Rättegången mot The Pirate Bay.

Rquired Allmänt envis
17 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Roz-104 skrev:

Rquired skrev:
Rent teoretiskt, Telia, Tele 2 osv erbjuder ett nätverk där man med hjälp av pirate bay kan finna filer på andras datorer. Alltså bör man åtala alla internetleverantörer för medverkan till fildelning också...

Och alla datorföretag som säljer datorer, för utan dom skulle det inte funka.
Och alla elbolag, för utan elen går inte datorerna.

Och varför inte skivbolagen? Om inte skivbolagen gjorde sina skivor skulle det ju inte gå att tanka hem dom yikes
Okej, nu va jag lite väl dryg kanske...

Haha, nej det är ju helt klockrent. TPB stämmer dom om dom blir fällda, för utan det som dem producerar hade de aldrig haft något att fildela lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Roz-104 typ..eh..va?
17 februari 2009 · 582 Inlägg

Rquired skrev:

Roz-104 skrev:

Rquired skrev:
Rent teoretiskt, Telia, Tele 2 osv erbjuder ett nätverk där man med hjälp av pirate bay kan finna filer på andras datorer. Alltså bör man åtala alla internetleverantörer för medverkan till fildelning också...

Och alla datorföretag som säljer datorer, för utan dom skulle det inte funka.
Och alla elbolag, för utan elen går inte datorerna.

Och varför inte skivbolagen? Om inte skivbolagen gjorde sina skivor skulle det ju inte gå att tanka hem dom yikes
Okej, nu va jag lite väl dryg kanske...

Haha, nej det är ju helt klockrent. TPB stämmer dom om dom blir fällda, för utan det som dem producerar hade de aldrig haft något att fildela lol

Hehe fast det skulle ju inte riktigt funka tongue.
Det är som att tjuven skulle anmäla mej när han åker fast för att ha stulit min bil, för hade jag inte ägd den så hade han inte kunnat stjäla den tongue. Fast o andra sidan verkar vi vara på väg åt det hållet med tanke på alla rättigheter tjuvar har när dom stjäl yikes

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
JonB
17 februari 2009 · 145 Inlägg

Jag tycker som vissa andra här; Utvecklingen har lett till att fildelning är möjligt. Det är ingen idé att kämpa emot, artisterna kan tjäna sina pengar på andra sätt (konserter etc).

Sen kommer det alltid att finnas för och emot med alla alternativ.


Personligen tycker jag att skivbolagen bara skall hålla k*)¤en efter alla år av överpriser på cd-skivor...

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Brandis Diktator
17 februari 2009 · 968 Inlägg

JonB skrev:
Jag tycker som vissa andra här; Utvecklingen har lett till att fildelning är möjligt. Det är ingen idé att kämpa emot, artisterna kan tjäna sina pengar på andra sätt (konserter etc).

Sen kommer det alltid att finnas för och emot med alla alternativ.


Personligen tycker jag att skivbolagen bara skall hålla k*)¤en efter alla år av överpriser på cd-skivor...

artisterna tjänar istortsätt inga pengar på skivor, det är bara större grupper i stil med idol-nissar, och rixfm idioter som tjänar pengar på deras skivor, rästen av alla 1000tals artister tjänar bara pengar på konserter och merc (tröjjar och kaffekoppar) i sverige...

Urkas Kräsen grafiker
17 februari 2009 · 1 775 Inlägg

Åtala vapenindustrin för medhjälp till mord istället för att lägga ner tid på den här skiten. Kan ju åtala biltillverkarna för medhjälp till mord också. Hur många människor dör inte i trafiken varje år då?

Men för övrigt, IFPISS själva satt ju o tankade torr-änter och tog printscreens för att visa hur fel alla gjorde. Kan inte det liknas med att ta en kniv och hugga ihjäl nån för att visa "fy! såhär kan man göra med den här kniven!"?
För övrigt, är det ens giltigt att använda printscreens som bevismaterial? Hur lätt förfalskas inte sånt? Fast sen å andra sidan så blev dom ju självägd iom att dom inte hade sparat ner några torrents, så det gick ju inte bevisa att nån trafik över huvud taget hade gått genom tpb-servern.

Asch, räcker väl med att citera en viss åtalad person: EPIC WINING LOL

Whine whine!
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Brandis skrev:

JonB skrev:
Jag tycker som vissa andra här; Utvecklingen har lett till att fildelning är möjligt. Det är ingen idé att kämpa emot, artisterna kan tjäna sina pengar på andra sätt (konserter etc).

Sen kommer det alltid att finnas för och emot med alla alternativ.


Personligen tycker jag att skivbolagen bara skall hålla k*)¤en efter alla år av överpriser på cd-skivor...

artisterna tjänar istortsätt inga pengar på skivor, det är bara större grupper i stil med idol-nissar, och rixfm idioter som tjänar pengar på deras skivor, rästen av alla 1000tals artister tjänar bara pengar på konserter och merc (tröjjar och kaffekoppar) i sverige...

Har för mig att Slayer 'bara' själva tjänade pengar på turnerandet, resten åt skivbolagen upp.
Så jag vet inte, stöd bandet genom att se konserter och stöd skivbolagen genom att köpa skivor? tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Lite off topic igen, men jag tycker straffet för upptäckt fildelning borde vara att köpa varan man fildelat i valfritt format. Har man laddat ned något och sedan delat det vidare så får man köpa till sig själv och sen till den man delat med. Klockrent system! tongue

Då för skivbolagen in sina pengar dom ville ha från början. lol

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
FireTraXX DFFL
17 februari 2009 · 9 020 Inlägg

steifan skrev:
Lite off topic igen, men jag tycker straffet för upptäckt fildelning borde vara att köpa varan man fildelat i valfritt format. Har man laddat ned något och sedan delat det vidare så får man köpa till sig själv och sen till den man delat med. Klockrent system! tongue

Då för skivbolagen in sina pengar dom ville ha från början. lol

Till sist så sitter man där med 180 ex av Ett päron till farsa på DVD. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Germax
17 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag tycker ju piratkopiering är fel förståss, vem har någonsin rätten att sno något som är någon annans?
Det är ingen jävla Robinhoodfilm dehär..

Jag tycker det är tragiskt o se hur folk uppmanar piratkopiering med argumentet att de är skivbolagen som tjänar alla pengarna.. och? Är de på nått sätt fel att driva ett skivbolag?




Men givetvis tankar jag som de flesta tongue

Senast redigerat av JapMax (17 februari 2009)

JOCKE_ST
17 februari 2009 · 212 Inlägg

JapMax skrev:
Jag tycker ju piratkopiering är fel förståss, vem har någonsin rätten att sno något som är någon annans?
Det är ingen jävla Robinhoodfilm dehär..

Jag tycker det är tragiskt o se hur folk uppmanar piratkopiering med argumentet att de är skivbolagen som tjänar alla pengarna.. och? Är de på nått sätt fel att driva ett skivbolag?




Men givetvis tankar jag som de flesta tongue

haha! håller faktiskt med! men som dem flesta har påpekat så tycker inte jag heller att priserna e rimliga på skivor...
sen kan jag tycka att det e skillnad på att tanka en film eller en låt men i grund och botten e d ju samma sak!

tankar såklart jag med wink

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Phaetoon
17 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Det finns ett par saker som är rätt intressanta här. Det första är att det finns en friande dom mot en kille som på sin hemsida länkade till nedladdningsbara filmer/musik. Dvs medhjälp till fildelning?
Så det finns en vägledande dom inom det området. Skulle tro att det blir svårt att ändra på det utan att ändra på lagen.

Det andra är själva systemet med torrents i sig. Det finns en lucka i lagen som kan tolkas som om att man får dela ut en liten del av ett verk. Är man uppkopplad mot en tracker och är en av flera så kallade seeders, så innebär det att man bara delar ut pyttesmå delar av verket och att ingen kan säga hur många delar som du skickat till en viss dator. Det är även möjligt att din dator har kopplat upp dig mot andra datorer, utan att ha överfört någonting alls av själva filmen/musiken. Dvs, det är svårt att bevisa att du har varit olaglig då överföringarna gått till så många olika personer och om man dessutom bara skickat en liten del av verket så kan dessa små delar vara helt lagliga. Ouppdaterad lag alltså.

Medhjälp till fildelning? Yikes. Kunde dom inte kunnat komma på något bättre?
Det är som att hålla bilindustrin ansvarig för att bilister kör för fort på motorvägen?
Ska man börja kalla köksknivtillverkare till rätten för medhjälp till mord när deras knivar har använts vid mord?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rquired Allmänt envis
17 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Roz-104 skrev:

Rquired skrev:

Roz-104 skrev:

Och alla datorföretag som säljer datorer, för utan dom skulle det inte funka.
Och alla elbolag, för utan elen går inte datorerna.

Och varför inte skivbolagen? Om inte skivbolagen gjorde sina skivor skulle det ju inte gå att tanka hem dom yikes
Okej, nu va jag lite väl dryg kanske...

Haha, nej det är ju helt klockrent. TPB stämmer dom om dom blir fällda, för utan det som dem producerar hade de aldrig haft något att fildela lol

Hehe fast det skulle ju inte riktigt funka tongue.
Det är som att tjuven skulle anmäla mej när han åker fast för att ha stulit min bil, för hade jag inte ägd den så hade han inte kunnat stjäla den tongue. Fast o andra sidan verkar vi vara på väg åt det hållet med tanke på alla rättigheter tjuvar har när dom stjäl yikes

Exaktly

Och att åtala Pirate Bay för att man kan ladda ner skyddat material därifrån är som att stämma järnhandeln för att någon begick inbrott med en kofot köpt där.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phaetoon
17 februari 2009 · 8 156 Inlägg

JapMax skrev:
Jag tycker ju piratkopiering är fel förståss, vem har någonsin rätten att sno något som är någon annans?
Det är ingen jävla Robinhoodfilm dehär..

Jag tycker det är tragiskt o se hur folk uppmanar piratkopiering med argumentet att de är skivbolagen som tjänar alla pengarna.. och? Är de på nått sätt fel att driva ett skivbolag?




Men givetvis tankar jag som de flesta tongue

Visserligen så kan det vara lite svårt att jämföra det med stöld då man egentligen inte stjäl originalet. Man klonar ju bara. Det går också att diskutera om de som piratkopierat skulle ha köpt originalen?

Det är som när uteliggare rensar containrar hos byggföretag och t.ex. lagar upp kasserade verktyg.
Företagen gillar inte det, men förlorar dom pengar på det? Troligen inte? Uteliggarna har inte råd att köpa hela saker.

Samma sak gäller nog inom fildelningen. Skulle inte sakerna gå att ladda ner, så skulle man inte heller använda sig av dom.

Jag går och ser storfilmerna på bio. Jag skulle inte gå mer på bio om fildelningen stoppade.
Jag skulle inte köpa mer musik om fildelningen stoppade. Antar att jag skulle lyssna mer på radio dock.

En annan sak som är lite intressant i det hela är att en artist får mindre än en tiondel i ersätting, per såld skiva, av vad cd-skivan kostar i butik. Resten går till reklam och till skivbolaget.

En del artister har börjat med att man får donera pengar till paypal-konton osv.
(och att man får ladda hem deras musik direkt från deras hemsida)
Detta har visat sig vara en ganska så bra lösning då pengarna har trillat in.
(Människorna som laddar hem deras musik vet att pengarna går direkt till artisterna.)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/filde … 843371.svd

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
JockeRX7 KTM 660
17 februari 2009 · 537 Inlägg

Sen finns det ju dom artister som blir kända genom fildelningen. Lägger själv ut låten för att sen sprida den på nätet och bli kända på det sättet.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Rquired Allmänt envis
18 februari 2009 · 12 512 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Sen finns det ju dom artister som blir kända genom fildelningen. Lägger själv ut låten för att sen sprida den på nätet och bli kända på det sättet.

Jo men då handlar det inte om upprätthovsskyddat material direkt..?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
s12 Nissan Gazelle
18 februari 2009 · 1 460 Inlägg

man är ju nyfiken på hur de kommer att gå för Pirate Bay , själv så har jag knappt använt nått från den sidan

Nissan Silvia
Germax
18 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Phaetoon skrev:
Visserligen så kan det vara lite svårt att jämföra det med stöld då man egentligen inte stjäl originalet. Man klonar ju bara.

Nu har vi ju bland annat något som kallas copywrite. Oavsätt stöld lr inte så de fortf ett brott. Och med brottets resultat i beaktan ett jävligt grovt brott.

Ett skivbolag äger rättigheterna till en produkt som någon kopierar vilket resluterar i att bolaget går miste om miljontals i intäkter. Stöld, jag kan hålla med dig, kanske inte rätt ord. O andra sidan finns de väl ingen fildelare som blivit fälld för stöld?

Dålig jämföresle med uteliggare som snor trasiga verktyg tycker jag, ser vi till omfattningen så är den ju försvinnande liten.

Och att skiv/film-försäljningen minskar pga fildelning är ju rätt korkat att ifrågasätta då skivbutiker/spelbutiker kursar en efter en.

Du använder ju samma argument som fildelarna, att de är skivbolagen som tjänar de stora pengarna. Jag ser fortf inte hur de kan va en anledning, ett försvar till varför man ska få bryta mot lagen. För mig är de helt orelevant.

Jag har anledningar till varför ja ibland bryter mot lagen, men aldrig att jag skulle försvara min rätt att bryta mot den. Det är en jävla skillnad. Man kan tycka att ja gör fel som trots min åsikt tankar material ibland, men ja skulle inte lyfta ett finger för att rädda fildelningen, just pga av att jag tycker det är fel.
Anledningen till att jag tankar är mkt enkel, del är så jävla smidigt.

Senast redigerat av JapMax (18 februari 2009)

JockeRX7 KTM 660
18 februari 2009 · 537 Inlägg

Rquired skrev:

JockeRX7 skrev:
Sen finns det ju dom artister som blir kända genom fildelningen. Lägger själv ut låten för att sen sprida den på nätet och bli kända på det sättet.

Jo men då handlar det inte om upprätthovsskyddat material direkt..?

Inte först men sen när låten börjas spelas på radio och artisten blir erbjuden att göra en skiva, då ska man helt plötsligt sluta ladda ner låten. Viss dubbelmoral tycker jag iaf.

Sen med dagens priser på dvder, spel, program, så borde dom själva kunnat räkna ut att folk börjar tanka hem sakerna gratis istället.

Säger nu inte att det är rätt o fildela men problemet ligger nog hos skivbolagen och inte hos fildelare.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
kawiZz RMR-Crew
18 februari 2009 · 478 Inlägg

Kan ju lika gärna slå på stort och lägga ner allt som har med bilar och el överhuvudtaget och bara äta nyttig mat hela tiden.

Kmr bli så mkt bättre, genomsnitssåldern kmr bli 200år och vi kommer sitta där i våra grottor igen.

Germax
18 februari 2009 · 12 086 Inlägg

kawiZz skrev:
Kan ju lika gärna slå på stort och lägga ner allt som har med bilar och el överhuvudtaget och bara äta nyttig mat hela tiden.

Kmr bli så mkt bättre, genomsnitssåldern kmr bli 200år och vi kommer sitta där i våra grottor igen.

Begåvat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang