Dispens för heltonat?

Xtravagant 1337
18 februari 2009 · 1 343 Inlägg

KHRacing skrev:
Så, nu har jag ringt till VV & kollat allt detta:

medicinskt utlåtande är ENDA kravet som KAN ge dispans för heltonade rutor.

Diplomatbilar (blåa skyltar) har andra krav som bla. kan läsas på www.vv.se 2003:22

Då får du ringa igen till någon annan för det finns ingen dispens för mörktonade rutor.
Sen vad det gäller 2003:22 så lär du inte hitta så mycket info om diplomatbilar i den texten.

Har man en medicinsk åkomma som gör att man måste ha mörktonade rutor på bilen så
är man absolut inte lämplig att ha körkort. Därmed finns ingen DISPENS...

Låter hårt men inget jag har bestämt.
Försöker bara få andra här att veta vad som gäller.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
KHRacing
18 februari 2009 ·

Xtravagant skrev:
Då får du ringa igen till någon annan för det finns ingen dispens för mörktonade rutor.
Sen vad det gäller 2003:22 så lär du inte hitta så mycket info om diplomatbilar i den texten.

Har man en medicinsk åkomma som gör att man måste ha mörktonade rutor på bilen så
är man absolut inte lämplig att ha körkort. Därmed finns ingen DISPENS...

Låter hårt men inget jag har bestämt.
Försöker bara få andra här att veta vad som gäller.

Men snälla, ring du då & fråga samma som jag gjorde.
Om det finns lagstadgat i text, tillstånd för dispans för just heltonad.

Jag frågade inget alls om det gällde för förareeller passagerare.

Svaret jag fick var att om man har ett medicinskt utlåtande så kan detta tas under beaktsamhet & därefter bedöms detta utav VV/Länsstyrelsen om man skall få dispansen.

Alltså, inte alls självklart at man får denna dispans bara för att man har ett läkarutlåtande(intyg) smile

Xtravagant 1337
18 februari 2009 · 1 343 Inlägg

KHRacing skrev:

Xtravagant skrev:
Då får du ringa igen till någon annan för det finns ingen dispens för mörktonade rutor.
Sen vad det gäller 2003:22 så lär du inte hitta så mycket info om diplomatbilar i den texten.

Har man en medicinsk åkomma som gör att man måste ha mörktonade rutor på bilen så
är man absolut inte lämplig att ha körkort. Därmed finns ingen DISPENS...

Låter hårt men inget jag har bestämt.
Försöker bara få andra här att veta vad som gäller.

Men snälla, ring du då & fråga samma som jag gjorde.
Om det finns lagstadgat i text, tillstånd för dispans för just heltonad.

Jag frågade inget alls om det gällde för förareeller passagerare.

Svaret jag fick var att om man har ett medicinskt utlåtande så kan detta tas under beaktsamhet & därefter bedöms detta utav VV/Länsstyrelsen om man skall få dispansen.

Alltså, inte alls självklart at man får denna dispans bara för att man har ett läkarutlåtande(intyg) smile

Men det finns inte i lagen om nån dispens..
Och du kan inte få det på toning av framrutor.

Jag kan inte komma på 1 enda sjukdom som skulle tvinga någon att ha mörk solfilm.
Är det pga ögonen så får man glasögon och inte solfilm.

Så det du säger att man skulle få en dispens är OMÖJLIGT då det inte finns någon sjukdom som gör att man måste sitta i mörker.

Sen finns det baksäten i en bil och där får du ha solfilm så varför ska man få dispens om det på framrutorna?? du måste ju höra själv att det absolut inte går och INGEN har dispens på solfilm på framrutan.

punkt slut!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Grimling Professionell amatör
18 februari 2009 · 451 Inlägg

Jamen Xtravagant ge dig nu, om han säger att han ringt och fått ett svar att det kan gå i specialfall så är det väl så !  Hur vet du ifall det finns specialfall som kan tillåta sådant ? Jag har en polare som skada axeln o fick dispans för att köra utan bälte tex...

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Hamilton
18 februari 2009 · 8 864 Inlägg

Xtravagant skrev:

KHRacing skrev:

Xtravagant skrev:
Då får du ringa igen till någon annan för det finns ingen dispens för mörktonade rutor.
Sen vad det gäller 2003:22 så lär du inte hitta så mycket info om diplomatbilar i den texten.

Har man en medicinsk åkomma som gör att man måste ha mörktonade rutor på bilen så
är man absolut inte lämplig att ha körkort. Därmed finns ingen DISPENS...

Låter hårt men inget jag har bestämt.
Försöker bara få andra här att veta vad som gäller.

Men snälla, ring du då & fråga samma som jag gjorde.
Om det finns lagstadgat i text, tillstånd för dispans för just heltonad.

Jag frågade inget alls om det gällde för förareeller passagerare.

Svaret jag fick var att om man har ett medicinskt utlåtande så kan detta tas under beaktsamhet & därefter bedöms detta utav VV/Länsstyrelsen om man skall få dispansen.

Alltså, inte alls självklart at man får denna dispans bara för att man har ett läkarutlåtande(intyg) smile

Men det finns inte i lagen om nån dispens..
Och du kan inte få det på toning av framrutor.

Jag kan inte komma på 1 enda sjukdom som skulle tvinga någon att ha mörk solfilm.
Är det pga ögonen så får man glasögon och inte solfilm.

Så det du säger att man skulle få en dispens är OMÖJLIGT då det inte finns någon sjukdom som gör att man måste sitta i mörker.

Sen finns det baksäten i en bil och där får du ha solfilm så varför ska man få dispens om det på framrutorna?? du måste ju höra själv att det absolut inte går och INGEN har dispens på solfilm på framrutan.

punkt slut!

Men snälla du, läser du inte vad KHRacing skriver innan du postar?
Dispanserna bedöms från fall till fall....

Fotograf på tierpidag.se
Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

Källkritik
Jag vet inte vem av er som har rätt eller fel. Det bästa man kan göra är att ringa vv och fråga, vilket KHRacing har gjort. Men man bör också tänka på att de på vägverket också är människor. Den personen som KHRacing pratade med kan mycket väl ha dålig koll på solfilm / gjort feltolkningar av lagen. Precis som vi skulle kunna göra ifall det var vi som läste direkt från regelboken.

Något som vore intressant att veta är varför Xtravagant är så säker på sin sak. Var får du din information ifrån?

Senast redigerat av polomononen (18 februari 2009)

Hamilton
18 februari 2009 · 8 864 Inlägg

polomononen skrev:
Källkritik
Jag vet inte vem av er som har rätt eller fel. Det bästa man kan göra är att ringa vv och fråga, vilket KHRacing har gjort. Men man bör också tänka på att de på vägverket också är människor. Den personen som KHRacing pratade med kan mycket väl ha dålig koll på solfilm / gjort feltolkningar av lagen. Precis som vi skulle kunna göra ifall det var vi som läste direkt från regelboken.

Något som vore intressant att veta är varför Hamilton är så säker på sin sak. Var får du din information ifrån?

Vilken information menar du?
Den jag skriver ang koncentrations svårigheter och värk eller där jag skriver att man ska läsa vad KHRacing skriver?

Att man har svårare med koncentrationen vid värk behöver man ju knappast förklara närmare.
och all form av dispens vad de nu än må vara bedöms från fall till fall.

Bara för att Kalle med ett öga får köra bil gör ju inte att Nisse som också bara har ett öga får det....

Senast redigerat av Hamilton (18 februari 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

Jag ber om ursäkt. Jag är också människa och gjorde precis fel. Jag blandade ihop nicknamnen Hamilton och Xtravagant. Är nu redigerat i första inlägget också.

Ni ser hur lätt det är att ha fel, kanske han på vv också hade... eller Xtravagant... smile

Senast redigerat av polomononen (18 februari 2009)

Hamilton
18 februari 2009 · 8 864 Inlägg

polomononen skrev:
Jag ber om ursäkt. Jag är också människa och gjorde precis fel. Jag blandade ihop nicknamnen Hamilton och Xtravagant. Är nu redigerat i första inlägget också.

Ja det är sånt som händer, inget att hänga upp sig på.

Fotograf på tierpidag.se
SOLFILM Ocean Race NR:1
18 februari 2009 · 475 Inlägg

Xtravagant skrev:

KHRacing skrev:

Xtravagant skrev:
Då får du ringa igen till någon annan för det finns ingen dispens för mörktonade rutor.
Sen vad det gäller 2003:22 så lär du inte hitta så mycket info om diplomatbilar i den texten.

Har man en medicinsk åkomma som gör att man måste ha mörktonade rutor på bilen så
är man absolut inte lämplig att ha körkort. Därmed finns ingen DISPENS...

Låter hårt men inget jag har bestämt.
Försöker bara få andra här att veta vad som gäller.

Men snälla, ring du då & fråga samma som jag gjorde.
Om det finns lagstadgat i text, tillstånd för dispans för just heltonad.

Jag frågade inget alls om det gällde för förareeller passagerare.

Svaret jag fick var att om man har ett medicinskt utlåtande så kan detta tas under beaktsamhet & därefter bedöms detta utav VV/Länsstyrelsen om man skall få dispansen.

Alltså, inte alls självklart at man får denna dispans bara för att man har ett läkarutlåtande(intyg) smile

Men det finns inte i lagen om nån dispens..
Och du kan inte få det på toning av framrutor.

Jag kan inte komma på 1 enda sjukdom som skulle tvinga någon att ha mörk solfilm.
Är det pga ögonen så får man glasögon och inte solfilm.

Så det du säger att man skulle få en dispens är OMÖJLIGT då det inte finns någon sjukdom som gör att man måste sitta i mörker.

Sen finns det baksäten i en bil och där får du ha solfilm så varför ska man få dispens om det på framrutorna?? du måste ju höra själv att det absolut inte går och INGEN har dispens på solfilm på framrutan.

punkt slut!

Nu är du faktist ute och cyklar Nicklas (xtravagant)

Jag vet och har monterat solfilm på 2 st bilar som har dispans för ljus känslighet! Har även sett dessa utlåtande från vägverket samt läkarintyg!
Dock så är kravet att det ska va ljust!

Tycker du ska ta och kolla fakta innan du skriver något som du verkligen inte verkar ha någon anning om!

Bara för att vi har det som yrke, så innebär ju inte det att vi kan allt om lagar om solfilm!




Kan ta ett annat exempel:
Man måste ha traktor kort eller körkort för att få framföra en traktor! och fyllt 15 år!

Men man kan få dispens att framföra traktor eller liknande om du bor gård eller gods fast du bara är 12 år
Mvh

Jörgen

Senast redigerat av SOLFILM (18 februari 2009)

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
no_fake
18 februari 2009 · 865 Inlägg

fish skrev:

soyd skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Om man har problem med synen (inte vanliga med glasögon) ska man fan inte köra bil, punkt!

nä det är sant, men då klarar man nog inte heller syn testet hmm

det är väll mer för folk som är känsliga mot starkt ljus mm

Hur gör dom när dom möter någon på natten då?? För dom lär ju absolut inte få ha tonat på vindrutan... Aldrig hört att man ska få nån dispens för div olika sjukdomar/åkommor. Har man sånt fel på synen så man inte tål starkt ljus så bör man nog inte köra bil alls.

hehe vad har du när du tonar dina rutor ser igenom mina rutor på bilen när det e mörkt och då har jag ultra mörka på vintern...

J-P-R DO IT LOW STYLE
18 februari 2009 · 1 342 Inlägg

no_fake skrev:

fish skrev:

soyd skrev:

nä det är sant, men då klarar man nog inte heller syn testet hmm

det är väll mer för folk som är känsliga mot starkt ljus mm

Hur gör dom när dom möter någon på natten då?? För dom lär ju absolut inte få ha tonat på vindrutan... Aldrig hört att man ska få nån dispens för div olika sjukdomar/åkommor. Har man sånt fel på synen så man inte tål starkt ljus så bör man nog inte köra bil alls.

hehe vad har du när du tonar dina rutor ser igenom mina rutor på bilen när det e mörkt och då har jag ultra mörka på vintern...

Fattar ingenting av ditt inlägg, vänligen formulera dig på svenska.


Kan ingen ta fram ett sånt där intyg för dispens på tonade rutor? Jag har då aldrig sett en sådan och är väldigt nyfiken på hur det är utformat.

J-P-R DO IT LOW STYLE
18 februari 2009 · 1 342 Inlägg

KHRacing skrev:
men du har fel :-)

Ambassadbilar är SVENSKREGISTRERADE, då skal de följa svenska trafiklagstiftning.
Deras skyltar (blåa) är utfärdade utav VV/staten
(dock med visa dispanser)

svenskregistrerat fordon , dock ägt utav ett annat land ( gör fordonet skyldigt att följa svensk lag, men nne i bilen är det detta landets regler som gäller.

Bilarna kanske skall följa lagstiftningen, men förarna behöver inte det och då är ju lagen komisk nog värdelös tongue

Senast redigerat av J-P-R (18 februari 2009)

no_fake
18 februari 2009 · 865 Inlägg

J-P-R skrev:

no_fake skrev:

fish skrev:

Hur gör dom när dom möter någon på natten då?? För dom lär ju absolut inte få ha tonat på vindrutan... Aldrig hört att man ska få nån dispens för div olika sjukdomar/åkommor. Har man sånt fel på synen så man inte tål starkt ljus så bör man nog inte köra bil alls.

hehe vad har du när du tonar dina rutor ser igenom mina rutor på bilen när det e mörkt och då har jag ultra mörka på vintern...

Fattar ingenting av ditt inlägg, vänligen formulera dig på svenska.


Kan ingen ta fram ett sånt där intyg för dispens på tonade rutor? Jag har då aldrig sett en sådan och är väldigt nyfiken på hur det är utformat.

menar bara att man ser igenom solfilm då det e mörk.. enkelt och bra...

Edvinoo Hetast Just Nu!
18 februari 2009 · 1 355 Inlägg

Xtravagant skrev:

KHRacing skrev:

Xtravagant skrev:
Då får du ringa igen till någon annan för det finns ingen dispens för mörktonade rutor.
Sen vad det gäller 2003:22 så lär du inte hitta så mycket info om diplomatbilar i den texten.

Har man en medicinsk åkomma som gör att man måste ha mörktonade rutor på bilen så
är man absolut inte lämplig att ha körkort. Därmed finns ingen DISPENS...

Låter hårt men inget jag har bestämt.
Försöker bara få andra här att veta vad som gäller.

Men snälla, ring du då & fråga samma som jag gjorde.
Om det finns lagstadgat i text, tillstånd för dispans för just heltonad.

Jag frågade inget alls om det gällde för förareeller passagerare.

Svaret jag fick var att om man har ett medicinskt utlåtande så kan detta tas under beaktsamhet & därefter bedöms detta utav VV/Länsstyrelsen om man skall få dispansen.

Alltså, inte alls självklart at man får denna dispans bara för att man har ett läkarutlåtande(intyg) smile

Men det finns inte i lagen om nån dispens..
Och du kan inte få det på toning av framrutor.

Jag kan inte komma på 1 enda sjukdom som skulle tvinga någon att ha mörk solfilm.
Är det pga ögonen så får man glasögon och inte solfilm.

Så det du säger att man skulle få en dispens är OMÖJLIGT då det inte finns någon sjukdom som gör att man måste sitta i mörker.

Sen finns det baksäten i en bil och där får du ha solfilm så varför ska man få dispens om det på framrutorna?? du måste ju höra själv att det absolut inte går och INGEN har dispens på solfilm på framrutan.

punkt slut!

De va ju ett jävla tjat om att man inte får ha.
Ska jag scanna in hans intyg så får du se ?

Han har ett Medicinskt intyg om att han får ha tonade framrutor och så är det bara.
jag tror inte att han skrev ut det själv och skaffa stämpel o allt bara för att lura mig ?

JAG VET ATT MAN FÅR HA TONADE FRAMRUTOR OM MAN HAR MEDICINSKT INTYG PÅ DET !!

Hans dotter har nån känslig epilepsi mm. ( hon är döende bland annat ) och han har ett intyg i bilen som intygar om att han får ha tonade framrutor..

Senast redigerat av Edvinoo (18 februari 2009)

Inspiration comes standard
REEDLINEAR
18 februari 2009 · 57 Inlägg

Vilken energi det läggs på frågan....Att ni inte löser Världsfreden eller kommer fram till ett botemedel mot AIDS ist. Är det någon av Er som planerar att fejka ett tillstånd som gör att ni mot ALL förmodan kommer lyckas fuska Er till "dispens" om att få ha tonade sidorutor fram? Hela diskutionen är bara så fruktansvärt löjlig så det finns ju inte....Dagens I-landsproblem....För jäveln....

Nico-the-kid
18 februari 2009 · 509 Inlägg

Jag kör själv med pappers påse över huvudet och solglasögon och det funkar kanon,mycket bättre än toning.

REEDLINEAR
18 februari 2009 · 57 Inlägg

HAHAHA! Äntligen en humorist!!big_smile

Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

REEDLINEAR skrev:
Vilken energi det läggs på frågan....Att ni inte löser Världsfreden eller kommer fram till ett botemedel mot AIDS ist. Är det någon av Er som planerar att fejka ett tillstånd som gör att ni mot ALL förmodan kommer lyckas fuska Er till "dispens" om att få ha tonade sidorutor fram? Hela diskutionen är bara så fruktansvärt löjlig så det finns ju inte....Dagens I-landsproblem....För jäveln....

Nej det är inte världens största problem. Men vi andra kanske vill lära oss någonting och jag ser ingen anledning till varför du ska "dumförklara" oss för att vi inte är "humorister". Om du inte märkt det så är det här ett forum där man diskuterar och lär sig av varandra.

Vi som inte är "humorister" anser att inlägg som t.ex. att köra med papperspåse över huvudet, är oseriösa inlägg. Den kunskapen hjälper knappast någon. Jag ska dock erkänna att jag också tyckte inlägget var roligt. Men ett forum är i första hand till för kunskapsspridning och inte till för att uppmuntra dumheter. Varför ska vi då stänga av Mr Troll:s (aka trollet) olika användarnamn hela tiden? Hans inlägg är mycket komiska att läsa!

Bara för att vara tydlig så ger jag dig svaret på den frågan:
Forumet är till för kunskapsspridning och har regler som är till för att hålla ordning och reda. Lunarstorm, MSN och Bilddagboken är helt okej, MEN DEN PLATSEN ÄR INTE HÄR. Så var vänlig att låta oss andra vara, du kanske själv kan lägga din tid på något annat. Varför inte finna botemedlet för AIDS?

Nico-the-kid
18 februari 2009 · 509 Inlägg

Någon kan kanske ta fram fakta och inte bara jag "tror" så kanske man kan lära sig nått.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang