Ljudbygge V70R

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
11 april 2009 · 2 853 Inlägg

hehe, tror du på allvar ja menar mds skit ? ja kör sj på audison steg i bilen o dessa är inte gratis. över 10k per steg. mina kablar kostar som de flestas anläggningar.

jag gav endast synpunkter över hur jag upplevt basen thats it. sen JA, man får ej rätt upplevelse över en film men man kan få en viss ide över hur det låter. sen tror jag inte de är basen som gett han nå segrar. det kan ja säga till 100%
Det är en billig enl mig skitbas, du kan få exakt samma ljud ur en fast mds bas. som rwn.

Det om effekten som redan lonefox svarat på så lär man ju hellre driva en bas som "kräver" 250wrms med just det, än inte det.

Som sagt det handlar nog mkt om marknadsförning, då deras högre serier, tex ur o va alla heter spelar skjortan i finlir utav rw basen. och skulle jag välja mellan en bas med ett litet djup skulle ja välja hertz.

Mina basar idag har väl ett djup på 25cm, så ja kör dessa bakvänt i låda, men som ja poängterat så behöver jag knappast dem, då mitt framsystem i säg spelar som en kraftig 12"
Men de fyller ut de låga hz då ja spelar framsystemet på ca 63hz dvs middarna.

Det var inte menat som kritik, snarare som min personliga åsikt. Den dagen en bas för ca 1400kr elr va den ligger på spelar bättre än tex en för 10.000 om installationen är optimal för bägge.

Men jag tycker helt klart de är en bra lösning för billiga pengar. men som du skrev framsystemet är det viktiga.!

Senast redigerat av pattilatti2 (11 april 2009)

andreas_gbg_
12 april 2009 · 1 634 Inlägg

Denna tråden hade jag missat wink

Till att börja med får jag väl påstå att det är ganska idiotiskt att döma ut en bas som man provlyssnat på i en HELT FEL låda. 18liter slutet är det som gäller. Då låter den riktigt riktigt bra.

Att vi skulle köra med RW-basarna kan mycket väl varit marknadsföring, men sedan så satt ju som sagt RW-basarna i flera vinnande bilar EM 2007, bla Master Unlimited, Advanced 7ch och Advanced 5ch. Så den kan ju knappast låta illa wink

T-RÖD: Du kan ta bort korgen på basen. Jag kör med den basen och är fruktansvärt nöjd. Kommer dock byta ut den mot en 12" som jag har bak, eftersom jag har stadiga lådor i framdörrarna till 6,5" så spelar de tillräkligt djupt där fram.

Om du e polare med Henke kan väl han hjälpa dig lite, har har ju lite erfarenhet om man säger så smile

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (12 april 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
12 april 2009 · 2 853 Inlägg

Fortfarande så är de väl den övriga installationen som ger mest poäng:P

andreas_gbg_
12 april 2009 · 1 634 Inlägg

pattilatti2 skrev:
Fortfarande så är de väl den övriga installationen som ger mest poäng:P

Absolut, eller ja det är ju helheten som skapar det perfekta ljudet. Men du tror väl inte man kan vinna ett EM med en bas som låter skit?

Du är välkommen att provlyssna i min bil om du besöker nåt utav EMMA-eventen som jag tävlar på.

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (12 april 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
12 april 2009 · 2 853 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

pattilatti2 skrev:
Fortfarande så är de väl den övriga installationen som ger mest poäng:P

Absolut, eller ja det är ju helheten som skapar det perfekta ljudet. Men du tror väl inte man kan vinna ett EM med en bas som låter skit?

Du är välkommen att provlyssna i min bil om du besöker nåt utav EMMA-eventen som jag tävlar på.

Mvh Andreas

det påstod jag inte heller men för 1400kr så anser jag inte att basen är särskilt bra.

va kostar då framsystemet, steget till det, hu? samt steg till basen :p

du skulle lika gärna kunna ha, vilken bas som helst där om du har ett grymt framsystem o bra cd. samt steg.

jorå vi ses i sommar på nå event säkert:)

som tidigare så är de bara min åsikt, jag har hört den i en portad låda, på 20 liter, skrev även att de va inte det optimala, därav min åsikt. Ta det inte personligt. sen va den vunnit elr inte, anser inte de är basen som vunnit tongue

Senast redigerat av pattilatti2 (12 april 2009)

T-RÖD Hifi Freak
13 april 2009 · 462 Inlägg

Okej bara man har dyra grejer så låter det bra. Fan va bra då beställer ja Focals värsta högtalare från Utopia serien...  Man börjar ju undra vad folk tänker med. Om dom kan någonting om ljud överhuvudtaget. Påstår inte att ja är proffs. Men så pass mycket kan ja så ja vet. Att bara för att du har dyra grejer behöver det inte låta bra. Och bara för att du har biliga grejer behöver det inte låta dåligt.

Alltså du kan få ett grymt bra ljud med enkla och biliga grejer. Och du kan få ett dåligt ljud med dyra grejer. Allt handlar om instalation kringutrustning plasering och förhållanden i bilen.

Om du läser tråden från början så kanske du ser att basen ska sitta fram under handskfack. Och spela ner mot golvet.

Tack andreas_gbg för tipset. Testade o skruva bort korgen. Blev inte mycket mindre. Ganska så fet magnet ändå.. Men ev så går det o montera den så.. Hoppas på det... Vägrar nästan o köra med någon annan bas...

Och ja det är tom samma bas som satt i Henkes Saab.

Satt o snackade med Micke en polare. Han som har byggt det mästa i Henkes Saab..  Då fick ja veta att dom testat 6st olika basar i Saaben. Allt från topp modelen till RW basen. Och det va Rw basen som lätt bäst. Så i detta fall så berodde det inte på någon marknands föring. Utan att Rw basen faktiskt lätt bäst i den bilen..

Och det va ett grymt bra ljud i den bilen. Och det kan nog andreas_gbg intyga om du lyssnat i Henkes bil?

Så förklara nu varför den basen skulle låta dåligt? Låter nästan som du bestämt dig för att allt som är biligt låter dåligt. Men som andreas_gbg sa. Att döma ut en bas som man har lysnat på i helt fel Förhållande är ganska idiotiskt..

Och vad va det för framsystem i den bilen? Eller har Du bara lysnat på basen? big_smile isf kan du ju lysna på en bas för 50.000 och den kommer också låta dåligt....

Inget låter bra förens allt kommer till sin rätt o matchar varandra....

Senast redigerat av T-RÖD (13 april 2009)

T-RÖD Hifi Freak
13 april 2009 · 462 Inlägg

Jaha då har man tillbringat större delen av kvällen i garaget... Kanske lika bra o ta med sig sovsäck o kudde så kan man ju sova där..lol

Lite bilder från kvällens övningar då...

http://forumbilder.se/images/9d320091225263b83.jpg

http://forumbilder.se/images/2332009122802951d.jpg

Måste förlänga lite kablar.. bla till stolsvärmen. För dom knapparna kommer nog o plaseras uppe i panelen. till höger om ratten. Dock så ser dessa knappar inte lika dana ut som dom vanliga brytarna till dimljus m.m Ska testa om Stolsvärme knapparna till 850 passar ihopp med denna kontakt. Eller någon som har något tips?

http://forumbilder.se/images/92320091235166bfe.jpg
Lite slip jobb framför sig haha

http://forumbilder.se/images/573200912381515e3.jpg
Mycket slipa blir det. Men kan kanske bli bra till slut...

http://forumbilder.se/images/7132009124207ca12.jpg

http://forumbilder.se/images/8c3200912440954da.jpg
Och lite test i bilen..

Så det va allt för i kväll.....

Någon som vet vad Det är för ohm på det motstånder som man ska annvända för o koppla bort airbagen? Kommer nämligen inte få platts med någon airbag eftersom baslådan kommer sitta där.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 april 2009 · 2 853 Inlägg

hehe jag vet, ja har redan sagt vad det berodde på tongue att lådan var portad. spelade i bagaget tongue framsystemet i saaben där var ett referece. Nu handlar ju inte allt om vad det kostar, men kvalite, kostar oftast.
De flesta systemen under 3000kr dvs framsystem låter rätt lika. kan skilja lite i karaktär. Inga har särskilt dyra delningsfilter.

Till stor del har Hu påverkan av hur allt kommer låta. Har testat allt från eclipse-alpine-pioneer-keenwood. Men jag gillar pioneers hu då dessa har ett rätt enkelt system för att ställa in allt.

Jo jag ser hur du ska montera det. (har även sagt att de kommer säkert spela bättre på det viset, även att slutet är de optimala för den basen.)

Det kommer säkert låta svinbra. men jag antar att de mestadels beror på din cd/framsystem, steg.

Är det inte även så att endel kan gilla ljudet/karaktären i rw medans andra älskar ljudet ur en alpine R bas?

Ja om man inte skulle säga att billigt är sämre, så hur ser man på det? Är talspolar, allt matrial i samma kvalite i tex en rwbas, som en i dls sortiment tex ur?
Då kan du ju lika gärna säga att biltemas/mds produkter i samma prisklass håller samma mått. Då de tillverkas i samma grad som rw basen för att få ner priset tongue

Skämt och sido. Sätt i en Hertz HX 250.4
Så kan ja lova de låter bättre. Dessa lådor är i slutet rekomenderade
11,03 Liter + bas
Fc: Ca 50 Hz.
450wRMS Det är en riktig välljudsbas. pris ca 2500kr. Om man ser till basar under 3000kr då.

Jag har haft focals k2 system, dubbla sådana framsystem, nu kör ja dubbla nakamitchi. då jag tkr diskanten är mindre skrikig på dessa. Men ja var även sugen på att testa nå nytt.

Att tillägga så har ja även haft bilen full med mds grejjor engång i tiden. Det lät faktiskt rätt bra. Men det var inte deras billigaste grejor. Kanske jag som inbillat mig att lite dyrare ger lite mer kvalite.?
Med bra installation oavsett saker.!

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 april 2009 · 2 853 Inlägg

T-RÖD skrev:
Jaha då har man tillbringat större delen av kvällen i garaget... Kanske lika bra o ta med sig sovsäck o kudde så kan man ju sova där..lol

Lite bilder från kvällens övningar då...

http://forumbilder.se/images/9d320091225263b83.jpg

http://forumbilder.se/images/2332009122802951d.jpg

Måste förlänga lite kablar.. bla till stolsvärmen. För dom knapparna kommer nog o plaseras uppe i panelen. till höger om ratten. Dock så ser dessa knappar inte lika dana ut som dom vanliga brytarna till dimljus m.m Ska testa om Stolsvärme knapparna till 850 passar ihopp med denna kontakt. Eller någon som har något tips?

http://forumbilder.se/images/92320091235166bfe.jpg
Lite slip jobb framför sig haha

http://forumbilder.se/images/573200912381515e3.jpg
Mycket slipa blir det. Men kan kanske bli bra till slut...

http://forumbilder.se/images/7132009124207ca12.jpg

http://forumbilder.se/images/8c3200912440954da.jpg
Och lite test i bilen..

Så det va allt för i kväll.....

Någon som vet vad Det är för ohm på det motstånder som man ska annvända för o koppla bort airbagen? Kommer nämligen inte få platts med någon airbag eftersom baslådan kommer sitta där.

Blir riktigt snyggt de där till slut tror jag:)

andreas_gbg_
13 april 2009 · 1 634 Inlägg

Förstår inte varför dom skulle dänga i en sådan stor magnet då... Jag hade själv en protoyp av RW-basen innan de serietillverkade var klara, och den hade en liten jäkla magnet och en tanig plåtkorg, såg ut som värsta skräpet. Men det lät riktigt bra. Tyvärr släppte limningen på upphängningen och fick då en nytillverkad istället.

Jaså Henke va en liten latmask som lät Micke bygge wink där ser man. Jo jag lyssnade på Henkes bil i Danmark då han vann EM. Överlägset det bästa jag hört. När jag jämförde samma skiva mellan min egna bil och andras bilar som gjorde bra ifrån sig på EM så tyckte jag inte skillnaden visade sig, men när jag satte i skivan i Henkes bil var det hästlängder ifrån resten av bilarna inkl. min egen.

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (13 april 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
ghost_boy83 CREW
13 april 2009 · 2 594 Inlägg

nice projekt big_smile kommer följas

T-RÖD Hifi Freak
13 april 2009 · 462 Inlägg

Fattar inte riktigt hur du tänker om ja ska vara ärlig... Självklart spelar huvudenheten in hur det låter. Allt i hela annlägningen spelar ju in hur det låter. Huvudenhet högtalare plaseringar. Hur det är monterat. vinklingar slutsteg. kablar delningsfilter m.m + vad det är för bil. Och om och hur den är dämpad. Sj så tycker ja en bra huvudenhet med aktiva delningsfilter + tidskomp och ett bra framsystem. Är mycket viktigare än basen.. Självklart ska man ha en bra bas också.. Men basen är det minst viktiga i systemet. Specielt när den är plaserad fram. Och som ja saggt innan. Ja bygger inget fjortis dunk systemem.. När du fått framsystemet o låta bra. Då kan du börja testa olika baselement...

Du menar väll inte att du tävlar i billjud och kör med passiva delningsfilter?roll

Man kan inte säga att en bas är bättre än den andra. Olika högtalare passar i olika miljöer. olika instalationer...  När ja bygger ljud så testar ja mig fram. Och i det här fallet så låter Rw basen bäst.... Du kan inte säga att en bas låter bättre bara för att den är dyrare. Olika element passar i olika miljöer olika system olika bilar. Man måste lysna sig fram....

pattilatti2 skrev:
hehe jag vet, ja har redan sagt vad det berodde på tongue att lådan var portad. spelade i bagaget tongue framsystemet i saaben där var ett referece. Nu handlar ju inte allt om vad det kostar, men kvalite, kostar oftast.
De flesta systemen under 3000kr dvs framsystem låter rätt lika. kan skilja lite i karaktär. Inga har särskilt dyra delningsfilter.

Till stor del har Hu påverkan av hur allt kommer låta. Har testat allt från eclipse-alpine-pioneer-keenwood. Men jag gillar pioneers hu då dessa har ett rätt enkelt system för att ställa in allt.

Jo jag ser hur du ska montera det. (har även sagt att de kommer säkert spela bättre på det viset, även att slutet är de optimala för den basen.)

Det kommer säkert låta svinbra. men jag antar att de mestadels beror på din cd/framsystem, steg.

Är det inte även så att endel kan gilla ljudet/karaktären i rw medans andra älskar ljudet ur en alpine R bas?

Ja om man inte skulle säga att billigt är sämre, så hur ser man på det? Är talspolar, allt matrial i samma kvalite i tex en rwbas, som en i dls sortiment tex ur?
Då kan du ju lika gärna säga att biltemas/mds produkter i samma prisklass håller samma mått. Då de tillverkas i samma grad som rw basen för att få ner priset tongue

Skämt och sido. Sätt i en Hertz HX 250.4
Så kan ja lova de låter bättre. Dessa lådor är i slutet rekomenderade
11,03 Liter + bas
Fc: Ca 50 Hz.
450wRMS Det är en riktig välljudsbas. pris ca 2500kr. Om man ser till basar under 3000kr då.

Jag har haft focals k2 system, dubbla sådana framsystem, nu kör ja dubbla nakamitchi. då jag tkr diskanten är mindre skrikig på dessa. Men ja var även sugen på att testa nå nytt.

Att tillägga så har ja även haft bilen full med mds grejjor engång i tiden. Det lät faktiskt rätt bra. Men det var inte deras billigaste grejor. Kanske jag som inbillat mig att lite dyrare ger lite mer kvalite.?
Med bra installation oavsett saker.!

T-RÖD Hifi Freak
13 april 2009 · 462 Inlägg

Ja vet inte inte heller varför det är så stor magnet. Men kan ju bero på olika saker.. Har för mig att det här va en Prototypbas också...

Ja det va grymt bra ljud i den. Hadde han rörstegen då? Måste nog sj säga att ja har nog aldrig hör bättre ljud i en bil...

Ev så blir det nytt framsystem i Vinter. Men just nu finns det inga pengar till det... Och det kommer med största sanolighet bli från DLS.

/Andreas

andreas_gbg_ skrev:
Förstår inte varför dom skulle dänga i en sådan stor magnet då... Jag hade själv en protoyp av RW-basen innan de serietillverkade var klara, och den hade en liten jäkla magnet och en tanig plåtkorg, såg ut som värsta skräpet. Men det lät riktigt bra. Tyvärr släppte limningen på upphängningen och fick då en nytillverkad istället.

Jaså Henke va en liten latmask som lät Micke bygge wink där ser man. Jo jag lyssnade på Henkes bil i Danmark då han vann EM. Överlägset det bästa jag hört. När jag jämförde samma skiva mellan min egna bil och andras bilar som gjorde bra ifrån sig på EM så tyckte jag inte skillnaden visade sig, men när jag satte i skivan i Henkes bil var det hästlängder ifrån resten av bilarna inkl. min egen.

Mvh Andreas

Senast redigerat av T-RÖD (13 april 2009)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 april 2009 · 2 853 Inlägg

skitsamma orka dividera fram o tillbax. jag gillar att få de bästa möjliga ljudet utan tidskomp osv. även om ja kan köra på sånt men de känns nästan lite barnsligt.

mina filter kan ju vara spec byggda av nå "känt" företag som syns mkt här på g.org. tongue
och om du nu har koll så borde du veta att ju dyrare "delningsfilter" desto bättre smile
Eller anser du att samma regler gäller även där?

Skitsamma i denna diskution nu:P släng in mer bilder på bygget:) Det ser bra ut:)

T-RÖD Hifi Freak
13 april 2009 · 462 Inlägg

Varför skulle det vara barnsligt o köra med tidskomp? Svårt o få ett bra ljud utan tidskomp. Och ja visst passiva filter i alla ära. Men hemma till hifi annlägningen hemma. Inte i en bil. Efter som ingen kan veta förhållanden i din bil. Dels så själ passiva filter efekt. Och du kan ställa frekvensen från huvudenheten lysna dig fram. Mina passiva filter kör ja som bokstöd i bokhyllan hemma..haha.. Du gör sj klart som du vill. Men du skulle få ett mycket bättre ljud med aktiv delning...

Kommer mer bilder senare i kväll. Om ja inte ska bygga om det igen. Men vet inte om ja orkar... Ser lite skumt ut på vänster sida vid ecc. O andra sidan så kanske ingen som tittar där....

/Andreas

pattilatti2 skrev:
skitsamma orka dividera fram o tillbax. jag gillar att få de bästa möjliga ljudet utan tidskomp osv. även om ja kan köra på sånt men de känns nästan lite barnsligt.

mina filter kan ju vara spec byggda av nå "känt" företag som syns mkt här på g.org. tongue
och om du nu har koll så borde du veta att ju dyrare "delningsfilter" desto bättre smile
Eller anser du att samma regler gäller även där?

Skitsamma i denna diskution nu:P släng in mer bilder på bygget:) Det ser bra ut:)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 april 2009 · 2 853 Inlägg

ja känner till en massa folk som tävlar utan tidskomp osv. ja ställer in de mesta i hu. samt på stegen. du kan ju lyssna in skitet ja har i min bil om vi ses på nån träff i sommar kanske. alltid kul med andras synpunkter.

De framsystemet du kör nu . är de det som kosta ca 4500? i butik?
var faktiskt sugen på att testa de, elr är de de för ca 1900kr. ids ej kolla upp det nu.

om de är det dyrare vart fick du tag på det?

så jävla drygt att plasta o bygga, kul när de är klart, men innan de en jobbig resa.

ja har inte optimerat diskant installationen i min nu tex, ska bygga dessa i stolparna. men de ligger separat just nu i dörren då ja körde mina focel så då de va ganska skrikiga.

pios diskanter brukar ju faktiskt vara helt oki dem ja lyssnat på iaf. äldre system.

T-RÖD Hifi Freak
13 april 2009 · 462 Inlägg

Ja smaken är ju delad. Det beror ju på om man något o jämföra med hur det perfekta ljudet ska låta.. Perfekt blir det inte i en bil. Men man kan försöka komma så långt åt rätt håll som möjligt. Men sen är det svårt med ljud. För något som du tycker låter bra. Kanske ja tycker låter katastrof o tvärtom...  Tycker iaf att det blir fel utan o tidskompa. Då allt handlar om luft och tid...  Sj har ja aldrig gillat iden Och inte förståt heller varför högtalarna ska spela för fötterna....

Ja kommer inte exakt ihåg vad dom kostade. Men 4500 låter bekant.
Pioneer TS-C131PRS   http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html Detta är ju alltså 5,25" Antar att du ska ha 6,5" eller 17cm Då heter dom  Pioneer TS-C171PRS   http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

Dock så kommer ja nog o köpa nya  DLS Ultimate Nobelium* 5.2   http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_78

Tyvär så har ja inte dom pengarna just nu. Så det får bli ett projekt till i Vinter.

Här kommer några bilder från i kväll..

http://forumbilder.se/images/df3200911151347cd.jpg

http://forumbilder.se/images/10320091116360dd5.jpg

http://forumbilder.se/images/f932009111811d7d8.jpg

http://forumbilder.se/images/d3320091119367d5c.jpg

http://forumbilder.se/images/88320091120478934.jpg

Har slipat och sprutspacklat i kväll. Är dock inte helt nöjd. Eftersom den är kantigare på vänster sida vid ecc än på höger. Men svårt o få till det på något snyggt sätt. Eftersom sidorna som inredningen i bilen ska klämma om inte är lika på höger o vänster sida. Därför blir det svårt o få till en rak snygg linje...

Samtidigt så ska det väll inte se fabriksgjort ut... Ska va lite små defekter när det är handgjort.. Är det inte det som är kärlek.. tongue

Om någon undrar. Så hålet till vänster om där knappen till varningsblinkersen ska sitta. Den är till för IR.en till VDO skärmen...

Det va allt för i kväll..

/Andreas



pattilatti2 skrev:
ja känner till en massa folk som tävlar utan tidskomp osv. ja ställer in de mesta i hu. samt på stegen. du kan ju lyssna in skitet ja har i min bil om vi ses på nån träff i sommar kanske. alltid kul med andras synpunkter.

De framsystemet du kör nu . är de det som kosta ca 4500? i butik?
var faktiskt sugen på att testa de, elr är de de för ca 1900kr. ids ej kolla upp det nu.

om de är det dyrare vart fick du tag på det?

så jävla drygt att plasta o bygga, kul när de är klart, men innan de en jobbig resa.

ja har inte optimerat diskant installationen i min nu tex, ska bygga dessa i stolparna. men de ligger separat just nu i dörren då ja körde mina focel så då de va ganska skrikiga.

pios diskanter brukar ju faktiskt vara helt oki dem ja lyssnat på iaf. äldre system.

T-RÖD Hifi Freak
16 april 2009 · 462 Inlägg

Ja då har man hunnit varit på Sjöhistoriska på Volvoträff Sen i väg till garaget o slipa det sista för o sen dra på lite färg.

Tack Krippa för tipset. Tror det kan bli ganska så smutt o göra så...

Lite bilder från i kväll....

http://forumbilder.se/images/ff6200911331237fc.jpg

http://forumbilder.se/images/6062009113632c151.jpg

http://forumbilder.se/images/00620091137476609.jpg

Ska lackas med några lager färg till. Sen lite klarlack. Sen om allt går som det ska. Så hoppas ja att det går o montera den i bilen i helgen. Men lite kablar som måste förlägas + lite annat smått gott innan ja kan montera.

Det va allt för i kväll.

andreas_gbg_
19 april 2009 · 1 634 Inlägg

Läckert. Jag bor i lilla edet, bara å komma hit och bygga om min konsoll också. Jag har inte tid wink Annars kan du åka till skroten och hämta en, bygga om, och sedan hör du av dig när du är klar. Eller hur big_smile

Snyggt jobbat.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

Ser fram emot fortsättningen. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang