Saaben vill tok ladda!

GlimmaMera
3 april 2009 · 176 Inlägg

men jag fattar endå inte att wastegaten ska kunna göra så att bilen tok laddar 1,5-2 bar, någon som kan förklara detta för mig...big_smile

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
lampann
4 april 2009 · 42 Inlägg

Kan va membranet i wastegaten som spruckit! kör lite tryckluft iden och se om armen rör sig då! Mvh

Fredrik-79
4 april 2009 · 2 164 Inlägg

de kan med vara så att din WG kärvar och då kan också  ge tok ladd!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
don_holmbarg Min önska din lag
4 april 2009 · 24 Inlägg

GlimmaMera skrev:

Mäki skrev:
Skruva för guds skull inget på wastegatearmen, du ställer inte om laddet, bara hur den ska öppnas, och där är original inställning bäst.
Det är riktigt simpelt att byta wastegateklockan, vet inte hur bra du kommer åt din turbo men i värsta fall får du plocka ur den och skifta, går på någon minut bara smile

ja om det nu är wastegaten som är paj...hmm

de e förfan de lättaset sättet om du har mekanisk styrt laddtryck men de hjälper inte så mycket om du har el då blir de mäst bajs av de byt wastgate hjälper inte de kan de kanske vara magnetventilen som har fått en törn!?

GlimmaMera
4 april 2009 · 176 Inlägg

don_holmbarg skrev:

GlimmaMera skrev:

Mäki skrev:
Skruva för guds skull inget på wastegatearmen, du ställer inte om laddet, bara hur den ska öppnas, och där är original inställning bäst.
Det är riktigt simpelt att byta wastegateklockan, vet inte hur bra du kommer åt din turbo men i värsta fall får du plocka ur den och skifta, går på någon minut bara smile

ja om det nu är wastegaten som är paj...hmm

de e förfan de lättaset sättet om du har mekanisk styrt laddtryck men de hjälper inte så mycket om du har el då blir de mäst bajs av de byt wastgate hjälper inte de kan de kanske vara magnetventilen som har fått en törn!?

Jo men vart får jag tag i en wastegate till orginal turbo och magnetventilen har jag byt mot en annan och det vart fan mig inte bättre...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
isak_2234
4 april 2009 · 143 Inlägg

wategate stången ställer visst om laddet  igumed att det bestämmer hur länge turbon ska ladda så kortar man staget så laddar den mer och länger man staget så laddar den mindere;)

Fredrik-79
4 april 2009 · 2 164 Inlägg

Koppla en slang mellan compressor sidan på turbon och WG klockan och se vad laddet blir då.
Tok laddar den då¨är de WGn som kärvar och behöver mjukas upp lite så den kan röra sig.
Testa detta.

Har du kopplat slangarna rätt mellan MVn och övriga??

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
GlimmaMera
4 april 2009 · 176 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Koppla en slang mellan compressor sidan på turbon och WG klockan och se vad laddet blir då.
Tok laddar den då¨är de WGn som kärvar och behöver mjukas upp lite så den kan röra sig.
Testa detta.

Har du kopplat slangarna rätt mellan MVn och övriga??

MVH

undrar bara hur mycket muttern ska va ner skruvad för ungefärlig grundladd??

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
GlimmaMera
4 april 2009 · 176 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Koppla en slang mellan compressor sidan på turbon och WG klockan och se vad laddet blir då.
Tok laddar den då¨är de WGn som kärvar och behöver mjukas upp lite så den kan röra sig.
Testa detta.

Har du kopplat slangarna rätt mellan MVn och övriga??

MVH

Jag har kopplat ihop slangarna mellean wastegaten och kompressorn och pluggade "R" slangen och bilen ladde lika som innan ca 0,85 bar men jag har tagit loss wastegate stången idag och kände på denoch den gick relativt lätt och ska montera tillbaka det imorgon och se hur GLT blir imorgon...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
Fredrik-79
4 april 2009 · 2 164 Inlägg

De mest troliga är att du får justera glt till 0,4 bar och funkar inte de måste du fixa till wg klaffen!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
GlimmaMera
4 april 2009 · 176 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
De mest troliga är att du får justera glt till 0,4 bar och funkar inte de måste du fixa till wg klaffen!

MVH

finns det några renoverings grejer till wg klaffen???vart får man tag på sånt?

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
Fredrik-79
4 april 2009 · 2 164 Inlägg

vicka på den och rost lösande funkar bra. inge mewr behövs!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
GlimmaMera
5 april 2009 · 176 Inlägg

Nu har man monterat tillbaka wastegaten och skruvat ner stången till max men bilen vill iaf fortsätta ladda 0,85 bar så fort man börjar gasa så turbon börjar ladda.....NU ger jag upp och skickar bilen helvete på skroten...cool

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
Fredrik-79
5 april 2009 · 2 164 Inlägg

De är ju bara wg som kärvar.
Kan vara en spricka om du har otur.
Så svårt fixar man inte till felet.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Garfield
5 april 2009 · 1 019 Inlägg

GlimmaMera skrev:
Nu har man monterat tillbaka wastegaten och skruvat ner stången till max men bilen vill iaf fortsätta ladda 0,85 bar så fort man börjar gasa så turbon börjar ladda.

Du har alltså gjort WG-staget så långt som möjligt? Har du testat lampann's råd?

GlimmaMera
6 april 2009 · 176 Inlägg

Ja har fått tag i en annan wastegate, ska pröva byta den när jag får den så får vi se om det blir bättre..

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
bumpe Lastbilsmekaniker
6 april 2009 · 3 878 Inlägg

GlimmaMera skrev:
Ja har fått tag i en annan wastegate, ska pröva byta den när jag får den så får vi se om det blir bättre..

Prova innan du skruvar fast den nya så att WG-armen rör sig lätt och att WG-stången inte kärvar på tappen på armen!

GlimmaMera
6 april 2009 · 176 Inlägg

bumpe skrev:

GlimmaMera skrev:
Ja har fått tag i en annan wastegate, ska pröva byta den när jag får den så får vi se om det blir bättre..

Prova innan du skruvar fast den nya så att WG-armen rör sig lätt och att WG-stången inte kärvar på tappen på armen!

japp det ska jag göra...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
GlimmaMera
8 april 2009 · 176 Inlägg

nu har bilen börjat ryka väldigt mycket ibland, det är bara ibland och luktar bränd olja typ...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
Fredrik-79
8 april 2009 · 2 164 Inlägg

Kolla så att inte axeln i turbon glappar.
Den får INTE glappa axiallt men väldigt lite radiellt.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang