Kapa fjädrarna själv ?

r3zz1 mulle mek
2 mars 2009 · 679 Inlägg

tja jag funderar på att sänka min 740 kanske och min polare säger att jag kan  kapa fjädrarna själv ist för att köpa färdiga . då man sparar pengar på det. jag undrar om det går utan att nått händer med dämparna/fjädrarna  när man är ute och kör. tack på förhand

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Jimmy_N Makaronborrare
2 mars 2009 · 993 Inlägg

Prova sökfunktionen så finns det många trådar om detta smile

FLindgren
2 mars 2009 · 5 089 Inlägg

Den blir lite hårade bara.. stötigare.. men annars funkar dteväll.. väghållningen är ju långt ifrån som när du t.ex köper rktiga sänkfjädrar..

Och så ska vi se hur lång tid det tar innan någon volvohatare skriver något dumt i tråden smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
r3zz1 mulle mek
2 mars 2009 · 679 Inlägg

FLindgren skrev:
Den blir lite hårade bara.. stötigare.. men annars funkar dteväll.. väghållningen är ju långt ifrån som när du t.ex köper rktiga sänkfjädrar..

Och så ska vi se hur lång tid det tar innan någon volvohatare skriver något dumt i tråden smile

hehe  ok nee för hörde av nån att fjädren kan hoppa ur  och att det kan bli bök. så vet inte om jag ska göra det lr inte tongue känns  onödigt o köpa sänkningssats för 1500.-

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Huhle
2 mars 2009 · 2 Inlägg

kapa 2.5 varv på 740n det går bra sedan kan du ta och skära bort lite på genomslagsgummina så blir hon lite lägre

Jockefors
2 mars 2009 · 961 Inlägg

du kommer inte genom besiktningen med de iaf .. för dom säger att dom kan hoppa ur men de har ja aldrig hört

Pure DieselPower
epapower
2 mars 2009 · 593 Inlägg

sänksats är en bra investering, då du kapar fjädrarna blir den grymt stötig och hård,, med en sänksats får du ner bilen utan att den blir så stötig o tråkig..

Har dock åka kapade fjädrar på de flesta av mina brukisar, jättenöjd me det och fjädrarna hoppar inte ur,, fram tar man borrar ett 5mm hål i fjäderskålen ocd drar igenom en slangklämma och drar åt..

bak gör du likadant fast inte borra, då tar du bara slangklämma om fjäder och om länkarm..

= fjädrarna sitter fast och bilen går igenom sbp och du har sänkt din bil för kostnaden av några slipskivor.

r3zz1 mulle mek
2 mars 2009 · 679 Inlägg

talibangran skrev:
du kommer inte genom besiktningen med de iaf .. för dom säger att dom kan hoppa ur men de har ja aldrig hört

okej så det är ingen idé att göra det '? om man inte klarar besiktningen ... men om man köper sats går den igenom då ?  för jag  hade tänkt mig kapa fjädrarna som dem man köper så dem är helt plana längst ner.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
r3zz1 mulle mek
2 mars 2009 · 679 Inlägg

epapower skrev:
sänksats är en bra investering, då du kapar fjädrarna blir den grymt stötig och hård,, med en sänksats får du ner bilen utan att den blir så stötig o tråkig..

Har dock åka kapade fjädrar på de flesta av mina brukisar, jättenöjd me det och fjädrarna hoppar inte ur,, fram tar man borrar ett 5mm hål i fjäderskålen ocd drar igenom en slangklämma och drar åt..

bak gör du likadant fast inte borra, då tar du bara slangklämma om fjäder och om länkarm..

= fjädrarna sitter fast och bilen går igenom sbp och du har sänkt din bil för kostnaden av några slipskivor.

förstår inte hur du menar med klämman  hmm kan du fixa en bild ? tongue lr rita i paint ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
BARRET
2 mars 2009 · 561 Inlägg

Jag föredrar kapade fjädrar gämfört med sänkfädrar. tycker bilen blir behagligare att åka med kapade fjädrar. Dock blir den ju lite gungig vid högre farter, men ska man glida på stan så är kapat skönast smile

blacklin3 Ugglan-racing
2 mars 2009 · 362 Inlägg

talibangran skrev:
du kommer inte genom besiktningen med de iaf .. för dom säger att dom kan hoppa ur men de har ja aldrig hört

kommer visst igenom besiktning bara sätta fast fjädrarna och kapa genomslags gummina så dom inte ligger emot.!

How does dust taste sucker??
blacklin3 Ugglan-racing
2 mars 2009 · 362 Inlägg

epapower skrev:
sänksats är en bra investering, då du kapar fjädrarna blir den grymt stötig och hård,, med en sänksats får du ner bilen utan att den blir så stötig o tråkig..

Har dock åka kapade fjädrar på de flesta av mina brukisar, jättenöjd me det och fjädrarna hoppar inte ur,, fram tar man borrar ett 5mm hål i fjäderskålen ocd drar igenom en slangklämma och drar åt..

bak gör du likadant fast inte borra, då tar du bara slangklämma om fjäder och om länkarm..

= fjädrarna sitter fast och bilen går igenom sbp och du har sänkt din bil för kostnaden av några slipskivor.

Jag svetsar jämt fasst mina fram å tar slangklämmor bak bara

How does dust taste sucker??
Rand
2 mars 2009 · 1 024 Inlägg

talibangran skrev:
du kommer inte genom besiktningen med de iaf .. för dom säger att dom kan hoppa ur men de har ja aldrig hört

se till att dom sitter fast i botten med en slangklämma så är det lungt!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
BARRET
2 mars 2009 · 561 Inlägg

Men dom kommmer väl lossa uppe då istället?

blacklin3 Ugglan-racing
2 mars 2009 · 362 Inlägg

BALAN skrev:
Men dom kommmer väl lossa uppe då istället?

Nej:S där uppe sitter dom ju fast:S

How does dust taste sucker??
r3zz1 mulle mek
2 mars 2009 · 679 Inlägg

blacklin3 skrev:

BALAN skrev:
Men dom kommmer väl lossa uppe då istället?

Nej:S där uppe sitter dom ju fast:S

hur menar ni med slang klämma ?  kan någon visa bild ?

ska man  borra ett hål i själva skålen sen dra runt slangklämman runt  fjädern och sen spänna den bara ? så skiten sitter kvar ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
blacklin3 Ugglan-racing
2 mars 2009 · 362 Inlägg

r3zz1 skrev:

blacklin3 skrev:

BALAN skrev:
Men dom kommmer väl lossa uppe då istället?

Nej:S där uppe sitter dom ju fast:S

hur menar ni med slang klämma ?  kan någon visa bild ?

ska man  borra ett hål i själva skålen sen dra runt slangklämman runt  fjädern och sen spänna den bara ? så skiten sitter kvar ?

Fram kan du svetsa fast fjädern i skålen.. de förstår du väl hur man gör? inget tyket menat! bak drar du bara runt hela skålen och fjädern å spänner fasst jag skickar snart upp en bild ska rita en i paint!

How does dust taste sucker??
Volvo_Mannen Volvoskadad
2 mars 2009 · 6 017 Inlägg

blacklin3 skrev:

BALAN skrev:
Men dom kommmer väl lossa uppe då istället?

Nej:S där uppe sitter dom ju fast:S

Inte fram, kapar man förmycket lossnar de där uppe med!

Jonas
r3zz1 mulle mek
2 mars 2009 · 679 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

blacklin3 skrev:

BALAN skrev:
Men dom kommmer väl lossa uppe då istället?

Nej:S där uppe sitter dom ju fast:S

Inte fram, kapar man förmycket lossnar de där uppe med!

hade tänkt ta två varv fram och två varv bak. jag förstår hur man svetsar fast! men det där med klämman till bak  förstog jag inte riktigt.  och ingen berättar ju hur alla menar så svårt då och veta hur då jag aldrig sätt lr gjort något liknande.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
blacklin3 Ugglan-racing
2 mars 2009 · 362 Inlägg

r3zz1 skrev:

Volvo_Mannen skrev:

blacklin3 skrev:

Nej:S där uppe sitter dom ju fast:S

Inte fram, kapar man förmycket lossnar de där uppe med!

hade tänkt ta två varv fram och två varv bak. jag förstår hur man svetsar fast! men det där med klämman till bak  förstog jag inte riktigt.  och ingen berättar ju hur alla menar så svårt då och veta hur då jag aldrig sätt lr gjort något liknande.

Men jag la ju upp en bild i mitt galleri kika på den fattar du inte får jag väll ta en riktig bild imorgon^^

How does dust taste sucker??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang