Dispens för heltonat?

Niklas740
17 februari 2009 · 53 Inlägg

Vi säger att jag lånar min kompis bil.  ( Som är handikappad på någon vis, och har fått dispens på "heltonat" )

Och jag blir stoppad, får jag böter då ? :S

azid Det som inte dödar gör ont
17 februari 2009 · 2 668 Inlägg

Niklas740 skrev:
Vi säger att jag lånar min kompis bil.  ( Som är handikappad på någon vis, och har fått dispens på "heltonat" )

Och jag blir stoppad, får jag böter då ? :S

du har väll inga papper på sjukdom...?

2slow
AoMTurbo
17 februari 2009 · 5 Inlägg

Gud så bra det vore om det fanns en sån dispens! Är jätte ljuskänslig o får huvudvärk av starkt ljus! Värst är det nu med både sol och snö!
Såg att någon skrev att man inte borde få ha körkort om man har ett sånt " problem" Och måste säga att jag ser mig inte som någon sämre bilförare, för jag ser lika bra som alla andra normalt seende, därimot får jag anstränga ögonen mer och får därför så satans ont i huvudet!
Chevan har heltonat förutom vindrutan (redan fått varning av fröken blå) Och det underlättar nått enormt eftersom det blir mörkare i bilen.

Därimot kan det vell inte finnas någon möjlighet att få ha det på vindrutan? Det blir ju rent av livsfarligt.!
Men ska kolla upp detta hos optikern smile

Saab 9000 Cse "Renoveringsobjektet" (1992)
Renault clio ssk racing "strimma motorsport" (1993)
Germax
17 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag tycker du ska montera förstoringsglas i dina rutor ist! hehe

AoMTurbo
17 februari 2009 · 5 Inlägg

JapMax skrev:
Jag tycker du ska montera förstoringsglas i dina rutor ist! hehe

haha antar att det var skrivet till mig?
Kanske vore nått det också tongue har ju tyvärr inga problem att se på varken nära eller långt håll så skulle kännas aningen onödigt tongue

Saab 9000 Cse "Renoveringsobjektet" (1992)
Renault clio ssk racing "strimma motorsport" (1993)
Hamilton
17 februari 2009 · 8 864 Inlägg

AoMTurbo skrev:
Gud så bra det vore om det fanns en sån dispens! Är jätte ljuskänslig o får huvudvärk av starkt ljus! Värst är det nu med både sol och snö!
Såg att någon skrev att man inte borde få ha körkort om man har ett sånt " problem" Och måste säga att jag ser mig inte som någon sämre bilförare, för jag ser lika bra som alla andra normalt seende, därimot får jag anstränga ögonen mer och får därför så satans ont i huvudet!
Chevan har heltonat förutom vindrutan (redan fått varning av fröken blå) Och det underlättar nått enormt eftersom det blir mörkare i bilen.

Därimot kan det vell inte finnas någon möjlighet att få ha det på vindrutan? Det blir ju rent av livsfarligt.!
Men ska kolla upp detta hos optikern smile

Eftersom du får ont i huvudet och anstränger ögonen så är du helt klart sämre som bilförare än den som inte lider av dessa problem. Den som inte har ont i huvudet kan ju koncentrera sig helt på uppgiften att köra, vilket inte du kan.

Varför inte använda solbrillor mycket billigare och desutom helt lagligt?

Fotograf på tierpidag.se
Ena Colaberoende
17 februari 2009 · 1 219 Inlägg

Kanske är värt att kolla upp.
Tjejen har hudsjukdom som kommer vid stark sol och jag har en gammal ögonskada på ett av ögonen som är dokumenterat sedan 10 år tillbaka.

Jag ser perfekt men pallar inte med starkt ljus. Tv, datorskärm och snö är extra jobbigt. Sol funkar hyffsat.

Hamilton
17 februari 2009 · 8 864 Inlägg

Synd att inte B kortsinehavare har samma kontroll som för C, då skulle alla dessa blindstyren sållas bort vid läkarkontrollerna....
Skrämmande att det finns folk som vill hitta diverse kryphål för att dra egna fördelar av dom.

Fotograf på tierpidag.se
Ena Colaberoende
17 februari 2009 · 1 219 Inlägg

Jag har klarat syntestet för C kort så det har jag inga problem med. Kör utan toning fram nu på bilarna men skulle man kunna lägga en ljusare toning så skulle det underlätta.

AoMTurbo
17 februari 2009 · 5 Inlägg

Hamilton skrev:

AoMTurbo skrev:
Gud så bra det vore om det fanns en sån dispens! Är jätte ljuskänslig o får huvudvärk av starkt ljus! Värst är det nu med både sol och snö!
Såg att någon skrev att man inte borde få ha körkort om man har ett sånt " problem" Och måste säga att jag ser mig inte som någon sämre bilförare, för jag ser lika bra som alla andra normalt seende, därimot får jag anstränga ögonen mer och får därför så satans ont i huvudet!
Chevan har heltonat förutom vindrutan (redan fått varning av fröken blå) Och det underlättar nått enormt eftersom det blir mörkare i bilen.

Därimot kan det vell inte finnas någon möjlighet att få ha det på vindrutan? Det blir ju rent av livsfarligt.!
Men ska kolla upp detta hos optikern smile

Eftersom du får ont i huvudet och anstränger ögonen så är du helt klart sämre som bilförare än den som inte lider av dessa problem. Den som inte har ont i huvudet kan ju koncentrera sig helt på uppgiften att köra, vilket inte du kan.

Varför inte använda solbrillor mycket billigare och desutom helt lagligt?

Jodå jag har solbrillor också, men som allt annat så händer det ofta att man har dom på huvudet när man går in från bilen och så glömmer man dom tongue
Och nej det där med att vara sämre bilförare för att man får huvudvärk sätter jag mig starkt emot.
Ex, färgblinda får körkort? Och eftersom dom får det klassas dom alltså inte som sämre bilförare.
Och för att inte tala om alla som pratar i mobilen när dom kör?

MEN om det nu vore så att man blir sämre förare, borde inte toning fram vara en väldigt bra grej då?

Saab 9000 Cse "Renoveringsobjektet" (1992)
Renault clio ssk racing "strimma motorsport" (1993)
Darksoul1982 Mustang V8 Power
17 februari 2009 · 31 Inlägg

Saxat från Transportstyrelsen

Transportstyrelsen skrev:
Tonade bilrutor
En vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent.
Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent.
Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande
reflexer eller bländar andra trafikanter.

Tror inte någon annat gäller än just detta, och skulle så vara fallet så vore det
märkligt om det var lagligt att framföra fordonet i skymmning samt mörker.

Ljusgenomsläpp på minst 75% på vindrutan medför att det är enormt svårt
att tona utan att det "mörkar" för mycket och samtidigt så står det att
"inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer" och av detta
så är det lätt att förstå att när du tonar rutan så skapar man i princip en spegel.
Detta skulle vara oerhört irriterande och farligt att möta.
Så även en svag toning medför att man tillverkar en stor spegel.

Tänkbar situation är att möta en lastbil med sin tonade ruta och vinkeln på
rutan riskerar då att slänga upp en "solkatt" rakt in i ögonen på chauffören.
Detta kan medföra ganska så otäcka olyckor.

Dock så vet vi alla att solfilm på vindrutan ger något vått i blicken på många
18 åringar (fördommar) och när de väl åker dit och polisen skriver trafikbot
så sätter de sig snabbt som attan på första bästa forum och spyr galla över
polisen som faktiskt till 99.9% gör ett bra jobb och håller skitbilförare borta
från våra vägar.

Om det finns något viktigare än mitt ego, vill jag att det spåras upp och dödas!
Ford Mustang GT "Convertible" (1968)
soyd
17 februari 2009 · 1 853 Inlägg

AoMTurbo skrev:
Gud så bra det vore om det fanns en sån dispens! Är jätte ljuskänslig o får huvudvärk av starkt ljus! Värst är det nu med både sol och snö!
Såg att någon skrev att man inte borde få ha körkort om man har ett sånt " problem" Och måste säga att jag ser mig inte som någon sämre bilförare, för jag ser lika bra som alla andra normalt seende, därimot får jag anstränga ögonen mer och får därför så satans ont i huvudet!
Chevan har heltonat förutom vindrutan (redan fått varning av fröken blå) Och det underlättar nått enormt eftersom det blir mörkare i bilen.

Därimot kan det vell inte finnas någon möjlighet att få ha det på vindrutan? Det blir ju rent av livsfarligt.!
Men ska kolla upp detta hos optikern smile

kolla upp det hur det ligger till! så kan du rapportera för folk verkar inte tro mig smile


hur vida det gäller framrutan eller inte vet jag ej men ta reda på det smile


/mvh soyd

Hamilton
17 februari 2009 · 8 864 Inlägg

AoMTurbo skrev:

Hamilton skrev:

AoMTurbo skrev:
Gud så bra det vore om det fanns en sån dispens! Är jätte ljuskänslig o får huvudvärk av starkt ljus! Värst är det nu med både sol och snö!
Såg att någon skrev att man inte borde få ha körkort om man har ett sånt " problem" Och måste säga att jag ser mig inte som någon sämre bilförare, för jag ser lika bra som alla andra normalt seende, därimot får jag anstränga ögonen mer och får därför så satans ont i huvudet!
Chevan har heltonat förutom vindrutan (redan fått varning av fröken blå) Och det underlättar nått enormt eftersom det blir mörkare i bilen.

Därimot kan det vell inte finnas någon möjlighet att få ha det på vindrutan? Det blir ju rent av livsfarligt.!
Men ska kolla upp detta hos optikern smile

Eftersom du får ont i huvudet och anstränger ögonen så är du helt klart sämre som bilförare än den som inte lider av dessa problem. Den som inte har ont i huvudet kan ju koncentrera sig helt på uppgiften att köra, vilket inte du kan.

Varför inte använda solbrillor mycket billigare och desutom helt lagligt?

Jodå jag har solbrillor också, men som allt annat så händer det ofta att man har dom på huvudet när man går in från bilen och så glömmer man dom tongue
Och nej det där med att vara sämre bilförare för att man får huvudvärk sätter jag mig starkt emot.
Ex, färgblinda får körkort? Och eftersom dom får det klassas dom alltså inte som sämre bilförare.
Och för att inte tala om alla som pratar i mobilen när dom kör?

MEN om det nu vore så att man blir sämre förare, borde inte toning fram vara en väldigt bra grej då?

Vet inte hur det är med din huvudvärk men det flesta har ONT av det och att vara färgblid gör inte ONT, därav den sämre förmågan att koncentrera sig. Man har helt enkelt svårare med koncentrationen när man har ont.

Senast redigerat av Hamilton (17 februari 2009)

Fotograf på tierpidag.se
AoMTurbo
17 februari 2009 · 5 Inlägg

Hamilton skrev:

AoMTurbo skrev:

Hamilton skrev:

Eftersom du får ont i huvudet och anstränger ögonen så är du helt klart sämre som bilförare än den som inte lider av dessa problem. Den som inte har ont i huvudet kan ju koncentrera sig helt på uppgiften att köra, vilket inte du kan.

Varför inte använda solbrillor mycket billigare och desutom helt lagligt?

Jodå jag har solbrillor också, men som allt annat så händer det ofta att man har dom på huvudet när man går in från bilen och så glömmer man dom tongue
Och nej det där med att vara sämre bilförare för att man får huvudvärk sätter jag mig starkt emot.
Ex, färgblinda får körkort? Och eftersom dom får det klassas dom alltså inte som sämre bilförare.
Och för att inte tala om alla som pratar i mobilen när dom kör?

MEN om det nu vore så att man blir sämre förare, borde inte toning fram vara en väldigt bra grej då?

Vet inte hur det är med din huvudvärk men det flesta har ONT av det och att vara färgblid gör inte ONT, därav den sämre förmågan att koncentrera sig. Man har helt enkelt svårare med koncentrationen när man har ont.

Läs lite här.. Så ska du se att huvudvärk inte är något hinder, Och migrän är värre än den huvudvärk jag har.
http://transportstyrelsen.se/Global/Pub … anguage=sv

Renault clio ssk racing "strimma motorsport" (1993)
Saab 9000 Cse "Renoveringsobjektet" (1992)
GurraG INGET ANNAT!!
17 februari 2009 · 1 725 Inlägg

evilaudio skrev:

Volvo_Mannen skrev:

soyd skrev:

Det finns om du har problem med synen kan du få det bland annat... sedan är det som folk säger här att om man har en del andra handikapp så kan man också få det...

men då måste man nog ha ett "riktigt" handikapp...

om man har en släkting som är optiker/läkare så finns alltså möjligheten big_smile

Om man har problem med synen (inte vanliga med glasögon) ska man fan inte köra bil, punkt!

finns dom som bara ser på ett öga som får ta körkort samt dom som sitter i rullstol å en handikappade.. de har ja lite svårt att förstå.

Kan berätta evilaudio att jag är en av dom som bara ser på ett öga och förstår inte varför jag inte skulle få köra bil?? om du hade läst på lite så övar man upp synen på det friska ögat så man ser alldeles ypperligt bra på det ögat.. det enda är att jag måste vrida lite mer på huvudet åt ena hålet men är ju som sagt van vid det så inga problem alls.. Så varför skulle jag inte få ha körkort?

evilaudio
17 februari 2009 · 16 195 Inlägg

GurraG skrev:

evilaudio skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Om man har problem med synen (inte vanliga med glasögon) ska man fan inte köra bil, punkt!

finns dom som bara ser på ett öga som får ta körkort samt dom som sitter i rullstol å en handikappade.. de har ja lite svårt att förstå.

Kan berätta evilaudio att jag är en av dom som bara ser på ett öga och förstår inte varför jag inte skulle få köra bil?? om du hade läst på lite så övar man upp synen på det friska ögat så man ser alldeles ypperligt bra på det ögat.. det enda är att jag måste vrida lite mer på huvudet åt ena hålet men är ju som sagt van vid det så inga problem alls.. Så varför skulle jag inte få ha körkort?

min farsa fick grönstarr på ENA ögon å då övervägde länstyrelsen att ta hans kört trotts att han varit yrkeschafför i ca 25 år.. så varför ska då en person me bara ett öga få ta körkort??

sen kan man ju omöjligtvis ha samma synfält me ett öga som me två..

Senast redigerat av evilaudio (17 februari 2009)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
snoddas
17 februari 2009 · 1 142 Inlägg

bollen1986 skrev:

snoddas skrev:
om du har skyddad indentitet av olika skäl så kan du få tona runt om och så hudsjukdom da....tror man får ha de om de är väldigt ljust och de är fabriksgjort så de är i rutorna...om du förstår

man får ha kolsvarta rutor om man vill så länge man har papper på att man har en hudsjukdom som te.x soleksem eller liknande

var de inte de ja skrev?

Darksoul1982 Mustang V8 Power
17 februari 2009 · 31 Inlägg

GurraG skrev:

evilaudio skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Om man har problem med synen (inte vanliga med glasögon) ska man fan inte köra bil, punkt!

finns dom som bara ser på ett öga som får ta körkort samt dom som sitter i rullstol å en handikappade.. de har ja lite svårt att förstå.

Kan berätta evilaudio att jag är en av dom som bara ser på ett öga och förstår inte varför jag inte skulle få köra bil?? om du hade läst på lite så övar man upp synen på det friska ögat så man ser alldeles ypperligt bra på det ögat.. det enda är att jag måste vrida lite mer på huvudet åt ena hålet men är ju som sagt van vid det så inga problem alls.. Så varför skulle jag inte få ha körkort?

I min värld så är det ett synfel som inte inebär någon direkt fara då du antagligen
inte har nedsatt synskärpa eller något annat fel på linsen i det friska ögat.

Det enda problemet du bör ha är avståndbedömmning vilket man till viss del kan
öva upp genom erfarenhet och sannolikhetslära.
Ex. Mäter med hjälp av objekt i terrängen som reflexstolpar eller andra föremål, omdevetet
eller ej så fungerar detta.

Att ha andra synsjukdommar är dock farligt som t.ex starr eller grava synfel. Och angående
färgdefekter som färgblindhet är inte heller några problem då vi skulle klara oss i trafiken
även om vi endast såg i gråskalor. Skyltarna byter knappast form eller text på grund av det.

Om det finns något viktigare än mitt ego, vill jag att det spåras upp och dödas!
Ford Mustang GT "Convertible" (1968)
TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

GurraG skrev:
Kan berätta evilaudio att jag är en av dom som bara ser på ett öga och förstår inte varför jag inte skulle få köra bil?? om du hade läst på lite så övar man upp synen på det friska ögat så man ser alldeles ypperligt bra på det ögat.. det enda är att jag måste vrida lite mer på huvudet åt ena hålet men är ju som sagt van vid det så inga problem alls.. Så varför skulle jag inte få ha körkort?

Men du har inget djupseende, och det är inget man kan träna upp.
Det är ju lite obehagligt, att du har svårt för att bedöma avstånd.

Alla som ser på båda ögonen kan ju prova blunda med ena ögat och försöka bestämma avståndet till något.
Det blir genast mycket svårare gentemot att ha båda öppna...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
GurraG INGET ANNAT!!
17 februari 2009 · 1 725 Inlägg

nej jag skrev det att jag inte har samma synfält.. men jag ser utan problem båda vägbanorna och lite utanför.. men skrev det att vid vissa tillfällen får jag vrida lite mer på huvudet än vad dom med 2 fungerande ögon behöver göra.. Och jag kan inte svara för din fars fall men vet att blir man av med synen på ett öga så tar dom körkortet minst 1 halvår tills dom anser att man tränat upp syn och allt sådant tillräckligt.. sen ska man få tillbaka det.. det är vad jag har hört, men vet som sagt inte hur det är i din fars fall


Edit: som vissa även har skrivit, visst jag har inte samma avståndsbedömning.. men då får jag köra med lite mer försiktighet och sådär.. det är som sagt en vanesak.. är snart 23 år och har levt med ett öga sen jag va 2 år.. så som sagt är van vid det och vänjer mig bara mer och mer.. inte jag som bestämmer reglerna för hur det ska funka heller men dom har ansett att jag va lämplig att ta körkort även att jag bara ser på ett öga, och kan även berätta att jag har absolut inga fel på det ögat jag ser med

Senast redigerat av GurraG (17 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang