inte falskt så iaf ren nonsens.

Men för att ge dig mina data -  landsvägskörning och lätt på gasen så gick min S40 t5 steg3 e85 på runt 0.8 enligt färddatorn.  Hyfsat normal blandad körning med både finkörning och lite omkörningar låg den runt 1.2-1.3liter milen utträknat vid tankning.  Jag har svårt att se att du kommer under 1.2 liter milen på e85; om du gör det så har du finkört så pass att du ändå inte behöver se dig om efter en trimmad T5a.

tilläggas bör att 0.5  i förbrukning ser jag som högst osannolikt och skulle rakt av klassa det som säkerligen falskt. Faktiskt till och med rätt osannolikt även om det är en derivata av förbrukningen på landsvägskörning i låg hastighet.
Senast redigerat av Rensvinf (17 februari 2009)

230 Inlägg
17 februari 2009
Jag har en v50 t5 och autotechs steg 5, alltså ny turbo m.m...bilen drar nu under vintern (när man inte kan gasa på för mycket) ca 0.75, ...och då går jag efter medelförbrukningen...när jag körde på etanol med steg 4 så låg jag runt 1.1 L

så jag tror att det stämmer ganska bra faktist...

PKW
115 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
okej, tack för infon alla!smile

230 Inlägg
17 februari 2009
tveka inte...utan gör det bara!, garbbarna på autotech är riktigt bra att ha å göra med!, minsta lilla problem och dom hjälper till!

lycka till, och hoppas nu att det blir ett steg 4 ;-)

PKW
115 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Hehe! wink Det lär bli det snarast! smile

Tack igen!

1 581 Inlägg
17 februari 2009
Jag funderar på trimma min snart. Bsr ligger närmre men de har högst 278hk o jag vill ju ha över 300hk hmm

PKW
115 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Fellow skrev:
Jag funderar på trimma min snart. Bsr ligger närmre men de har högst 278hk o jag vill ju ha över 300hk hmm

Då är det väll värt att ta sig till ATM i ditt fall då smile

Sök