Köpråd: Peugeot 206 RC - Vad tycker ni?

Mikael_Pecov
27 april 2009 · 29 Inlägg

Tjenare, helt ny på detta forum smile

Någon här som äger eller har ägt, alternativ kört en Peugeot 206 RC?

Funderar på att köpa en och skulle väldigt gärna vilja ha feedback. Mvh Micke!

Torlejf Bilvårdstönt.
27 april 2009 · 1 109 Inlägg

Mikael_Pecov skrev:
Tjenare, helt ny på detta forum smile

Någon här som äger eller har ägt, alternativ kört en Peugeot 206 RC?

Funderar på att köpa en och skulle väldigt gärna vilja ha feedback. Mvh Micke!

Hej!
Får väl börja med att välkomna dig till detta forum. smile

Som svar på din fråga så är det så enkelt som att det är en rolig bil, mycket körglädje. Dock får du inte räkna med nån komfort eller en helt felfri bil.
Det är en fransk bil och franska bilar krånglar. smile
Gällande komforten så skramlar det, plastig inredning och lite därtill. Men gör man som jag och tar det för vad det är så är det en rolig bil för vettiga pengar, jag äger ju faktiskt två stycken 206:or.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
PushedRay Sir Real
27 april 2009 · 390 Inlägg

Kolla in clio sport också som alternativ, tyckte den kändes mer gedigen än 206 rc

High-Octane "Bilskadetekniker"
27 april 2009 · 276 Inlägg

Torlejf skrev:

Mikael_Pecov skrev:
Tjenare, helt ny på detta forum smile

Någon här som äger eller har ägt, alternativ kört en Peugeot 206 RC?

Funderar på att köpa en och skulle väldigt gärna vilja ha feedback. Mvh Micke!

Hej!
Får väl börja med att välkomna dig till detta forum. smile

Som svar på din fråga så är det så enkelt som att det är en rolig bil, mycket körglädje. Dock får du inte räkna med nån komfort eller en helt felfri bil.
Det är en fransk bil och franska bilar krånglar. smile
Gällande komforten så skramlar det, plastig inredning och lite därtill. Men gör man som jag och tar det för vad det är så är det en rolig bil för vettiga pengar, jag äger ju faktiskt två stycken 206:or.

Mvh. David.

Bilen har låg utväxling med och drar en hel del bensin vid lite "högre" farter.
Bara ett tillägg till Davids annars så kompletta inlägg.
MVH/Jerker

Jublub
27 april 2009 · 187 Inlägg

Kan inte någonting speciellt om dom, förutom att dom är bra grymma och jag själv gärna skulle vilja ha en! smile

Ford Taunus "Turbo" (1982)
Torlejf Bilvårdstönt.
27 april 2009 · 1 109 Inlägg

High-Octane skrev:

Torlejf skrev:

Mikael_Pecov skrev:
Tjenare, helt ny på detta forum smile

Någon här som äger eller har ägt, alternativ kört en Peugeot 206 RC?

Funderar på att köpa en och skulle väldigt gärna vilja ha feedback. Mvh Micke!

Hej!
Får väl börja med att välkomna dig till detta forum. smile

Som svar på din fråga så är det så enkelt som att det är en rolig bil, mycket körglädje. Dock får du inte räkna med nån komfort eller en helt felfri bil.
Det är en fransk bil och franska bilar krånglar. smile
Gällande komforten så skramlar det, plastig inredning och lite därtill. Men gör man som jag och tar det för vad det är så är det en rolig bil för vettiga pengar, jag äger ju faktiskt två stycken 206:or.

Mvh. David.

Bilen har låg utväxling med och drar en hel del bensin vid lite "högre" farter.
Bara ett tillägg till Davids annars så kompletta inlägg.
MVH/Jerker

Ekonomi och David har aldrig passat ihop. smile En bil ska dricka bensin, precis som att en människa måste äta. smile Spelar väl ingen roll hur mycket den dricker. big_smile Men det stämmer fint att den varvar som satan och skulle inte bli ledsen av en 6-växlad låda.
Mvh. David.
PS. Jerker, bilen i garaget saknar dig. wink

Bygger rolig bil. :)
Mikael_Pecov
27 april 2009 · 29 Inlägg

Tack för tipsen! Sjukt snygg 206a där torlejf

Torlejf Bilvårdstönt.
27 april 2009 · 1 109 Inlägg

PushedRay skrev:
Kolla in clio sport också som alternativ, tyckte den kändes mer gedigen än 206 rc

Helt klart ett alternativ, provkörde en sådan innan jag köpte min GTi för några år sen.
Dock vinner 206 RC pga utseendet. Mycket snyggare bil.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Torlejf Bilvårdstönt.
27 april 2009 · 1 109 Inlägg

Mikael_Pecov skrev:
Tack för tipsen! Sjukt snygg 206a där torlejf

Tusen tack.
Kommer upp lite nya bilder på RC:n nästa vecka också så får du se vad man kan göra med en sådan också. smile
Jag har inte lämnat den helt orörd, man måste ju ha en fin bil att glida runt med. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Ejan
27 april 2009 · 648 Inlägg

motorn låter väldigt ansträngd och inte villig att dra på dom högre varven och växellådan kändes väldigt oprecis och dålig känsla,,skapligt slö för att ha 180hp ,,det är det jag kommer ihåg från min provkörning

bland dom få saker jag gillade med den var stolarna och att chassit var rätt fint.

vill du prompt ha franskt ? annars så är ju Civic Type R överlägsen på det mesta.

Senast redigerat av Ejan (27 april 2009)

Rquired Allmänt envis
27 april 2009 · 12 512 Inlägg

Jag hade själv valt en Civic TR över denna, dels är/låter motorn trevligare och sen så har vi driftsäkerheten också tongue

206 RC har väl beskrivits lite som den sanna arvtagaren till 205 GTI, inget dåligt betyg det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
peder Dorifto King Peedi Balerado
27 april 2009 · 386 Inlägg

Rquired skrev:
Jag hade själv valt en Civic TR över denna, dels är/låter motorn trevligare och sen så har vi driftsäkerheten också tongue

206 RC har väl beskrivits lite som den sanna arvtagaren till 205 GTI, inget dåligt betyg det...

206 rc för mig är en 205 mi16 i nyare utförande, går som ett ollon och med rätt förare bakom ratten kan du göra rätt mycket skada wink

Men som sagt, har du lite större budget hade jag nog satsat på type-r.

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
JOCKE_ST
27 april 2009 · 212 Inlägg

peder skrev:

Rquired skrev:
Jag hade själv valt en Civic TR över denna, dels är/låter motorn trevligare och sen så har vi driftsäkerheten också tongue

206 RC har väl beskrivits lite som den sanna arvtagaren till 205 GTI, inget dåligt betyg det...

206 rc för mig är en 205 mi16 i nyare utförande, går som ett ollon och med rätt förare bakom ratten kan du göra rätt mycket skada wink

Men som sagt, har du lite större budget hade jag nog satsat på type-r.

rc:n går ju dock bättre än type r:en... big_smile

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Ejan
27 april 2009 · 648 Inlägg

JOCKE_ST skrev:

peder skrev:

Rquired skrev:
Jag hade själv valt en Civic TR över denna, dels är/låter motorn trevligare och sen så har vi driftsäkerheten också tongue

206 RC har väl beskrivits lite som den sanna arvtagaren till 205 GTI, inget dåligt betyg det...

206 rc för mig är en 205 mi16 i nyare utförande, går som ett ollon och med rätt förare bakom ratten kan du göra rätt mycket skada wink

Men som sagt, har du lite större budget hade jag nog satsat på type-r.

rc:n går ju dock bättre än type r:en... big_smile

och med det sagt så hoppas jag att du skämtar ? för en RC är då knappast snabbare än en Type R..den är inte ens nära

Mikael_Pecov
27 april 2009 · 29 Inlägg

Min budget är väl mellan 85-95000 för en 04 hellst 05 206RC så type r blir väl 40-50´ dyrare så 206 RC passar nog min budget bättre.

JOCKE_ST
27 april 2009 · 212 Inlägg

Ejan skrev:

JOCKE_ST skrev:

peder skrev:

206 rc för mig är en 205 mi16 i nyare utförande, går som ett ollon och med rätt förare bakom ratten kan du göra rätt mycket skada wink

Men som sagt, har du lite större budget hade jag nog satsat på type-r.

rc:n går ju dock bättre än type r:en... big_smile

och med det sagt så hoppas jag att du skämtar ? för en RC är då knappast snabbare än en Type R..den är inte ens nära

konstigt för de race jag har sett så har inte type r:en haft en chans... när jag kört mot båda så har jag upplevt rc:n som piggare... kan dock vara dåliga förare men känns inte som d när d rör sig om ett par olika... kanske så att ditt testobjekt var slutkört?

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Ejan
27 april 2009 · 648 Inlägg

nej den RC´n jag körde var inte slutkörd då den mer eller mindre var helt ny smile...och ja det måste ha varit tvärkassa förare i type R´n..en RC spöar inte en sån nånstans  varesig i fartresurser eller kurvtagning. 


till trådskaparen..du kan hitta Civicar för under 100k ..ingen omöjlighet

Mikael_Pecov
27 april 2009 · 29 Inlägg

En fråga till bara för er som äger 206 RC kan man koppla in en 7" skärm i den, alltså en ny stereo med skärm, får dem plats? Såg att det finns en på BRL för 4999. Tack för tipset för Type R men blir nog lite för dyrt med försäkringen också, RC hade billigare försäkring.

Torlejf Bilvårdstönt.
28 april 2009 · 1 109 Inlägg

Mikael_Pecov skrev:
En fråga till bara för er som äger 206 RC kan man koppla in en 7" skärm i den, alltså en ny stereo med skärm, får dem plats? Såg att det finns en på BRL för 4999. Tack för tipset för Type R men blir nog lite för dyrt med försäkringen också, RC hade billigare försäkring.

Så här ser det ut:
http://www.designercars.net/biler/Peugeot-206-91541.jpg

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Mikael_Pecov
28 april 2009 · 29 Inlägg

Tack smile då går det alldeles utmärkt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang