Dispens för heltonat?

expect1991
22 oktober 2009 · 1 814 Inlägg

Edvinoo skrev:
jag fick dispans för tonade framrutor förra veckan... fråga inte varför men jag har det nu iaf

Men berätta!?

Edvinoo Hetast Just Nu!
22 oktober 2009 · 1 355 Inlägg

Asså tro mig det finns inte en chans i helvete att man kan lura dom.
Man måste verkligen ha anledning till att ha tonade rutor.
Ja tog bort mina fram för ja råkade ta sönder, nu letar ja efter nån som kan tona om mina framrutor men har fan inte råd att betala så mkt som ja gjorde när ja proffstonade.

Ingen som har lust att göra dom ? big_smile

Inspiration comes standard
Xtravagant 1337
23 oktober 2009 · 1 343 Inlägg

Edvinoo skrev:
Asså tro mig det finns inte en chans i helvete att man kan lura dom.
Man måste verkligen ha anledning till att ha tonade rutor.
Ja tog bort mina fram för ja råkade ta sönder, nu letar ja efter nån som kan tona om mina framrutor men har fan inte råd att betala så mkt som ja gjorde när ja proffstonade.

Ingen som har lust att göra dom ? big_smile

1000-1500kr för 2 framdörrar..
Mer än så ska du inte betala för det..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Edvinoo Hetast Just Nu!
24 oktober 2009 · 1 355 Inlägg

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
Asså tro mig det finns inte en chans i helvete att man kan lura dom.
Man måste verkligen ha anledning till att ha tonade rutor.
Ja tog bort mina fram för ja råkade ta sönder, nu letar ja efter nån som kan tona om mina framrutor men har fan inte råd att betala så mkt som ja gjorde när ja proffstonade.

Ingen som har lust att göra dom ? big_smile

1000-1500kr för 2 framdörrar..
Mer än så ska du inte betala för det..

Säg de till dom som vill ta 2500 för de.

Tycker fan inte att det ska vara så sjuk dyrt att sätta dit solfim på 2 dörrar.

Om nån som kan detta kan vara snäll och förklara vad det är som är det dyra med det hela, när ja tonade från början så tog det ungefär 2 timmar och då va det för 5 rutor, vafan kan det ta att göra 2 enkla framrutor ? 30 min ? ska man ge 2000 kr för 30 min ?

Kanske bara jag som e dum i ämnet men rätta mig den som vill och förklara, och som jag har förstått så ska det tydligen vara en tabu att säga att man tar med egen solfilm som kanske inte kostar mer än 2-300 kr.

Är det då jobbet som kostar 1500 eller kostar material 1500 ?

Inspiration comes standard
Xtravagant 1337
25 oktober 2009 · 1 343 Inlägg

Edvinoo skrev:

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
Asså tro mig det finns inte en chans i helvete att man kan lura dom.
Man måste verkligen ha anledning till att ha tonade rutor.
Ja tog bort mina fram för ja råkade ta sönder, nu letar ja efter nån som kan tona om mina framrutor men har fan inte råd att betala så mkt som ja gjorde när ja proffstonade.

Ingen som har lust att göra dom ? big_smile

1000-1500kr för 2 framdörrar..
Mer än så ska du inte betala för det..

Säg de till dom som vill ta 2500 för de.

Tycker fan inte att det ska vara så sjuk dyrt att sätta dit solfim på 2 dörrar.

Om nån som kan detta kan vara snäll och förklara vad det är som är det dyra med det hela, när ja tonade från början så tog det ungefär 2 timmar och då va det för 5 rutor, vafan kan det ta att göra 2 enkla framrutor ? 30 min ? ska man ge 2000 kr för 30 min ?

Kanske bara jag som e dum i ämnet men rätta mig den som vill och förklara, och som jag har förstått så ska det tydligen vara en tabu att säga att man tar med egen solfilm som kanske inte kostar mer än 2-300 kr.

Är det då jobbet som kostar 1500 eller kostar material 1500 ?

priset du fått är ett rån.
jag tycker upp till 1500kr för montage och material är vad man kan ta för 2 framdörrar.
Man måste dock tänka på att om man monterar som man bör så är det lite mer jobb än med tex rutorna i kombiutrymme.

Alla dörrsidor måste av.
Filmens ovankant måste vara 100% till glasets form..
om jobbet görs ordentligt kan du räkna med en timme ungefär.
när det gäller ta med egen film är det absolut tabu.
Men materialet är inte någon stor del av kostnaden om dom ska ha 2500kr..
gå till någon annan är mitt tips.

