5626
Sök

Laddtryck s13

Herr
1 722 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Hallå!!

Har just fått ihop 200an efter vinterns meck.. och jag har lite frågor angående grundtryck, undertryck etc..

Startade upp bilen gick perfekt på tomgång, kollade på laddtrycksmätarn, och då står den på -0.5~ bar stabilt.. vad kan jag tyda med detta?

Förra sommarn när jag hade bilen då laddade jag som max 0.7bar ibland mer, insuget va inte riktigt tätt, satt med 8/10 bultar... men nu sitter det med 10/10 och jag märkte direkt att tomgången inte svajade nåt nu när jag starta upp den.

Mina mods på bilen är

XSPower IC 600x300x76
XSpower Grenrör
Setrab 19raders oljekyl med termostat
Walbro högflödespump 255l h
Steg 3 Chip
t28 360 lagers turbo
440cc skyline spridare
BTR från aeromotive
Z32LMM
3" från turbo och bakåt...

Vad bör mitt grundladd vara? jag har inte satt på nån pysventil eller nåt.
Senast redigerat av LocKtar (18 februari 2009)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Galen
849 Inlägg
18 februari 2009
har hört att s13 laddar 0,9 när man har 3" från turbon utan katt och större IC. Dock är jag inte säker på detta då jag inte gjort det själv men det är det jag hört. Då är det när man kör med orginal t25 wastegateklocka så testa lägg på din gamla om du inte gjort det så kanske du laddar mer.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Herr
1 722 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
oK, för jag kör me 1bars grundtryck på wg-klockan... smile kanske jag skulle skrivit nu i efterhand..

Men det där me - 0.5 vid tomgång, vad menas med det  då? varför inte -1.0 .. ?

Herr
1 722 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Kan även nämna att jag inte provkört bilen efter jag har tätat insuget, så vet inte va den laddar för tillfället..

Tänkte mest på det där med grundtrycket. med 0.9 efter ha bytt ut avgas säger du? nu har jag iofs en 3" katt på inför besiktningen.. kanske stryper en del det också..

7 283 Inlägg
18 februari 2009
-0.5 på tomgången är normalt.

Så vitt jag vet har inte s13 en magnetventil att styra laddtrycket så då finns det väl inget grundtryck och ett maxtryck.
Om chippet är anpassat efter din motorspec bör du kunna ladda på så mycket som chippet är mappat för.

653 Inlägg
18 februari 2009
Brains skrev:

Så vitt jag vet har inte s13 en magnetventil att styra laddtrycket så då finns det väl inget grundtryck och ett maxtryck.
Om chippet är anpassat efter din motorspec bör du kunna ladda på så mycket som chippet är mappat för.

....Och så länge motorn håller wink
Kör på 0.8 nu jag, ska köra på 1.0-1.2 när jag skaffat lite mer trim, blir nog steg 3-4 skulle jag tro
Senast redigerat av Aronsson_Kil (18 februari 2009)

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
18 februari 2009
Brains skrev:

Det sitter ingen MV på S13, laddet styrs helt mekaniskt av WG´n.

587 Inlägg
18 februari 2009
orginal ladd är väl bara 0.6 har jag för mej
Senast redigerat av einherjer (18 februari 2009)

Herr
1 722 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
insane_1 skrev:
Brains skrev:

oK! Som sagt har ju jag en wg med 1.0 bars grundladd, då bör min bil alltså ladda 1.0bar utan nån mod alls? korrekt förstått?

Rapidoz
688 Inlägg
18 februari 2009
LocKtar skrev:
insane_1 skrev:
Brains skrev:

oK! Som sagt har ju jag en wg med 1.0 bars grundladd, då bör min bil alltså ladda 1.0bar utan nån mod alls? korrekt förstått?

ja,
då din WG inte öppnar förens 1 bar är uppnåt så kommer den alltså ladda 1.0Bar.

Du har väl en laddtrycksmätare att kolla på annars så du ser att din WG öppnar vid korrekt ladd.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Herr
1 722 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
940turboplus skrev:
LocKtar skrev:
insane_1 skrev:

ja,

Du har väl en laddtrycksmätare att kolla på annars så du ser att din WG öppnar vid korrekt ladd.

Kanon, har som sagt inte provkört än. Ifall den inte skulle uppnå rätt laddtryck, är det förmodligen pga att det läcker i insuget någonstans, eller vad kan det annars vara?

Rapidoz
688 Inlägg
18 februari 2009
LocKtar skrev:
940turboplus skrev:
LocKtar skrev:

ja,

Kanon, har som sagt inte provkört än. Ifall den inte skulle uppnå rätt laddtryck, är det förmodligen pga att det läcker i insuget någonstans, eller vad kan det annars vara?

lättast är om du testar din WG genom en tryckklocka utav något slag och pumpar upp den till 1.0Bar och ser om den rör på sig.

Ja  läckarge är ett utav dom vanligaste anledningarna till att laddet inte beter sig som det ska.

Edit: Om du misstänker läckarge, använd startgas och spruta i motorutrymmet.
Senast redigerat av 940turboplus (18 februari 2009)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Herr
1 722 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
940turboplus skrev:
LocKtar skrev:
940turboplus skrev:

ja,

lättast är om du testar din WG genom en tryckklocka utav något slag och pumpar upp den till 1.0Bar och ser om den rör på sig.

Ja  läckarge är ett utav dom vanligaste anledningarna till att laddet inte beter sig som det ska.

Edit: Om du misstänker läckarge, använd startgas och spruta i motorutrymmet.

Tack för svaren, off to work! smile

Sök