V8 i Volvo 244

Volvofarfar
21 februari 2009 · 1 312 Inlägg

Skulle vilja tips på vilka v8 motorer/växellådor som är lämpliga och bra att sätta i en 240, eller någon som gjort det...bilder på bygget etc, mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
81an
21 februari 2009 · 566 Inlägg

För bes skull har en del använt rover 8or..

rough_boy
21 februari 2009 · 811 Inlägg

Rover V8

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
21 februari 2009 · 258 Inlägg

Chevrolet 305/350

Volvofarfar
21 februari 2009 · 1 312 Inlägg

För besiktningens skull, vad tänkte du på då? hk?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
81an
21 februari 2009 · 566 Inlägg

Volvofarfar skrev:
För besiktningens skull, vad tänkte du på då? hk?

japp och vrid..

Volvofarfar
21 februari 2009 · 1 312 Inlägg

Vad får man ha max i 240?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
81an
21 februari 2009 · 566 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Vad får man ha max i 240?

tror det ligger runt 220hk

camaro67 Meister
21 februari 2009 · 6 763 Inlägg

standard cheva 305 ska gå att besikta med. Efter det så kan du peta i vilken csb som helst. Låda är upp till dig vad du vill ha. Men sök för de finns tusen trådar om de här

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
21 februari 2009 · 544 Inlägg

sätt i en cheva 305/350 tpi.

V8 - 4 Life
camaro67 Meister
21 februari 2009 · 6 763 Inlägg

Mrjockos skrev:
sätt i en cheva 305/350 tpi.

Inte bara att sätta i. 350tpi har runt 250hk och de är mer än vad man får ha i en 240. 305:ans 200 fungerar.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Muschke
21 februari 2009 · 260 Inlägg

Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

camaro67 Meister
21 februari 2009 · 6 763 Inlägg

Muschke skrev:
Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

Cheva 302 är nog absolut inte det vanligaste. Har nog aldrig hamnat en sån i en 240 och kommer aldrig att göra. 302:orna är inte byggda i så värst många ex på grund av att endast satt i camaro z28 mellan 67 och 69. Anledningen till att de byggde 302:an var att de var tvungna att ha en motor på max 5 liter för att få tävla i trans am serien. Där fick ni en historielektion åxo. big_smile

Jag vill ha en 302:a mad

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
22 februari 2009 · 544 Inlägg

Det beror väl på , om bilen ska vara helt orginal i övrigt, eller om man vill förstärka bilen på diverse vis, annars finns ju alltid 350 tbi också med lite lägre effekt och mekanisk insprutning.

V8 - 4 Life
henke_99 Offroad Racing
22 februari 2009 · 3 122 Inlägg

Mrjockos skrev:
Det beror väl på , om bilen ska vara helt orginal i övrigt, eller om man vill förstärka bilen på diverse vis, annars finns ju alltid 350 tbi också med lite lägre effekt och mekanisk insprutning.

En tbi (throttle body injection) har inte nån mekanisk insprutning. Det är helt elektronisk, men har bara 2 centralt monterade insprutare monterade precis ovanför gasspjället Även kallad förgasarinsprutning hos en del då placeringen och funktionen påminner om en förgasare. Med den lilla skillnaden att bränslemängden regleras med en aktiv dator...

Men som tidigare är nämnt, en cheva 305/350 tbi gärna med en th700 automat från en chevavan är ett beprövat och bra koncept...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Wolle
22 februari 2009 · 141 Inlägg

eller en 262a och 350 låda tongue eller som ja en 283a och tremec låda wink

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Stoffe_G
24 februari 2009 · 135 Inlägg

Muschke skrev:
Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

Tror inte Råver är det billigare alternativet. En 305:a eller 350, vanlig fugge eller TBI hittar du får kaffepengar idag. Även med låda.

Och Cheva small-block motorer är ju en av världens mest tillverkade motorer och det finns eftermarknads-prylar/trim/reservdelar överallt.

Likaså med lådorna. TH350 dräller det av i gamla vanar och bilar, och det finns många som kan mycket om dem. Finns för kaffepengar även dom.
TH700 är också rätt vanlig, har en växel till och lock-up, så lite mer ekonomisk möjligtvis...

Ut på blocket och jaga fatt i en 305:a eller 350. Satsar du på en smoggad sådan eller en med TBI så ligger du på rätt sida om de uppskattade 220 hästars gränsen.   Kör på en TH350-låda för enkelhetens skull, men hittar du en TH700 så slå till...

Sen när besiktningen är klar är det bara att gå loss på eftermarknadsgrejjer som toppar, kam, insug, fugge .... o.s.v. så spårar det lätt ut   tongue

Senast redigerat av Stoffe_G (24 februari 2009)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Emilius Avstängd
24 februari 2009 · 1 714 Inlägg

våga vägra chevrolet. chrysler 273-318 säger jag, mkt fina maskiner.
akta dig för vridet dock tror de är högre än vad man får ha, sjukt vrid i moparmotorer, ska vara värre än cheva.

60-tals 318 har 230 hästar också, så det funkar inte. nyare smogmotorerna har 180 dock,
du kommer ändå inte köra med kat kan jag tänka mig, tbi och de skrotet kan man byta efter bes.

Senast redigerat av Emilius (24 februari 2009)

einherjer
24 februari 2009 · 587 Inlägg

Rover v8an är ju inte speciellt kul.... Rätt ljud men tråkig effekt. men att bes. med så är den vanlig.

SvineT
24 februari 2009 · 66 Inlägg

Tjenna! Tänkte komma med lite tips inför regningen:
1. Du måste ha vetilerade skivor fram
2. du måste ha en 1031 axel
3. max HP är 220. vridet minns ja inte

Tycker du ska använda en 305 eller en strypt 350. Växelådan rekomenderar ja chevas egna.. 700:an eller 350 ska va bra tror ja.... rekomenderar inte att du använder volvos egna efter som ja inte tror att dom håler... sen har ja färdiga motorfästen, kardan, växellådsbalk som du kan få koppiera av mig.
/SvineT

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang