3075
Sök

Hur dyr bil kan man köra med bara trafikförsäkring???

527 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Loffe123 skrev:
vad jag försöker säga att någonstans så går en hel/halvförsäkring och blir en förustaffär för en, jag försöker uppskata var denna gräns går.

En Ferarri F430 kostar ~50 000kr/år på mig.
Billigaste på blocket kostar 1400000kr.

Hade du kört med trafikförsäkring på den bara för att helförsäkring är så dyrt?

Nja, drar vi bort en nolla från båda så motsvarar det en bil värd 140 000 emd en förskring som ksotar 5000 om året. OM vi tillämpar min lilal nyskapta tumregel så måste jag köra skadefritt i nära 14 år innan det har helt lönat sig. Det blir nog för länge.

527 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Loffe123 skrev:
hm...där sa jag något.

OM bilen är värd 10 000 så måste man köra skadefritt 1 år innan det lönar sig
Är bilen värde 20 000 2 år, 30 000 3 år osv.
Det borde vara en bra tumregel???

Beror ju på vad bilen kostar att försäkra.
Om A kostar 2000kr/år så kanske B kostar 15000kr/år för samma helförsäkring.

JO så klart, men de brukar gå hand i hand, bilens värde och försäkringens pris.
Senast redigerat av Loffe123 (22 april 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
22 april 2009
Loffe123 skrev:
FireTraXX skrev:
Loffe123 skrev:
hm...där sa jag något.

OM bilen är värd 10 000 så måste man köra skadefritt 1 år innan det lönar sig
Är bilen värde 20 000 2 år, 30 000 3 år osv.
Det borde vara en bra tumregel???

Beror ju på vad bilen kostar att försäkra.
Om A kostar 2000kr/år så kanske B kostar 15000kr/år för samma helförsäkring.

JO så klart, men de bruakr gå hand i hand, bilen värde och försäkringens pris.

Nope.

En A4 Avant 2.0TDI -07 är mycket billigare att försäkra än en BMW M3 E46 trots att båda kostar ~200 000kr.

Det ena utesluter inte det andra.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 april 2009
Kör man vettigt så kan man nog ha ganska dyra bilar med bara trafik.

Svenska folket fungerar ju så att skulle de spara 4000:- om året på att köra sin bil utan helförsäkring så kommer de iaf vara lika fattig när månaden är slut.
Skulle man då krascha en bil för 100 papp och vara vållande till den så är det ett jävla bakslag och kanske får låna till ny bil eller sänka sig att köra en 740 sista året innan skroten tar den.

Så det är helt upp till ägaren. I flestas fall är det nog bra att försäkringsbolaget får smyga åt sig pengar hela tiden och sen får stå för kalaset om det händer. Många har nog t.o.m problem att få fram 3000:- i självrisk den månad det skulle hända.

På en bil värde 100.000:- häromkring så skulle jag kunna tänka mig att köra halvförsäkrat. Men å andra sidan så är det mest i unga år som helförsäkringen är dyr. Jämför man premier på en 50-åring i samma situation på en bil i den prisklassen och har skadefria år med sig så är det inte många kronor det gäller...

Körde själv hojen utan helförsäkring 2008 och sparade in 17.000:- på det.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

12 086 Inlägg
22 april 2009
Jag har alltid haft trafik fram till i år när jag tog halv på bmwn tongue

Min gräns ligger väl runt 30k hypotetiskt.

Aktad Medlem
301 Inlägg
22 april 2009
Har man cash att köpa en likadan dagen efter kan man väl ha trafik, men jag vågar då inte riska det..
** vraket ger ju lite pengar iallfall.
Senast redigerat av morganevelina (22 april 2009)

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 april 2009
Jag resonerar så här: kör jag runt i en billig gammal bil som inte är värd så många kronor då blir det enbart trafik, kör jag runt i en lite finare mer "exklusiv" bil då skulle det bli helförsäkring.

Nu spelar ju priset också roll, jag skulle inte gå med på en helförsäkring om den låg runt 2000 kronor för enbart en månad tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

631 Inlägg
22 april 2009
Jag har mer än helförsäkring ( Skadegörelse reducering osv ) .. För att jag vill, sån jävla skillnad är det inte...  och att du ( Som startade tråden )  har haft TUR att inte krocka än, är ju bra...  Men sen när det väl händer, vad är då dom "intjänade" pengarna värda ?

Det beror ju på bilen, men vad jag har förstått det som, så kostar väl airbag och installation en JÄVLA massa pengar om man nu skulle smälla? Och det är ju bara den delen, sen lackning, skador osv osv osv osv...

Meh.. 

Tänker inte riskera det, jag fortsätter med helförsäkring smile

643 Inlägg
22 april 2009
Hade aldrig gått under helförsäkring på en bil. Kostnaden kan vara förödande när en krock väll händer , och att säga beror på hur man kör är väll lite mupp? 50% av fallen om inte mer är de inte du själv som orsakar krocken utan motpart och även om det inte är en krock så lever vi i ett samhälle idag där folk fan inte vet vad om är mitt och ditt.

Fick min A3a repad 2ggr på loppet av en vecka i ett låst garage och parkeringsskadad 1gng.

Smakade min A3a i början av detta året ( ej mitt fel utan motparten ), hade halvförsäkringen sen tog motorgarantin upp resten. Men fick ut 200,000 för den och värdet uppskatta de till 170,000:-. Där handlar det bara om att inte ge sig utan ringa runt till massa olika bilhandlar o begära in en estimerad värdering.

Kan säga som så att jag personligen hade aldrig tagit en halvförsäkring skillnaden för mig är inte så stor och sen vet jag om att min bil är skyddad om ngt skulle hända.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 april 2009
Kör alltid på halv. Mina bilar ligger runt 10-25k som mest.

Vill ha stöld och brand med i försäkringen. Vagnskadeförsäkring ska ja ev fixa på bilen när ja renoverat den men annars känns de som de inte lönar sig

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
22 april 2009
när jag hade min gamla opel omega för ett år sedan så skulle en halvförsäkring kosta 7080:-/år.
känns detta meningsfullt när bilen kostade 4000:-? svar nej.

allt beror ju på hur ofta man kör med bilen.
känns det nödvändigt att ha sin (exempel nu) BMW 540 försäkrad för 15000:-/år (fortfarande exempel) om man kör med den tex en kväll i veckan? svar nej. risken för en olycka då är ju ganska liten.
känns det nödvändigt om man kör mycket motorväg bland en massa idioter som inte kan köra, och gör detta ca 5 mil om dagen, 5 dagar i veckan, där olycksrisken är större? svar ja.

Mitt svar blir alltså:
sluta gnälla på trådskaparen för att han inte tycker det är värt med helförsäkring. det är inte ni som betalar den åt honom. vill ni att han ska köra helförsäkrat, ge honom då en slant så att han slipper betala den själv. punkt slut, jag vet vad jag pratar om ge mig inga dumma argument tillbaka för det hjälper inte iaf god jul smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
22 april 2009
Evets skrev:
och att säga beror på hur man kör är väll lite mupp? 50% av fallen om inte mer är de inte du själv som orsakar krocken utan motpart

det där stämmer absolut inte, förlåt, men det gör det inte
skulle alla olyckor (singeolyckor borträknade) vara orakade av motparten, så skulle det inte finnas några andra olyckor än singelolyckor.

eller fattade jag ditt resonemang fel? rätta mig isf tack

för skulle alla olyckor vara orsakade av motparten så skulle ju aldrig 2 bilar krocka med varandra eftersom då skulle det ju aldrig vara någon som gjorde fel.
Senast redigerat av _tedde88_ (22 april 2009)

643 Inlägg
22 april 2009
Tror jag vinkla det lite fel.
Menade att det är inte alltid du själv som orsakar olyckan utan kan spela in så många olika faktorer, folk som inte lärt sig HÖGERREGEL är ett STORT problem. I alla fall här jag bor. Men jo visst väldigt mycket singel olycker men allt som oftas är de våra kära mobiltelefoner eller sprit/droger som är orsaken bakom dessa ( låter som en gammal gubbe hahaha smile  )
Senast redigerat av Evets (22 april 2009)

Byggare Behm
562 Inlägg
22 april 2009
Du kom ju på det själv, delvis iaf.
Min Subba, en Legacy-kombi som gått 16k mil är värd ca 30k , helförsäkringen på den kostar för mig
12 k om år ( 11822kr ) Är det värt det ? Ja , bilen är värd nästan 3 ggr så mycket.
Om jag har bilen kvar ett par år till och den gått 25 k mil, är det då värt det ? Troligen inte, försäkringspremien är troligen under hälften av vad bilen är värd.
Men iofs så minskar även premien i takt med att bilen värderas ned.

Jag bor i ett lugnt område, inga problem att parkera bilen på en säker plats..
Bodde jag däremot i en stad och var tvungen att parkera bilen på gatan varje dag så skulle jag iaf ha halvförsäkring.. annars får man ju inte ett öre pga skadegörelse/inbrott.
Även om bilen inte skulle vara värd mer än 10-15 k.. värt att tänka på.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
22 april 2009
Evets skrev:
Tror jag vinkla det lite fel.
Menade att det är inte alltid du själv som orsakar olyckan utan kan spela in så många olika faktorer, folk som inte lärt sig HÖGERREGEL är ett STORT problem. I alla fall här jag bor. Men jo visst väldigt mycket singel olycker men allt som oftas är de våra kära mobiltelefoner eller sprit/droger som är orsaken bakom dessa ( låter som en gammal gubbe hahaha smile  )

ja men du, då är jag med på vad du menade tongue och ja det håller jag med om till 100% det där med högerregel. det är ett jävla skit. vet inte hur många ggr man varit nära på att få taxis i sidan.

men men sorry för OT.

429 Inlägg
22 april 2009
Enlig mig går gränsen vid 10 000 spänn, självklart skicket med, men skulle aldrig bara ha trafik på en bil över 10k.

// Pontus

Teddan
2 495 Inlägg
22 april 2009
hur gör ni som har trafik om ni tex får stenskott i framrutan ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

310 Inlägg
22 april 2009
Kör själv med halvförsäkring på min bruksbil (Volvo 240) för att jag tycker det är rent idiotiskt att inte köra med det.

Nu kostar ju den försäkringen iof skit och ingenting men bara en sådan simpel sak som att byta ruta är inte direkt gratis om man står där utan försäkring eller utan kontakter. Brand och stöld brukar ju också ingå vilket är rätt bra att ha när vandalerna väl är framme!

Däremot vid helförsäkring, då kan jag börja väga pris på försäkring kontra bilens värde innan jag beslutar mig för om det blir halv/hel.

O andra sidan skulle jag aldrig tänka mig att köpa en bruksbil med skyhög försäkringspremie över huvudtaget.

Handlar det om entusiastbil finns det bara ett alternativ oavsett prisklass. Helförsäkring.

1 997 Inlägg
22 april 2009
Jag har alltid haft hel på de bilar jag betalat. (pappa som ägare)

Köpte S70in för 33k, krockade den och fick ut 36k av försäkringsbolaget + att jag fick plocka lite delar som jag sålt för 4k. Alltså fick jag totalt ut 40k -5k i självrisk = 35k. Hade jag bara haft halv/trafik kanske jag kunnat få ut 10-15k i sålda delar? Då gör jag ändå en "vinst" på 20k. Just för s70in betalade jag 4400/år. Ingen farlig summa.

Så jag kommer ha hel så länge jag inte har någon bil som e värd max 5-10k..
// Fredrik

*En bild på s70in med:
https://www1.garaget.org/archive/43/42550/103568/103568-1145315.jpg
Senast redigerat av isak90 (22 april 2009)

Teddan
2 495 Inlägg
22 april 2009
isak90 skrev:
Jag har alltid haft hel på de bilar jag betalat. (pappa som ägare)

Köpte S70in för 33k, krockade den och fick ut 36k av försäkringsbolaget + att jag fick plocka lite delar som jag sålt för 4k. Alltså fick jag totalt ut 40k -5k i självrisk = 35k. Hade jag bara haft halv/trafik kanske jag kunnat få ut 10-15k i sålda delar? Då gör jag ändå en "vinst" på 20k. Just för s70in betalade jag 4400/år. Ingen farlig summa.

Så jag kommer ha hel så länge jag inte har någon bil som e värd max 5-10k..
// Fredrik

*En bild på s70in med:
http://www1.garaget.org/archive/43/42550/103568/103568-1145315.jpg

så du skriver dina bilar på dina pappa ? härligt  att du erkänner försäkringsbedrägeri på ett öppet forum.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök