Skrämma upp en 244 från 79?

lazeralle
9 mars 2009 · 27 Inlägg

hej tänkte få lite mer klöss i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P

DusanMandick Random Hero
9 mars 2009 · 4 047 Inlägg

släng i en b23 turbo motor i den

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
9 mars 2009 · 2 252 Inlägg

finns massor om att trimma rödblockare här på forumet, bara att söka!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Sharky
9 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Vad har du för budget och effektmål?

/Göran

lazeralle skrev:
hej tänkte få lite mer klöss i min 244 a det är ju en b21a borde väll inte va så svårt finns väll mycke godis till den motorn nån som kan någån bra sida så säg till säg till om ni har något bra tips:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lazeralle
9 mars 2009 · 27 Inlägg

Ja Kanske I Alla Fall 150 Häst

kolvas
9 mars 2009 · 4 001 Inlägg

Budgeten är viktigare än effektmålet.

Säg vad du har för budget och jag skall säga vad du får för effekt!



Kanske ska bli Sharkys nya motto? big_smilebig_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
påsen If your not out of control, your not in control
9 mars 2009 · 686 Inlägg

Trimma sugmotorer är dyrt.
Trimma turbomotorer är billigare.
I ditt fall så blir det billigast och enklast att slänga i en turbomotor och ett MS (MegaSquirt) som styr bråde bränsle och tändning.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Sharky
9 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Billigast är sannolikt en komplett GLT motor plus extraktor och ev vassare kam.

/Göran


lazeralle skrev:
Ja Kanske I Alla Fall 150 Häst

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
chrix
11 mars 2009 · 188 Inlägg

Ställ dig bakom ett hus eller dyl, när bilen kommer åkande så hoppar du fram och säger BU!! då kanske bilen blir skrämd wink


Nej ta du å häll i en Turbomotor å kör så d ryker. donatorbil hittar du säkert...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
no_fake
11 mars 2009 · 865 Inlägg

alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

påsen If your not out of control, your not in control
11 mars 2009 · 686 Inlägg

no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen

Senast redigerat av påsen (11 mars 2009)

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
mulleina
11 mars 2009 · 715 Inlägg

påsen skrev:

no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen

Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

vettvilling STI TypeR Driver
11 mars 2009 · 191 Inlägg

påsen skrev:

no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen

Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?
påsen If your not out of control, your not in control
11 mars 2009 · 686 Inlägg

mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.

vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

Senast redigerat av påsen (11 mars 2009)

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
volvo_1987
11 mars 2009 · 1 675 Inlägg

påsen skrev:

mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.

vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
11 mars 2009 · 1 675 Inlägg

Kostnad beror väl på vad man gör själv och lämnar bort.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
påsen If your not out of control, your not in control
11 mars 2009 · 686 Inlägg

volvo_1987 skrev:

påsen skrev:

mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.

vettvilling skrev:
Du får nog lägga ut några tusen lappar till on du ska upp i 250 sughästar skulle ja tro.

Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Hur menar du nu? tongue
150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte tongue

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
THEBADGUY Gorgilus addictus
11 mars 2009 · 4 736 Inlägg

påsen skrev:

volvo_1987 skrev:

påsen skrev:

mulleina skrev:
Nu kan jag ingetting om trimmning men baserat på dina källor kosta det 142kr per hästkraft på tubomotot och respektive 111 på sugmotor

Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.


Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Hur menar du nu? tongue
150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte tongue

/Påsen

Men brukar säga att det kostar 1000 kr/hästkraft tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
volvo_1987
11 mars 2009 · 1 675 Inlägg

Är ju dyrt i alla fall, men smakar det så kostar det wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
11 mars 2009 · 764 Inlägg

påsen skrev:

volvo_1987 skrev:

påsen skrev:
Tänk på att jag skrev MAX 10000:- för turbomotorn och MINST 15000:- för sugmotorn.
Detta va bara för en lätt jämförelse så att säga.

I verkligheten så blir det nog närmare 25000:- för att uppnå den effekten på sugmotorn och kanske 6000:- på turbomotorn.
Men som sagt, ville skriva en lätt jämförelse så att dem som inte tror det förstår att det ÄR dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.


Jo jag vet, därför som jag skrev minst 15000:- blir troligtvis bra mycket dyrare än det dock.

/Påsen

en nolla till wink

Hur menar du nu? tongue
150000:- för å trimma en sugmotor från 116hk till 250hk? Det stämmer absolut inte tongue

/Påsen

Hur många känner du som kör rödmotorer med 250 sugishästar?

Lite snabbt.
En originalmotor b230 med uppskattad verkningsgrad till 30% och uppskattad fyllnadsgrad 80% måste på Etanol varva typ 16 0000 rpm för att uppnå 250 hk. Realistiskt?

Om du vråltrimmar den med grymt portat topplock och resten av motorn perfekt avstämd (du smäller inte ihop en sådan motor som enkel amatör med vinkelslip och dremel) för en fyllnadsgrad på säg 120%, samma verkningsgrad som innan, räcker det med att varva 11 000 rpm.

En sådan motor smäller du alltså ihop för 15 000.-?

Fotnot: jag reserverar mig för ev. beräkningsfel, grundprincipen bör det iaf inte vara något fel på smile (eller Sharky?)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang