Dispens för heltonat?

evilaudio
17 februari 2009 · 16 195 Inlägg

GurraG skrev:
nej jag skrev det att jag inte har samma synfält.. men jag ser utan problem båda vägbanorna och lite utanför.. men skrev det att vid vissa tillfällen får jag vrida lite mer på huvudet än vad dom med 2 fungerande ögon behöver göra.. Och jag kan inte svara för din fars fall men vet att blir man av med synen på ett öga så tar dom körkortet minst 1 halvår tills dom anser att man tränat upp syn och allt sådant tillräckligt.. sen ska man få tillbaka det.. det är vad jag har hört, men vet som sagt inte hur det är i din fars fall

men om ja då anser att ja ser båda körbanorna me solfilm fram så borde de ju va samma sak...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
VWSmurfen Smurfen
17 februari 2009 · 103 Inlägg

evilaudio skrev:

GurraG skrev:

evilaudio skrev:

finns dom som bara ser på ett öga som får ta körkort samt dom som sitter i rullstol å en handikappade.. de har ja lite svårt att förstå.

Kan berätta evilaudio att jag är en av dom som bara ser på ett öga och förstår inte varför jag inte skulle få köra bil?? om du hade läst på lite så övar man upp synen på det friska ögat så man ser alldeles ypperligt bra på det ögat.. det enda är att jag måste vrida lite mer på huvudet åt ena hålet men är ju som sagt van vid det så inga problem alls.. Så varför skulle jag inte få ha körkort?

min farsa fick grönstarr på ENA ögon å då övervägde länstyrelsen att ta hans kört trotts att han varit yrkeschafför i ca 25 år.. så varför ska då en person me bara ett öga få ta körkort??

sen kan man ju omöjligtvis ha samma synfält me ett öga som me två..

När den som mister synen på ett öga har tränat upp den så han fungerar lika bra som andra så kan ha få tillbaka sitt körkort.
Medans den som bara har syn på ett öga redan har den förmågan och inte är sämre. Därför skall han få ta körkort.
Men så är det väl med allt. Om man förlorar en arm. Eller ett ben. Du klarar säkert av att köra bil när du tränat på att lara dig med detta handikapp. Men inte fan kan du åka rally dagen efter inte. Då kan du ju knappt stå.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
GurraG INGET ANNAT!!
17 februari 2009 · 1 725 Inlägg

det får du ta med dom som bestämmer lagar och regler.. är tyvärr inte jag som gjort lagar och bestämmelser.. men nu har dom avgjort att jag skulle få ta körkort ändå vilket jag är mycke glad över.. men fick även lämna in papper när jag sökte lempet m.m

Hamilton
17 februari 2009 · 8 864 Inlägg

AoMTurbo skrev:

Hamilton skrev:

AoMTurbo skrev:
Jodå jag har solbrillor också, men som allt annat så händer det ofta att man har dom på huvudet när man går in från bilen och så glömmer man dom tongue
Och nej det där med att vara sämre bilförare för att man får huvudvärk sätter jag mig starkt emot.
Ex, färgblinda får körkort? Och eftersom dom får det klassas dom alltså inte som sämre bilförare.
Och för att inte tala om alla som pratar i mobilen när dom kör?

MEN om det nu vore så att man blir sämre förare, borde inte toning fram vara en väldigt bra grej då?

Vet inte hur det är med din huvudvärk men det flesta har ONT av det och att vara färgblid gör inte ONT, därav den sämre förmågan att koncentrera sig. Man har helt enkelt svårare med koncentrationen när man har ont.

Läs lite här.. Så ska du se att huvudvärk inte är något hinder, Och migrän är värre än den huvudvärk jag har.
http://transportstyrelsen.se/Global/Pub … anguage=sv

Har aldrig sagt att det skulle vara ett hinder utan det jag skrivit i mina inlägg är att man är en sämre bilförare pga att man inte har lika hög koncentration på körningen när man har ont.

Fotograf på tierpidag.se
Grimling Professionell amatör
17 februari 2009 · 451 Inlägg

Darksoul1982 skrev:
Saxat från Transportstyrelsen

Transportstyrelsen skrev:
Tonade bilrutor
En vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent.
Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent.
Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande
reflexer eller bländar andra trafikanter.

Tror inte någon annat gäller än just detta, och skulle så vara fallet så vore det
märkligt om det var lagligt att framföra fordonet i skymmning samt mörker.

Ljusgenomsläpp på minst 75% på vindrutan medför att det är enormt svårt
att tona utan att det "mörkar" för mycket och samtidigt så står det att
"inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer" och av detta
så är det lätt att förstå att när du tonar rutan så skapar man i princip en spegel.
Detta skulle vara oerhört irriterande och farligt att möta.
Så även en svag toning medför att man tillverkar en stor spegel.

Tänkbar situation är att möta en lastbil med sin tonade ruta och vinkeln på
rutan riskerar då att slänga upp en "solkatt" rakt in i ögonen på chauffören.
Detta kan medföra ganska så otäcka olyckor.

Dock så vet vi alla att solfilm på vindrutan ger något vått i blicken på många
18 åringar (fördommar) och när de väl åker dit och polisen skriver trafikbot
så sätter de sig snabbt som attan på första bästa forum och spyr galla över
polisen som faktiskt till 99.9% gör ett bra jobb och håller skitbilförare borta
från våra vägar.

Det är väl ingen vettig människa som tonar framrutan ? Med fulltonat menas t.o.m. de främre sidorutorna, möjligen en bård i framrutan men det är ju något helt annat..

Har själv 43% ljusgenomsläpp på mina sidoframrutor och det har gått igenom både flygande och vanlig besiktning..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Darksoul1982 Mustang V8 Power
17 februari 2009 · 31 Inlägg

Grimling skrev:

Darksoul1982 skrev:
Saxat från Transportstyrelsen

Transportstyrelsen skrev:
TEXT

TEXT

Det är väl ingen vettig människa som tonar framrutan ? Med fulltonat menas t.o.m. de främre sidorutorna, möjligen en bård i framrutan men det är ju något helt annat..

Har själv 43% ljusgenomsläpp på mina sidoframrutor och det har gått igenom både flygande och vanlig besiktning..

Läs hela tråden tack!

Har skrivits om vindruta och jag saxade en bit från Transportstyrelsens hemsida.
Sedan kan jag upplysa om att det finns smågrabbar och tjejer som tonar framrutan
för att det ser "tufft" ut.

Jag är av den uppfattningen att allt som hindrar sikten inte borde få finnas.
Främre sidorutor samt vindruta borde vara fria från siktdämpande film.

Om det finns något viktigare än mitt ego, vill jag att det spåras upp och dödas!
Ford Mustang GT "Convertible" (1968)
Merca-Hakan
17 februari 2009 · 183 Inlägg

nuvarande och före detta ambassadbilar kan ha detta som dispens.
men att skymta till en sån bil är väll mer eller mindre obefintligt på begagnatmarknaden med sådan dispens.

de ä väll bara å kleta dit filmen å sen köra så länge det går, jag har åkt dit en gång för solfilm på sidorutorna fram under de år jag ha haft körkort.. har haft det på samtliga bilar jag haft å har också.

sen att en svart film skulle ge en bländande effekt i form av solkatt är BS i mina öron, däremot en blank å välputsad bil kan hellre ge en fin solkatt! smile

Muttley
17 februari 2009 ·

itouch skrev:
Tror det krävs väldigt specifika papper för det, men jag har hört att stjärnor får ha heltonat för att vara mer anonyma smile Zlatan kör ju de på alla sina bilar.

Det fick han böter för ju.

Muttley
17 februari 2009 ·

AoMTurbo skrev:
Gud så bra det vore om det fanns en sån dispens! Är jätte ljuskänslig o får huvudvärk av starkt ljus! Värst är det nu med både sol och snö!
Såg att någon skrev att man inte borde få ha körkort om man har ett sånt " problem" Och måste säga att jag ser mig inte som någon sämre bilförare, för jag ser lika bra som alla andra normalt seende, därimot får jag anstränga ögonen mer och får därför så satans ont i huvudet!
Chevan har heltonat förutom vindrutan (redan fått varning av fröken blå) Och det underlättar nått enormt eftersom det blir mörkare i bilen.

Därimot kan det vell inte finnas någon möjlighet att få ha det på vindrutan? Det blir ju rent av livsfarligt.!
Men ska kolla upp detta hos optikern smile

De flesta butiker har bra solglasögon, de är ett tips till alla som har svårt med solen. Även de med vanliga glasögon finns de påhäng till smile.
Så där har du din lösning.

Grimling Professionell amatör
18 februari 2009 · 451 Inlägg

Darksoul1982 skrev:
Läs hela tråden tack!

Har skrivits om vindruta och jag saxade en bit från Transportstyrelsens hemsida.
Sedan kan jag upplysa om att det finns smågrabbar och tjejer som tonar framrutan
för att det ser "tufft" ut.

Jag är av den uppfattningen att allt som hindrar sikten inte borde få finnas.
Främre sidorutor samt vindruta borde vara fria från siktdämpande film.

Jag menade naturligtvis att man OFTAST talar om allt utom vindrutan. Att tona den vore ju idiotiskt annat än för utställning om man har ful inredning =P

Allt som hindrar sikten ? Plockar du bort a-stolparna på dina bilar då eller ?
Ljus toning hindrar inte sikten, den bara dämpar ljusstyrkan..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
lind_skog
18 februari 2009 · 73 Inlägg

jag begriper inte hur man kan få stoppa upp stora solskydd till barn med figurer på och så, vore det inte bättre med en toning på den rutan, nu har jag aldrig kört bil med sån på rutan och vet inte hur dålig sikten blir men jag kan tänka mig!

Germax
18 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Grimling skrev:
..allt utom vindrutan. Att tona den vore ju idiotiskt annat än för utställning om man har ful inredning =P

Jag har en polare som hade tonad framruta på hans Audi A4, man såg fan inte in iaf lol

Ps. Dessutom gick den igenom besiktningen, det är inte dåligt tongue

Senast redigerat av JapMax (18 februari 2009)

drivein
18 februari 2009 · 223 Inlägg

besiktnings mannen gillade inte min toning iallafall. låg på runt 30% har jag för mig.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
Edvinoo Hetast Just Nu!
18 februari 2009 · 1 355 Inlägg

grannen har heltonat, med dispans.. han dotter har epelepsi så han fick köra kolsvart runtom.
Men de har ja me ijuförsig så de kvittar ju.

Inspiration comes standard
Xtravagant 1337
18 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Edvinoo skrev:
grannen har heltonat, med dispans.. han dotter har epelepsi så han fick köra kolsvart runtom.
Men de har ja me ijuförsig så de kvittar ju.

Finns INGEN dispens man kan få för solfilm.
Lagen om att man inte får ha färgat skikt på rutorna har inte ett dugg med sikten ut genom rutan.
Anledningen till lagen är för medtrafikanter ska kunna uppfatta vad man gör i bilen och kunna ha ögonkontakt. Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

Så för att sammanfatta finns det INGEN dispens för att få lov att ha solfilm lagligt.
Om man nu har en massa hudsjukdomar och allmänna problem så kan man montera en
helt transparent UV film som blockerar bort UV ljus. På så vis drabbas man inte längre.

Epilepsi är inget ursäkt att ha solfilm, snarare en anledning att bli av med kortet.

Så för er som säger att man får ha dispens hit och dit....
Sluta skriv det för det får man inte.

Och för er som säger att ni känner någon som har det. GLÖM DET!
Det är som dom säger eller ett rykte som inte är sant bara....

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
KHRacing
18 februari 2009 ·

Xtravagant skrev:
Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

...

Helt fel tyvärr.

Det är endast innanför ambassadens grindar som det landets regler & lagar gäller.

deras bilar skall följa svensk trafiklagstiftning, dock finns det troligen någon form utav dispans för just
Diplomatbilar. (ej ambassadbilar) (de är ju diplomatskyltade enligt lag.

(För om reglerna vore som du säger så skulle ju engelska ambassadens bilar helt lagligt få köra på
fel sida utav vägen hela tiden. )

unpatterned
18 februari 2009 · 294 Inlägg

_nicko skrev:
Har hört att de går att söka dispans för heltoning?
om man typ är känslig för ljus. . typ om man har migrän?¨

någon som ha hört detta förut?big_smile

Regga som A-traktor så får du ha heltonat runt om...
men det är nog enda sättet big_smile

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Xtravagant 1337
18 februari 2009 · 1 343 Inlägg

KHRacing skrev:

Xtravagant skrev:
Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

...

Helt fel tyvärr.

Det är endast innanför ambassadens grindar som det landets regler & lagar gäller.

deras bilar skall följa svensk trafiklagstiftning, dock finns det troligen någon form utav dispans för just
Diplomatbilar. (ej ambassadbilar) (de är ju diplomatskyltade enligt lag.

(För om reglerna vore som du säger så skulle ju engelska ambassadens bilar helt lagligt få köra på
fel sida utav vägen hela tiden. )

Tror inte du läste riktigt vad jag skrev.
Det är inte bara innanför grindarna som det gäller nej.

En ambassadör är immun i landet vilket innebär att han inte kan ställas inför rätta.
Har landet i sig inga krav på solfilm på framrutor så kan med andra ord ambassadören färdas med detta i enlighet med sitt egna lands lagar.

När du säger att en engelskt ambassadör ska köra på vänster sida så pratar vi inte om bilen längre utan hur han uppför sig i trafiken.
Samma jämförelse som att köra mot rött, dvs han bryter mot trafikregler.

Att sätta solfilm på framrutorna är inga trafikregler.
Så nästa gång du ska skriva att jag har fel ber jag dig läsa på.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
KHRacing
18 februari 2009 ·

Så, nu har jag ringt till VV & kollat allt detta:

medicinskt utlåtande är ENDA kravet som KAN ge dispans för heltonade rutor.

Diplomatbilar (blåa skyltar) har andra krav som bla. kan läsas på www.vv.se 2003:22

KHRacing
18 februari 2009 ·

men du har fel :-)

Ambassadbilar är SVENSKREGISTRERADE, då skal de följa svenska trafiklagstiftning.
Deras skyltar (blåa) är utfärdade utav VV/staten
(dock med visa dispanser)

svenskregistrerat fordon , dock ägt utav ett annat land ( gör fordonet skyldigt att följa svensk lag, men nne i bilen är det detta landets regler som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang