När kommer gamla volvos dö ut?

drivein
21 februari 2009 · 223 Inlägg

dom kommer fortsätta ofreda oss tror jag. dock har 200modellen dött ut en aning nu tycker jag!

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
Navkapsel
21 februari 2009 · 4 637 Inlägg

Fattar fortfarande inte varför det ska gnällas på en modell såfort en ny tråd skapas. Det som är så fantastiskt med bilintresset är just att det finns så mycket olika smak. Och jag tror knappt att de med Mårbackapelargoner gnäller på dem med Hängpelargoner på ett trädgårdsforum...

Har min 240 gått sedan 1981 och fortfarande är nästan är som ny borde den vara lika fin om ytterligare lika många år framförallt eftersom den snart endast kommer att gå som hobbybil. smile

Tyvärr börjar 240 försvinna nu, framförallt de lite äldre typ utseendet 85 och äldre. Ser nog faan oftare en fin 140 än en fin 240 kanske för att det var mer populärt att köpa en bil och behålla den på 140:ins tid.
Även 740 och äldre bilar av andra märken börjar försvinna, framförallt i fint originalskick.
Och eftersom Volvo är den vanliga bil i Sverige med längst medellivslängd när jag hörde något om det senast så är det inte så konstigt att Sveriges bilpark är rätt gammal. Tyvärr så verkar folk numera älska att skrota bilar... 240 börjar bli heta samlarbilar och många fina exemplar går till Holland där de är ovanligare, vissa kanske tycker att det är trist att de försvinner men det är bättre att den bevaras där än att den står på någon skrot i Sverige inom några år. Även 740 blir nog samlarbil snart, börjar redan dyka upp några dyra exemplar och finns det någon starkare symbol för svenskt 80-tal än just Volvo 740?

Lite länkar med fakta, någon undrade bl a över tillverkningsantal plus några helt andra länkar!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
http://www.240sidan.com/ klick på historik/fakta
http://www.aftonbladet.se/bil/article55073.ab

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740
http://www.aftonbladet.se/bil/article55068.ab

Senast redigerat av EmilHammarlund (21 februari 2009)

Karl-Bertil
21 februari 2009 · 518 Inlägg

Vad jag inte förstår är att folk varje dag känner sej tvungna att skapa en ny tråd som handlar om hur förtäffligt ini hvete bra, billiga och lättmekade just Volvo är.


Och ja till dej , "Danne duktig", jag vet att jag inte måste läsa skiten........

Senast redigerat av Karl-Bertil (21 februari 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
81an
21 februari 2009 · 566 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
Vad jag inte förstår är att folk varje dag känner sej tvungna att skapa en ny tråd som handlar om hur förtäffligt ini hvete bra, billiga och lättmekade just Volvo är.


Och ja till dej , "Danne duktig", jag vet att jag inte måste läsa skiten........

För att det är så kanske wink

husmus www.avgassystemet.se
22 februari 2009 · 936 Inlägg

"seven-fourty til' i die"
big_smile

-den satt som en fläskläpp-
sv3nss0n
22 februari 2009 · 264 Inlägg

dröjer nog ett tag till innan 240/740 försvinner... sen har man ju 940isarna kvar oxå ^^

BMW 320D "Sportline" (2013)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
bmx
22 februari 2009 · 7 100 Inlägg

snart hoppas jag!!!!

ja vet 1 som håller på att dö ut iaf,min 745:a big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Phaetoon
22 februari 2009 · 8 156 Inlägg

expect1991 skrev:
så länge amn kan hitta reservdelar och lagen tillåter så kommer de rulla.

Ju fler som skrotas, desto fler reservdelar...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ksj
22 februari 2009 · 1 217 Inlägg

Tyvärr lever ju traktorer länge.. Men förhoppningsvis slipper man möta 9/10 om 30-40år..

Saab 900 "2.1an" (1992)
Glader9991
22 februari 2009 · 956 Inlägg

Många 740 går väl åt? Ungdomar som precis fått körkortet och är världsmästare. Så kommer vintern och de ska sladda. Så smäller de ett par stycket 740, men köper likadana igen.
Nån gång borde dem försvinna tycker man, för de köper ju bara 740 om och om igen, och smäller dem om och om igen.

Opelmadness German cars, quality and beyond
22 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Höll på att bli en 740 mindre förut.. Hade han hållt sladden längre hade jag nitat den fan.. Mitt i stan! Idioter..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Patz0
22 februari 2009 · 18 Inlägg

så snart som möjligt hoppas jag

kaptenroed
22 februari 2009 · 120 Inlägg

Ksj skrev:
Tyvärr lever ju traktorer länge.. Men förhoppningsvis slipper man möta 9/10 om 30-40år..

Varför har du så jävla ont av att möta en gammal volvobil då!?
Otroligt vad löjliga och småsinta folk är... jag är väl kanske inte gamla volvobilars största fan men jag vet att dessa kärror håller enormt bra och piskar de flesta andra bilar på fingrarna när det kommer till hållbarhet och driftsäkerhet! Dom är inte vackra nej, inte heller några prestandafordon men praktiska är dom så det står härliga till. Min gamla hirk exempelvis är inte i fint skick, den lever ofta sitt eget liv och har en massa konstigheter för sig... men den tar mig alltid framåt sålänge där finns bensin och ett par droppar olja i maskineriet wink Visst finns det sedan många idioter som rattar gamla volvos men knappast fler än vad som kör annat. Och är det konstigt att det fortfarande är en populär ungdomsbil? Nej, naturligtvis inte. Du får en 200/700 serie för en billig peng och skulle något hända med åket är det bara att svänga inom skroten och plundra en av alla 1000 som bara står och väntar. Med andra ord; Gamla volvos dör ut den dag då bensinen tar slut och varför det sticker i ögonen på så många är för mig en gåta.

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
Pleter
22 februari 2009 · 67 Inlägg

talibangran skrev:

Pleter skrev:
vore ju skönt värre om dom gamla högarna försvann, störande när bönderna drar runt vid donkande varje jävla helg, samma bilar om och om igen.


Gah, de vore en dröm de =P

så alla som kör volvo är likadana bönder som spelar musik på helgerna ?

Här i stan verkar det inte bättre,samma bilar varje helg som sladdar vid donkar & runt i båda rondellerna.
Sen när dom kliver ut stinker det gran , byxorna lite på sniskan, keps & munkjacka.
Och 9/10 sitter det en (oftast) en blond tjej runt 16+.

Jag & sambon lackade ur i sommras när samma bil stod vid parkering neraför oss och spelade musik till 4 på måndag morgon, inte ens när polisen hade varit där brydde dom sig.
Dom sket tydligen i att jag skulle upp kl 6 och jobba.

Visst, dom får jätte gärna ha en sådan bil.
Men dom behöver ju fö fan inte sladda/gasa så fort de finns en chans till det, köra 3-4 varv i rondellerna.
Eller spelar musik till 4-6 på morgonen.

Sen va de lite skoj att det va flertal som ställde sig på tvären om min åsikt smile

Sen för att inte springa allt från topicen.
Visst finns det välvårdade, det är ju en helt annan sak då dom inte missköter bilarna 24/7, vilket jag tycker är synd

Senast redigerat av Pleter (22 februari 2009)

Jockefors
22 februari 2009 · 961 Inlägg

Pleter skrev:

talibangran skrev:

Pleter skrev:
vore ju skönt värre om dom gamla högarna försvann, störande när bönderna drar runt vid donkande varje jävla helg, samma bilar om och om igen.


Gah, de vore en dröm de =P

så alla som kör volvo är likadana bönder som spelar musik på helgerna ?

Här i stan verkar det inte bättre,samma bilar varje helg som sladdar vid donkar & runt i båda rondellerna.
Sen när dom kliver ut stinker det gran , byxorna lite på sniskan, keps & munkjacka.
Och 9/10 sitter det en (oftast) en blond tjej runt 16+.

Jag & sambon lackade ur i sommras när samma bil stod vid parkering neraför oss och spelade musik till 4 på måndag morgon, inte ens när polisen hade varit där brydde dom sig.
Dom sket tydligen i att jag skulle upp kl 6 och jobba.

Visst, dom får jätte gärna ha en sådan bil.
Men dom behöver ju fö fan inte sladda/gasa så fort de finns en chans till det, köra 3-4 varv i rondellerna.
Eller spelar musik till 4-6 på morgonen.

Sen va de lite skoj att det va flertal som ställde sig på tvären om min åsikt smile

är nog lika bland alla med nytaget körkort oavsett bil , sen finns de både dom som är värre och bättre smile .. njaa jag reagera mer på HUR du hade skrivit de , lät precis som att alla som körde volvo var volvoraggare som står o spelar hela nätterna o för ett jäkla liv ..             

smile

Pure DieselPower
Pleter
22 februari 2009 · 67 Inlägg

talibangran skrev:
så alla som kör volvo är likadana bönder som spelar musik på helgerna ?
smile

sorry om det blev så =P
nae men alla är ju som sagt inte det.
När ja bodde i borås var det inte alls likadant som här i karlskoga.
Visst såg man samma personer om och om igen.
Men då va det mer att dom gled (läs: sniglade) runt i stan, oftast runt krogarna =P

Hilmer
22 februari 2009 · 1 777 Inlägg

240 kommer aldrig att dö ut, värre är det väl med de lite nyare modellerna som i princip tappat all charm och därmed chans till evigt liv.

Jockefors
22 februari 2009 · 961 Inlägg

Pleter skrev:

talibangran skrev:
så alla som kör volvo är likadana bönder som spelar musik på helgerna ?
smile

sorry om det blev så =P
nae men alla är ju som sagt inte det.
När ja bodde i borås var det inte alls likadant som här i karlskoga.
Visst såg man samma personer om och om igen.
Men då va det mer att dom gled (läs: sniglade) runt i stan, oftast runt krogarna =P

ingen fara alls smile , jaa så är det ofta här i stan oxå faktiskt , att dom bara glider runt .. smile

Pure DieselPower
fullsize 4 Doors - No Waiting
22 februari 2009 · 100 Inlägg

Läste för några år sen om 240-beståndet här i Sverige, minns inte exakta siffror men det var en STOR del av hela antalet som var avställda och bra många som skrotades varje dag. Men dom kommer ju inte dö ut helt, när utskrotningen har nått en viss nivå så blir dom ju värda pengar, som med alla bilar.

Kinnastreet
22 februari 2009 · 362 Inlägg

husmus skrev:
"seven-fourty til' i die"
big_smile

säger han och har en audi eller nåt liknande som visningsbild;)

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang