Pirate bay. Är det slutet nu?

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 april 2009 · 10 427 Inlägg

Jag hoppas att PirateBay-crew har myglat ihop tillräckligt med pengar. 30 miljoner är ju helt otroligt.
Tar ju tom massa år för en svensk VD att tjäna in såna pengar!

Hur mycket var det dom misstänktes ha tjänat in på reklamintäkter?

newBadboy
17 april 2009 · 340 Inlägg

Det är jävligt fel att en våldäkt eller liknande inte ger liknande konsekvenser men jag tycker att det är bra att de dömdes. Självgoda jävlar som trodde att de var onåbara och över lagen. Ett gäng datornördar som fick vad de fick.

Sen är det faktiskt fel att ladda ner, det vet alla men alla hittar på bra ursäkter. Klassikern att hade skivor varit billigare så hade jag köpt är bara skitsnack. Sålänge ngt är gratis så väljer folk det.

maccswe
17 april 2009 · 200 Inlägg

Domen mot killarna i Pirate Bay är horribel ett skadestånd på trettio miljoner totalt! Vad får ett våldtäktsoffer, vad får misshandlade människor? Ett hån helt enkelt! Rättssystemet visar att dom stora drakarna kammar hem allt, dom små får nöja sig med peanuts, vad är ett förstört liv värt?

Har killarna i Pirate Bay skadat människor och andra så att dom är värda ett år i fängelse och och horribla summor i skadestånd? Killarna har stått för tekniken bakom Pirate Bay och det är användarna som bestämt vad som lagts upp på Pirate Bay, det här innebär alltså att alla bakom en teknik kan dömas för vad dess användare gjort.

Nu måste ägarna bakom Skype, MSN och alla andra som driver tjänster stå till svars för olagligheter som utförs med hjälp av deras program, fildelning förekommer även på andra vägar än Pirate bay.

Kommer det att bli möjligt att stämma exempelvis google för medhjälp till upphovsrättsbrott eftersom de cachar torrentfiler?

yakozan
17 april 2009 · 333 Inlägg

maccswe skrev:
Domen mot killarna i Pirate Bay är horribel ett skadestånd på trettio miljoner totalt! Vad får ett våldtäktsoffer, vad får misshandlade människor? Ett hån helt enkelt! Rättssystemet visar att dom stora drakarna kammar hem allt, dom små får nöja sig med peanuts, vad är ett förstört liv värt?

Har killarna i Pirate Bay skadat människor och andra så att dom är värda ett år i fängelse och och horribla summor i skadestånd? Killarna har stått för tekniken bakom Pirate Bay och det är användarna som bestämt vad som lagts upp på Pirate Bay, det här innebär alltså att alla bakom en teknik kan dömas för vad dess användare gjort.

Nu måste ägarna bakom Skype, MSN och alla andra som driver tjänster stå till svars för olagligheter som utförs med hjälp av deras program, fildelning förekommer även på andra vägar än Pirate bay.

Kommer det att bli möjligt att stämma exempelvis google för medhjälp till upphovsrättsbrott eftersom de cachar torrentfiler?

precis. Google, youtube, o.s.v. länkar också till upphovsrättskyddat material. Det finns säkert en del länkar här på garaget.org också. Ska man lägga ned internet nu eller?

Tillbaka till stenåldern smile

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
maccswe
17 april 2009 · 200 Inlägg

yakozan skrev:

maccswe skrev:
Domen mot killarna i Pirate Bay är horribel ett skadestånd på trettio miljoner totalt! Vad får ett våldtäktsoffer, vad får misshandlade människor? Ett hån helt enkelt! Rättssystemet visar att dom stora drakarna kammar hem allt, dom små får nöja sig med peanuts, vad är ett förstört liv värt?

Har killarna i Pirate Bay skadat människor och andra så att dom är värda ett år i fängelse och och horribla summor i skadestånd? Killarna har stått för tekniken bakom Pirate Bay och det är användarna som bestämt vad som lagts upp på Pirate Bay, det här innebär alltså att alla bakom en teknik kan dömas för vad dess användare gjort.

Nu måste ägarna bakom Skype, MSN och alla andra som driver tjänster stå till svars för olagligheter som utförs med hjälp av deras program, fildelning förekommer även på andra vägar än Pirate bay.

Kommer det att bli möjligt att stämma exempelvis google för medhjälp till upphovsrättsbrott eftersom de cachar torrentfiler?

precis. Google, youtube, o.s.v. länkar också till upphovsrättskyddat material. Det finns säkert en del länkar här på garaget.org också. Ska man lägga ned internet nu eller?

Tillbaka till stenåldern smile

Yes ska dra idag efter jobbet och inhandla den senaste vhs spelaren, betala min tvlicens idag och sen ska jag börja recorda allt :p sen kan vi posta vhsfilmer till varann och kopiera... vem är på??

M103
17 april 2009 · 1 570 Inlägg

Det spelar ingen roll vad giriga affärsmän vill göra med internet med förbud, censur osv, de har inte en chans mot massorna. Datanördar må vara nördiga men j*vligt begåvade och kommer snart med nya sätt att kringgå de här fåniga små lagarna.

Förresten stinker hela spektalket korruption och mutor från skiv- och filmindustrin. Allt handlar om pengar. Har man pengar har man makt och har man pengar och makt ändrar man lagstiftningen. Skandal och läskigt är det. Snart är vi tvungna att lämna fram ID handlingar på begäran som i DDR, "papieren bitte!". Alla som vill ha förbud på internet är dumma i huvudet enligt mig.

Volvo_Mannen Volvoskadad
17 april 2009 · 6 017 Inlägg

newBadboy skrev:
Hade skivor varit billigare så hade jag köpt är bara skitsnack. Sålänge ngt är gratis så väljer folk det.

Jag köper mer än gärna skivor, men absolut inte för mer än 100 spänn.
Men att köpa downloads kommer aldrig falla mej in, inte ens om det kostade <1kr/låt

Jonas
Casy vinnarskalle!
17 april 2009 · 907 Inlägg

Jag kommer då rösta på PP vid nästa val.

BMW M3 "Crisis" (2002)
expect1991
17 april 2009 · 1 814 Inlägg

Casy skrev:
Jag kommer då rösta på PP vid nästa val.

Du är inte ensam om att göra det winkbig_smile

Alldeles för hög fängelsestraff och högt skadeståndskrav, fast de borde ju egentligen friats.

MightyMike
17 april 2009 · 173 Inlägg

Håller med, jag tänker också rösta på piratpartiet!

Deras domm är inte okej..! Vad som händer är, att dessa personer får ta skulden för vad allmänheten väljer att göra. Det är helt orealistiskt att dom ska få ett skadestånd på 30 miljoner. Om det nu ens ska existera nått skadestånd, så borde väll de riktas till alla dom som valt att tanka ner / upp genom sidan..? Vilket innefattar de flesta svensons med datorvana, plus några till.
Sen det där med att om nu detta går igenom, vad kan komma att ske här näst? Kommer musik och filmindustrin tillsammans med myndigheter kunna ge sig på jättar som Google och Microsoft?? Genom deras sökmotorer kan man precis som på Piratebay hitta torrents, streams, ftp-servrar, mm som innehåller upphovsrättsskyddat material. Och dom tjänar också pengar på det!
Vad kommer dom göra åt detta? Ger dom sig på dom så ser senariet ut som så: "myndigheter vs internet-users" Och väljer dom att inte sätta dit dom, då är det uppenbart att dom ser mellan fingrarna. För tydligen så fanns det ju lagar och stöd för att sätta dit Piratebay..?

Senast redigerat av MightyMike (17 april 2009)

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
newBadboy
17 april 2009 · 340 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

newBadboy skrev:
Hade skivor varit billigare så hade jag köpt är bara skitsnack. Sålänge ngt är gratis så väljer folk det.

Jag köper mer än gärna skivor, men absolut inte för mer än 100 spänn.
Men att köpa downloads kommer aldrig falla mej in, inte ens om det kostade <1kr/låt

OK men då innebär det att du aldrig köpt en ny skiva. Jag kan inte minnas att de någonsin kostat 100kr, förutom på kampanj.

Men jag håller iof med dig att 100 kr borde vara mer rimligt. Smatidigt kan man vända på steken och säga att många inte ens rycker på ögonbrynet när man bränner 5-600 eller mer på en krogkväll. Eller betalar 1000kr för en märkeströja.  Det är just samma personer som ojar sig över att en skiva kostar 150-160kr.
Har jag helt fel?

Senast redigerat av newBadboy (17 april 2009)

M103
17 april 2009 · 1 570 Inlägg

MightyMike skrev:
Håller med, jag tänker också rösta på piratpartiet!

Deras domm är inte okej..! Vad som händer är, att dessa personer får ta skulden för vad allmänheten väljer att göra. Det är helt orealistiskt att dom ska få ett skadestånd på 30 miljoner. Om det nu ens ska existera nått skadestånd, så borde väll de riktas till alla dom som valt att tanka ner / upp genom sidan..? Vilket innefattar de flesta svensons, plus några till.
Sen det där med att om nu detta går igenom, vad kan komma att ske här näst? Kommer musik och filmindustrin tillsammans med myndigheter kunna ge sig på jättar som Google och Microsoft?? Genom deras sökmotorer kan man precis som på Piratebay hitta torrents, streams, ftp-servrar, mm som innehåller upphovsrättsskyddat material. Och dom tjänar också pengar på det!
Vad kommer dom göra åt detta? Ger dom sig på dom så ser senariet ut som så: "myndigheter vs internet-users" Och väljer dom att inte sätta dit dom, då är det uppenbart att dom ser mellan fingrarna. För tydligen så fanns det ju lagar och stöd för att sätta dit Piratebay..?

Håller med. Genom google hittar jag ju tex torrentz.com eller mininova.com. Allt är fånigt och visar mest på hur svenska politiker viker sig för påtryckningar utifrån.

Abeed Pekabow i can see u
17 april 2009 · 644 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/627840_i5nt2r.jpg

Atlaz745 Mannen myten legenden
17 april 2009 · 179 Inlägg

jaha..idag vart de dömda... suck

wooooommm, pschii, wooooommmm
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 april 2009 · 6 017 Inlägg

newBadboy skrev:

Volvo_Mannen skrev:

newBadboy skrev:
Hade skivor varit billigare så hade jag köpt är bara skitsnack. Sålänge ngt är gratis så väljer folk det.

Jag köper mer än gärna skivor, men absolut inte för mer än 100 spänn.
Men att köpa downloads kommer aldrig falla mej in, inte ens om det kostade <1kr/låt

OK men då innebär det att du aldrig köpt en ny skiva. Jag kan inte minnas att de någonsin kostat 100kr, förutom på kampanj.

Men jag håller iof med dig att 100 kr borde vara mer rimligt. Smatidigt kan man vända på steken och säga att många inte ens rycker på ögonbrynet när man bränner 5-600 eller mer på en krogkväll. Eller betalar 1000kr för en märkeströja.  Det är just samma personer som ojar sig över att en skiva kostar 150-160kr.
Har jag helt fel?

Gå in på Ginza eller liknande så finns det många skivor under 100 spänn

Jonas
5E
18 april 2009 · 92 Inlägg

Ska då aldrig mer köpa en ny skiva.

Bossni
18 april 2009 · 274 Inlägg

Det är inte slutet, det har precis börjat big_smile

85an
18 april 2009 · 249 Inlägg

Demonstrationer idag lördag

Med anledning av att tingsrätten begått ett justitiemord och dömt de tre bakom The Pirate Bay till fängelse, så anordnar vi stora demonstrationer på flera platser i landet imorgon lördag 18 april.

    * Stockholm: Medborgarplatsen, 1400
    * Lund: Stortorget, 1200.
    * Karlstad: Stora Torget klockan 12:00
    * Göteborg: Manifestation söndag kl 12:00 Götaplatsen (Obs! Söndag!)

www.piratpartiet.se

-Mackan- Fire And Silk
18 april 2009 · 2 254 Inlägg

85an skrev:
Demonstrationer idag lördag

Med anledning av att tingsrätten begått ett justitiemord och dömt de tre bakom The Pirate Bay till fängelse, så anordnar vi stora demonstrationer på flera platser i landet imorgon lördag 18 april.

    * Stockholm: Medborgarplatsen, 1400
    * Lund: Stortorget, 1200.
    * Karlstad: Stora Torget klockan 12:00
    * Göteborg: Manifestation söndag kl 12:00 Götaplatsen (Obs! Söndag!)

www.piratpartiet.se

Jag som trodde de var fyra. tongue

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
lindell90
19 april 2009 · 876 Inlägg

Bossni skrev:
Det är inte slutet, det har precis börjat big_smile

Japp, jag är också ganska säker på det big_smile
Domen är helt fel tycker jag. Visst, deras avsikt va kanske att hjälpa till att sprida upphovsskyddat material och där skada skivbolagen. Men alla vapentillverkare? Då borde dem dömas för medhjälp till massmord alternativt skada någon/några. Någon annan anledning till att tillverka vapen kan inte jag se.

Ska bli spännande att se var det slutar big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang