Köpa bensin och bunkra?

expect1991
27 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Låter farligt men jag skulle fråga fackman och gärna låta en sådan installera.skriv upp vad det kan tänkas kosta wink

Larssa91
27 februari 2009 ·

TurbOla skrev:

Finnmerchant skrev:
om det nu var så att man fick transportera hur stora mängder man vill så skulle väl människor köpa tankbilar och åka till raffinaderier efter soppa för att "det är ett giltigt skäl" eller köra sprängämnen åt firmor i obegränsade mängder för att man skulle göra bra pengar på det...

Då utgår jag ifrån att läroböckerna inför ADR-kurserna ljuger då?

Så vitt jag vet får man inte sälja sprängämnen till privatpersoner?
Och sen när blev tankbilar detaljhandelsförpackningar? roll
Läs innan du skriver!

Här är förresten en PDF-fil om just transport av farligt gods.
http://www.msbmyndigheten.se/upload/Om% … 2009-2.pdf
Där har du 1000 sidor info, om du är intresserad...

även som privatpersson kan man åka dit för att man transporterar för stora mängder farlitg gods utan ADR-intyg. har själv blivigt stoppad när jag körde privat. polisen gav sej inte förren ja fick fram ADR-intyget. har även kompisar som vart ute för samma sak.

JimpeBoy
27 februari 2009 · 529 Inlägg

Lindberg88 skrev:

Finnmerchant skrev:
kanske du borde prata med någon som faktiskt vet någonting om bränslen. Och du lär nog inte få soppan i fat,dom har nog ingen sån lagring, men tänk redan på någon som har skogsmaskiner dom tankar ju alltsom oftast direkt i oljefat fastän det är diesel ell brännolja. Frigränsen för brännbara vätskor i klass 3 på väg är 1000 liter eller var det 999

999 liter alt obegränsat när det är detaljhandelsförpackat om jag inte minns fel.

Beror på vad du ska köra: Diesel är det 999 liter och bensin 333 liter.
Men vid transport av värdeberäknad mängd så gäller att man har:
*Utbildning i ADR-S som omfattar en allmän utbildning
*Typgodkända förpackningar
*Märkning och etikettering av kollin
*Godsdeklaration
*Bransläckare med minst 2kg pulver

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
J3lv4n
28 februari 2009 · 89 Inlägg

Varför måste du ha v-power? Tänker nu på om du ska ha den till din golf. det är ju bara 99 oktan, hur pass mycket sämre går bilen på 98? eller iof du kanske inte har 98 närmare än du har v-power men har du det så är det ju bara slöseri med tid och pengar för det där lilla extra.

Toyota Supra "MKIV" (1994)
expect1991
28 februari 2009 · 1 814 Inlägg

En idé slog mig, varför inte tanka 98 o köpa oktanhöjare så har du din 99 oktaniga "v-power" hemma gjord smile Borde vlä motsvara ppriset av inköp av tank, monering. frakt av bensin mm.

du sparar nog på detta skulle jag våga gissa.

Angeland
28 februari 2009 · 245 Inlägg

eller så kan du fixa så bilen går att köra på 95 oktan.. borde väl vara lättast? en normal bil ska inte gå dåligt på 95, om den inte är helt slut eller nåt, tyckte din bil såg ganska ny ut. Det är mycket exaktare kvalité på 95 än 98/v-power

Senast redigerat av Turbo_Davve (28 februari 2009)

S.v.r
Lowenhart fälg fantast
28 februari 2009 · 1 086 Inlägg

ja har 4 fat / 250 L  i garaget, vældigt smidigt, bara o tanka!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Donken86
28 februari 2009 · 184 Inlägg

Jimpeboy har läst på han, det är 999l som gäller högst under transport, om man inte har ADR intyg, när jag gjorde kursen så sa läraren att t.o.m vanliga chaffisar hade åkt dit på en massa bara för att dom hade haft två st 600l tankar fulla med diesel (vanliga diesel tankar alltså till lastbilen) och det är man tvungen att ha ADR för (så typ halva klassen han undervisade körde olagligt), går det inte under 1cbm gränsen så e det värdeberäknad mängd som gäller, 2000 poäng lr nått sånt. och diesel/bensin har ganska höga poäng. detta får man köra utan intyg men man måste ha skyltat med en ADR skylt. rätta mig om jag har fel (va trots allt några år sedan jag gjorde ADR kursen)

Lindberg88
28 februari 2009 · 1 418 Inlägg

JimpeBoy skrev:

Lindberg88 skrev:

Finnmerchant skrev:
kanske du borde prata med någon som faktiskt vet någonting om bränslen. Och du lär nog inte få soppan i fat,dom har nog ingen sån lagring, men tänk redan på någon som har skogsmaskiner dom tankar ju alltsom oftast direkt i oljefat fastän det är diesel ell brännolja. Frigränsen för brännbara vätskor i klass 3 på väg är 1000 liter eller var det 999

999 liter alt obegränsat när det är detaljhandelsförpackat om jag inte minns fel.

Beror på vad du ska köra: Diesel är det 999 liter och bensin 333 liter.
Men vid transport av värdeberäknad mängd så gäller att man har:
*Utbildning i ADR-S som omfattar en allmän utbildning
*Typgodkända förpackningar
*Märkning och etikettering av kollin
*Godsdeklaration
*Bransläckare med minst 2kg pulver

aha så var det smile har nästan glömt bort sen kursen, har dock bara gått minsta, 1-3 kursen eller vad den heter

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
AndreasPlars
28 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Turbo_Davve skrev:
eller så kan du fixa så bilen går att köra på 95 oktan.. borde väl vara lättast? en normal bil ska inte gå dåligt på 95, om den inte är helt slut eller nåt, tyckte din bil såg ganska ny ut. Det är mycket exaktare kvalité på 95 än 98/v-power

Jag har hört precis tvärt om! Att kvalitén är högre och jämnare på 98 än på 95.
Vart har du fått ditt påstående ifrån? Med högre oktantal kan man ju köra motorn "hårdare" med högre kompression, mer förtändning och högre laddtryck och det är ju precis vad man vill.
Både för förbrukningens skull och för prestandan.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
soyd
28 februari 2009 · 1 853 Inlägg

visst man kanske är dumsnål så men...

hur många av er bor inte söderut och har shell v-power lite överallt. . .

visst kan jag köra på 98:a men mappningen är i huvudsak ställd för 99:e...

sedan har jag statoil, okq8, preem och lite sådant bara runt hörnet, där tanka jag vinter bilen det är skit samma på den... På sommar bilen vill jag inte kompromissa det är bara v-power som duger...

nu kommer en sådan hära kompis historia:
men har hört otäcka historier om trimmade turbobilar som kört på Statoils 98:a och rasat. sedan om det ligger någon direkt sanning i det vet jag inte 100. men en sak vet jag och det är att v-power är ett bättre bränsle...

går bättre...
drar mindre...
mm

men om jag nu bestämmer mig för att bunkra upp lite så blir det på ett fat 250L. sedan hur mycket jag fyller det med får jag se men mins 100L. kommer att förvaras i ett kallt och mörkt garage. inte i närheten va massa bostäder...

soyd
2 mars 2009 · 1 853 Inlägg

Jag snackade med farsan i helgen med... då han var ung så hade dom soppa på fat med till deras amerikanare... men han upplevde att oktan värdet försvann allt eftersom.. men då mins han inte hur länge dom hade haft den lagrad...

undra hur länge man kan lagra det innan oktan värdet börja sticka satt säga smile någon som vet ?

/mvh soyd

soyd
24 maj 2009 · 1 853 Inlägg

Shell V-Power Bunkrat och klart smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/666133_wc9uv9.jpg
Hum brev från shell!, vad kan det vara ? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/666136_utl3el.jpg
Jag mailade till: "kundservice-se@shell.com" och sa att jag tankar bara ert bränsle V-Power. Man kan inte få lite klister märken ? smile. Tack till Sanna på Shell!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/666137_mh0j65.jpg
Bunkrat och klart! smile. Då man har 5mil enkel väg till närmaste hälsokälla, kan det vara bra att ha en 50 liter i garaget om man åker norrut. Sista källan norr över är: Härnösand.. sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/666139_i1j8ul.jpg
Ett klistermärke åkte på insidan av tanklocket, satt det inte tankas fel någon gång... smile

/mvh soyd

Moparboy440
24 maj 2009 · 4 682 Inlägg

visst går det att spara bensin ett tag (vet dock inte hur oktantalet å sånt påverkas).
var och tittade på en gammal dodge som hade stått sen 80-talet, hade 20 år gammal blyad bensin i tanken å gick fint  yikes .

christofer_k Vorsprung durch Technik
24 maj 2009 · 2 432 Inlägg

finns v-power i finland  i tårne

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang