Mer effekt i 940.

Andreas 940 -utan 940
21 april 2009 · 1 728 Inlägg

0rr3 skrev:
HÅLLD JÅR HÅRSES! 1. Jag kommer aldrig åka med öppen dump eftersom det dumpar tillräckligt ur sportfiltret.

Din setup verkar riktigt mysig.. Får jag vara en copycat?
Hört massa snack om att volvos orginalstakar inte pallar med laddtryck över 1 bar...

Förövrigt såg din jävligt fin ut:) Men kan jag åka med enem kam utan att ha övrig setup som du har? Dt vill säga orginalspridare, orginal lmm, orginalturbo, orginaltändchip osv osv.. Hur beter den sig på tomgång?

Kopiera på bara. smile
Stakarna ska hålla för åtminstone 350hk vad jag hört.
Jag vet inte hur Enem-kammen beter sig i en i övrigt original motor, man bör nog åtminstone ha en större turbo som orkar med i de högre varvtalen. Det finns snällare kammar från Enem men det är bättre att köpa bra grejer på en gång.
Tomgången är stabilare än med VX3-kammen faktiskt, förut brukade den sjunka så lågt att lambda-lampan tändes när motorn var kall och jag släppte gasen för snabbt.

Dags att dra till jobbet...

Senast redigerat av Andreas 940 (21 april 2009)

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
21 april 2009 · 355 Inlägg

på tal omd et där med stakarna..

kör du med en B230ET så ska du inte ladda över 1 bar för att vara på säkra sidan
kör du B230FT/FK så är det många som laddat 1,5bar utan minsta problem (dock så måste ju en hel del andra åtgärder vidtas om man vill upp där och gröta)
så du ligger på säkra sidan ganska länge till wink
men "andreas940"s setup verkade reko. där har du nog ett bra recept på en driftsäker men endå rolig motor.

på tal om kam så kan jag rekomendera A-kammen.. visserligen har jag inte en aning om vad en VX3kam kan kosta, men jag gav 100:- för en A-kam på skroten. så den är överkomlig tongue och ska funka minst lika bra som VX3kammen, men det kanske är en smaksak som en del säger

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
0rr3
21 april 2009 · 80 Inlägg

SÅ kort och gott är vägen till mera hästar följande:
Vassare kam: A-kam, Vx3-kam eller enem kammen
3tums Lmm
Btr
Spridare
chippa tändboxen.

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
0rr3
21 april 2009 · 80 Inlägg

_tedde88_ skrev:
på tal omd et där med stakarna..

kör du med en B230ET så ska du inte ladda över 1 bar för att vara på säkra sidan
kör du B230FT/FK så är det många som laddat 1,5bar utan minsta problem (dock så måste ju en hel del andra åtgärder vidtas om man vill upp där och gröta)
så du ligger på säkra sidan ganska länge till wink
men "andreas940"s setup verkade reko. där har du nog ett bra recept på en driftsäker men endå rolig motor.

på tal om kam så kan jag rekomendera A-kammen.. visserligen har jag inte en aning om vad en VX3kam kan kosta, men jag gav 100:- för en A-kam på skroten. så den är överkomlig tongue och ska funka minst lika bra som VX3kammen, men det kanske är en smaksak som en del säger

Tackar för den upplysningen tedde. Då tror jag att jag följer Andreas940´s setup med några fler modifikationer:)

Hur ser det ut nu då?

A-kam
3"Lmm
S60r spridare
Chippa tändboxen
Btr
t5 turbo mitsubishi agget
3-tums dp
Rensa katt
Efter allt detta höja laddet till 1.1bar
sachs koppling med 712 tryckplatta

Vilken effekt borde jag landa på? vet att kopplingen inte gör något men den behövs för att kusarna ska pressas ner i marken och inte smita på vägen dit. Kan det med denna setup bli dags att förstärka m90 lådan?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
wildboy_87_
21 april 2009 · 1 062 Inlägg

du kan ju kolla in på min 945a vad jag gjort wink men jag tycker du ska köpa dig en V-kam drar bra genom hela registret big_smile

jag är mkt nöjd med v-kammen till min motor setup iaf

mvh

Team Björkeryd
Kmarcus
21 april 2009 · 854 Inlägg

Glöm inte bakaxeln...

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Andreas 940 -utan 940
22 april 2009 · 1 728 Inlägg

0rr3 skrev:
A-kam
3"Lmm
S60r spridare
Chippa tändboxen
Btr
t5 turbo mitsubishi agget
3-tums dp
Rensa katt
Efter allt detta höja laddet till 1.1bar
sachs koppling med 712 tryckplatta

Vilken effekt borde jag landa på? vet att kopplingen inte gör något men den behövs för att kusarna ska pressas ner i marken och inte smita på vägen dit. Kan det med denna setup bli dags att förstärka m90 lådan?

En 531-topp är att föredra också för att krama ur de sista hästarna, sen tycker jag du ska försöka få tag på en ännu större turbo direkt, antingen 19T eller KKK24 (ska passa på 940-grenröret såvitt jag vet) som sitter i nyare R-modeller. Sen är det bättre att köpa spridare som flödar mycket redan vid 3bar så slipper du byta soppapump, R-spridarna är gjorda för 3,8bar.
Sen måste du ha den så kallade guldboxen om du ska kunna chippa, det är inte alla tändboxar som har löst chip. Det finns även en svart box med löst chip som satt i vissa med automatlåda.

Annars gäller det bara att köpa grejerna i rätt ordning, jag tycker att du ska prioritera tryckplattan för det behövs inte mycket trim för att std-kopplingen ska ge upp och börja slira. M90-lådan ska du inte behöva förstärka, var snäll med växlingen bara så håller den.

Jag har köpt nästan allting via TPC:s säljesforum: http://forum.turboperformanceclub.com/v … m.php?f=66

Senast redigerat av Andreas 940 (22 april 2009)

0rr3
22 april 2009 · 80 Inlägg

men om jag kastar i r-spridare i den.. behöver jag ny btr då eller kan man på något sätt höja soppatrycket i orginal? lite lost på det där med soppasystemen.
Men jag har hört att t5 turbo agget ska passa rakt på orginalgrenrör? och dessutom skulle den (enligt någon som jag inte kommer ihåg) hålla för laddtryck upp mot 2bar utan problems.. Känner en snubbe som åker 855t5 med orginalturbo och 1.6bar laddtryck och 350 häst. hans turbo har hållt i över 2500 mil nu och han kör ganska hårt ändå.

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
wildboy_87_
22 april 2009 · 1 062 Inlägg

0rr3 skrev:
men om jag kastar i r-spridare i den.. behöver jag ny btr då eller kan man på något sätt höja soppatrycket i orginal? lite lost på det där med soppasystemen.
Men jag har hört att t5 turbo agget ska passa rakt på orginalgrenrör? och dessutom skulle den (enligt någon som jag inte kommer ihåg) hålla för laddtryck upp mot 2bar utan problems.. Känner en snubbe som åker 855t5 med orginalturbo och 1.6bar laddtryck och 350 häst. hans turbo har hållt i över 2500 mil nu och han kör ganska hårt ändå.

asså e det bänkade 350 hk?? lr bara uppskattade??

för ett t5agg asså 15g kommer du inte över 300hk med


och sen bara för att ett aggregat håller för 2bar skanske inte  motorn gör det.

skulle du höjja laddet till 2 bar på din spis nu utan att göra ngt annat så skulle mottrycket förmodligen bli skyhögt så det börjar spika å smälla toppackningar/kolvar/vevstakar så fort du börjar påfresta bilen xD

mvh

Team Björkeryd
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
22 april 2009 · 355 Inlägg

0rr3 skrev:

_tedde88_ skrev:
på tal omd et där med stakarna..

kör du med en B230ET så ska du inte ladda över 1 bar för att vara på säkra sidan
kör du B230FT/FK så är det många som laddat 1,5bar utan minsta problem (dock så måste ju en hel del andra åtgärder vidtas om man vill upp där och gröta)
så du ligger på säkra sidan ganska länge till wink
men "andreas940"s setup verkade reko. där har du nog ett bra recept på en driftsäker men endå rolig motor.

på tal om kam så kan jag rekomendera A-kammen.. visserligen har jag inte en aning om vad en VX3kam kan kosta, men jag gav 100:- för en A-kam på skroten. så den är överkomlig tongue och ska funka minst lika bra som VX3kammen, men det kanske är en smaksak som en del säger

Tackar för den upplysningen tedde. Då tror jag att jag följer Andreas940´s setup med några fler modifikationer:)

Hur ser det ut nu då?

A-kam
3"Lmm
S60r spridare
Chippa tändboxen
Btr
t5 turbo mitsubishi agget
3-tums dp
Rensa katt
Efter allt detta höja laddet till 1.1bar
sachs koppling med 712 tryckplatta

Vilken effekt borde jag landa på? vet att kopplingen inte gör något men den behövs för att kusarna ska pressas ner i marken och inte smita på vägen dit. Kan det med denna setup bli dags att förstärka m90 lådan?

vilken effekt du kommer upp i beror dels på hur pass fräsch motor du har, om den inte varit isärtagen sedan den var ny så bör du renovera den innan du trimmar den.

om du vill ha 300+ påsar så finns det en tråd på TPC forumet som någon lagt upp där det står vad man ska göra för att bänka 300hk i en B230. och tyvärr är det mer saker som behöver göras än vad folk tror.
dock är det inte ett svindyrt ingrepp.

M90 lådan håller en stund till. se till att inte missa växlarna bara för det är det som dödar dem (om man inte vrider sönder dem, men där är du inte än)

men om du har en nyrenoverad motor med en bra förbränning så får du ju helt klart mer effekt än med en som inte är renoverad. det bästa är att hitta någon som har kör sin bil i bromsbänk med ungefär den setupen du vill ha. det kommer skilja, men du får iaf en uppfattning

och tänk på att katalågtrim inte funkar. man kan inte räkna på att "chipet ska ge 45hk, kammen ger 20hk, avgasröret ger 10hk, luftfiltret ger 10hk, turbon kommer från en v70r och ger 30hk så jag borde ha 300 nu". men det visste du nog redan smile

Senast redigerat av _tedde88_ (22 april 2009)

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Englund81
22 april 2009 · 1 Inlägg

Tänkte bara lägga upp min setup och effekt på min 940 classic -98 230FK

Chippad bränsle samt tänd box ( chip från Autotech )
530 topp med vx3
3" från turbon utan cat
1,0 bars laddtryck
turbo från 850 R ( 16 T )
portat orginal grenrör
712 tryckplatta med orginal lamel

Och det gav i bänken 248hk i motorn. måste till lägga att bilen gått 42000mil.

Delar som ligger i garaget som ska monteras när tid finns är

531 topp ( tillputsade kanaler samt uppborrade Grupp A kyl hål )
gröna 968 spridare
3" lmm med slut nr 012
3,8 bars bränletryckregulator

hoppas på en högre effekt .

Mvh Englund

Andreas 940 -utan 940
22 april 2009 · 1 728 Inlägg

0rr3 skrev:
men om jag kastar i r-spridare i den.. behöver jag ny btr då eller kan man på något sätt höja soppatrycket i orginal? lite lost på det där med soppasystemen.
Men jag har hört att t5 turbo agget ska passa rakt på orginalgrenrör? och dessutom skulle den (enligt någon som jag inte kommer ihåg) hålla för laddtryck upp mot 2bar utan problems.. Känner en snubbe som åker 855t5 med orginalturbo och 1.6bar laddtryck och 350 häst. hans turbo har hållt i över 2500 mil nu och han kör ganska hårt ändå.

Du måste ha en extra BTR för att kunna höja bränsletrycket.
15G-turbon passar tom på din downpipe och motsvarar Garrett-agget som satt i min bil från fabrik så det är inget man bör ladda över 1,2bar med. Det du ska ha är en turbo med 3tums avgashus.

Eftersom du har ett Mitsubishi-agg nu (du bör ha det iaf eftersom det är en 94:a) blir det enklast om du skaffar en större Mitsubishi-turbo för då passar vatten -och oljerören. Det största Mitsubishi-avgashuset kallas "sjuans vinklade" så försök på tag på antingen ett 16T eller 19T med det avgashuset. Jag vet inte om alla 19T har det, kan säkert någon annan svara på.

Louksor
22 april 2009 · 1 915 Inlägg

Har du pengar att spendera så har Turbomeck en 19T modifierad för 940 bolton. "7" turbinhus. Ombyggd wastegate 0,8 till 1,6 bar 350hk.
slipper du modifiera DP.
fast avgashuset är väl bara 2,5" tror jag..
kostar 7495kr
http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Andreas 940 -utan 940
22 april 2009 · 1 728 Inlägg

Englund81 skrev:
Chippad bränsle samt tänd box ( chip från Autotech )
530 topp med vx3
3" från turbon utan cat
1,0 bars laddtryck
turbo från 850 R ( 16 T )
portat orginal grenrör
712 tryckplatta med orginal lamel

Och det gav i bänken 248hk i motorn. måste till lägga att bilen gått 42000mil.

Kul med bromsad effekt så man slipper gissa, 248hk med originalspridare och soppatryck är ju riktigt bra.

Andreas 940 -utan 940
22 april 2009 · 1 728 Inlägg

larsson.m skrev:
Har du pengar att spendera så har Turbomeck en 19T modifierad för 940 bolton. "7" turbinhus. Ombyggd wastegate 0,8 till 1,6 bar 350hk.
slipper du modifiera DP.
fast avgashuset är väl bara 2,5" tror jag..
kostar 7495kr
http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940

Den där passar knappast på original-DP om det är sjuans vinklade avgashus, de har bara vridit den och tillverkat ett fäste till tryckklockan. Det kan man göra själv och spara pengar.

Kmarcus
22 april 2009 · 854 Inlägg

Den passar visst. Finns 19t från mulles med och utan vinklat avgashus.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Andreas 940 -utan 940
22 april 2009 · 1 728 Inlägg

Kmarcus skrev:
Den passar visst. Finns 19t från mulles med och utan vinklat avgashus.

Original-DP:n är ju 2,25tum och har konad fläns, enda sättet att få den att passa på ett 19T är väl att ta avgashuset från 13C och sätta ihop med kompressorhuset från ett 19T och då är det inget 19T längre.

Kmarcus
22 april 2009 · 854 Inlägg

Han har tydligen gjort det i så fall och kallar det 19t...

Frågan man kan ställa sig är om du fortfarande åker i en 940 då? För du har ju bytt ut stora delar av motorn, får du då kalla din bil 940?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Marlboroman
22 april 2009 · 8 233 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Kmarcus skrev:
Den passar visst. Finns 19t från mulles med och utan vinklat avgashus.

Original-DP:n är ju 2,25tum och har konad fläns, enda sättet att få den att passa på ett 19T är väl att ta avgashuset från 13C och sätta ihop med kompressorhuset från ett 19T och då är det inget 19T längre.

Det är kompressorhuset i den serien av turbos som bestämmer namnet, och sitter det en 19T kompressordel så är det ett 19T. Lagerdel är ju samma på alla i den serien, avgashusen skiljer ju lite beroende på fläns och storlek.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
0rr3
22 april 2009 · 80 Inlägg

Englund 81 Enkelt och bra. Precis som jag gillar det. Någon som kan hjälpla mig med en sak. Jag fick låna en A-kam på obestämd tid av en polare. kruxet är bara att jag är lite orolig över själva kambytet. 
Snackade med farsan och han sade att jag måste trixa med ventiler och pyta packboxarna både fram(kamdrevet) och bak(fördelarn). Har inte heller det där jävla stroboskopet som krävs för att ställa in kammen.  Vad gör jag?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang