isak90 skrev:
r-ted skrev:
isak90 skrev:
Jag har alltid haft hel på de bilar jag betalat. (pappa som ägare)
Köpte S70in för 33k, krockade den och fick ut 36k av försäkringsbolaget + att jag fick plocka lite delar som jag sålt för 4k. Alltså fick jag totalt ut 40k -5k i självrisk = 35k. Hade jag bara haft halv/trafik kanske jag kunnat få ut 10-15k i sålda delar? Då gör jag ändå en "vinst" på 20k. Just för s70in betalade jag 4400/år. Ingen farlig summa.
Så jag kommer ha hel så länge jag inte har någon bil som e värd max 5-10k..
// Fredrik
*En bild på s70in med:
http://www1.garaget.org/archive/43/42550/103568/103568-1145315.jpg
så du skriver dina bilar på dina pappa ? härligt att du erkänner försäkringsbedrägeri på ett öppet forum.
Jag är 19år och bor hemma. Det är helt lagligt att ha en förälder som ägare på en bil man själv brukar då.
enligt vem ?
här får du veta vad för svar man får från fösäkringsbolagen närman frågar följande frågor
1: Är det tillåtet att köpa en bil och skriva den på mamma eller pappa för att få lägre försäkring, då man i allt annat väsentligt själv äger och brukar bilen?
2: Om det är olagligt, vilka åtgärder vidtar ni om det uppdagas att någon skrivit över bilen på någon annan i syfte att få lägre försäkring?
Volvia svarar:
Citat:
Tack för ditt mail.
Först vill jag bara säga att jag tycker att det är bra att ni tar upp frågan då detta är ett vanligt förekommande problem hos alla försäkringsbolag. I våra villkor kallar vi detta för "försäkrat intresse".
1: Enligt vårt villkor 2.2 står det att försäkringen avser endast försäkringstagarens intresse. Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.
2: Detta innebär att vi helt kan neka ersättning vid en skada om inte försäkringstagare och brukare är samma person.
Det är aldrig acceptabelt att skriva bilen och försäkringen på någon annan för att få ner kostnaden, man riskerar då att förlora hela bilens värde vid en skada.
Varmt välkommen åter
Vänliga hälsningar
Volvia Försäkringar
Sälj & Service
Karin Tenggren
Så här svarar Länsförsäkringar:
Citat:
Hej!
Tack för ditt mail.
Det du skriver om kallar vi för försäkrat intresse.
Vid tecknande av försäkring så upplyser vi alltid om att den som är ägare av fordonet ska också vara huvudsaklig brukare av fordonet. Följs inte detta så riskerar man utebliven ersättning vid ev. skada.
Se nedan.
Försäkrat intresse
Försäkrat intresse innebär i skadeförsäkring en koppling mellan försäkrat objekt och objektets laglige ägare. En försäkring gäller för det intresse som består i att värdet av en försäkrad egendom inte minskar eller går förlorat.
Den försäkrade egendomen vid skadeförsäkring skall ha rätt försäkringstagare, nämligen ägaren. Försäkringsbolaget kan göra en utredning vid ett skadeärende för att reda ut om principen om försäkrat intresse följts. Om principen har frångåtts kan försäkringsbolaget sätta ned eller helt neka ersättning.
Välkommen att höra av dig igen om du har några ytterliggare frågor.