3672
Sök

Skoda Otavia RS VS Volkswagen Passat 2,0 FSI VS Audi A4 Avant 1,8T

?
1 038 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Ska köpa en bättre beggad kombibil.

Valet stod mellan Skoda Octavia RS 1,8T -04 eller Volkswagen Passat 2,0 FSI -06 men den ronden vann Skodan heltklart :o) hade en Octavia RS sedan förut och den va klockren...

Har kört både Audi och Passaten åtskilliga mil då ja jobba nere i skåne 3mån och hade hyrbil...

Ja vill köpa Skoda men tjejen är inte lika övertygad då hon "hört" sig för lite, å då fått höra att vi skulle satsa på en audi istället för den är mycket bättre...

Vill inte ha Audi då det i stort sätt samma motor,drivlina som Skodan och så ja vägrar betala 40lax mer bara för att vissa ser Audi som mer bil än Skoda, i mina ögon är Skoda mer bil för pengarna och allt talar för att Skodan är bättre än dem båda andra i de flesta sammanhang.

Så vilka är fördelarna respektive nackdelar mellan dessa bilar förutom priset, verkstadsbesök, hos SBP, reservdels marknaden osv...
Senast redigerat av Danne-M3 (28 februari 2009)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

2 751 Inlägg
27 februari 2009
Audi om du vill ha ett "prestige" märke typ.. Mycket bättre inredningskvalitet än skoda.. Sen är dom i princip likadana.. Men jag tror det skiljer sig lite på skodas och audis chassi mm.. Fast kanske inte RS-modellen..

Who Djaa bless no man curse

Administratör
2 994 Inlägg
27 februari 2009
Skodan är betydligt mer vägljud i kupen går inte komma ifrån... Jag hade nog tagit passaten i det här läget som du beskriver nyare teknik stor och rymlig och billigare än audin men lite dyrare än skodan.....

En kopp av den svarta såsen...

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
27 februari 2009
jag tycker att Volkswagen Passat ser bättre ut men Skoda Otavia drar mindre bensin och biligare reserv delar

Nissan Silvia

?
1 038 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Goffen skrev:
Skodan är betydligt mer vägljud i kupen går inte komma ifrån... Jag hade nog tagit passaten i det här läget som du beskriver nyare teknik stor och rymlig och billigare än audin men lite dyrare än skodan.....

De är inte så dåligt vägljud i Passaten heller, körde 120mil varje helg då ja va i skåne och blev faktiskt förvånad över det, körde en V70 ner och den va 10ggr bättre än både Audin och Passaten.

Passaten är som ja kollat in har den utrustning ja vill ha utan dragkrok, Skodan har den utrustning ja vill ha + dragkrok, Skodan rullat 10 000mil och Passaten rullat 15 500mil och det skiljer 25000kr i pris, visst Passaten är lite rymligare i kupen men det ja vill ha är stort bagageutrymme, dels för ja har en stor hund samt att man ska väl lyckas avla av sig oxå smile

Mvh Danne

?
1 038 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
s12 skrev:
jag tycker att Volkswagen Passat ser bättre ut men Skoda Otavia drar mindre bensin och biligare reserv delar

Så här ser dem ut.

Inte aktuellt längre :D
Senast redigerat av Danne-M3 (10 mars 2009)

Mvh Danne

Larssa91
27 februari 2009
skulle helt klart gå på skodan.

1 814 Inlägg
27 februari 2009
skodan är ju mer go! medan passaten är glid smile

609 Inlägg
27 februari 2009
Passaten känns väl som det bästa valet, 6 växlad, gott om utrymme, komforten är askalas.. sen är det en ny modell.. Octavian är väl mer slit o släng, medan audin är.. tja en audi? (säger jag som kör passat)

2 638 Inlägg
27 februari 2009
Rent utseendemässigt skulle jag satsa på en octavia. Vad jag hört så är skodan mycket bil för pengarna. Sen är det säkert inget fel på de andra heller.

1 582 Inlägg
27 februari 2009
Har du råd så köper du A4:an annars hade jag kört på Passaten!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
28 februari 2009
Danne-M3 : vilken av Skoda Otavia eller Volkswagen Passat ser snyggast ut i dina ögon ? då skriver jag inget om kostnader m.m.

Nissan Silvia

?
1 038 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
s12 skrev:
Danne-M3 : vilken av Skoda Otavia eller Volkswagen Passat ser snyggast ut i dina ögon ? då skriver jag inget om kostnader m.m.

Står i första posten vilken ja vill köpa smile och 99% så blir det Skoda.

Visst nya Passaten är snygg men inte tillräckligt bra för att vara värd dem 25000kr det skiljer Skodan å Passaten..

Ville bara ha lite åsikter om dessa 3 som kan övertyga tjejen att Skoda inte är så illa pinkad som hon fått höra och att Audi inte är någon drömbil som för övrigt i grund och botten är i stort sätt lik Skodan...
Senast redigerat av Danne-M3 (1 mars 2009)

Mvh Danne

?
1 038 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
LIVINL0UD skrev:
Har du råd så köper du A4:an annars hade jag kört på Passaten!

Nja, de handlar inte om pengar utan att vara förnuftig big_smile inte går ja å köper ett par löpadojer för 2500 när det funkar lika bra med ett par dojer för 1000kr att gå fram å tbx till affären, kanske lite överdrivet men du förstår vad ja menar...

Tycker inte det är värt att slänga ut mer pengar bara för att de ska stå Audi i grillen, är ju samma motor och drivlina osv, bara karossen å inredning som skiljer dem åt...

Mvh Danne

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
28 februari 2009
Danne-M3: okej skodan vill du ha , skulle du vilja prov köra skodan och volkswagen ?

Nissan Silvia

?
1 038 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
s12 skrev:
Danne-M3: okej skodan vill du ha , skulle du vilja prov köra skodan och volkswagen ?

Körde minst 1600mil på 3mån när ja jobbade i skåne så säg att Passaten rulla kanske 900mil och och Audin resten, ägde octavian 2½år och den hade rullat över 6000mil när ja sålde den, dock va det en sedan.

Mvh Danne

1 582 Inlägg
28 februari 2009
Jo självklart förstår jag vad du menar, både Audi, Skoda och VW är ju toppen bilar så du gör inget dåligt köp oavsett vilken du väljer smile varför jag hade valt Audin mest är pga Quattron, men hade du tänkt fwd på alla så kvittar det egentligen vilken du väljer big_smile

Danne-M3 skrev:
Nja, de handlar inte om pengar utan att vara förnuftig big_smile inte går ja å köper ett par löpadojer för 2500 när det funkar lika bra med ett par dojer för 1000kr att gå fram å tbx till affären, kanske lite överdrivet men du förstår vad ja menar...

Tycker inte det är värt att slänga ut mer pengar bara för att de ska stå Audi i grillen, är ju samma motor och drivlina osv, bara karossen å inredning som skiljer dem åt...

269 Inlägg
28 februari 2009
Skruvar med dom varje dag ... Audi är en Audi , dock är skodan o passaten rätt lika i alla fall dom nya modellen ..
>Varför inte köpa nyarre model av skoda .. Den är ju kanon snygg o jävligt bra mm sen kostar inte nya rs så mycket heller

VW Passat R Tdi 4motion

?
1 038 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
LIVINL0UD skrev:
Jo självklart förstår jag vad du menar, både Audi, Skoda och VW är ju toppen bilar så du gör inget dåligt köp oavsett vilken du väljer smile varför jag hade valt Audin mest är pga Quattron, men hade du tänkt fwd på alla så kvittar det egentligen vilken du väljer big_smile

Nä, ingen 4motion eller Quattro eller 4*4 utan bara en hederlig FWD smile

Mvh Danne

?
1 038 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
TdiR skrev:
Skruvar med dom varje dag ... Audi är en Audi , dock är skodan o passaten rätt lika i alla fall dom nya modellen ..
>Varför inte köpa nyarre model av skoda .. Den är ju kanon snygg o jävligt bra mm sen kostar inte nya rs så mycket heller

Jobbade på utrustningsverkstad för Din Bil sthlm norra och södra förut.
Varför ja inte köper den nya modellen av Octavian är för att det är större bagageutrymme i den gamla, mera 4kantigt och bättre för en hundbur.

Mvh Danne

Sök