5711
Sök

Volvo & saab hur ska dom överleva?

956 Inlägg
11 mars 2009
Larsson_Power skrev:
Volvo och SAAB FÅR inte gå ihop. Då kan inte vi SAAB-vildar och Volvoraggare retas med varandra längre! tongue

Bättre det än att ett bilmärke går under och sedan drar med sig det andra?

huh?
10 427 Inlägg
11 mars 2009
azXig skrev:
740 Turbo var väl rena lyxbilen i slutet på 80-talet kan jag tänka mig då big_smile

Beror på vad man jämför med. En Volvo 780 av 1989 års modell ska ha kostat 343 800
enligt Teknikens Världs 'Alla Bilar'.

"343 800 kr år 1989 (Årsmedel) motsvarar 544 475,11 kr år 2009 (Januari).
Detta innebär en förändring med 58,37%"

http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

Rätt saftigt för att vara den kantigaste produktionsvolvon genom tiderna wink

OEM <3
6 957 Inlägg
11 mars 2009
AutoCare skrev:
bli myndig och skaffa körkort

Helrätt attityd du.. roll

OEM <3

Saabvilde!
1 708 Inlägg
11 mars 2009
Glader9991 skrev:
Larsson_Power skrev:
Volvo och SAAB FÅR inte gå ihop. Då kan inte vi SAAB-vildar och Volvoraggare retas med varandra längre! tongue

Bättre det än att ett bilmärke går under och sedan drar med sig det andra?

Du förstår inte skojet i mitt inlägg? tongue Men tror inte det komemr att hända ändå. tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2009
Bjork skrev:
AutoCare skrev:

Tycker precis likadant, kom bara inte på något bra svar hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
11 mars 2009
Rquired skrev:
Bjork skrev:
AutoCare skrev:

Tycker precis likadant, kom bara inte på något bra svar hmm

Han är rätt ny på forumet, skapar trådar hit och dit som redan finns liknande av, använder
sig av dubbelmoral, stundtals tyken attityd...tagga ner lite om du ska få nån
respekt på forumet överhuvudtaget.

Jag respekterar de flesta på forumet, en del lite mer än andra, men när det kommer
in en person och beter sig såhär, då är det fan droppen.

Mvh

OEM <3

144 Inlägg
11 mars 2009
Svaret är enkelt. Gör bilar som folk vill ha! Svårare än så är det inte!

Robban

Robert

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 mars 2009
Felet är att dem gör inte bilar som ligger i tiden verkar det som. Volvo har ju bara c30 som "småbil" och vad jag har förstått så har den samma volvo femma som dem andra modellerna? har även hört att den drar en del soppa för en bil i den klassen.

Vad dem behöver är en bil i varje klass igentligen. Dem behöver en småbil, med många motoralternativ, allt från 1,0 snålis till GTi supersport. Dem behöver en ny arbetshäst (2/7/9 serie) med enkel robust teknik, en bil gjord för att hålla helt enkelt, en lyx-bilmed stor motor, en sportbil(p1800) och sedan så långt det går hålla pålitligheten och kvalitén dem varit kända för.
Senast redigerat av AcesHigh666 (11 mars 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

4 637 Inlägg
12 mars 2009
AcesHigh666 skrev:
Felet är att dem gör inte bilar som ligger i tiden verkar det som. Volvo har ju bara c30 som "småbil" och vad jag har förstått så har den samma volvo femma som dem andra modellerna? har även hört att den drar en del soppa för en bil i den klassen.

Vad dem behöver är en bil i varje klass igentligen. Dem behöver en småbil, med många motoralternativ, allt från 1,0 snålis till GTi supersport. Dem behöver en ny arbetshäst (2/7/9 serie) med enkel robust teknik, en bil gjord för att hålla helt enkelt, en lyx-bilmed stor motor, en sportbil(p1800) och sedan så långt det går hålla pålitligheten och kvalitén dem varit kända för.

Du har helt rätt!

Volvo har numera bara modeller som ligger i klassen mellan vanlig bil och premiumbil. sad
Senast redigerat av EmilHammarlund (12 mars 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 mars 2009
AcesHigh666 skrev:

C30 DRIVe drar ju bara 0,39l/milen, men det kanske du har missat? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 571 Inlägg
12 mars 2009
En billig småbil, säker, snål, miljövänlig och gärna bra kvalitet, skulle vara en lösning tror jag. Volvo S10 1.2liter och Saab 9-1 smile Typ.

Körv
3 535 Inlägg
12 mars 2009
TurbOla skrev:
AcesHigh666 skrev:

Jo visst är det fint att volvo äntligen kommit på att dom ska göra motorer som drar lite.

Men grejen är att det är för jävla sent påkommet. V.A.G har nästan enbart billiga motorer i sitt utbud (Det vill säga motorer som drar lite bränsle)

Har inget emot volvo, men dom är för sent ute för att ha en chans på småbilsmarknaden.
Tyvärr TurbOla, alla är inte så förälskade i Volvo som dig..

Truckdriving Man

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 mars 2009
TurbOla skrev:
AcesHigh666 skrev:

Ja å har du läst på att med "drive" versionerna så får man dra typ max 7-800kg på dragkroken för ananrs blir dom överhettade osv ? vem fan vill ha sån skit ? du får ju dra mer med en fård fiesta från 85...å den drar ändå mindre sås...e nog fan nästan piggare också :p

1 814 Inlägg
12 mars 2009
Xuri skrev:
TurbOla skrev:
AcesHigh666 skrev:

Ja å har du läst på att med "drive" versionerna så får man dra typ max 7-800kg på dragkroken för ananrs blir dom överhettade osv ? vem fan vill ha sån skit ? du får ju dra mer med en fård fiesta från 85...å den drar ändå mindre sås...e nog fan nästan piggare också :p

Hur ofta kör medelsvennsson med släp? roll

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 mars 2009
expect1991 skrev:
Xuri skrev:
TurbOla skrev:

Hur ofta kör medelsvennsson med släp? roll

Nä men om jag omformulerar

För att bilen ska dra så lite, ska man ha deras skitfälgar, deras däck
du ska växla när indikatorn visar... osv osv
sen tror inte jag servicekostnaderna e dom minsta heller...så totalt sett är de nog skit samma om den drar 0.39 när de är pissdyrt å serva totalkostnaden blir hög i alal fall

RMR-Crew
478 Inlägg
12 mars 2009
Larsson_Power skrev:

Nää, det skulle ju vara bättre om båda gick i konkurs då eller?

1 414 Inlägg
12 mars 2009
Det stora felet med svensk bil industri är att det inte finns något större perspektiv i olika bilmodeller, de bilar som SAAB o Volvo bygger kostar ca 180'000 o uppåt, vilket för en vanlig svensk arbetare är otroligt mycket pengar... Folk köper opel, renault, ford o diverse japanare som är billigare...

Och när man köper en utländsk bil går pengarna ut ur landet o vi som land i helhet förlorar på det...

SAAB o volvo borde bygga fler varianter i fler storlekar som passar fler konsumenter. På så vis kan fler köpa svenskt o pengarna stannar i landet. Kanske till o med intresset för märkena skulle öka utomlands...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Det är lättare att prata än att få något sagt.
735 Inlägg
12 mars 2009
Ni glömmer i era resonemang kring Volvo och Saabs bilmodeller att ALLA biltillverkare har tappat i försäljning över HELA världen och det är inte ENBART bilmodellerna det beror på. Det är INTE bara Volvo och Saab som har det kämpigt i dessa tider men ju mindre man är som tillverkare desto känsligare är blir man, och desto snabbare ger sämre tider utslag. Volvo och Saab må vara stora företag med svenska mått men jämfört med konkurenter runt om i världen är båda företagen väldigt små med väldigt liten marknadsandel.
Bilar är förhållandevis dyra prylar och i dåliga/osäkra tider är det ju knappast ett tvång att byta bil, i alla fall inte till en fabriksny, utan många avvaktar sannolikt tills konjunktur och ekonomi lugnar ner sig. Ny bil är nog för de allra flesta det första man avstår när ekonomin känns osäker.

643 Inlägg
12 mars 2009
MrH skrev:
Ni glömmer i era resonemang kring Volvo och Saabs bilmodeller att ALLA biltillverkare har tappat i försäljning över HELA världen och det är inte ENBART bilmodellerna det beror på. Det är INTE bara Volvo och Saab som har det kämpigt i dessa tider men ju mindre man är som tillverkare desto känsligare är blir man, och desto snabbare ger sämre tider utslag. Volvo och Saab må vara stora företag med svenska mått men jämfört med konkurenter runt om i världen är båda företagen väldigt små med väldigt liten marknadsandel.
Bilar är förhållandevis dyra prylar och i dåliga/osäkra tider är det ju knappast ett tvång att byta bil, i alla fall inte till en fabriksny, utan många avvaktar sannolikt tills konjunktur och ekonomi lugnar ner sig. Ny bil är nog för de allra flesta det första man avstår när ekonomin känns osäker.

audi har sålt mer så ALLA har inte tappat.

huh?
10 427 Inlägg
12 mars 2009
En sak som jag tänkt på är att Volvo PV aldrig har sålt någon pickup i stil med
Renault/Peugeot/Fiat/Skoda/VWs-modeller som tuktas runt i hela landet.

Tror en liten billig Volvo-pickup vore fränt. Kanske inte lika tufft för imagen men
borde ju sälja bra i Sverige skulle jag kunna tänka mig. Förutsatt att det inte bara
är emblemet som är bytt på en befintlig modell som andra bilar är tongue

Sök