Isak90´s Projekt Volvo S60 2,4T (2001) & V70 2,5T (1997) || Just nu: Slipat rost på V70in!

Projekttråd för S60in och V70in, men då framförallt under byggnationen av S60in!
  • 42 Följare
  • 521 070 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2012
isak90
8 november 2009 · 1 997 Inlägg

dcay skrev:

isak90 skrev:

Kan också tillägga att ikväll kl 23.10-23.15 dog S70in jag hade för exakt ett år sen!
Jag skänker iaf den en tanke smile
*LÄNK*

R.I.P

Kommer ihåg att vi satt med din farsa o hade lektion dagen efter, fick ledigt när han behövde åka o träffa dig på sjukhuset, jag tror iallafall det var detta som hänt då, din far är/va väll lärare?

Gött att du klarade dig iallafall, ser helt sjukt ut.

Ja då minns du nog rätt. Han e lärare..

smile

isak90
8 november 2009 · 1 997 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Klart bilder uppskattas, sagt det förut tror jag wink tongue

Kommer bli riktigt sjysst med den fronten, ska bli intressant att se resultatet såsmåningom smile

wink

Ja vi får se vad jag kan lyckas knåpa ihop med den tongue Det roligaste kommer ju sen när de ska  slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, slipa o slipa lite till lol

Tack=)
// Fredrik

isak90
8 november 2009 · 1 997 Inlägg

Owla skrev:
Riktigt härligt projekt du knåpat ihop smile Suttit o läst igenom alla dina 3 projekttrådar roll Måste säga att du o Jacob verkligen inte har turen med er när de gäller bilar, tyvärr börjar ja nog också haka på där = Jacob måste vara syndabocken! Riktigt clean bil du har och hoppas du lyckas göra något snyggt av fronten! tyvärr är det nog som de flesta säger att det bildas väldigt mycket luftfickor i fogskummet som gör att det snabbt blir stora mängder skum, men hoppas somsagt du kan fullfölja de smile Även ruskigt imponerad av omlackeringen av fälgarna, skitsnyggt!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, TACK så jättemycket! big_smile Det värmer att du tagit dig tid och läst alla 3 smile

Haha nä vi har inte haft det, och jag tror på din teori om Jacob där alltså cool

Ja jag ska se vad jag kan fixa där, får det bara ta lite tid så ska det nog kunna bli bra smile Jag har ju fram till sommaren på mig så det e ju ett tag kvar wink

Tack så mycket, det var faktiskt ganska enkelt ändå, var små o fina ytor o lacka smile

Tack igen big_smile
// Fredrik

isak90
8 november 2009 · 1 997 Inlägg

Rallyhalle skrev:

isak90 skrev:

Owla skrev:
Riktigt härligt projekt du knåpat ihop smile Suttit o läst igenom alla dina 3 projekttrådar roll Måste säga att du o Jacob verkligen inte har turen med er när de gäller bilar, tyvärr börjar ja nog också haka på där = Jacob måste vara syndabocken! Riktigt clean bil du har och hoppas du lyckas göra något snyggt av fronten! tyvärr är det nog som de flesta säger att det bildas väldigt mycket luftfickor i fogskummet som gör att det snabbt blir stora mängder skum, men hoppas somsagt du kan fullfölja de smile Även ruskigt imponerad av omlackeringen av fälgarna, skitsnyggt!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, TACK så jättemycket! big_smile Det värmer att du tagit dig tid och läst alla 3 smile

Haha nä vi har inte haft det, och jag tror på din teori om Jacob där alltså cool

Ja jag ska se vad jag kan fixa där, får det bara ta lite tid så ska det nog kunna bli bra smile Jag har ju fram till sommaren på mig så det e ju ett tag kvar wink

Tack så mycket, det var faktiskt ganska enkelt ändå, var små o fina ytor o lacka smile

Tack igen big_smile
// Fredrik

Varför nämns mitt namn alltid när ordet otur kommer på tal roll

//Jacob

Haha jag man kan ju undra cool

isak90
8 november 2009 · 1 997 Inlägg

Owla skrev:

Rallyhalle skrev:
Varför nämns mitt namn alltid när ordet otur kommer på tal roll

//Jacob

Kanske eftersom det är aldrig en själv det är fel på (eller ens tur), utan när något går åt skogen gäller det att hitta en syndabock för det istället wink

Och till fredrik: Sant, tar du bara tid på dig och tänker på att inte plasta direkt på fogskummet så ska det nog kunna bli lyckat! Du verkar ju vara väldigt noggrann i övrigt smile

Tack så mycket smile

Jag lästa i någon tråd här på forumet att man kunde använda byggspackel innan man plastade så planen ligger på att använda de..

// Fredrik

isak90
11 november 2009 · 1 997 Inlägg

Owla skrev:

isak90 skrev:

Owla skrev:

Kanske eftersom det är aldrig en själv det är fel på (eller ens tur), utan när något går åt skogen gäller det att hitta en syndabock för det istället wink

Och till fredrik: Sant, tar du bara tid på dig och tänker på att inte plasta direkt på fogskummet så ska det nog kunna bli lyckat! Du verkar ju vara väldigt noggrann i övrigt smile

Tack så mycket smile

Jag lästa i någon tråd här på forumet att man kunde använda byggspackel innan man plastade så planen ligger på att använda de..

// Fredrik

Tips bara! läste detta i en annan tråd:

Tropp skrev:
ja. vi slipade ju till fronten med slipmaskin. gick bra det med. hehe, sen var det någon som sa att det gick bra med vanlig hus-färg på frigoliten men när vi målat på flera lager och det hade torkat och vi la på plasten så blev det för varmt oh frigoliten smälte och vi fick en ojämn uta. blev mycket mer slipande och spacklande för oss då. epoxi använde vi oss av på sidorna och bakdelarna och det är stenhårt. fungerade utmärkt.

Så först forma frigoliten > måla på 2-3 lager epoxi > waxa på epoxi för att formen ska släppa > Sen plasta.

Kan kanske vara till användning smile Hunnit fixa nått mer?
MVH

Dock ska jag inte gjuta av en form utan bara plasta rakt på.. Så det enda jag behöver e ju nått som e beständigt mot polyestern.. Men ska kolla upp detta mer innan jag börjar och jag kommer prova innan smile

Tack så mycket för ditt engagemang big_smile

Nä jag har inte hunnit nått mer ännu.. E i Trollhättan under veckorna då jag pluggar där men i helgen åker jag hem till föräldrarna i Lysekil och då kommer jag fortsätta smile

// Fredrik

isak90
12 november 2009 · 1 997 Inlägg

Owla skrev:

isak90 skrev:

Owla skrev:

isak90 skrev:
Tack så mycket smile

Jag lästa i någon tråd här på forumet att man kunde använda byggspackel innan man plastade så planen ligger på att använda de..

// Fredrik

Tips bara! läste detta i en annan tråd:


Kan kanske vara till användning smile Hunnit fixa nått mer?
MVH

Dock ska jag inte gjuta av en form utan bara plasta rakt på.. Så det enda jag behöver e ju nått som e beständigt mot polyestern.. Men ska kolla upp detta mer innan jag börjar och jag kommer prova innan smile

Tack så mycket för ditt engagemang big_smile

Nä jag har inte hunnit nått mer ännu.. E i Trollhättan under veckorna då jag pluggar där men i helgen åker jag hem till föräldrarna i Lysekil och då kommer jag fortsätta smile

// Fredrik

Syftade mest på att du kanske skulle försegla frigoliten med epoxi istället för byggspackel? O sen plasta på epoxin istället för du lär ju troligen få insjunkningar annars hmm

Menar du att jag ska måla med epoxifärg innan? Det kan ju kanske vara ett alternativ.. Jag vet inte vart jag läste de här på forumet om byggspackel.. (det var någon saab 900 som han plastade eget kjolpaket) Där hade det funkat iaf men jag kommer prova innan o se så de inte smälter..

// Fredrik

isak90
13 november 2009 · 1 997 Inlägg

Sitter o funderar på om man skulle skaffa sig en eller ett par satser med xenon-konverteringssatser? Finns ju på vvme för ca 300kr+frakt / kit yikes Då e de dom stora ballasterna, hur stora e dom jämfört med slim-modellen? Någon som vet?? Skiljer ca 100kr/kit för slim eller vanlig.. Man blir lite sugen faktiskt big_smile

Värt o fundera över iaf! Men isf blir de efter besiktningen som ska göras i december..
// Fredrik

isak90
13 november 2009 · 1 997 Inlägg

Jolle87 skrev:
Så nu har jag läst igenom hela projket tråden:) Riktigt bra jobbat med bilen, blir kanon bra med alla förändringar du gjort på bilen så här långt. Detta kommer garanterat att följas!

Lycka till med bilen:)

Tackar så mycket! big_smile Jag hoppas kunna få till något snyggt med bilen så den sticker ut lite från alla andra wink

Kul att du gillar de smile
// Fredrik

isak90
13 november 2009 · 1 997 Inlägg

Elda skrev:
Xenonkonvertera inte halvljuset.. Snälla.. det är så JÄVLA jobbigt att bli bländad av alla dessa idioter..

Jasså? Förändrar det ljusbilen menar du??

isak90
13 november 2009 · 1 997 Inlägg

Owla skrev:

isak90 skrev:

Owla skrev:

Syftade mest på att du kanske skulle försegla frigoliten med epoxi istället för byggspackel? O sen plasta på epoxin istället för du lär ju troligen få insjunkningar annars hmm

Menar du att jag ska måla med epoxifärg innan? Det kan ju kanske vara ett alternativ.. Jag vet inte vart jag läste de här på forumet om byggspackel.. (det var någon saab 900 som han plastade eget kjolpaket) Där hade det funkat iaf men jag kommer prova innan o se så de inte smälter..

// Fredrik

Hoppas man får lov att länka till annan tråd med lite tips!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 54&p=6
Där är en tråd med lite matnyttiga tips och inte alltför mycket att läsa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=7
Där är den med byggspackel osv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 08&p=1
En sista bra sida att kolla lite på.

läser man igenom de 2 första trådarna och skummar igenom den sista lite snabbt så får man en hel del bra tips, men samtidigt en hel del varningar på hur man inte ska göra, man lär ju sig av misstag wink

Angående xenon konverteringen så håller jag med om att det är snyggt, men frågan är om det inte börjar bli lite väl många som efterkonverterar.
MVH
Owla

Tack så jätte-mycket! Betyder mycket när någon som du lägger ner så mycket tid och kommer med tips i ett projekt big_smile

Nu har jag en massa rolig läsning framför mig smile Kollade den första nu o där använde de ju frigolit men fogskum reagerar kanske ungefär likadant.. ?

Jag tycker det e bra mycket snyggare än halogen! Sen om man kan få bättre ljus med så skadar ju inte de smile Jo de börjar bli några stycken, har vart inne på o köpa xenon-lyktor med men då snackar vi ju om helt andra priser... hmm

Tack igen för dina tips! big_smile
// Fredrik

isak90
13 november 2009 · 1 997 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Elda skrev:

isak90 skrev:

Jasså? Förändrar det ljusbilen menar du??

Yepp. för det första. för det andra ska alla bilar som har xenon vara utrustade med automatisk nivåreglering då xenon bländer mer (ju mer du ser, ju mer bländar det) om det är felinställt. Eftermonterad exenon tycker jag är Minst lika jobbigt som en bil med halogen helljus.

Sen finns det ju folk som fattar att rikta om lyserna med ...
Tycker inte det är så jobbigt så länge dom inte lyser rätt i ögonen.
Om du ska konventera så köp riktiga prylar. xenon= Du får vad du betalar för

Jo man kan ju rikta in dom efteråt och sen kan jag ju ställa ner dom lite med regleringen jag har inifrån kupén..

Jag har läst på forumet om att de flesta är nöjda med vvme´s satser.. Blir de xenon så blir det därifrån smile

// Fredrik

isak90
13 november 2009 · 1 997 Inlägg

Rallyhalle skrev:

isak90 skrev:
Sitter o funderar på om man skulle skaffa sig en eller ett par satser med xenon-konverteringssatser? Finns ju på vvme för ca 300kr+frakt / kit yikes Då e de dom stora ballasterna, hur stora e dom jämfört med slim-modellen? Någon som vet?? Skiljer ca 100kr/kit för slim eller vanlig.. Man blir lite sugen faktiskt big_smile

Värt o fundera över iaf! Men isf blir de efter besiktningen som ska göras i december..
// Fredrik

Den där 100 extra för slimmodellen e de värt smile
Såg nån bild där dom olika ballasterna jämfördes o de e stor höjdskillnad. Så du kommer kunna göra en snyggare installation med slimmodellen smile

//Jacob

Okej då får de bli slim om det blir nått smile

// Fredrik

isak90
14 november 2009 · 1 997 Inlägg

Update!

Har pillat med fronten ganska mycket idag och nu börjar det likna något tycker jag big_smile Man börjar se hur formerna kan tänkas att bli smile

Synen som mötte mig idag
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801211_f2b4ko.jpg

Jag kom på att jag inte mätt något direkt på bilen hur låg fronten kommer att bli så passade jag på o göra det. Tur kan man nog säga att det var för att det var inte mycket till markfrigång när jag mätte cool Detta fick ju givetvis fixas till o bra att jag märkte de nu ist för när allt typ va klart tongue Markfrigången är nu drygt 10cm och det kommer nog bli lite till sen smile Bilen ska ju sänkas också wink

Fick kapa av drygt 10-15cm för att fronten inte ska gå i backen bara den sitter på bilen, de svarta strecket e det som ska bort wink Här syns också lite idéer som jag haft hur luftintaget ska kapas upp
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801214_qs4y1z.jpg

Kapat bort en del
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801216_9c0wsi.jpg

Kapning, här syns också att jag slipat en del smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801221_cm1ha5.jpg

Färdigkapat och påbörjat ur kapningen för luftintaget, eller bestämt en form på det iaf roll Åsikter??
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801225_mq2x1u.jpg

Rakt framifrån, ska vara runda o fina hörn på ur kapningen sen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801227_gru3gb.jpg

Här ser man hur formerna kommer att bli.. Kan bli bra detta big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801229_tblhmg.jpg

Jag gillart wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801230_447fwu.jpg

Sen började det skymma ute så då fick jag lämna stället.. Fyllde på med mer fogskum där det var lite håligheter och där jag tyckte det skulle byggas upp lite till smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801232_gb1yv8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/801237_g6as7p.jpg


Det var allt för idag! Imorrn behöver jag plugga en del så det blir nog inget mer jobb då.. Men det känns skönt att man börjar se lite hur det kan tänkas bli när man e klar smile

Kom gärna med åsikter om vad ni tycker om den, ur kapningen e inte gjord än så där kan ändras om det skulle va så.. smile

// Fredrik


isak90
14 november 2009 · 1 997 Inlägg

albin715 skrev:
Nice! big_smile kommer bli bra detta! Bara att sätta igång med kjolar och resten med;)

Tack! smile

Haha ja så bara o bara e de väl inte med roll Nä men blir detta bra med plastning o lack så är tanken att baken också så ska få sig en omgång med smile sidokjolar däremot ligger planen på o köpa, tror de blir lite svårt o göra det själv.. hmm

// Fredrik

isak90
14 november 2009 · 1 997 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Fan de där har du fått till riktigt bra Fredrik! big_smile

//Jacob

big_smile cool

isak90
14 november 2009 · 1 997 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Blir ju kanon det där, kommer bli sjysst med lite egen design samt kunna känna att man gjort det själv smile

Tackar så mycket big_smile

Jo precis så känner jag med, kul med något eget som ingen annan har smile

// Fredrik

isak90
16 november 2009 · 1 997 Inlägg

Owla skrev:

isak90 skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Blir ju kanon det där, kommer bli sjysst med lite egen design samt kunna känna att man gjort det själv smile

Tackar så mycket big_smile

Jo precis så känner jag med, kul med något eget som ingen annan har smile

// Fredrik

Ser ju riktigt bra ut detta! cool Skulle kanske varit nice med ytterligare någon cm typ utsidan på tejpen? Sen lagt igen listen framtill, skulle blivit riktigt nice smile

Tackar smile

Jag kan nog inte kapa så mycket mer utåt sidorna för på baksidan sitter fästena för dimljusen o dom behöver jag ha kvar tongue Kan kanske kapa på yttersidan för tejpen.. Ska kolla lite på de i helgen smile

Tyvärr så behöver jag ha listen där då man fäster kofångaren bakom listen.. annars hade jag görna lagt igen den smile

// Fredrik

isak90
16 november 2009 · 1 997 Inlägg

Timmyboy skrev:
riktigt nice, MEN! tycker inte du ska köra med dom runda hålen till dimljus, gör något kul där med kanske? smile

Tack tack! Okej, jag har tänkt att använda de stora dimljusen som sitter original.. Sen blir det mycket mindre jobb om jag behåller de smile

// Fredrik

isak90
16 november 2009 · 1 997 Inlägg

Tja!

Jag har kollat upp med ett företag nu om sidokjolar till bilen! Har kommit fram till att de blir lite jobbiga o göra själv än front och bak. För planen ligger så att blir det bra med fronten så bygger jag om baken med på ett snyggt sätt så det delbara draget fortfarande kan användas. smile Och det blir då dubbla pipor också wink

Jag tror att det är dessa sidokjolar, ev kan de va den lite kantigare modellen men jag väntar på svar..
http://213.132.112.100/images/25/2543578170.jpg

De tar 1200kr för kjolarna olackade och 2200kr för de lackade och monterade så jag kommer låta de montera dom också smile Samtidigt som detta fixas så ska de också få montera ögonlock samt vinge. Troligtvis ska de få lacka dörrlisterna också smile eventuellt även stötfångarna fram o bak när jag gjort klart dom..

Detta fixar jag till våren/början av sommaren när jag har ekonomi till det osv.. big_smile
// Fredrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang