Köpa bensin och bunkra?

Louksor
27 februari 2009 · 1 915 Inlägg

Hur mycket brandfarlig vara får jag förvara?

Du får utan tillstånd förvara följande mängder för hushållets behov:

- 100 liter brandfarlig vätska (t.ex. bensin)
- 60 liter gasol
- 5 liter acetylen eller annan brandfarlig gas

Om du förvarar större mängder måste du söka tillstånd hos byggnadsnämnden i din kommun.

Hur vet jag om en vara räknas som brandfarlig?

Brandfarliga varor är märkta med symbolen längst upp på sidan.

Var får jag förvara brandfarlig vara?

Brandfarlig vara får förvaras på olika sätt beroende på om du bor i en- eller flerfamiljshus.

För enfamiljshus gäller:

Vindsförråd
Ingen förvaring

Fristående eller avskilt utrymme
Brandfarlig vätska, sprayburkar och i ventilerat utrymme gasolflaskor

Bostadsdel
Sprayburkar, gasolflaskor (högst P11 storlek, max 26 liter = 2 P11) och brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters volym.

Garage
Fordon med tank och reservdunk, sprayburkar, brandfarlig vätska och gasol skyddade mot påkörning

Källare
I ventilerat utrymme får sprayburkar, brandfarlig vätska och en gasolflaska förvaras.

Övrigt
I cistern får för husets uppvärmning dessutom 10m³ eldningsolja förvaras.

För flerfamiljshus gäller:

Vindsförråd
Ingen förvaring

Varje lägenhet
Sprayburkar, gasolflaskor av högst 5 liters storlek, brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters storlek.

Balkong
Gasolflaskor i högst P11 storlek och brandfarlig vätska i behållare av högst 25 liters storlek, gärna i ett ventilerat skåp.

Bostadsdel
Sprayburkar, gasolflaskor (högst P11 storlek, max 26 liter = 2 P11) och brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters volym.

Hobbylokal
Acetylen max 5 liter får hanteras i utrymme utanför bostaden, en gasolflaska och 25 liter brandfarlig vätska.

Garage
Fordon med tank och reservdunk. I garage i bottenvåning till flerfamiljshus eller garage för flera bostäder får ingen förvaring av brandfarlig gas eller vätska ske.

Källarförråd
Ingen förvaring

I fristående gemensamhetsgarage
får brandfarlig vätska förvaras endast om det är oåtkomligt för obehöriga. Förvaring av brandfarlig gas är ej tillåten.

Hur skall jag märka ut att jag förvarar brandfarlig vara?

Om du förvarar brandfarlig vara i ett utrymme skall utrymmet skyltas. Skyltningen utföres med nedanstående skylt som placeras antingen på utsidan av dörren, eller nedtill på dess insida.
http://www.raddningstjanst.se/images/text/Brandfarlig%20vara.jpg

Källa: Räddningstjänsten

Fråga:
Jag undrar hur lång lagring av besin i en dunk eller tank påverkar besinens egenskaper, går motorn lika bra eller tappar man effekt om bensinen har stått i en dunk eller tank ett halv år?

Svar:
Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med 'gammal' bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Med vänlig hälsning

OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling

Senast redigerat av larsson.m (27 februari 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Najs skrev:
bensin e väll en ganska ordentlig färskvara. man ska ju ställa bilen under vinterförvaring me så lite soppa i tanken som möjligt för att de blir dåligt eller har ja fel? de e de ja lärt mig ivf.

Man ska väl fylla tanken för att slippa kondens?

Du får åtminstone transportera hur stora mängder du vill som privatperson, så länge du har giltliga skäl och bensinen är förpackad i detaljhandelsförpackningar.
Finns säkert andra som har läst den riktiga ADR-kursen, men jag har i alla fall ADR Bilaga S, och där fick vi veta detta. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
soyd
27 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Bra svar där: larsson.m... tackar!

ok a nä jag har nya fat/tunner satt hade kunnat lagra så utan problem själv. bara att ta dom på lastbil/släpvagn och tankat smile

Finnmerchant Oseriös Aktör
27 februari 2009 · 592 Inlägg

TurbOla skrev:

Najs skrev:
bensin e väll en ganska ordentlig färskvara. man ska ju ställa bilen under vinterförvaring me så lite soppa i tanken som möjligt för att de blir dåligt eller har ja fel? de e de ja lärt mig ivf.

Man ska väl fylla tanken för att slippa kondens?

Du får åtminstone transportera hur stora mängder du vill som privatperson, så länge du har giltliga skäl och bensinen är förpackad i detaljhandelsförpackningar.
Finns säkert andra som har läst den riktiga ADR-kursen, men jag har i alla fall ADR Bilaga S, och där fick vi veta detta. smile

om det nu var så att man fick transportera hur stora mängder man vill så skulle väl människor köpa tankbilar och åka till raffinaderier efter soppa för att "det är ett giltigt skäl" eller köra sprängämnen åt firmor i obegränsade mängder för att man skulle göra bra pengar på det...

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Finnmerchant skrev:
om det nu var så att man fick transportera hur stora mängder man vill så skulle väl människor köpa tankbilar och åka till raffinaderier efter soppa för att "det är ett giltigt skäl" eller köra sprängämnen åt firmor i obegränsade mängder för att man skulle göra bra pengar på det...

Då utgår jag ifrån att läroböckerna inför ADR-kurserna ljuger då?

Så vitt jag vet får man inte sälja sprängämnen till privatpersoner?
Och sen när blev tankbilar detaljhandelsförpackningar? roll
Läs innan du skriver!

Här är förresten en PDF-fil om just transport av farligt gods.
http://www.msbmyndigheten.se/upload/Om% … 2009-2.pdf
Där har du 1000 sidor info, om du är intresserad...

Senast redigerat av TurbOla (27 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MattiasH
27 februari 2009 · 1 291 Inlägg

Inte ska det vara några problem med lagringen om det bara gäller över sommaren.
Tex race-soppa handlas på fat med högre "oktantal" än v-power och det håller sig fint över en sommar.
däremot vad lagar och regler säger är ju en annan 5a men det får du ju räkna med att stå till svars för om det kommer killar i kostym och säger ajabaja wink

Finnmerchant Oseriös Aktör
27 februari 2009 · 592 Inlägg

TurbOla skrev:

Finnmerchant skrev:
om det nu var så att man fick transportera hur stora mängder man vill så skulle väl människor köpa tankbilar och åka till raffinaderier efter soppa för att "det är ett giltigt skäl" eller köra sprängämnen åt firmor i obegränsade mängder för att man skulle göra bra pengar på det...

Då utgår jag ifrån att läroböckerna inför ADR-kurserna ljuger då?

Så vitt jag vet får man inte sälja sprängämnen till privatpersoner?
Och sen när blev tankbilar detaljhandelsförpackningar? roll
Läs innan du skriver!

Här är förresten en PDF-fil om just transport av farligt gods.
http://www.msbmyndigheten.se/upload/Om% … 2009-2.pdf
Där har du 1000 sidor info, om du är intresserad...

det är ju samma sak ändå

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
alain www.bimmerpower.org
27 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Trafikpolisen informerar TRANSPORT AV BENSIN / DIESEL / GASOL
Här har du upplysingar som du bör gå genom innan du bestämer dig, det kan vara bra till pass.
Lycka till.
http://www.lycksele.se/upload/Dokument/ … nsport.pdf

Senast redigerat av alain (27 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
JimpeBoy
27 februari 2009 · 529 Inlägg

Finnmerchant skrev:

TurbOla skrev:

Finnmerchant skrev:
om det nu var så att man fick transportera hur stora mängder man vill så skulle väl människor köpa tankbilar och åka till raffinaderier efter soppa för att "det är ett giltigt skäl" eller köra sprängämnen åt firmor i obegränsade mängder för att man skulle göra bra pengar på det...

Då utgår jag ifrån att läroböckerna inför ADR-kurserna ljuger då?

Så vitt jag vet får man inte sälja sprängämnen till privatpersoner?
Och sen när blev tankbilar detaljhandelsförpackningar? roll
Läs innan du skriver!

Här är förresten en PDF-fil om just transport av farligt gods.
http://www.msbmyndigheten.se/upload/Om% … 2009-2.pdf
Där har du 1000 sidor info, om du är intresserad...

det är ju samma sak ändå

Nej, det är inte samma sak. Om du ska köra bensin eller diesel i en tankbil så måste du ha ADR-tank. Med detaljhandelsförpakning menas 1 liter och 5 liters dunkar. (rätta mig om jag har fel)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
soyd
27 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Som det värkar så är det lagligt att förvara 100 liter soppa i ett garage...

så det hade vart kanon om man kunde ha det hemma i krokarna då (garaget ligger 2km bort bara...) så ska man åka en bit norrut och har halv tank satt säga kan man fylla upp det hemma...

för ska jag till en större stad så blir det oftast Sundsvall och då passerar jag ändå Shell i Härnösand och kan tanka på hem vägen...

sedan kanske ni tycker man är lite fjantig så men vill hälls undvika 95/98 bränslet... då jag hört så mycket dåligt om dess kvalitet bland annat...

det är det hära med hur man ska transportera bränslet lagligt hem då bara. får ta och läsa på det...

Finnmerchant Oseriös Aktör
27 februari 2009 · 592 Inlägg

soyd skrev:
Som det värkar så är det lagligt att förvara 100 liter soppa i ett garage...

så det hade vart kanon om man kunde ha det hemma i krokarna då (garaget ligger 2km bort bara...) så ska man åka en bit norrut och har halv tank satt säga kan man fylla upp det hemma...

för ska jag till en större stad så blir det oftast Sundsvall och då passerar jag ändå Shell i Härnösand och kan tanka på hem vägen...

sedan kanske ni tycker man är lite fjantig så men vill hälls undvika 95/98 bränslet... då jag hört så mycket dåligt om dess kvalitet bland annat...

det är det hära med hur man ska transportera bränslet lagligt hem då bara. får ta och läsa på det...

det är väl inte olagligt så länge som ingen vet om det

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Germax
27 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Finnmerchant skrev:

soyd skrev:
Som det värkar så är det lagligt att förvara 100 liter soppa i ett garage...

så det hade vart kanon om man kunde ha det hemma i krokarna då (garaget ligger 2km bort bara...) så ska man åka en bit norrut och har halv tank satt säga kan man fylla upp det hemma...

för ska jag till en större stad så blir det oftast Sundsvall och då passerar jag ändå Shell i Härnösand och kan tanka på hem vägen...

sedan kanske ni tycker man är lite fjantig så men vill hälls undvika 95/98 bränslet... då jag hört så mycket dåligt om dess kvalitet bland annat...

det är det hära med hur man ska transportera bränslet lagligt hem då bara. får ta och läsa på det...

det är väl inte olagligt så länge som ingen vet om det

haha rätt inställning! wink

TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Nej, det är inte samma sak. Om du ska köra bensin eller diesel i en tankbil så måste du ha ADR-tank. Med detaljhandelsförpakning menas 1 liter och 5 liters dunkar. (rätta mig om jag har fel)

Du har fattat galoppen. smile
För att tanka bensin i en tankbil behöver man både C-kort och ADR, eftersom tankbil inte räknas som detaljhandelsförpackning.

Detaljhandelsförpackning är helt enkelt sådana förpackningar som kan säljas i en affär.
Tror din lokala motorsågshandel säljer motorsågsbensin i 25litersdunkar, t.ex.
Det är detaljhandelsförpackning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
PoulZen
27 februari 2009 · 772 Inlägg

Tänkte bara lägga till lite info om brandrisken.
Vanlig spolarvätska är mycket mer brandfarlig än bensin eller diesel är.
Har du mkt spolarvätska så var försiktig eftersom det är lättantändligt,
iaf den koncentrerade. Utblandad är nog inte lika farlig.

expect1991
27 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Dawe_A skrev:
Priserna kommer inte skjutas upp onormalt mycket, utan ligga där dem låg innan sänkningen.   Har en far som är rätt involverad i detta.

SÄker på det där? Det är julågkonjunktur så folk åker ju klart mindre? hmm

Fetazde Kombi-Nation
27 februari 2009 · 289 Inlägg

soyd skrev:
Jo jag funderar på att köpa ett par hundra liter V-Power, och bunkra upp inför sommaren dels för att priserna kommer va hutlösa med största sannolikhet…

Och för att jag har 12mil till närmaste V-Power källa fram och tillbaka… så det vore inte dumt att kunna tanka hemma i garaget heller. Jag tror inte det är lagligt att förvara sopa så men vem bryr sig?…

Förvaringen kommer att ske på fat/tunner 250 liters… är det några problem tror ni?. har pump och grejer för det hela…

Håller sig soppan utan att den tar skada av att förvaras några månader?

Kan man köpa soppa på fat direkt av Shell tro ?

Så mina skäl till ide:n är:

12mil till närmaste V-Power källan

Och soppa priserna i sommar lär inte vara roliga ?

Ska jag skrota iden ,eller bunkra lite soppa ? smile

/mvh soyd

Jag tycker att du gör helt rätt i att bunkrar...bara du gör det SÄKERT !

får se här...Varje gång du ska tanka så får du köra 24mil(fram o tillbaka). Slösar din bil 1liter/mil så

har du slösat 24 liter på att bara köra fram o tillbaks från macken... låter idiotiskt att behöva göra detta

varje gång man vill tanka V-power.


Själv har man 2 km till närmaste V-power källa big_smile

jocke_gronberg
27 februari 2009 · 4 586 Inlägg

Najs skrev:
bensin e väll en ganska ordentlig färskvara. man ska ju ställa bilen under vinterförvaring me så lite soppa i tanken som möjligt för att de blir dåligt eller har ja fel? de e de ja lärt mig ivf.

kan vara därför min bil går dårligt när den stått nu med samma bensin i 8 månader?

Lindberg88
27 februari 2009 · 1 418 Inlägg

Finnmerchant skrev:
kanske du borde prata med någon som faktiskt vet någonting om bränslen. Och du lär nog inte få soppan i fat,dom har nog ingen sån lagring, men tänk redan på någon som har skogsmaskiner dom tankar ju alltsom oftast direkt i oljefat fastän det är diesel ell brännolja. Frigränsen för brännbara vätskor i klass 3 på väg är 1000 liter eller var det 999

999 liter alt obegränsat när det är detaljhandelsförpackat om jag inte minns fel.

Senast redigerat av Lindberg88 (27 februari 2009)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
falloutboy
27 februari 2009 · 1 723 Inlägg

soyd skrev:

p-nyhlen skrev:
Tror du måste ha tillstånd för att få lagra så mycket hemma.

ante mig hmm

sista v-power manken i norrland är Härnösand vilket är surt ?.. (så sa dom till mig i somras i alla fall..)

men ni som bor ännu höger upp, Umeå/Luleå har inte ni till gång till shell v-power ?

nej, finns ingen v-power här uppe. härnösand är "närmast" om det nu finns där. Annars Sundsvall.

soyd
27 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Fetazde skrev:
Jag tycker att du gör helt rätt i att bunkrar...bara du gör det SÄKERT !

får se här...Varje gång du ska tanka så får du köra 24mil(fram o tillbaka). Slösar din bil 1liter/mil så

har du slösat 24 liter på att bara köra fram o tillbaks från macken... låter idiotiskt att behöva göra detta

varje gång man vill tanka V-power.

Själv har man 2 km till närmaste V-power källa big_smile

hehe mm det är det jag tycker med blir rätt kostsamt att åka så långt... sedan tror jag endå att priserna i sommar kommer nå rätt höga nivåer med tanke på lågkonjunkturen och så...

falloutboy skrev:
nej, finns ingen v-power här uppe. härnösand är "närmast" om det nu finns där. Annars Sundsvall.

det är fasiken dåligt tycker jag, att det inte finns länge upp... ex i sollefteå finns ju shell och dit har man "bara" 3-4 mil... hmm

Senast redigerat av soyd (27 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang