2459
Sök

Vinterdäck vid vinterväglag, gäller de ?

Adder
972 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Har vid något tillfälle läst eller hört om en som körde med sommardäck vid denna tid dvs efter 1 april. Då kravet om v-däck försvinner.

Personen i fråga körde och fick "sladd" eller iallafall åkte av vägen så bilen fick en del skador. När försäkringsboalget skulle ge ut ersättning vart den mindre pga att de satt sommardäck på när de var vinterväglag på vägen olyckan inträffa.

Säg att du har bytt till s-däck. Kör och de är vinterväglag och polisen står där, kan du få böter då ? Om som jag nämde du kör med s-däck och de händer något kan försäkringsbolaget sänkte ersättningen utifallde är vinterväglag och man har s-däck och de finns dokumenterat?

Om så är fallet kan någon länka till någon sida som bekräftar detta.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

249 Inlägg
31 mars 2009
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=2

Jag TROR det stämmer, i fjällen t.ex snöar det ju ofta efter 1a april och då måste (bör?) man ha vinterdäck, vice versa skåne där det aldrig är vinterväglag (ok kanske ibland) behöver man inte ha vinterdäck även om det är januari eftersom det inte klassas som vinterväglag om det inte är snö och is på/runt vägen.
Senast redigerat av 85an (31 mars 2009)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 mars 2009
man ska ha vinterdäck om vinterväglag råder..... sen kan det skilja på vad som är vinterväglag mellan polis och försäk.. då försäk gjärna vill slippa betala ut ersättning

2slow

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
31 mars 2009
Vinterdäck
Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna.

Alltså, det är KRAV mellan 1 december–31 mars OM DET ÄR VINTERVÄGLAG.

Är det den 3 februari och inget vinterväglag, så gäller inte kravet, men minsta tendens (minusgrader) till vinterväglag så gäller ju kravet igen.

Så om det är den 1 april så gäller inte kravet längre, vinterdäck är inget krav längre.

Även om det är snöstorm, pimpelfiskande eskimåer vid gatbrunnarna och rytande isbjörnar i gathörnen så behöver du inte ha vinterdäck om det är mellan 31 mars-1 december.

Men det är ju dumt att utsätta sig för onödig risk genom att ha undermåliga däck.
Senast redigerat av Solstice (31 mars 2009)

1 893 Inlägg
31 mars 2009
Stämmer det att bolaget kan sänka ersätningen, eller är det en skröna? Går så mycket snack, skulle vara kul att höra en sådan direkt ur hästens mun. Alltså någon som verkligen råkat ut för det.
Inte en kompis brorsas lillasysters pojkväns pappa.
Oavset vad man har på fötterna, så länge mönsterdjupet är lagligt, kan man ju alltid hävda att man var på väg till fjällen efter 1-maj, om snö-skorna satt kvar. Eller att man är påväg ner till kontinenten mitt i vintern om man blir stoppad med sommar-skorna på. I tyskland får man inte ha dubbdäck, ser polisen dubbar där, sitter du på nästa båt tillbaka med oförättat ärände.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
31 mars 2009
Solstice skrev:
Vinterdäck
Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna.

Alltså, det är KRAV mellan 1 december–31 mars OM DET ÄR VINTERVÄGLAG.

Är det den 3 februari och inget vinterväglag, så gäller inte kravet, men minsta tendens (minusgrader) till vinterväglag så gäller ju kravet igen.

Så om det är den 1 april så gäller inte kravet längre, vinterdäck är inget krav längre.

Även om det är snöstorm, pimpelfiskande eskimåer vid gatbrunnarna och rytande isbjörnar i gathörnen så behöver du inte ha vinterdäck om det är mellan 31 mars-1 december.

Men det är ju dumt att utsätta sig för onödig risk genom att ha undermåliga däck.

Om försäkringsbolagen kan sänka ersättningen så är det ju helt sjukt då lagen inte gäller efter 1 april neutral

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

631 Inlägg
31 mars 2009
Det är ju ganska sjukt att åka omkring med sommardäck om det är några decimeter snö också.  wink

Det är klart att dom kan sänga ersättning om du har varit uppenbart att du varit vårdslös , vilket man är om man kör med sommardäck vid vinterväglag.. ?

Fetast i stan !!
991 Inlägg
31 mars 2009
Jag tycker faktiskt inte det är sjukt då lagen inte gäller !  Så man är inte olaglig på någe sätt .  men man får ju anpassa hastigheten efter väglag och däck !

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Adder
972 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Fick fortfarande inte ett konkret svar. Att polisen inte kan bötfälla kan jag gå med på men de gäller fortfarande försäkringen. De blir ju samma senario innan v-däcken ska på dvs i okt eller iallafall nov. Säg att man smäller då eller liknande och de råder vinterväg lag kan man glatt hämta ut alla försäkringspengar fast detta kanske inte skulle hänt om man haft rätt däck ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Ugglan-racing
362 Inlägg
31 mars 2009
ja du kan få böter för detta, men dom sänker inte pengarna du får utan självrisken höjs det är df du själv får mindre pengar.. !

sen kan jag säga att vinterväg lag gäller när det är +4 och neråt;)

Mvh jimmy

How does dust taste sucker??

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
31 mars 2009
blacklin3 skrev:
ja du kan få böter för detta, men dom sänker inte pengarna du får utan självrisken höjs det är df du själv får mindre pengar.. !

Mvh jimmy

om man ska orka vara petig så höjer jag till 5 grader...

http://www.guson.se/img/info/femma.gif

"

Vår vanliga svenska femkrona är ett alldeles utmärkt verktyg för att hålla koll
på vinterdäcken. Kan Ni se hela siffran är Era vinterdäck utslitna.
5:an påminner också om att när temperaturen går ned till 5 eller lägre
är det dags att lägga på vinterdäcken.2

"

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
31 mars 2009
vinterväglag råder då det är i snitt under plus 5 grader på ett dygn, så är det 10grader varmt och sol så kan det lika gärna vara "vinter".. så länge det är kallt på kvällen/natten så det slår ut det varma på dagen..
det är det som försäkringsbolagen har som riktpunkt, därför man kan få böter/ dom inte betalar ut för skador, även om det är helt bart ute..
Mvh

Adder
972 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
tal0n skrev:
vinterväglag råder då det är i snitt under plus 5 grader på ett dygn, så är det 10grader varmt och sol så kan det lika gärna vara "vinter".. så länge det är kallt på kvällen/natten så det slår ut det varma på dagen..
det är det som försäkringsbolagen har som riktpunkt, därför man kan få böter/ dom inte betalar ut för skador, även om det är helt bart ute..
Mvh

Även idag ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

KHRacing
1 april 2009
blacklin3 skrev:

Mvh jimmy

Du kan omöjligt få böter för att ha sommardäck med godkänt mönster på vid nyttjande den 1/4 varje år.
Oavsett väglag. DÅ just vinterdäckslagen gäller till den 31/3 varje år.

12 086 Inlägg
1 april 2009
Så om de är värsta snövädet i mars och en bit in på april så är de alltså inte lag på vinterdäck såfort de blir 1 april? Låter ju fel, finns de inget finstilt ni missat  tongue

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
1 april 2009
JapMax skrev:
Så om de är värsta snövädet i mars och en bit in på april så är de alltså inte lag på vinterdäck såfort de blir 1 april? Låter ju fel, finns de inget finstilt ni missat  tongue

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

läs själv och berätta vad du kom fram till smile

Adder
972 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
Ska ringa mitt försäkringsbolag imorrn i ett annat ärende så ska jag höra vad de säger. Men har hört att en fick minskad ersättning pga dåliga däck de var inte under 1.6mm men nära de var s-däck så.. Ser vad de säger imorrn.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

3 059 Inlägg
1 april 2009
Ja förmodligen var det inte godkänt mönster på bilen.. Kan mycket väl tänka mig att bolagen kan sänka ersättning / höja självrisk om man krockar / sladdar av vägen med ett underkänt däckmönster.. o de e ju inte mer än rätt.

Adder
972 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
Smajly skrev:
Ja förmodligen var det inte godkänt mönster på bilen.. Kan mycket väl tänka mig att bolagen kan sänka ersättning / höja självrisk om man krockar / sladdar av vägen med ett underkänt däckmönster.. o de e ju inte mer än rätt.

De var 1.6 mm precis eller pytte lite över 1.6 men försäkringsbolaget hävdade ändå att de var slitna inte OLAGLIGA utan slitna..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 april 2009
KHRacing skrev:
blacklin3 skrev:

Mvh jimmy

Du kan omöjligt få böter för att ha sommardäck med godkänt mönster på vid nyttjande den 1/4 varje år.
Oavsett väglag. DÅ just vinterdäckslagen gäller till den 31/3 varje år.

om inte vinterväglag råder.. snö, frost, is, modd på vägbanan, då är det olagligt med sommardäck, oavsätt om det är 1/4 eller mitt i sommarn..

Sök