Men mer än 1500kr är inte rimligt för ett sånt här jobb.
Men sen är det som allt annat, kommer du in och ska montera alla rutor inkl framdörrar vid 1 tillfälle
så får du ett betydligt bättre pris. man kan kalla det för startkostnad..

Senast redigerat av Xtravagant (25 oktober 2009)

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Edvinoo Hetast Just Nu!
26 oktober 2009 · 1 355 Inlägg

jag mailade runt till olika ställen i Växjö och fick exakt samma pris från alla : 1750 kr.

Men sen kom jag på en grej, man tar ju inte bort dörrpanelerna på min bil utan lägger på direkt på dörren.
Så gjorde dom iaf när dom monterade på bilen i jönköping för att dom sa att det fanns en panel som sitter framför glaset som inte går att ta bort utan att ta sönder det. Men det blev grymt bra iaf.

Så jag gick ut och testade montera själv och jag måste säga det blev grym snyggt.
Tills jag märkte att solfilmen inte va samma färgton som bakdörrarna.
Troligtvis kommer jag lämna in bilen igen på toningen just för att jag vill ha en kvalitetsfilm men jag kommer nog känna mig lurad iaf.

Inspiration comes standard
zander
26 oktober 2009 · 371 Inlägg

Om man e allergisk mot UV , får man dispans dåwink

Life is a bitch, then u die
Edvinoo Hetast Just Nu!
26 oktober 2009 · 1 355 Inlägg

zander skrev:
Om man e allergisk mot UV , får man dispans dåwink

haha, kan ju funka. Men tror inte att de räcker med att säga att du är det tror att de ska med ett intyg faktiskt.. så var det iaf när jag sökte.

Inspiration comes standard
bollen1986
26 oktober 2009 · 3 714 Inlägg

Du måste ha ett intyg från läkaren att du har hudsjukdom eller liknande men inte ens då kan det vara möjligt att få dispens.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
zander
27 oktober 2009 · 371 Inlägg

Om ja minns rätt så hade vi en kund (då när ja jobba som solfilms montör) som hade intyg på att hon fick tona fram till smile

Life is a bitch, then u die
Edvinoo Hetast Just Nu!
27 oktober 2009 · 1 355 Inlägg

zander skrev:
Om ja minns rätt så hade vi en kund (då när ja jobba som solfilms montör) som hade intyg på att hon fick tona fram till smile

SOm sagt jag har Dispens och har till och med lagt upp bild på det när vi började snacka om detta innan så det finns inga tvivel om att det går att få men lätt är det absolut inte och man måste ha riktigt bra motiv och ett läkarintyg.

Inspiration comes standard
Thorsella
27 oktober 2009 ·

våran "toningsfirma" tar 2500 för en kombi bakruta sidobakrutor och bakdörrar

Mattia-SS
27 oktober 2009 · 188 Inlägg

Alltså bli kändis eller skaffa en hudsjukdom :-) jag har skrapat bort toning på två av mina bilar. tog 4 timmar per bil. Bensin o rakblad. Den första var en bil jag importerade från florida. Den hade så mörka rutor att jag fick hissa ner dem för att upptäcka om det kom en bil eller fotgängare:-) Det blev en tvåa på regbes förstås. men ack vad coolt det såg ut.

Andra bilen, den jag har nu, körde jag genom sbp med toning på främre sidorrutorna i många år ända tills en mc polis tog mig utanför Linköping.

Men till ämnet: Tanken har slagit mig också det där med intyg för ljusskygghet (jag har opererat båda mina ögon och är extremt ljusskygg) men om det ens finns så kommer de nog att ifrågasätta om man ens ska köra bil.

Edvinoo Hetast Just Nu!
28 oktober 2009 · 1 355 Inlägg

Att vara kändis hjälper nog inte mycket då det inte är en anledning till att få dispens.
Kanske betyder det att man har råd att tona om bilen 100ggr om man skulle bli tagen för det men dispens kan man inte få för att man är känd.

Sen ska man ju vara noga med vad man skickar in till dom också, det skulle ju inte vara helt omöjligt att om du skickar in ett intyg om att du har något problem som gör att du har svårt att köra bilen på allmän väg att dom börjar tveka till om du ska ha nått körkort överhuvud taget.

Som jag har sagt innan ett par ggr, om man inte själv vet om att man måste ha toning fram för att det skulle underlätta att framföra bilen av medicinska skäl så ska man inte fråga vad man kan göra för att få dispens heller, för att det är inget man bara kan få sådär.

Inspiration comes standard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang