Hur mkt rabatt har bilverkstäder hos biltillbehörsfirmor på delar?

Poon Knegare
2 april 2009 · 302 Inlägg

FireTraXX skrev:

mash100 skrev:
Kan det vara så här  att bilverkstaden köper in reservdelarna till din bil på  reservdelsfirman som ger bäst rabatt till verkstaden ? även om det blir dyrare för kunden

En seriös verkstad (Som inte är hos bilhandlaren) köper originaldelar.

Många eftermarknadsdelar är orginadelar utan samma serienummer!

Poon
Love the sound...
Natural
2 april 2009 · 431 Inlägg

FireTraXX skrev:

mash100 skrev:
Kan det vara så här  att bilverkstaden köper in reservdelarna till din bil på  reservdelsfirman som ger bäst rabatt till verkstaden ? även om det blir dyrare för kunden

En seriös verkstad (Som inte är hos bilhandlaren) köper originaldelar.

Jasså du.

Om vi leker med leverantören HELLA.

Om Autoexperten Säljer en Hella stråkastare till din Audi, i en Hella kartong. Är det en originaldel då?
Eller, Om VAG säljer en Hella strålkastare ompackad i en VAG kartong. Är det en originaldel?

Det jag vill försöka säga är att många större leverantörer tillverkar massor av delar till Originalhandlarna.

Senast redigerat av Natural (2 april 2009)

FireTraXX DFFL
2 april 2009 · 9 020 Inlägg

Poon skrev:
Många eftermarknadsdelar är orginadelar utan samma serienummer!

Många är inte alla.

Natural skrev:

FireTraXX skrev:

mash100 skrev:
Kan det vara så här  att bilverkstaden köper in reservdelarna till din bil på  reservdelsfirman som ger bäst rabatt till verkstaden ? även om det blir dyrare för kunden

En seriös verkstad (Som inte är hos bilhandlaren) köper originaldelar.

Jasså du.

Om vi leker med leverantören HELLA.

Om Autoexperten Säljer en Hella stråkastare till din Audi, i en Hella kartong. Är det en originaldel då?
Eller, Om VAG säljer en Hella strålkastare ompackad i en VAG kartong. Är det en originaldel?

Det jag vill försöka säga är att många större leverantörer tillverkar massor av delar till Originalhandlarna.

Självklart så finns ju undantag.
Jag menade mer piratdelar aka No Name-skräp.
Men står det VW/Audi på det jag ska få i min bil så köper jag hellre det än om det är endast tillverkarens logga där.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Poon Knegare
2 april 2009 · 302 Inlägg

FireTraXX skrev:

Poon skrev:
Många eftermarknadsdelar är orginadelar utan samma serienummer!

Många är inte alla.

Natural skrev:

FireTraXX skrev:

En seriös verkstad (Som inte är hos bilhandlaren) köper originaldelar.

Jasså du.

Om vi leker med leverantören HELLA.

Om Autoexperten Säljer en Hella stråkastare till din Audi, i en Hella kartong. Är det en originaldel då?
Eller, Om VAG säljer en Hella strålkastare ompackad i en VAG kartong. Är det en originaldel?

Det jag vill försöka säga är att många större leverantörer tillverkar massor av delar till Originalhandlarna.

Självklart så finns ju undantag.
Jag menade mer piratdelar aka No Name-skräp.
Men står det VW/Audi på det jag ska få i min bil så köper jag hellre det än om det är endast tillverkarens logga där.

Hur kommer det sig att du inte har äkta Audifälgar på bilen då??

Poon
Love the sound...
FireTraXX DFFL
2 april 2009 · 9 020 Inlägg

Poon skrev:

FireTraXX skrev:

Poon skrev:
Många eftermarknadsdelar är orginadelar utan samma serienummer!

Många är inte alla.

Natural skrev:

Jasså du.

Om vi leker med leverantören HELLA.

Om Autoexperten Säljer en Hella stråkastare till din Audi, i en Hella kartong. Är det en originaldel då?
Eller, Om VAG säljer en Hella strålkastare ompackad i en VAG kartong. Är det en originaldel?

Det jag vill försöka säga är att många större leverantörer tillverkar massor av delar till Originalhandlarna.

Självklart så finns ju undantag.
Jag menade mer piratdelar aka No Name-skräp.
Men står det VW/Audi på det jag ska få i min bil så köper jag hellre det än om det är endast tillverkarens logga där.

Hur kommer det sig att du inte har äkta Audifälgar på bilen då??

För att de kostade 20000 kr mer, sån skillnad är det inte på oljefilter...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Natural
2 april 2009 · 431 Inlägg

"finns inga" piratdelar.
Det är Lag på att alla bildelar som säljs, måste vara minst lika bra som original, eller bättre.
Självklart finns det undantag. Men håller man sig till dom ledande reservdelsbutikerna är det lugnt.

// Robin

Malmoe SSS -12
2 april 2009 · 3 217 Inlägg

Har för mig att det är omkring 9 - 10% på ordinariepriset!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
mash100
2 april 2009 · 53 Inlägg

Natural skrev:
"finns inga" piratdelar.
Det är Lag på att alla bildelar som säljs, måste vara minst lika bra som original, eller bättre.
Självklart finns det undantag. Men håller man sig till dom ledande reservdelsbutikerna är det lugnt.

// Robin

Det stämmer . Ofta ät delarna bara ompaketerade. Eller stämplade som tex Volvo tändstift som man köper på Volvo.  Volvo äger väl ingen fabrik som tillverkar tandstift?? big_smile

Eller oljefilter, kamremmar,automatlådeolja mmmm......med Volvos logga på

Filter kommer väl från Mahle eller Boch. Kamremmana från Goodyear

Senast redigerat av mash100 (2 april 2009)

SePPPi
2 april 2009 · 45 Inlägg

Jobbar på en bildelsbutik kan säga att t.ex Lemförders framvagnsdelar till Audi/Vw m.m har bortslipat originalmärke smile men billigare.. rätt konstigt iom att dom lagt ner mer arbete i att slipa bort märket smile
Verkstadsrabatten är däremot varierande iom att inköpspriset varierar..

Volvo 760 Limousine "Macen" (1986)
twin_cam Smålänning
2 april 2009 · 7 877 Inlägg

Rabatten baseras som någon sa på hur mycket dom handlar.

Handlar verkstaden massor med avgassystem så får den bättre rabatt på den biten etc. Oftast brukar nya verkstäder börja på kanske 10% sen växer rabatten efterhand. Om Verkstaden går med i kedjans "fullkoncept" t.ex så har en Bilgrejjer Service verkstad lite bättre rabatter och erbjudanden hos Bilgrejjer Bildelar än en icke ansluten verkstad, men det kan givetvis variera med rabatten då den icke anslutna verkstaden kanske handlar mer...

Att man som kund inte ser röken av rabatterna kommer sig av att verkstaden säljer delarna till katalogpriset, så om dom köper in ett oljefilter t.ex för 45 kr, som kostar 60 kr till kund i butik, så tar dem mellanskillnaden som ren vinst då arbetskostnaden inte riktigt täcker alla utgifter..

Sen finns inga pitatdelar. EU säger att uppfyller delen vissa krav och passar så är det en originaldel, oavsett om det står Audi, Meyle, Moog, Lemförder eller Biltema på den. DÄRFÖR gäller numer garantin på bilen även om du servar på fristående verkstad.

Från en som jobbat både bakom disk och i ansluten verkstad hos en av Sveriges större kedjor smile

Senast redigerat av twin_cam (2 april 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
SePPPi
2 april 2009 · 45 Inlägg

twin_cam skrev:
Rabatten baseras som någon sa på hur mycket dom handlar.

Handlar verkstaden massor med avgassystem så får den bättre rabatt på den biten etc. Oftast brukar nya verkstäder börja på kanske 10% sen växer rabatten efterhand. Om Verkstaden går med i kedjans "fullkoncept" t.ex så har en Bilgrejjer Service verkstad lite bättre rabatter och erbjudanden hos Bilgrejjer Bildelar än en icke ansluten verkstad, men det kan givetvis variera med rabatten då den icke anslutna verkstaden kanske handlar mer...

Att man som kund inte ser röken av rabatterna kommer sig av att verkstaden säljer delarna till katalogpriset, så om dom köper in ett oljefilter t.ex för 45 kr, som kostar 60 kr till kund i butik, så tar dem mellanskillnaden som ren vinst då arbetskostnaden inte riktigt täcker alla utgifter..

Sen finns inga pitatdelar. EU säger att uppfyller delen vissa krav och passar så är det en originaldel, oavsett om det står Audi, Meyle, Moog, Lemförder eller Biltema på den. DÄRFÖR gäller numer garantin på bilen även om du servar på fristående verkstad.

Från en som jobbat både bakom disk och i ansluten verkstad hos en av Sveriges större kedjor smile

Jo stämmer smile Men finns juh även en gräns på rabatt, man kan juh inte ge mer rabatt än vad man har kvar själv smile

Volvo 760 Limousine "Macen" (1986)
twin_cam Smålänning
2 april 2009 · 7 877 Inlägg

SePPPi skrev:

twin_cam skrev:
Rabatten baseras som någon sa på hur mycket dom handlar.

Handlar verkstaden massor med avgassystem så får den bättre rabatt på den biten etc. Oftast brukar nya verkstäder börja på kanske 10% sen växer rabatten efterhand. Om Verkstaden går med i kedjans "fullkoncept" t.ex så har en Bilgrejjer Service verkstad lite bättre rabatter och erbjudanden hos Bilgrejjer Bildelar än en icke ansluten verkstad, men det kan givetvis variera med rabatten då den icke anslutna verkstaden kanske handlar mer...

Att man som kund inte ser röken av rabatterna kommer sig av att verkstaden säljer delarna till katalogpriset, så om dom köper in ett oljefilter t.ex för 45 kr, som kostar 60 kr till kund i butik, så tar dem mellanskillnaden som ren vinst då arbetskostnaden inte riktigt täcker alla utgifter..

Sen finns inga pitatdelar. EU säger att uppfyller delen vissa krav och passar så är det en originaldel, oavsett om det står Audi, Meyle, Moog, Lemförder eller Biltema på den. DÄRFÖR gäller numer garantin på bilen även om du servar på fristående verkstad.

Från en som jobbat både bakom disk och i ansluten verkstad hos en av Sveriges större kedjor smile

Jo stämmer smile Men finns juh även en gräns på rabatt, man kan juh inte ge mer rabatt än vad man har kvar själv smile

Näe precis smile Men ibland så får datorsystemet fnatt och sätter priset under rek. minimimarginal tongue Då blir verkstan glad iaf wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Erick
2 april 2009 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang