Behöver man vevhusventilationen?

MrPinnen
8 mars 2009 · 50 Inlägg

behöver man vevhusventilationen?  funderar på att plugga igen den. hamnar lite väl för mkt olja i insuget och det förstör även min tomgångsregulator...

FLindgren
8 mars 2009 · 5 089 Inlägg

Inte så att din turbo läcker eller så så att det är olja i insuget?

Och tar du bort den. vart ska allt tryck ta vägen då? Skaffa en catchtank annars och sätt imellan.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Lurken_85
8 mars 2009 · 832 Inlägg

Pluggar du den så finns det risk att du trycker sönder någon packning i motorn. Brukar oftast vara packboxen på veven mellan motor och låda som går och den är varken behändig eller rolig att byta. så jag skulle tippa på att du ska kolla upp vevhusventen så det funkar som det ska eller som föregående skrev kolla turbon.

Senast redigerat av Lurken_85 (8 mars 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
TurbOla Reservdansk
8 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Saxat från NordicRs forum:

I korta drag, så är vevhusventilationens uppgift att leda bort oförbrända bränslepartiklar som slinker förbi kolvringar och ventiltätningar ner i vevhuset, samt hålla ett undertryck i vevhuset.
Vid trimning höjs denna halt av föroreningar etc, och den redan (enligt mig) underdimensionerade vevhusventilationen på vitfemmorna kan få problem att utföra denna uppgiften.

Så länge vi bara pratar chip, så går det an.
Men om du ska gå längre, ladda lite mer, mer bränsle, så kan jag inte tänka mig annat än att du får problem med övertryck i VH under lite hårdare körning framförallt. Med skjutna packboxar som följd i bästa fall.

Det enda rätta (för motorn) är att leda vevhusgaserna ut i atmosfären, för att undvika att oljepartiklarna leds in i motorn igen vid de högre avgastemeraturerna som en trimmad motor för med sig.

Summering: Pluggar du igen vevhusventilationen kommer du få övertryck, med skjutna packboxar, olja som trycks ut och olja genom oljesticksröret, m.m som följd.

Plus att du lär få byta olja oftare, eftersom vevhusventilationens uppgift är att förhindra "smuts" eller som det står ovan, oförbrända bensinpartiklar att hamna i oljan.

Edit:
Men det är ju klart. smile
Lättare att byta packboxen mellan motor och växellåda lite oftare än att rengöra vevhusventilationen... roll
OBS! Ironi, för er som inte förstår...

Senast redigerat av TurbOla (8 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrPinnen
8 mars 2009 · 50 Inlägg

FLindgren skrev:
Inte så att din turbo läcker eller så så att det är olja i insuget?

Och tar du bort den. vart ska allt tryck ta vägen då? Skaffa en catchtank annars och sätt imellan.

turbon är jag säker på att det inte är, den är nästan ny smile

MrPinnen
8 mars 2009 · 50 Inlägg

TurbOla skrev:
Saxat från NordicRs forum:

I korta drag, så är vevhusventilationens uppgift att leda bort oförbrända bränslepartiklar som slinker förbi kolvringar och ventiltätningar ner i vevhuset, samt hålla ett undertryck i vevhuset.
Vid trimning höjs denna halt av föroreningar etc, och den redan (enligt mig) underdimensionerade vevhusventilationen på vitfemmorna kan få problem att utföra denna uppgiften.

Så länge vi bara pratar chip, så går det an.
Men om du ska gå längre, ladda lite mer, mer bränsle, så kan jag inte tänka mig annat än att du får problem med övertryck i VH under lite hårdare körning framförallt. Med skjutna packboxar som följd i bästa fall.

Det enda rätta (för motorn) är att leda vevhusgaserna ut i atmosfären, för att undvika att oljepartiklarna leds in i motorn igen vid de högre avgastemeraturerna som en trimmad motor för med sig.

Summering: Pluggar du igen vevhusventilationen kommer du få övertryck, med skjutna packboxar, olja som trycks ut och olja genom oljesticksröret, m.m som följd.

Plus att du lär få byta olja oftare, eftersom vevhusventilationens uppgift är att förhindra "smuts" eller som det står ovan, oförbrända bensinpartiklar att hamna i oljan.

Edit:
Men det är ju klart. smile
Lättare att byta packboxen mellan motor och växellåda lite oftare än att rengöra vevhusventilationen... roll

ok, ingen bra ide då med andra ord tongue hur fixar man det på bästa sätt då?

TurbOla Reservdansk
8 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Sköt oljebytena bra, se till att ha bra tänddelar, bra förbränning, öppen dumpventil orsakar sotbeläggning på kolvarna som blir till skit i vevhuset = sätter igen oljefällan, och så kommer vi dit som ditt problem är.

Mycket svårare än så borde det inte vara. smile
Annat man kan göra är att överdimensionera slangarna lite, eller som någon skrivit, catch-tank funkar ju också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrPinnen
8 mars 2009 · 50 Inlägg

TurbOla skrev:
Sköt oljebytena bra, se till att ha bra tänddelar, bra förbränning, öppen dumpventil orsakar sotbeläggning på kolvarna som blir till skit i vevhuset = sätter igen oljefällan, och så kommer vi dit som ditt problem är.

Mycket svårare än så borde det inte vara. smile
Annat man kan göra är att överdimensionera slangarna lite, eller som någon skrivit, catch-tank funkar ju också.

hum ok, det borde ju funka! men när jag tänker efter lite så kom jag även på att mina avgaser luktar oförbränd olja, och jag måste fylla på olja med jämna mellan rum... kan det vara turbon fast den är ny?

need_4_boost
8 mars 2009 · 371 Inlägg

Tommie_S70 skrev:

TurbOla skrev:
Sköt oljebytena bra, se till att ha bra tänddelar, bra förbränning, öppen dumpventil orsakar sotbeläggning på kolvarna som blir till skit i vevhuset = sätter igen oljefällan, och så kommer vi dit som ditt problem är.

Mycket svårare än så borde det inte vara. smile
Annat man kan göra är att överdimensionera slangarna lite, eller som någon skrivit, catch-tank funkar ju också.

hum ok, det borde ju funka! men när jag tänker efter lite så kom jag även på att mina avgaser luktar oförbränd olja, och jag måste fylla på olja med jämna mellan rum... kan det vara turbon fast den är ny?

Kan vara många olika saker att det försvinner olja.
Tex kolvringar, ventiltätningar, turbo, Packboxar, glappa ventilstyrningar osv osv...

Mr_EmCom Med.lem
8 mars 2009 · 3 759 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-806157.jpg

Funkar också smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Dsson
8 mars 2009 · 21 Inlägg

Skaffa en catch tank wolla problemet över (:

MacGyver kan allt!
Dsson
8 mars 2009 · 21 Inlägg

Skaffa en catch tank wolla problemet över (:

MacGyver kan allt!
nordstromj
8 mars 2009 · 1 772 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
http://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-806157.jpg

Funkar också smile

HAHA, "Seriösmeck racing" lol

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Atlaz745 Mannen myten legenden
8 mars 2009 · 179 Inlägg

hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

wooooommm, pschii, wooooommmm
MrPinnen
8 mars 2009 · 50 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
http://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-806157.jpg

Funkar också smile

en sån ska jag skaffa :d fast föredrar cola flaskor tongue

Mr_EmCom Med.lem
8 mars 2009 · 3 759 Inlägg

Atlaz745 skrev:
hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

Nu tänkte du lite fel va?

Vad tror du skulle hända om jag inte hade lufthålen i överkant på flaskan?

NordstromJ skrev:

Mr_EmCom skrev:
http://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-806157.jpg

Funkar också smile

HAHA, "Seriösmeck racing" lol

Jag skulle ju kunnat köpa en blankpolerad 2liters tank för 800kr, men jag ser inte riiiktigt någon bra anledning då det dels skule pajja det snygga "stuket" på mitt motorum samt en onödig utgift då detta lirar hur bra som hellst. Det är ingen pendlarbil precis, och motorummet kollas såfort man kommit dit man ska.
Nu ventilerar inte min så farligt så man brukar kunna köra en hel kväll utan att behöva tömma....

https://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-780605.jpg

Senast redigerat av Mr_EmCom (8 mars 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
tecman
8 mars 2009 · 1 741 Inlägg

Flaskmetoden är bra om man inte orkar vara seriös men man måste ha nåt som samlar upp oljan. tongue Har testat fungerar.... men glöm inte att göra hål i toppen på flaskan!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
TurbOla Reservdansk
8 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Atlaz745 skrev:
hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

Nu tänkte du lite fel va?

Vad tror du skulle hända om jag inte hade lufthålen i överkant på flaskan?

Jag tror inte du förstår. wink
Med sluten vevhusventilation menas att gaserna i vevhuset förs in i oljefällan (där oljan avskiljs) och sedan går gaserna tillbaka in i insuget, strax innan turbon.

Det var ett krav som vitmotorn var tvungen att uppfylla för att klara avgas/reningskraven.
Är den gröna slangen på din bild vevhusventilationen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mr_EmCom Med.lem
8 mars 2009 · 3 759 Inlägg

TurbOla skrev:

Mr_EmCom skrev:

Atlaz745 skrev:
hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

Nu tänkte du lite fel va?

Vad tror du skulle hända om jag inte hade lufthålen i överkant på flaskan?

Jag tror inte du förstår. wink
Med sluten vevhusventilation menas att gaserna i vevhuset förs in i oljefällan (där oljan avskiljs) och sedan går gaserna tillbaka in i insuget, strax innan turbon.

Det var ett krav som vitmotorn var tvungen att uppfylla för att klara avgas/reningskraven.
Är den gröna slangen på din bild vevhusventilationen?

Nej den slangen från dumpen, går till insuget..

Min vevhusvent är öppen, rakt ner i flaskan.

Senast redigerat av Mr_EmCom (8 mars 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
TurbOla Reservdansk
8 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Okej, jag förstod inte riktigt meningen med bilden, såg inte direkt något som hade med vevhusventilationen att göra. tongue

Om bilen har som krav att ha sluten vevhusventilation, så får SBP spader om de ser att man kör in med öppen vevhusventilation, t.ex. slang ner i en PET-flaska eller dylikt. smile

Senast redigerat av TurbOla (8 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang