Hur Pass Snabbt växlar GearTronic lådan (S80 T6) i "manuellt" läge

IzotoP
7 april 2009 · 11 Inlägg

Tjenare som sagt lite allmänt nyfiken

sitter och kollar på ny bil på blocket och är sugen på både manuell och automat
och då tycker jag att en volvo med geartronic låter intressant
men då är jag lite nyfiken på hur snabbt lådan växlar i "manuellt läge"
Förväntar mig inte samma respons som i en Porsche  men har ingen lust att gå och fika mellan växlarna smile

Tack på förhand
wink

Koop
7 april 2009 · 1 867 Inlägg

Man lär sig fort att planera växlingarna lite wink Det är ingen räserlåda det där.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
schnauz
8 april 2009 · 1 758 Inlägg

Kör man lite inspirerat känns det som att det tar ungefär ett halvår för lådan att växla. Otroligt långsam är den iaf! Växlar man där man vill göra det rent instinktivt kommer motorn börja tugga på varvstoppet innan nästa växel halkar i. Självklart är det en vanesak, men det känns "fel" att trycka till spaken så tidigt som krävs vid fullgasacc.
Jag gör antagandet att Volvo inte byggde den för att den skulle vara "rejsig", utan att tanken var att man skulle kunna välja växel själv för t.ex. kraftiga nedförsbackar där man vill ha motorbroms, eller när man drar tungt släp och vill undvika onödiga växlingar. På äldre automaterna fick man ju dra ner spaken till olika lägen för de lägre växlarna, så antagligen valde man denna variant för att modernisera, samtidigt som det började bli lite väl många olika lägen på spakstället i takt med att automatlådorna fick fler växlar.
Dessutom minns jag att S80 T6 fick svidande kritik för geartronic-lådan när Gullabo körde SuperStage med den - den håller nämligen inte kvar växeln som man vill när man kör på bana - blir varvet för högt eller lågt (enligt lådan) så växlar den ändå.
Det är alltså ingen låda för sportig körning!

Senast redigerat av schnauz (8 april 2009)

IzotoP
8 april 2009 · 11 Inlägg

hahha ok jaja då får vi la se vad det blir gillar ju att gasa lite tongue

Rock-Star
8 april 2009 · 2 982 Inlägg

har den lådan i min s60. inte snabb vad gäller manuell växling.
men när den ligger i automat läge så växlar den perfekt varenda gång smile

Senast redigerat av Residence (8 april 2009)

Rock-Star
8 april 2009 · 2 982 Inlägg

som enkelt svar på din fråga, otroligt slö. precis som på mercalåderna som sitter i e-klass. same slowmotion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang