Rättegången mot The Pirate Bay.

Rquired Allmänt envis
18 februari 2009 · 12 512 Inlägg

JockeRX7 skrev:

Rquired skrev:

JockeRX7 skrev:
Sen finns det ju dom artister som blir kända genom fildelningen. Lägger själv ut låten för att sen sprida den på nätet och bli kända på det sättet.

Jo men då handlar det inte om upprätthovsskyddat material direkt..?

Inte först men sen när låten börjas spelas på radio och artisten blir erbjuden att göra en skiva, då ska man helt plötsligt sluta ladda ner låten. Viss dubbelmoral tycker jag iaf.

Sen med dagens priser på dvder, spel, program, så borde dom själva kunnat räkna ut att folk börjar tanka hem sakerna gratis istället.

Säger nu inte att det är rätt o fildela men problemet ligger nog hos skivbolagen och inte hos fildelare.

Hmm, en fråga som kom upp.
Om jag tankar ner en fil när den finns gratis på artistens hemsida, och sen när han blir känd och skyddar låten så lägger jag upp den på TPB. Är det då fildelning om jag kan bevisa att jag tankade låten innan den var skyddad eller gäller skyddet "bakåt i tiden"?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JockeRX7 KTM 660
18 februari 2009 · 537 Inlägg

Rquired skrev:

JockeRX7 skrev:

Rquired skrev:

Jo men då handlar det inte om upprätthovsskyddat material direkt..?

Inte först men sen när låten börjas spelas på radio och artisten blir erbjuden att göra en skiva, då ska man helt plötsligt sluta ladda ner låten. Viss dubbelmoral tycker jag iaf.

Sen med dagens priser på dvder, spel, program, så borde dom själva kunnat räkna ut att folk börjar tanka hem sakerna gratis istället.

Säger nu inte att det är rätt o fildela men problemet ligger nog hos skivbolagen och inte hos fildelare.

Hmm, en fråga som kom upp.
Om jag tankar ner en fil när den finns gratis på artistens hemsida, och sen när han blir känd och skyddar låten så lägger jag upp den på TPB. Är det då fildelning om jag kan bevisa att jag tankade låten innan den var skyddad eller gäller skyddet "bakåt i tiden"?

Det pricka du in min tanke precis smile

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
85an
18 februari 2009 · 249 Inlägg

JockeRX7 skrev:

Rquired skrev:

JockeRX7 skrev:
Inte först men sen när låten börjas spelas på radio och artisten blir erbjuden att göra en skiva, då ska man helt plötsligt sluta ladda ner låten. Viss dubbelmoral tycker jag iaf.

Sen med dagens priser på dvder, spel, program, så borde dom själva kunnat räkna ut att folk börjar tanka hem sakerna gratis istället.

Säger nu inte att det är rätt o fildela men problemet ligger nog hos skivbolagen och inte hos fildelare.

Hmm, en fråga som kom upp.
Om jag tankar ner en fil när den finns gratis på artistens hemsida, och sen när han blir känd och skyddar låten så lägger jag upp den på TPB. Är det då fildelning om jag kan bevisa att jag tankade låten innan den var skyddad eller gäller skyddet "bakåt i tiden"?

Det pricka du in min tanke precis smile

Om du lägger upp den efter att den blivit skyddad tror jag inte det spelar nån roll om du laddat hem den när den inte var det, eftersom låten inte är fri längre. Dock vet jag inte om det går att göra så.. men om man gåller sig till ipred så kommer den lagen inte gälla retroaktivt.

Senast redigerat av 85an (18 februari 2009)

KimVsWorld Mästare
18 februari 2009 · 2 947 Inlägg

blacken skrev:
Om man tar något som inte tillhör en, utan ägarens tillstånd, då är man en tjuv. Ser man sedan till att man kan få någon form av ekonomisk vinning på det hela, så är man en riktig skitstövel, som förtjänar att bli uppspikad i pungkulorna på en valfri kyrkoport..

Du snackar stöld vi snackar kopiering. Gör hemläxan!

Phaetoon skrev:
...det vara lite svårt att jämföra det med stöld då man egentligen inte stjäl originalet. Man klonar ju bara.

Senast redigerat av KimVsWorld (18 februari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
blacken
18 februari 2009 ·

KimVsWorld skrev:

blacken skrev:
Om man tar något som inte tillhör en, utan ägarens tillstånd, då är man en tjuv. Ser man sedan till att man kan få någon form av ekonomisk vinning på det hela, så är man en riktig skitstövel, som förtjänar att bli uppspikad i pungkulorna på en valfri kyrkoport..

Du snackar stöld vi snackar kopiering. Gör hemläxan!

Phaetoon skrev:
...det vara lite svårt att jämföra det med stöld då man egentligen inte stjäl originalet. Man klonar ju bara.

Och den stora skillnaden är??. Stöld är stöld oavsett. Undrar jag vem som behöver "hemläxa", eller lära sig "lite" om vad begreppet moral kan betyda och innebära, samt vad "rätt och fel" och "mitt och ditt" är..

Sushikocken Sleeper
18 februari 2009 · 3 084 Inlägg

för fan hur länge har inte videoapparaten och kasettbandspelaren funnits, då spelade man ju in från tvn och radion gratis.
och i dagens läge har väl dem flesta minst en digitalbox som de betalar en jävla massa pengar för och som man förövrigt inte kollar mycket på. Om man spelar in filmen ett ½år efter eller ½ år före i taskig kvalite spela stor roll.
Musikbranchen blomstrar, visst några åker snålskjuts men jag fattar inte vad musikerna klagar på när dem blir stora på en vecka. Hade det vart förr så hade det troligtvis tagit en massa år att bli kända. (är man en bra musiker så får man fans som köper CD:sarna och T-shirt:arna också.)
Spelbranchen har ju också växt något enormt! Ingen sitter ju och spelar singleplayer längre så att tanka ett spel är ju för att testa om det suger stenkakor genom urinrör eller inte.

Hejja TPB Lägg ner stenålders-Bert!

Jag kom på världens ide slopa kanal 1 och kanal 2 och ge pengarna till underhållningsbranchen istället.

Senast redigerat av Sushikocken (18 februari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2009 · 13 818 Inlägg

mig skulle varken film eller musik industrin tjäna några direkta pengar på kanske 500kr på 1år
men o andra sidan blir jag sugen på att titta på en film väldigt mycket går jag på bio
men samtigit laddar jag ner musik och filmer jag aldrig skulle köpa
så dom kan omöjligt förlora några pengar på mig
dessutom så varje gång man köper en mp3 spelare en cd skiva kassett band osv får jag som konsument betala en avgift som går till dom som gör musik och film så jag betalar för varje film och låt jag laddar ner

jag tror inte att åklagaren vet vad en Torrent sida handlar om
medjälpen kan aldrig göra dom skylldig en massa pengar
och jag tror risken är ganska liten att dom åker fast
det är väll om dom där idioterna till nämndemännen inte fattar vad tpb förklarar för dom att deras inblanding av hanteringen av skyddade filmer och musik

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
expect1991
18 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Det roliga är att TPB kallas fortfarande för "sökmotor" av många hihihi

det är en tracker, sökmotor finns ju torrentz till exempel tongue

KimVsWorld Mästare
18 februari 2009 · 2 947 Inlägg

expect1991 skrev:
Det roliga är att TPB kallas fortfarande för "sökmotor" av många hihihi

det är en tracker, sökmotor finns ju torrentz till exempel tongue

Engelskt uppslagsord
    tracker

Svensk översättning
    spårare, spanare (substantiv)


blacken skrev:
Och den stora skillnaden är??. Stöld är stöld oavsett. Undrar jag vem som behöver "hemläxa", eller lära sig "lite" om vad begreppet moral kan betyda och innebära, samt vad "rätt och fel" och "mitt och ditt" är..

Om jag stjäler din tv då förlorar du den om du kopierar den och ger den till mig så förlorar du inget. Alltså ingen stöld enligt mig.

Senast redigerat av KimVsWorld (18 februari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
blacken
18 februari 2009 ·

Om jag stjäler din tv då förlorar du den om du kopierar den och ger den till mig så förlorar du inget. Alltså ingen stöld enligt mig.

Du har nog inte förstått begreppet " mitt och ditt" helt.  Lite kort, "utan tillstånd" ingår i det begreppet liksom " att du får". Klykar du nu då?...

expect1991
18 februari 2009 · 1 814 Inlägg

http://img18.imageshack.us/my.php?image … jq1ot8.png

den lär underlätta för vissa här roll

Senast redigerat av expect1991 (18 februari 2009)

M103
18 februari 2009 · 1 570 Inlägg

Musiker borde ändå klippa sig och gå och jobba istället för att tramsa runt och spela sk*tmusik och vilja stå på scenen framför tioåringar. Rätt åt dom.

Senast redigerat av henrikh (18 februari 2009)

KimVsWorld Mästare
18 februari 2009 · 2 947 Inlägg

blacken skrev:
Du har nog inte förstått begreppet " mitt och ditt" helt.  Lite kort, "utan tillstånd" ingår i det begreppet liksom " att du får". Klykar du nu då?...

?hmm

henrikh skrev:
Musiker borde ändå klippa sig och gå och jobba istället för att tramsa runt och spela sk*tmusik och vilja stå på scenen framför tioåringar. Rätt åt dom.

cool

Senast redigerat av KimVsWorld (18 februari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
thoerNe
18 februari 2009 · 164 Inlägg

JapMax skrev:
Jag tycker ju piratkopiering är fel förståss, vem har någonsin rätten att sno något som är någon annans?
Det är ingen jävla Robinhoodfilm dehär..

Jag tycker det är tragiskt o se hur folk uppmanar piratkopiering med argumentet att de är skivbolagen som tjänar alla pengarna.. och? Är de på nått sätt fel att driva ett skivbolag?




Men givetvis tankar jag som de flesta tongue

Det finns en viss dubbelmoral i den här tråden.. Men varför inte använda den om ordet finns? wink Fildelning är ju inte rätt, finns redan liknelser här så behöver inte skriva nåt. Men fan va mycket nöje för enbart månadskostnaden av bredbandet.. smile

Jooster
18 februari 2009 · 30 Inlägg

Blacken: nu ska vi se om jag inte kan förklara skillnaden mellan stöld och fildelning här. Jag börjar med standard-förklaringen, när man stjäl något så blir ägaren av med originalet, och personen som stal objektet springer iväg med det. När man begår upphovsrättsbrott (som det heter när man fildelar upphovsrättsskyddade filer), så gör man en kopia av originalet, som man springer iväg med, medan ägaren har kvar sitt original.

Ett exempel. Herr Svensson äger en ferrari. Herr Karlsson är en tjuv, och på natten smyger han och knycker herr Svenssons ferrari. Konsekvensen blir att Herr Svensson är en ferrari fattigare, och kan inte åka iväg med sin ferrari. Herr Karlsson blir dessutom en ferrari rikare.

Nu säger vi att Herr Johansson äger en porsche. Herr Gregersson är ganska avundsjuk på herr Johansson, och vill ha en likadan. Så han åker till massor med olika affärer och handlar grejor, och sedan studerar han herr Johanssons porsche noggrant. Efter detta sätter han ihop alla sina nya, egna, delar, till en ny porsche. Nu har både herr Johansson och herr Gregersson varsin porsche, utan att någon har blivit av med sin egen bil.
Ser du skillnaden?

Och om du fortsätter hävda att upphovsrättsbrott och stöld är samma sak, så ska jag fråga dig; tycker du att mord och stöld är samma sak? nej, det gör du inte. Fortkörning och stöld kanske? nehe, inte det heller. Djurplågeri och stöld då? nej, precis, det är inte samma sak. Detta appliceras på stöld och upphovsrättsbrott med. Upphovsrättsbrott är inte stöld, det är bara upphovsrättsbrott, det är två helt olika brottsrubriceringar, oavsett vad du tycker. Precis som med mord och stöld.

Ha det bra alla!

KimVsWorld Mästare
18 februari 2009 · 2 947 Inlägg

Jooster: Tack för att du orkade skriva. smile
Hoppas bara att inte blacken svarar med något fumligt inlägg med massa citatstecken bara.

Och sen bara för att klargöra en sak så kan man inte likna fildelning med att tillverka falska märkeskläder till försäljning då man knappast får betalt för att ladda upp en fil mer än ifall man äger en sökmotor/tracker som tex. TPB och tjänar pengar på reklam.

Senast redigerat av KimVsWorld (18 februari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 februari 2009 · 1 948 Inlägg

Mycket bra sagt "jooster"

Personligen så tycker jag att det finns andra lösningar, för min del så är det ju just musiken jag är intresserad av och som så många säger så tjänar "artisterna" knappt nånting alls på sina skivor utan skivbolagen tar pengarna, och artisterna får sina pengar genom konserter och "merchandise".

Finns t.o.m artister som uppmanar piratkopiering bl.a "bruce dickinson" från iron maiden som sa något i stil med "if youre bootlegging this, make sure to send it to ALL your friends"

Därför skulle man igentligen bara omorganisera hela musikindustrin och ta bort skivbolagen från bilden så löser sig det så kallade "problemet" sig självt.

Bara mina tankar, kommentera dem gärna, men ska du gnälla så  backa upp med motargument.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
KimVsWorld Mästare
19 februari 2009 · 2 947 Inlägg

AcesHigh666: Så du menar att ifall det hade funnits ett vettigt alternativ så hade du gärna köpt musiken? Isåfall håller jag med dig! tongue

Senast redigerat av KimVsWorld (19 februari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
JockeRX7 KTM 660
19 februari 2009 · 537 Inlägg

DEt måste va straff nog för tpb att bara behöva sitta på rättegången och lyssna. Hade svts radio på imorse och följde rättegången. Svin bra sömnmedel efter ett nattpass. Tillomed advokaterna som leder åtalet började snubbla på ord och vimsa till sina meningar.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 februari 2009 · 1 948 Inlägg

KimVsWorld skrev:
AcesHigh666: Så du menar att ifall det hade funnits ett vettigt alternativ så hade du gärna köpt musiken? Isåfall håller jag med dig! tongue

såg att jag var lite otydlig med det jag skrev igår, men ungefär så menar jag.

Finns ju inget bra alternativ, kan ju ta och använda mitt eget fall som exempel, så att dem som stödjer skivbolagen förstår problemet.

Jag är ett riktigt "Blind Guardian" fan, och vill gärna ha allt med dem. Dem har släppt totalt 11 album och att köpa dem kostar ca 1000kr och då fanns ändå inte alla skivor med där. Och då tillkommer endå frakt eftersom att dem måste beställas. Så för att få tag på ALLA deras album, är det enda vettiga alternativet att söka sig till nerladdning, eftersom att det finns fina samlingar med alla skivor i en och samma torrent, efter ett knapptryck och lite väntande så sitter man med en komplett skivsamling och man slipper bli urfattig på kuppen. Om min dator skulle krasha och måste omformateras så försvinner allt jag har och har jag då varit tvungen att betala för att ladda ner så är det bortkastade pengar.

Att antingen ha någon form av databas där man för ett ganska generöst pris kan köpa albumen för nerladdning, och sedan får ladda ner dem hur många gånger man vill kan vara ett alternativ. Eller att priserna på CD skivorna minst halveras.

Bandets DVD har jag köpt eftersom att den fanns tillgänglig, och bara var "en" relativt billig summa.

Senast redigerat av AcesHigh666 (19 februari 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang