NordicR skrev:
I korta drag, så är vevhusventilationens uppgift att leda bort oförbrända bränslepartiklar som slinker förbi kolvringar och ventiltätningar ner i vevhuset, samt hålla ett undertryck i vevhuset.
Vid trimning höjs denna halt av föroreningar etc, och den redan (enligt mig) underdimensionerade vevhusventilationen på vitfemmorna kan få problem att utföra denna uppgiften.
Så länge vi bara pratar chip, så går det an.
Men om du ska gå längre, ladda lite mer, mer bränsle, så kan jag inte tänka mig annat än att du får problem med övertryck i VH under lite hårdare körning framförallt. Med skjutna packboxar som följd i bästa fall.
Det enda rätta (för motorn) är att leda vevhusgaserna ut i atmosfären, för att undvika att oljepartiklarna leds in i motorn igen vid de högre avgastemeraturerna som en trimmad motor för med sig.
Ang vevhusventen så har Volvo gjort det så finurligt att man har vacuum till vevhusventen även under "boost", när turbon genererar tryck så suger den tillräckligt mycket luft så att det bildas ett litet vacuum i slangen mellan turbo och luftrenare
Många som byter slangen/röret mellan luftrenare och turbo till en större dimension sätter inte tillbaka slangarna och ventilen som gick till det röret vilket resulterar i att vevhusventilationen inte fungerar tillfredställande när motorn är under övertryck (boost).
Min rekommendation är att inte rationalisera bort dessa slangar för man kan få problem med vevhustrycket som i sin tur kan påverka div packboxar i motorn. Jag har på min bil självklart modifierat röret mellan turbo och luftrenare så att jag fick tillbaka ventil och vevhus-slangar (bild längst ner).